Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av reglerna för Försvarsmaktens fredsfrämjande verksamhet utomlands, Dir. 1997:21
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1997-01-23
Dir. 1997:21
Beslut vid regeringssammanträde den 23 januari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av reglerna för Försvarsmaktens
fredsfrämjande verksamhet utomlands. Utgångspunkten för
utredningsarbetet är att grunderna för verksamheten, anställning av
personal samt personalens skyldigheter och förmåner även i
fortsättningen skall läggas fast genom förordning. Utredaren skall
alltså föreslå en förordning där de grundläggande bestämmelserna för
verksamheten finns samlade.
Utredaren skall också göra en saklig prövning av gällande regler och
rutiner, främst med inriktning på dem som tillämpas vid personskador,
samt lämna förslag till förbättringar.
Nuvarande regler
Den personal som skall tjänstgöra i väpnad tjänst för fredsbevarande
verksamhet utomlands skall enligt 2 § lagen (1992:1153) om väpnad styrka
för tjänstgöring utomlands ingå i en utlandsstyrka inom Försvarsmakten.
Av samma bestämmelser framgår också att personalen skall anställas
särskilt för denna uppgift. En yrkesofficer eller någon annan som redan
är anställd i Försvarsmakten kan alltså inte placeras i utlandsstyrkan
enbart genom ett arbetsledningsbeslut av Försvarsmakten. Denna
bestämmelse utgör en markering av att utlandsstyrkan skall vara
rekryterad helt på frivillig grund.
I förordningen (1984:309) om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten finns
bestämmelser om myndighetens ansvar när det gäller att rekrytera,
organisera och utbilda en styrka för tjänstgöring utomlands. Vidare
reglerar förordningen vissa förhållanden som rör personalen, bl.a.
frågor om anställning, disciplinansvar, militär tjänsteställning och
skyldighet att genomgå utbildning. Förordningen reglerar också en del
andra frågor som har att göra med styrkans verksamhet utomlands.
Förordningen tillämpas även på en civil polisavdelning som tjänstgör i
utlandsstyrkan.
De grundläggande bestämmelserna om förmåner till anställda i
utlandsstyrkan finns i förordningen (FFS 1984:31) om förmåner till
anställd i utlandsstyrkan inom Försvarsmakten. Förmånerna är följande:
- arvode,
- reseförmåner,
- familjeförmåner,
- förmåner vid sjukdom, skada och dödsfall,
- pensionsförmåner samt
- ledighet.
I förordningen finns dessutom bestämmelser om flygtillägg, fri hemresa,
fri utrustning och utrustningsbidrag.
Förordningen innehåller vidare bemyndiganden för Försvarsmakten att
bestämma grunderna för de anställdas arvoden och ersättningen för vissa
kostnader som har samband med tjänstgöringen. Den anställdes rätt till
förmåner i övrigt regleras i förordningen genom hänvisning till lag
eller annan författning samt till kollektivavtal. På andra punkter är
förordningsbestämmelserna exklusivt tillämpliga på utlandsstyrkans
personal, exempelvis vad gäller familjeförmåner.
Enligt gällande bestämmelser anses den som anställs i utlandsstyrkan ha
Almnäs i Södertälje som tjänsteställe. Tjänstgöringen utomlands i
tjänstgöringsområdet och utbildningskurser utomlands är därvid att anse
som utrikes förrättning utom den vanliga verksamhetsorten. Bestämmelserna
i förordningen om reseförmåner är utformade med denna utgångspunkt.
Vissa angelägna åtgärder beträffande regelsystemet för utlandsstyrkan
kan inte anstå i avvaktan på resultatet av översynen. Regeringen har
således beslutat att fr.o.m. den 1 januari 1997 ändra vissa bestämmelser
om anställning i utlandsstyrkan och att ålägga Försvarsmakten ett
subsidiärt ansvar för rehabiliteringen av den som skadas under
anställningen. Ansvaret för rehabilitering skall gälla beträffande personer
som skadats efter år 1992. Den 1 mars 1997 avser regeringen att införa
regler om ett särskilt tillägg med ett belopp som skall vara lika för
alla som tjänstgör i samma område och bestämmas med beaktande av
förhållandena där. Från samma tidpunkt kommer dessutom
traktamentsbestämmelserna i samband med utrikes förrättning att ändras
och då sänks också invaliditetsgraden som grund för ersättning genom
statens riskgaranti för den som skadats under tjänstgöring utomlands
efter den 30 juni 1996.
