Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Livsmedelstillsynen, Dir. 1997:25
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1997-02-06
Dir. 1997:25
Beslut vid regeringssammanträde den 6 februari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppgift att göra en översyn av livs-
medelstillsynen. Kommittén skall särskilt utreda fördelningen mellan
stat och kommun vad gäller ansvaret för livsmedelstillsynen, föreslå
lämpliga former för tillsynen liksom för systemet med tillsynsavgifter.
Bakgrund
Den nuvarande organisationen av den allmänna livsmedelstillsynen
fastställdes av riksdagen år 1989 (prop. 1988/89:68, bet. 1988/89:JoU14,
rskr. 1988/89:263). Beslutet syftade till en skärpt livsmedelskontroll
och innebar bl.a. vissa ändringar i livsmedelslagen (1971:511) genom
vilka Statens livsmedelsverks roll som central tillsynsmyndighet
stärktes.
I det övergripande målet för Livsmedelsverkets verksamhet ingår att i
konsumenternas intresse verka för säkra livsmedel av god kvalitet.
Enligt 24 § livsmedelslagen utövar Livsmedelsverket den centrala
tillsynen över efterlevnaden av lagen och de föreskrifter som har
meddelats med stöd av lagen. Verket har vidare tillsyn över
efterlevnaden av vissa EG-förordningar med följdförfattningar.
Länsstyrelsen utövar den närmare tillsynen inom länet. Den eller de
kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och
hälsoskyddsområdet utövar tillsynen inom kommunen om regeringen inte har
föreskrivit att tillsynen skall utövas av Livsmedelsverket.
Enligt 53 § livsmedelsförordningen (1971:807) får Livsmedelsverket
meddela föreskrifter om egentillsyn och kontrollprogram för
näringsidkare inom livsmedelshanteringen.
För att finansiera den skärpta livsmedelskontrollen infördes genom 1989
års riksdagsbeslut ett nytt avgiftssystem, som bl.a. innebär att en
årlig avgift tas ut av den som hanterar livsmedel i en livsmedelslokal.
I 29 a § livsmedelslagen anges att regeringen eller den myndighet som
regeringen bestämmer får föreskriva om avgifter för en myndighets
verksamhet enligt livsmedelslagen eller föreskrifter som har meddelats
med stöd av lagen. Regeringen får enligt bestämmelsen också föreskriva
att kommunen skall ombesörja uppbörden av avgiften för den statliga
tillsynen. Enligt 11 § förordningen (1989:1110) om avgift för
livsmedelstillsyn m.m. skall kommunerna årligen till Livsmedelsverket
betala in 15 % av de årliga tillsynsavgifterna som kommunerna uppbär.
Svenska kommunförbundet har i olika sammanhang i skrivelser till
regeringen tagit upp frågor som rör fördelningen av tillsynsansvaret
mellan staten och kommunerna samt avgifterna för livsmedelstillsynen.
Bl.a. gäller det kommunernas ansvar för gränskontrollen vid införsel av
livsmedel från tredje land. Regeringen beslutade i februari 1996 att
inte vidta någon åtgärd med anledning av en framställning från
Kommunförbundet om att kontrollen av animaliska livsmedel som importeras
från tredje land i fortsättningen skall vara en statlig uppgift. I
beslutet hänvisade regeringen bl.a. till att ansvarsfördelningen mellan
stat och kommun kommer att behandlas i den nu aktuella utredningen.
Också i andra hänseenden än i frågor om gränskontrollen ställer EU-
medlemskapet särskilda krav på livsmedelstillsynen. Exempelvis har
omfattningen av tillsynen över kött- och fiskanläggningar ökat samtidigt
som kompetenskraven för denna tillsyn har skärpts. Det är visserligen så
att det i EG:s regelverk inte regleras hur strukturen av
livsmedelstillsynen skall vara utformad i medlemsländerna. Ett
medlemsland är dock gentemot EG-kommissionen och övriga medlemsländer
skyldigt att se till att livsmedelstillsynen fullgörs på ett
tillfredsställande sätt. När staten, som är fallet i Sverige, i stor
utsträckning har delegerat tillsynen till kommunerna, måste staten ha
medel att kontinuerligt följa upp kommunernas verksamhet och att rätta
till eventuella brister.
I detta sammanhang kan nämnas att EG-kommissionen i augusti 1996 gjort
en utvärdering av det svenska systemet för offentlig livsmedelskontroll
i den del som avser det s.k. icke-veterinära området. I kommissionens
rapport anges bl.a. att systemet för livsmedelskontroll i Sverige kan
anses vara effektivt och i linje med huvudbestämmelserna i rådets
direktiv 89/397/EEG av den 14 juni 1989 om offentlig kontroll av livs-
medel.
