Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samverkan angående information kring bruk av alkohol, dess risker och
skadeverkningar mellan branschorganisationer, försäkringsbolag och berörda
myndigheter
, Dir. 1997:3
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-01-09
Dir. 1997:3
Beslut vid regeringssammanträde den 9 januari 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild kommitté tillsätts som får i uppdrag att organisera ett
samarbete mellan branschorganisationer, försäkringsbolag och berörda
myndigheter m.fl. när det gäller alkoholförebyggande arbete. Kommittén
får i uppgift att verka för samarbete mellan olika företag,
branschorganisationer, försäkringsbolag, myndigheter och andra när det
gäller olika informationsinsatser kring bruk av alkohol, dess risker och
skadeverkningar.
Kommittén skall även undersöka förutsättningarna för hur man kan organisera
samarbetet i mer permanenta former och lämna förslag till organisationsform
och fortsatt finansiering. Kommittén skall avrapportera sitt arbete senast
den 30 augusti 1998.
Bakgrund
Även om förutsättningarna för att bedriva en traditionell svensk
alkoholpolitik påverkas av vårt medlemskap i Europeiska unionen (EU)
ligger målet för den svenska alkoholpolitiken, att begränsa alkoholens
skadeverkningar, fast och ambitionsnivån är oförändrat hög. EU-medlem-
skapet innebär emellertid att det blir nödvändigt att söka delvis
nya metoder och arbetssätt för att uppnå målet. Ett intensivare
samarbete mellan de olika aktörerna på området är därför nödvändigt
liksom att fler aktörer utöver de traditionellt inblandade engageras i
arbetet.
Från regeringskansliets sida har inletts diskussioner med olika
branschföreträdare m.fl. om möjligheten att finna samarbetsformer
som kan leda till att parterna tar ett ökat socialt ansvar när det
gäller det förebyggande arbetet. Syftet med dessa överläggningar är
att få olika branschorganisationer, företag på alkoholområdet och
försäkringsbolag att samarbeta med berörda myndigheter och andra när
det gäller t.ex informationsinsatser kring bruk av alkohol, dess risker
och skadeverkningar.
Utgångspunkten för samarbetet skall vara de prioriteringar som har
gjorts i den av berörda myndigheter upprättade nationella
handlingsplanen för alkohol- och drogförebyggande insatser. Insatser
skall genomföras som vidmakthåller eller förstärker en opinion till
förmån för återhållsamma alkoholvanor i befolkningen och för punktnykterhet
när det gäller vissa grupper och i vissa situationer. Detta
innebär att en alkoholfri uppväxt ska främjas i syfte att skjuta upp
alkoholdebuten, att trafiken, kvinnans graviditetsperioder och arbets-
platserna skall vara helt alkoholfria och att förutsättningar för
återhållsamma alkoholvanor i befolkningen skall skapas genom bland annat
omfattande opinionsbildning. Ett proriterat område att samverka kring är
också insatser som motverkar den illegala hanteringen, dvs. illegalt
tillverkad eller insmugglad alkohol och s.k.langning till ungdomar.
Människor bör stödjas att själva fatta övervägda beslut om sin alkohol-
konsumtion. För detta krävs att de har kunskap om alkoholkonsumtionens
effekter på beteendet och övriga konsekvenser. I detta sammanhang kan
det tyckas rimligt att de, som säljer och hanterar alkohol, också är med
och delar ansvaret för att förebygga och minska alkoholens skadeverkningar.
Försäkringsbolagen, som får ta hand om en del av skadorna av
alkoholmissbruket, torde ha ett intresse av mindre skadeverkningar. Att
samverka kring informationsaktiviteter, som riktas till hela
befolkningen, eller insatser för särskilda grupper, som är extra sårbara
eller av andra skäl kan betraktas som riskgrupper, är ett sätt att dela
detta ansvar.
Denna samarbetsform mellan å ena sidan regering och myndigheter och å
andra sidan branschorgan inom näringslivet förekommer redan på flera
håll utomlands. Ett sådant samarbetsorgan mellan myndigheter och bransch
när det gäller att informera om alkoholen och dess verkningar är
Éduc'alcool i provinsen Québec i Canada.
Éduc'alcool är en självständig organisation, finansierad av alkohol-
branschens intressenter, som informerar om alkoholens konsekvenser. Viktigt
att understryka i sammanhanget är att alkoholkulturen i det
fransktalande Québec skiljer sig väsentligt från den svenska. Det är
inte frågan om att importera Éduc'alcools budskap eller de kanadensiska
dryckesvanorna utan snarare att få idéer från samarbetsformen som sådan
mellan å ena sidan myndigheter och forskare och å andra sidan alkohol-
branschens intressenter.
