Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bemötande av personer med funktionshinder, Dir. 1997:24
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-01-30
Dir. 1997:24
Beslut vid regeringssammanträde den 30 januari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att kartlägga och analysera
frågan om bemötandet av personer med funktionshinder. Utredaren skall
- se över hur kraven på bl.a. valfrihet, inflytande och information för
funktionshindrade personer respekteras inom olika områden, framför allt
inom hälso- och sjukvård, service och omsorg, socialförsäkringssystemet,
habilitering och rehabilitering samt hjälpmedelsförsörjningen,
- beskriva funktionshindrade personers erfarenheter av hur de bemöts och
behandlas vid kontakter med myndigheter och andra offentliga organ,
vilka möjligheter de har att göra sina intressen gällande samt hur de
funktionshindrade personer som har svårigheter att ta ansvar i sitt eget
liv kan få rätt stöd,
- kartlägga och analysera i vilken mån faktorer i verksamheters
organisation, ledarskap och struktur samt personalens kompetens kan
bidra till förbättrat bemötande och en förbättrad kvalitet på
insatserna,
- beskriva pågående utvecklingsarbete i kommuner och landsting i frågor
som rör kvalitet och bemötande, undersöka vilka utbildningssatsningar
och kompetenshöjande åtgärder huvudmännen vidtar för att öka medvetenheten
hos personalen om frågor som rör inflytande, självbestämmande m.m. samt
visa på goda exempel.
- undersöka om funktionshindrade kvinnor och män bemöts på olika sätt
och, om så är fallet, studera i vilken utsträckning personalens
könstillhörighet eller andra faktorer har betydelse härvidlag,
- belysa olika situationer där brister i tillgänglighet kan leda till
ett negativt bemötande av personer med funktionshinder,
- föreslå åtgärder som kan bidra till att avhjälpa brister och
missförhållanden i bemötandet av personer med funktionshinder.
Bakgrund
Utveckling
Möjligheterna för personer med funktionshinder att kunna påverka sin
situation har alltmer kommit att framstå som en av handikappolitikens
huvudfrågor. Behovet av inflytande och valfrihet har vuxit fram ur en
tid då personer med funktionshinder var starkt beroende av anhöriga och
privat välgörenhet, betraktades som resurssvaga och hade få eller inga
möjligheter att delta i det vanliga samhällslivet. Beroende, vanmakt och
små möjligheter att påverka sin egen situation karaktäriserade de
funktionshindrades situation.
Den generella välfärdspolitiken i kombination med en rad handikappolitiska
insatser under 1960-talet och framåt kom emellertid att radikalt
förbättra levnadsförhållandena för personer med funktionshinder. En ny
syn på handikapp började växa fram. Handikapp betraktades inte längre
som en egenskap hos individen utan som ett förhållande mellan den
enskilde och det omgivande samhället. Denna förändrade syn medförde att
insatser för att minska handikapp i växande omfattning kom att utgöras
av insatser i främst fysisk miljö och i service. De åtgärder som vidtogs
inriktades i hög grad på att personer med funktionshinder och deras
familjer skulle kunna leva ett så normalt liv som möjligt.
I denna utveckling har handikapporganisationerna haft stor betydelse.
Den handikappolitiska reform som trädde i kraft den 1 januari 1994 präglas
av ett synsätt som innebär att personer med funktionshinder skall ha
samma rätt som andra till valfrihet, integritet och delaktighet i
samhällslivet. Genom lagen (1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade (LSS) förbättrades det individuella stödet till personer
med stora funktionshinder. Införandet av den statliga
assistansersättningen har inneburit ökade möjligheter till oberoende och
valfrihet. Socialstyrelsens utvärdering av handikappreformen visar att
enskildas valfrihet och inflytande stärkts. Friheten att välja
personligt stöd har inneburit en högre grad av självständighet än innan
reformen trädde i kraft.
Bestämmelser om kvalitet och bemötande
I socialtjänstlagen (1980:620) föreskrivs redan i 1 § att verksamheten
skall bygga på respekt för människors självbestämmande och integritet.
Vidare föreskrivs att insatserna skall utformas och genomföras
tillsammans med den det gäller.
I LSS sägs bl.a. att målet med verksamheten enligt lagen är att den enskilde
skall leva som andra och att verksamheten skall grundas på
respekt för den enskildes självbestämmande och integritet. Den enskilde
skall i största möjliga utsträckning ges inflytande och medbestämmande
över de insatser som ges.
I hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) betonas kvalitetsaspekterna såväl
i den medicinska behandlingen som i den mänskliga omvårdnaden. I lagen
föreskrivs att vården och behandlingen så långt som möjligt skall
utformas och genomföras i samråd med patienten. Detta gäller också
rehabilitering och tillhandahållande av hjälpmedel. I lagen (1994:953)
om åligganden för personal inom hälso- och sjukvården fastställs att
patienten skall visas omtanke och respekt.
FN:s standardregler för att tillförsäkra människor med funktionsnedsättning
delaktighet och jämlikhet syftar bl.a. till att skapa modeller för
den politiska beslutsprocess som behövs för att funktionshindrade
personer skall uppnå delaktighet och jämlikhet. I reglerna uppmanas
medlemsstaternas regeringar att se till att bl.a. den fysiska miljön
görs tillgänglig, att personer med funktionshinder får tillgång till
information och möjlighet till kommunikation och att stödet och servicen
till personer med funktionshinder utformas så att de har ett avgörande
inflytande över insatserna.
Nya bestämmelser om kvalitet och bemötande liksom en omfattande
reformverksamhet på handikappområdet har bidragit till att skapa bättre
förutsättningar för personer med funktionshinder att få valfrihet och
inflytande över sin egen situation. Trots detta finns många hinder för
valfrihet och inflytande fortfarande kvar.