Mot bakgrund av Sveriges medlemskap i EU uppdrog regeringen i oktober
1995 åt Livsmedelsverket, Statens jordbruksverk och Fiskeriverket att
precisera vissa skyldigheter som följer av medlemskapet. Uppdraget
omfattade bl.a. att lämna förslag till hur problemen med gränsdragningen
mellan Jordbruksverkets och Livsmedelsverkets ansvarsområden i fråga om
kvalitetskontrollen enligt EG:s marknadsordningar för ägg och
fjäderfäkött samt EG:s bestämmelser om vin och sprit skall lösas.
Jordbruksverket och Livsmedelsverket redovisade uppdraget i den delen
den 29 februari 1996. Enligt regeringens uppfattning finns dock ett
behov av att ytterligare utreda frågan om tillsynsansvaret i detta
avseende.
Vad gäller avgifterna för livsmedelstillsynen har Kommunförbundet vid
flera tillfällen begärt att kommunerna själva skall få besluta om
taxornas utformning och att avgifterna skall beslutas av kommunerna inom
ramen för självkostnadsprincipen. Vidare har begärts att bestämmelsen
att kommunerna till Livsmedelsverket skall leverera in 15 % av de årliga
tillsynsavgifter som kommunerna uppbär skall slopas.
Livsmedelsverket har i en skrivelse till regeringen föreslagit bl.a. att
livsmedelslagen ändras så att det blir möjligt att överföra tillsyn
mellan kommuner. Syftet med en sådan ändring skulle vara att göra det
möjligt för kommunerna att mer effektivt kunna utnyttja
tillsynsresurserna. Frågan om interkommunal samverkan när det gäller
livsmedelstillsynen bör därför utredas närmare.
Riksdagens revisorer har i sitt förslag till riksdagen, förs.
1994/95:RR8 Kontroll av livsmedel, granskat Livsmedelsverkets styrning
och uppföljning av livsmedelstillsynen på lokal nivå samt kommunernas
och länsstyrelsernas ansvar och arbete på livsmedelsområdet.
Revisorernas granskning tyder på att egentillsynen som en del av den
offentliga kontrollen inkräktar på myndigheternas aktiva tillsyn.
Revisorerna föreslår därför en utvärdering av kommunernas insatser för
egentillsynen respektive direkt tillsyn med avseende på den risk som
finns för att den direkta oanmälda tillsynen och de egna mätningarna
inte ges tillräcklig prioritet. Vidare anför revisorerna att deras
granskning visat att länsstyrelsernas kunskaper och kompetens i flera
län har stor betydelse särskilt för de mindre kommunerna men att
länsstyrelsernas ansvar för livsmedelstillsynen i länet är indirekt och
oprecist. Revisorerna anser att en översyn bör göras av vilken roll den
regionala nivån skall spela i livsmedelstillsynen och vilken ansvars-
fördelning som bör gälla mellan Livsmedelsverket och länsstyrelserna.
Slutligen anför revisorerna att en översyn av det svenska
avgiftssystemet bör göras på basis av det av Livsmedelsverket redovisade
regeringsuppdraget att kartlägga hur livsmedelstillsynen finansieras i
ett urval EU- och EFTA-länder (Livsmedelsverkets rapport nr 51/94).
Riksdagen uttalade med anledning av revisorernas förslag (bet.
1994/95:LU20, rskr. 1994/95:268) att det, med hänsyn till vad som
framkommit vid revisorernas granskning samt till den tid som förflutit
sedan riksdagen beslutade om den nuvarande ordningen för kontroll av
livsmedel, är befogat att ett utvärderings- och översynsarbete nu kommer
till stånd.
Uppdraget
Kommittén skall, med beaktande av vad som anförts i bet. 1994/95:LU20,
göra en översyn av livsmedelstillsynen.
Kommittén skall därvid särskilt
- utreda fördelningen mellan stat och kommun vad gäller ansvaret för
livsmedelstillsynen,
- se över den regionala nivåns roll i livsmedelstillsynen,
- utreda förutsättningarna för interkommunal samverkan när det gäller
livsmedelstillsynen,
- utvärdera systemet med obligatorisk egentillsyn för företagen,
- göra en översyn av avgiftssystemet inom livsmedelstillsynen.
Kommittén skall föreslå lämpliga former för tillsynen liksom för
systemet med tillsynsavgifter. Vid översynen av avgiftssystemet skall
finansieringsprincipen beaktas. Även effekterna för små och medelstora
företag samt intresset av konkurrensneutralitet bör uppmärksammas.
Kommittén skall vidare särskilt redovisa hur dess förslag förhåller sig
till EG:s bestämmelser på området.
Övrigt
Kommittén skall samråda med berörda myndigheter och organisationer under
utredningens gång.
För kommittén gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 december 1997.