Totalförsvarspropositionen
I proposition 1996/97:4 Totalförsvar i förnyelse - etapp 2 föreslår
regeringen att nuvarande SWEDINT inom Försvarsmakten omorganiseras till
Försvarsmaktens internationella kommando. Det internationella kommandot
skall rekrytera, organisera och utbilda en utlandsstyrka som
självständigt skall kunna delta i varaktiga fredsfrämjande insatser inom
ramen för en större internationell styrka. Vidare skall kommandot
organisera specialenheter för ledning, fältarbeten samt hälso- och
sjukvård, vilka skall kunna delta i civila och humanitära insatser. Inom
det internationella kommandot skall Försvarsmakten också organisera en
militär snabbinsatsstyrka som skall ha beredskap att sättas in i ett
krisområde femton till trettio dagar efter regeringens beslut.
Utgångspunkter för uppdraget
Försvarsmaktens fredsfrämjande verksamhet utomlands är direkt knuten
till de olika missioner som Sverige åtagit sig att medverka i.
Åtagandet från svensk sida kan fullgöras genom att Sverige skickar en
truppstyrka (kontingent) eller sänder ut observatörer till den eller de
platser eller de områden utomlands där uppgiften skall fullgöras. I
detta sammanhang kan vissa avgränsningsproblem uppstå. Dessa kan ha att
göra med att insatsen kan ledas från en plats som ligger långt från det
omedelbara insatsområdet. Det kan också vara svårt att avgöra om
uppgifter som på annat sätt berör möjligheterna att genomföra den
aktuella verksamheten bör utföras av utlandsstyrkan. Det är därför
angeläget att tydligt klara ut vilka uppgifter som i fortsättningen bör
ligga inom ramen för en anställning i utlandsstyrkan. Denna fråga berör
även frågan om huvudmannaskapet för dem som anställs i utlandsstyrkan
för uppgifter som civilpolis och som deltar i icke-väpnade missioner.
Det svenska åtagandet att under vissa speciella förutsättningar ställa
en väpnad styrka till förfogande för fredsfrämjande verksamhet
utomlands innebär ett särskilt ansvar för landet. Till skillnad från vad
som är brukligt på den svenska arbetsmarknaden bör därför grunderna
beträffande löneförmåner och övriga anställningsförmåner för den
personal som är direkt engagerad i den fredsfrämjande verksamheten
regleras i förordning som beslutas av regeringen. För denna ordning
talar också att det här är fråga om kontraktsliknande korttidsanställningar
och att det inte finns någon naturlig förhandlingsmotpart
med hänsyn till att huvuddelen av personalen inte har en
bottenanställning i Försvarsmakten utan en militär kompetens som
vanligtvis grundar sig på enbart fullgjord värnpliktsutbildning.
En utgångspunkt för utredningen är att förutsättningarna och övriga
villkor för sådana förmåner som skall vara lika för all personal
regleras direkt i förordningen. Däremot bör arvodesnivåerna för olika
befattningskategorier och arvodena i de enskilda fallen liksom hittills
beslutas av Försvarsmakten, i förekommande fall efter samråd med annan
berörd myndighet som regelmässigt ställer personal till förfogande för
anställning i utlandsstyrkan. En annan utgångspunkt bör vara att så
långt möjligt låta de regler som tillämpas på anställda i offentlig
tjänst i allmänhet även gälla för anställda i utlandsstyrkan. Dit hör
exempelvis frågorna om rese-, familje- och pensionsförmåner. Bara om
det finns anledning med hänsyn till verksamhetens särskilda
beskaffenhet är en särreglering motiverad. Ett sådant område kan vara
den anställdes och dennes anhörigas ekonomiska skydd och förhållanden i
övrigt i samband med sjukdom, personskada och dödsfall som inträffar
bland personalen under anställningen.
I förordningen om förmåner till anställd i utlandsstyrkan inom
Försvarsmakten finns flera hänvisningar till kollektivavtal, vilka
kommer att upphöra vid utgången av år 1996 och ersättas med andra.
Förordningsbestämmelserna måste därför utformas med hänsyn till de nya
avtalen i den mån det fortfarande finns anledning att göra sådana
hänvisningar.
Syftet med översynen är också att åstadkomma enklare och mer enhetliga
regler inom staten samt att slopa all onödig detaljreglering.