Uppdraget
Mot den nu skildrade bakgrunden bör en särskild utredare tillkallas med
uppgift att kartlägga och analysera frågan om bemötandet av personer med
funktionshinder. Bemötandet av funktionshindrade personer med invandrar-
bakgrund skall belysas särskilt. Utredaren skall se över hur kraven
på bl.a. valfrihet, inflytande och information för barn, ungdomar och
vuxna personer med funktionshinder och deras anhöriga respekteras
framför allt inom hälso- och sjukvård, service och omsorg,
socialförsäkringssystemet, habilitering och rehabilitering samt
hjälpmedelsförsörjningen.
Ett funktionshinder hos den enskilde medför ofta att vederbörande måste
ha många och upprepade kontakter med olika myndigheter och andra samhälls-
organ. I bästa fall leder kontakterna till ett positivt bemötande,
en dialog och åtgärder som beslutas i samråd. I värsta fall kan
kontakterna innebära att den enskilde känner sig ständigt ifrågasatt och
inte respekterad som den vuxna individ han eller hon är. Den
funktionshindrade kan känna sig kränkt och utlämnad till andras godtycke
och förmynderi.
De vanligaste klagomålen på vård, service och omsorg gäller brister i
informationen och kunskap om vad ett funktionshinder innebär och vad
detta får för konsekvenser i vardagen. Det har också framförts
synpunkter på hur personer med funktionshinder bemöts i samband med att
de blir föräldrar och senare i barnomsorg och skola. Också färdtjänsten
är ett område där bl.a. handikapporganisationerna vittnar om brister i
bemötandet.
Det som för den funktionshindrade kan vara självklara och därför under-
förstådda livsvillkor, kan för personal vara okänt eller främmande och
ingår därför inte i bedömningar och beslutsunderlag. I samtalet mellan
den som söker vård, hjälp eller annan service och den som skall besluta
om eller ge denna, har språket en avgörande betydelse för hur de två
parterna uppfattar möjligheterna till inflytande och för kvaliteten på
de insatser som ges. Här har personalens utbildning, kompetens och
professionalism stor betydelse för att åstadkomma ett bra samtalsklimat
mellan jämlika parter. Men det finns en risk att det professionella
språket och den professionella världen i stället kan bidra till att
begränsa den funktionshindrades inflytande.
Utredaren skall beskriva de erfarenheter funktionshindrade personer och
deras anhöriga och andra företrädare har av kontakter med myndigheter
och andra offentliga organ och vilka möjligheter de har att göra sina
intressen gällande. Utredaren skall därvid undersöka hur de funktions-
hindrade personer, som har svårigheter att ta ansvar i sitt eget liv,
kan få rätt stöd.
En byråkratisk organisation med t.ex. hård regelstyrning av arbetet och
bristande förutsättningar hos personalen att kunna sätta sig in i andra
människors situation kan vara svår att påverka för en person som söker
olika insatser. Också andra faktorer kan bidra till brister i kvalitet
och bemötande. En av utredarens uppgifter skall vara att kartlägga och
analysera i vilken mån faktorer i verksamheters organisation, ledarskap
och struktur kan bidra till en bättre kvalitet och ett bra bemötande. I
det sammanhanget skall utredaren också undersöka vilka
utbildningssatsningar och kompetenshöjande åtgärder huvudmännen vidtar
för att öka medvetenheten hos personalen om frågor som rör
tillgänglighet, inflytande och självbestämmande, delaktighet och
helhetssyn och hur dessa frågor påverkar funktionshindrade personers
livsvillkor.
Utredaren skall särskilt studera på vilket sätt olika rutiner m.m. för
handläggning av det personliga stödet till personer med funktionshinder
kan utformas, för att den funktionshindrade i så liten utsträckning som
möjligt och inte i onödan skall bli föremål för upprepade granskningar.
Brister i såväl den fysiska tillgängligheten som i tillgången till
anpassad information, kommunikation och service innebär att många
personer med funktionshinder måste be om hjälp av andra människor,
vilket kan upplevas som besvärligt av den som skall hjälpa till,
särskilt om det sker ofta. Reaktionen kan bli att den funktionshindrade
möts av ovilja eller ignoreras. Utredaren skall belysa olika situationer
där brister i tillgänglighet kan leda till ett negativt bemötande av
personer med funktionshinder.
Forskning visar att det finns skillnader i kvinnligt och manligt sätt
att agera och kommunicera. En av utredarens uppgifter skall vara att
undersöka om funktionshindrade kvinnor och män bedöms på olika sätt och,
om så är fallet, studera i vilken utsträckning personalens
könstillhörighet eller andra faktorer kan ha betydelse härvidlag.
En viktig uppgift för utredaren är att beskriva pågående arbete i kommuner
och landsting i frågor som rör kvalitet och bemötande. Utredaren
skall också visa på goda exempel på verksamheter där dessa frågor har en
framträdande plats.
En annan viktig uppgift för utredaren är att få till stånd en öppen
debatt i frågor som rör bemötandet av personer med funktionshinder.
Utredningen skall därför bedrivas på ett utåtriktat sätt, där t.ex.
konferenser, seminarier, litterära bidrag och mediebelysning kan vara
viktiga inslag för att lyfta fram dessa frågor.
Utredaren skall slutligen föreslå åtgärder som kan bidra till att
avhjälpa brister och missförhållanden i bemötandet av personer med
funktionshinder.
För utredarens arbete gäller kommittédirektiv till alla kommittéer och
särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Vidare skall jämställdhetspolitiska konsekvenser redovisas (dir.
1994:124).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 juni 1998.