Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till kommittén för utredning av frågor om förmånsrätt
vid konkurs, m.m. (Ju 1996:02)
, Dir. 1997:26
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1996-02-13
Dir. 1997:26
Beslut vid regeringssammanträde den 13 februari 1997
Sammanfattning
Kommittén om förmånsrätt i konkurs m.m. (Ju 1996:92) skall utreda om
gäldenären under företagsrekonstruktion bör ges en rätt att säga upp
avtal i förtid.
Kommittén skall inte ta upp de frågor om löneförmånsrätt och lönegaranti
som omfattas av förslagen i regeringens proposition om löneskyddet vid
konkurs (prop. 1996/97:102).
Huvuddirektiven
Regeringen fattade beslut om kommitténs direktiv den 21 december 1995
(dir. 1995:163). Enligt direktiven skall kommittén utreda frågor om
- förmånsrätt i konkurs,
- lönegaranti,
- underlaget för företagshypotek.
Huvuduppgifterna för kommittén är att ta ställning till dels om statens
förmånsrätt för skatter och avgifter bör slopas, dels om företagshypotek
bör ges en annan ställning än det har i dag, dels om arbetstagarnas
löneskydd vid arbetsgivarens konkurs kan förbättras utan att statens
kostnader för lönegarantin ökar.
Uppdraget skall vara slutfört senast den 31 december 1997.
Gäldenärens avtal
Enligt 2 kap. 20 § lagen (1996:764) om företagsrekonstruktion kan
gäldenären förhindra att en avtalsmotpart häver avtalet på grund av
sådant dröjsmål på gäldenärens sida som medfört att hävningsrätt
uppkommit före ett beslut om företagsrekonstruktion. Rätten att kräva att
avtalet fullföljs förutsätter att rekonstruktören samtycker.
I propositionen Lag om företagsrekonstruktion behandlades även frågan om
gäldenären borde ges en rätt att under vissa förhållanden säga upp avtal
i förtid (prop. 1995/96:5 s. 95). Enligt propositionen kan det inte
uteslutas att en sådan rätt någon gång kan ha avgörande betydelse för
möjligheterna att genomföra en rekonstruktion. Det fanns emellertid inte
underlag för en bedömning av om en uppsägningsrätt borde införas.
Regeringen anförde att frågan kunde bli föremål för vidare överväganden
sedan lagen om företagsrekonstruktion kommit att tillämpas någon tid och
därmed ytterligare erfarenheter vunnits.
Under riksdagsbehandlingen av propositionen togs frågan om gäldenärens
uppsägningsrätt upp i en motion. Lagutskottet ansåg att det fanns goda
skäl att omgående närmare utreda frågan och att regeringen borde besluta
om tilläggsdirektiv för kommittén (bet. 1995/96:LU11 s. 16). Riksdagen
gav regeringen till känna vad utskottet anfört.
Även regeringen anser det lämpligt att frågan om gäldenärens
uppsägningsrätt behandlas av kommittén. Kommitténs uppdrag skall därför
utvidgas till att gälla frågan om gäldenären under företagsrekonstruktion
bör ges en rätt att säga upp avtal i förtid.
Vid sina överväganden skall kommittén särskilt beakta, å ena sidan
vilken betydelse en sådan uppsägningsrätt kan ha för möjligheterna att
åstadkomma lyckade rekonstruktioner, å andra sidan vilka konsekvenser
den får för motparten. Om en uppsägningsrätt införs, torde det finnas
skäl att begränsa den till vissa typer av avtal.
Om en uppsägningsrätt föreslås skall kommittén överväga om motparten bör
kompenseras på något sätt vid en uppsägning. Även frågan om avtalet i
vissa situationer bör väckas till liv sedan rekonstruktionen avslutats
skall behandlas, liksom andra komplikationer som kan förutses.
I den finska lagen om företagssanering ges gäldenären en rätt att säga
upp vissa avtal. Kommittén skall undersöka vilka erfarenheter som gjorts
i Finland.
Löneförmånsrätt och lönegaranti
Enligt sina huvuddirektiv skall kommittén överväga på vilket sätt
reglerna om lönegaranti och löneförmånsrätt bör ändras för att
arbetstagarnas skydd skall bli så heltäckande som möjligt. Inriktningen
skall vara att förslag om regeländringar skall utformas så att de inte
innebär ökade kostnader för staten. Om detta inte går att undvika skall
förslagen förenas med förslag om på vilket sätt utgiftsökningarna skall
finansieras. Detta skall gälla även fortsättningsvis, varvid
inriktningen dock skall vara att förslag om regeländringar skall
utformas så att de om möjligt innebär minskade kostnader för staten.
Kommittén skall vidare beakta de förslag som regeringen lägger fram för
riksdagen i en proposition om löneskyddet vid konkurs som beslutas i dag
(prop. 1996/97:102). Där föreslår regeringen att den s.k. karensregeln i
9 a § lönegarantilagen (1992:497) upphävs och att bestämmelserna om
förmånsrätt för närstående i 12 § sjätte stycket förmånsrättslagen
(1970:979) ändras. Avsikten är främst att bestämmelserna skall stämma
bättre överens med EG-direktivet (80/987/EEG) om skydd för arbetstagarna
vid arbetsgivarens insolvens (jfr s. 18 f. i kommitténs huvuddirektiv).
Vidare föreslår regeringen att bestämmelsen i 12 § första stycket
förmånsrättslagen ändras för att inte den situationen skall uppstå att
vissa löntagare inte får ersättning från lönegarantin för arbete under
den sista delen av uppsägningstiden (jfr s. 20 i huvuddirektiven).
Kommittén skall inte ta upp de frågor om löneförmånsrätt och lönegaranti
som omfattas av förslagen i propositionen. Ändringar i de nya bestämmelserna
får dock föreslås i den mån det föranleds av kommitténs överväganden i
övrigt.
Övrigt
Dessa tilläggsdirektiv medför inte någon förlängning av den tid som
kommittén getts för att fullgöra sitt uppdrag.