En teknisk och materiell översyn
En särskild utredare skall göra en översyn av författningsregleringen
avseende Försvarsmaktens fredsfrämjande verksamhet utomlands och
förmånerna till den anställda personalen.
Översynen skall vara av både teknisk och materiell natur. Arbetet med
reglernas materiella innebörd skall främst inriktas på de regler och
rutiner som gäller för dem som skadas i samband med anställningen.
Den tekniska delen av översynen skall resultera i en förordning där
samtliga bestämmelser relaterade till Försvarsmaktens fredsfrämjande
verksamhet utomlands finns samlade. Men också författningstekniska
förenklingar bör så långt möjligt eftersträvas utan att tydligheten,
främst i de frågor som reglerar den anställdes skyldigheter och
förmåner, går förlorad.
Utredaren bör undersöka vilka uppgifter som nu utförs inom ramen för
anställning i utlandsstyrkan. Med undersökningen som utgångspunkt bör
utredaren lämna förslag till lämpliga avgränsningar i förhållande till
annan verksamhet av internationell karaktär som fullgörs av
Försvarsmakten och därvid väga in att myndigheten till följd av svenskt
internationellt åtagande även ges andra uppgifter som antingen direkt
eller indirekt kan beröra utlandsstyrkans verksamhet, eller som ligger
helt utanför. Flygtransporter av förnödenheter till utlandsstyrkan eller
i samband med humanitärt bistånd är exempel på sådan verksamhet där
personalen deltar inom ramen för sin ordinarie anställning i
Försvarsmakten, men där uppgifterna får utföras först efter den
anställdes frivilliga åtagande. I detta sammanhang skall utredaren
också belysa frågan om det finns anledning att föra över anställnings-
och arbetsgivaransvaret för civilpoliser som deltar i humanitära eller
andra icke-väpnade insatser från Försvarsmakten till Rikspolisstyrelsen.
Vidare bör utredaren studera hur en anställning i utlandsstyrkan och
tjänstgöringen utomlands inverkar på den anställdes rättigheter med
avseende på tillämpningen av bestämmelserna i lagen (1962:381) om allmän
försäkring och lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring.
Utredaren bör också studera reglerna och tillämpningen av dessa i
samband med sjukdom, personskada och dödsfall. Därvid bör särskilt
effekterna av de samordningsregler som gäller på detta område
utvärderas. I detta sammanhang bör utredaren också studera
ansvarsfördelningen mellan myndigheterna och andra aktörer samt
arbetsrutinerna när det ekonomiska skyddet till förmån för den anställde
och dennes anhöriga aktiveras. Omhändertagandet och uppföljningen i
dessa situationer av de anhöriga samt möjligheterna att ersätta denna
grupp för förlorad arbetsinkomst och faktiska kostnader i samband med
vården av den som skadas bör också uppmärksammas. Även på dessa punkter
bör utredaren föreslå förbättringar.
En fråga som utredaren bör belysa är möjligheten att helt eller delvis
införa ett särskilt system som tillgodoser behovet av ekonomiskt skydd
om den anställde drabbas av skador som leder till bestående
arbetsoförmåga. I anslutning till denna fråga skall utredaren också
redovisa de ekonomiska och finansiella konsekvenserna av ett sådant
system.
Vid genomförandet av uppdraget skall utredaren i berörda delar också
väga in vad som anförts i regeringens proposition 1996/97:4 Totalförsvar
i förnyelse - etapp 2 med avseende på uppgifterna för Försvarsmaktens
internationella kommando.
Ramarna för arbetet
Utredaren skall redovisa uppdraget före utgången av år 1997.
Utredningsarbetet bör bedrivas i samverkan med Försvarsmakten,
Rikspolisstyrelsen och Arbetsgivarverket. I de frågor som gäller
personskador bör utredaren också höra Riksförsäkringsverket,
Kammarkollegiet, Statens trygghetsnämnd och Utredningen (S 1995:08) om
socialförsäkringens personkrets.
I frågan om huvudmannaskapet för civilpoliser bör utredaren samråda med
utredningen om civilpoliser i internationell verksamhet (dir.
1996:122).
Utredaren skall vidare hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om utredningsarbetet och bereda dem tillfälle att framföra
synpunkter.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall också redovisa de ekonomiska effekterna av sina förslag.