I dessa avseenden kan Éduc'alcool ge impulser.
Möjliga samarbetsformer
Éduc'alcool är en organisation för samarbete mellan myndigheter och
bransch, med en liten fast kärna av medarbetare där olika
samarbetspartner deltar i olika projekt. Samlande är en logotyp och ett
tema som förekommer i alla informationsinsatser.
Det råder inte minsta tvivel om att alkoholpolitiken och enskilda
företagsintressen inte alltid sammanfaller. För en samordning av aktiviteter
finansierade av aktörer med i vissa fall skilda intressen krävs att
målsättningen med samordningen och de särskilda aktiviteterna noggrant
klarläggs. En helt nödvändig utgångspunkt är därför att alla accepterar
den nationella handlingsplanens riktlinjer, liksom det faktum att en
stor majoritet av svenska folket betraktar alkoholdrycker som ett inslag
i livet som de inte vill avvara. De flesta använder alkohol på ett
sådant sätt att det inte vållar problem, varken för dem själva eller
samhället. Budskapet måste dock vara att alkoholkonsumtion är förenad
med risker, vilka det är angeläget att informera om.
Vem som är samarbetspartner kan vara olika i de olika insatserna. Om
samarbetet slår väl ut kan det komma att utvidgas till att omfatta även
andra branscher, t.ex. medieföretag m.fl. Att mobilisera krafter på
lokal nivå är också viktigt för att förstärka informationsinsatserna.
Kommitténs uppgift
En kommitté tillsätts med uppgift att uppmuntra olika aktörer, t.ex
företag, branschorganisationer, försäkringsbolag, berörda myndigheter
och andra att engagera sig i arbetet mot missbruk och för måttfullhet i
bruket av alkohol och att, där det gagnar det gemensamma målet, söka
samordna de olika aktörernas insatser.
Utgångspunkten för samarbetet är de prioriteringar som gjorts i den
nationella handlingsplanen för alkohol- och drogförebyggande insatser.
Kommittén bör driva och samordna insatser som syftar till
- att sprida kunskap om alkoholens medicinska och sociala verkningar i
olika skeden av livet,
- att främja en alkoholfri uppväxt,
- att motverka langning till ungdomar,
- att eftersträva en måttfull alkoholkonsumtion bland dem som använder
alkohol och särskilt bland dem som riskerar att bli storkonsumenter,
- att verka för att kvinnans graviditetsperioder, arbetsplatserna och
trafiken (till lands och till sjöss) blir alkohofria,
- att genom attitydförändringar motverka konsumtionen av illegalt tillverkad
eller insmugglad alkohol.
Kommittén får i uppgift att genom olika överenskommelser verka för samarbete
mellan olika företag, branschorganisationer, försäkringsbolag,
myndigheter och andra när det gäller olika alkoholförebyggande insatser.
Kommitténs arbete, liksom de aktiviteter som genomförs genom olika
överenskommelser, skall löpande dokumenteras och utvärderas.
Kommittén skall också i sitt arbete beakta direktivet till samtliga
kommittéer
och särskilda utredare att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser.
Kommitténs arbetssätt
Kommittén skall arbeta med enhällighet som princip. De aktiviteter som
skall genomföras i kommitténs namn måste godkännas av en enhällig
kommitté. Varje intressent genomför sina aktiviteter antingen i egen
regi eller i samverkan med flera intressenter. Kommitténs sekretariat
deltar i föreberedelser och samordning av insatserna.
Aktiviteter som olika intressenter/samarbetsparter genomför i egen regi
utanför ramen för samarbetet med kommittén, förväntas vara av sådan
karaktär att budskapet inte strider mot grundvalarna för kommitténs
arbete.
Finansiering
Kommitténs sekretariat finansieras från utgiftsområde 1. Rikets Styrelse
ramanslag C 1 Regeringskansliet m.m., anslagsposten 4 Socialdepartementet.
De olika aktiviteterna finansieras av deltagande företag, organisationer
och myndigheter.
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall undersöka förutsättningarna för hur man mer permanent
kan organisera detta samarbete och lämna förslag till lämplig organisa-
tionsform och finansiering.
Kommittén skall avrapportera sitt arbete senast den 30 augusti 1998.