Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Digitala TV-sändningar, Dir. 1997:19
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1997-01-16
Dir. 1997:19
Beslut vid regeringssammanträde den 16 januari 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att förbereda sändningar av
digital marksänd TV.
Utredaren skall lägga fram förslag om vilka sändningsorter som
inledningsvis skall väljas för digitala sändningar. I uppgiften ingår
att tillsammans med berörda myndigheter undersöka de tekniska och
frekvensmässiga möjligheterna för sändningsverksamheten, liksom vilket
intresse som finns hos TV-företag och andra intressenter.
Den särskilde utredaren skall också i samråd med programföretag och
andra intressenter utarbeta former för samarbete kring t.ex.
multiplexering, sändare, åtkomstkontroll och elektronisk programguide,
eventuellt i form av en modellöverenskommelse.
Slutligen skall den särskilde utredaren bedöma om Sveriges Television
bör få möjlighet att finansiera vissa sändningar med särskilda avgifter
och vilka villkor som i så fall bör gälla.
Digitalt utsänd TV
Digital utsändning av TV-program skiljer sig från analoga sändningar på
så sätt att den programbärande informationen sänds ut som en ström av
separata avläsningar, "ettor och nollor", i stället för som en
kontinuerligt varierande signal. Digitaltekniken möjliggör s.k.
signalkomprimering, som medför att överföringskapaciteten kan ökas
kraftigt. På så sätt kommer ett större antal program att samtidigt kunna
sändas ut inom ett givet frekvensutrymme.
TV-program kan sändas digitalt från marksändare, via satellit, genom
kabel och över telenät. Den som skall ta emot ett digitalt sänt
TV-program måste ha en avkodare som tolkar den digitala signalen och
omvandlar den till en analog signal som TV-mottagaren kan återge.
Avkodaren kan också innehålla funktioner för åtkomstkontroll och
debitering av betal-TV-avgifter samt ge möjlighet till retursignalering,
vilket medger viss interaktivitet.
Om ett digitalt sändningssystem innehåller ett mycket stort antal
programkanaler kan det vara ändamålsenligt att förenkla programvalet för
publiken genom särskilda sökprogram, s.k. elektroniska programguider.
Propositionen om digitala TV-sändningar
Utredningen om tekniska förutsättningar för utökade sänd-ningar av radio
och television till allmänheten överlämnade i februari 1996 betänkandet
Från massmedia till multimedia - att digitalisera svensk television (SOU
1996:25). Där föreslår utredningen att digitala TV-sändningar från
marksändare inleds i Sverige med målet att nuvarande analoga
marksändningar skall kunna läggas ner inom tio år efter de digitala
marksänd-ningarnas start. Betänkandet har remissbehandlats.
I propositionen Digitala TV-sändningar (prop. 1996/97:67) har regeringen
lagt fram sina förslag med anledning av betänkandet.
Regeringen föreslår att digitala sändningar av marksänd TV införs i
flera steg, med möjlighet för staten att successivt ta ställning till om
och på vilket sätt verksamheten skall fortsätta. En grundläggande
förutsättning för en eventuell utbyggnad är att sändningarna bedöms ha
ekonomisk bärkraft. I en första etapp inleds sändningar på ett begränsat
antal orter i Sverige. Förutsättningarna skall redan från början vara
sådana att krav på yttrandefrihet, tillgänglighet och mångfald
tillgodoses.
Enligt förslagen i propositionen skall sändningarna genomföras under
förutsättningar som gynnar fri konkurrens mellan olika
programleverantörer och med möjlighet för publiken att välja bland olika
tjänster. Bland annat bör de avkodare som används vara sådana att varje
person i publiken har möjlighet att ta del av alla program som sänds ut,
givetvis på de villkor som programföretaget ställer upp för tillgång
till programmen. Om systemet innehåller elektroniska programguider bör
de olika programföretagens utbud presenteras på likvärdigt sätt.
Enligt propositionen måste det vara möjligt att uppnå överenskommelser
om sådana former för samverkan att varje medverkande företag kan behålla
den nödvändiga kontrollen över sitt material, samtidigt som
tillgängligheten för publiken till det samlade programutbudet förblir
hög. Det är viktigt att sådana samverkansformer kommer till stånd redan
i sändningsverksamhetens inledningsskede och att de har en sådan
utformning att även företag som kommer in senare kan delta i samarbetet
på likvärdiga villkor.
Sändningarna bör starta så snart som möjligt, helst hösten 1997.
Inledningsvis skall sändningar äga rum på åtminstone ett par, tre olika
orter. Sändningsorterna skall väljas så att de kompletterar varandra,
t.ex. när det gäller dimensionen storstad-glesbygd.
Minst två sändnings-frekvenser bör enligt propositionen kunna disponeras
på varje ort. Kärnan i sändningsverksamheten skall vara digitala
marksändningar av TV, men även andra tjänster än traditionella
TV-program, t.ex. utbildningstjänster och teletjänster av olika slag,
skall kunna förekomma.
Vid sidan av trådlösa marksändningar bör det eftersträvas att också
andra distributionsmetoder prövas, anser regeringen i propositionen. Vid
urval av programföretag skall det beaktas att programutbudet som helhet
skall tilltala olika intressen och smakriktningar. Lokala och regionala
program bör ges företräde, liksom program som är förankrade i den
svenska kulturkretsen. Det skall eftersträvas att flera av varandra
oberoende programföretag deltar. TV-företag som i dag bedriver
marksändningar skall beredas tillfälle att medverka i de digitala
sändningarna. Sändningsverksamheten skall i sin helhet bekostas av de
medverkande företagen.
För sändningarna gäller lagstiftningen för radio, television och
televerksamhet. För TV-sändningar gäller radio- och TV-lagen (1996:844).
Tillstånd att bedriva TV-sändningar enligt radio- och TV-lagen skall
lämnas av regeringen, som då har möjlighet att ställa olika i lagen
angivna villkor som komplement till de innehållsregler som framgår
direkt av lagen. Regeringen bedömer att tillståndstiden bör vara högst
fyra år. Granskningsnämnden för radio och TV övervakar genom
efterhandsgranskning att regler och villkor om sändningarnas innehåll
efterlevs. Även Justitiekanslern bedriver viss efterhandsgranskning
enligt radio- och TV-lagen. Om en tjänst utgör televerksamhet som kräver
tillstånd enligt telelagen (1993:597) lämnas det av Post- och
telestyrelsen. Det är också Post- och telestyrelsen som meddelar de
tillstånd som enligt lagen (1993:599) om radiokommunikation krävs för
att använda de radiosändare som behövs för sändningarna. En
förutsättning för att sådant tillstånd skall kunna lämnas är att
regeringen har meddelat tillstånd enligt radio- och TV-lagen.
En särskild utredare skall, under förutsättning av riksdagens beslut med
anledning av propositionen, förbereda den sändningsverksamhet som
regeringen har föreslagit i propositionen. Regeringen avser att senare
utse en kommitté med parlamentariskt inslag som skall följa
verksamheten och medverka vid utvärderingen.
Sveriges Televisions möjlighet att sända betal-TV
Sveriges Television AB har hos regeringen begärt tillstånd att få pröva
betal-TV som kompletterande finansieringsform till TV-avgiften. Sveriges
Television bedömer att det i en situation av ökande konkurrens är
nödvändigt att på olika sätt öka exponeringen av det programutbud som
produceras inom public service-televisionen. Sveriges Television pekar
också på att flera av de europeiska public service-företagen i dag
använder någon form av betal-TV som kompletterande finansieringsform. I
propositionen om digitala TV-sändningar anger regeringen att frågan
behöver studeras ytterligare innan ett beslut kan fattas.
I propositionen anges att man enligt regeringens mening kan anföra skäl
både för och emot att låta ett public service-företag som finansieras
med TV-avgiftsmedel ta ut särskilda avgifter av brukarna för vissa
tjänster. De som är intresserade och villiga att betala en extra avgift
kan på så sätt få tillgång till ett ännu rikare programutbud. Det är
också en fördel att betal-TV-publiken inte bara har tillgång till
program från kommersiella program-företag. För Sveriges Television kan
det också ge nya erfarenheter och utvecklingsmöjligheter. Att sända
program i en ny kanal innebär emellertid även ökade kostnader i form av
ersättning för upphovsrättigheter och sändningskostnader m.m.. Om
Sveriges Television gör sig beroende av nya finansieringskällor kan det
finnas en risk för att programpolitiken påverkas på ett negativt sätt
och att de mest attraktiva programmen först blir tillgängliga i
betal-TV-sändningarna. En oreglerad utveckling skulle kunna hota
systemet med TV-avgifter.
I propositionen anges att regeringen avser att uppdra åt den särskilde
utredaren att lägga fram förslag om huruvida Sveriges Television bör få
möjlighet att finansiera vissa sändningar med särskilda avgifter och
vilka villkor som i så fall bör gälla.
Den särskilde utredarens uppgifter
Den särskilde utredaren skall förbereda sändningar av digital marksänd
TV. Därvid skall utredaren arbeta i kontakt med myndigheter och tänkbara
intressenter samt med kommittéer som kan vara berörda, t.ex.
IT-kommissionen (K1995:01), Rådet för mångfald inom massmedierna (Ku
1995:01) och Distansutbildningskommittén (U 1995:07).
Utredaren skall lägga fram förslag om vilka sändningsorter som
inledningsvis skall väljas för digitala sändningar. I uppgiften ingår
att, tillsammans med vederbörande myndigheter, undersöka de tekniska och
frekvensmässiga möjligheterna, liksom vilket intresse som finns hos
TV-företag och andra intressenter. Sändningsorterna skall väljas så att
de kompletterar varandra när det gäller t.ex. dimensionen storstad -
glesbygd. För att ett tillräckligt antal programföretag skall kunna
beredas plats bör minst två sändningsfrekvenser kunna disponeras på
varje plats. Antalet orter och valet av orter skall bestämmas med hänsyn
till vad som kommer fram vid utredarens kontakter med tänkbara
intressenter.
Den särskilde utredaren skall också, i samråd med programföretag och
andra intressenter, utarbeta former för samarbete kring t.ex.
multiplexering, sändare, åtkomstkontroll och elektronisk programguide,
eventuellt i form av en modellöverenskommelse.
Den särskilde utredaren skall avvakta riksdagens beslut med anledning av
propositionen innan förslag i här angivna frågor läggs fram till
regeringen Om riksdagsbeslutet skulle ge anledning till det, kommer
regeringen att meddela tilläggsdirektiv till utredaren.
Den särskilde utredaren skall också bedöma om Sveriges Television bör få
möjlighet att finansiera vissa sändningar med särskilda avgifter och
vilka villkor som i så fall bör gälla. Detta uppdrag skall redovisas
senast den 15 april 1997.
Utredarens arbete bör inriktas på att sändningarna skall kunna sätta
igång så snart som möjligt, helst hösten 1997. Under alla förhållanden
skall utredarens arbete vara avslutat vid utgången av år 1997.
För utredaren gäller regeringens direktiv att redovisa de
regionalpolitiska konsekvenserna av framlagda förslag (dir. 1992:50),
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124), att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
(dir. 1996:49).