Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
EU:s utvidgning - konsekvenser för samarbetet i rättsliga och inrikes frågor, Dir. 1997:17
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1997-02-06
Dir. 1997:17
Beslut vid regeringssammanträde den 6 februari 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda konsekvenserna av
Europeiska unionens utvidgning för Sverige samt, i andra hand, för
unionen som helhet och kandidatländerna när det gäller det rättsliga och
inrikes samarbetet inom EU. Detta samarbete, som har en mellanstatlig
grund, omfattar bl.a. invandring, asyl, polis- och tullsamarbete,
kontroll av unionens yttre gräns, kamp mot narkotikamissbruk och
organiserad brottslighet samt civil- och straffrättsligt samarbete.
Samtidigt med denna utredning tillsätter regeringen en utredning med
uppdrag att analysera konsekvenserna av EU:s utvidgning med avseende på
den fria rörligheten för arbetstagare och andra personer enligt reglerna
för EG:s inre marknad. Utredaren bör ha nära kontakt med den utredningen
och lägga resultatet av den till grund för sina egna överväganden.
Utredningen skall ta som utgångspunkt en utvidgning som omfattar de elva
aktuella kandidatländer (Polen, Ungern, Tjeckien, Slovakien, Bulgarien,
Rumänien, Slovenien, Estland, Lettland, Litauen och Cypern).
Bakgrund
Utvidgningen
Europeiska unionen står inför sin femte utvidgning, oräknat den som
Tysklands enande innebar. Sverige ser utvidgningen som ett viktigt steg
mot ett enat Europa. Flertalet av de elva stater som har ansökt om
medlemskap skiljer sig radikalt från nuvarande medlemmar vad gäller
ekonomisk utvecklingsnivå, institutionell uppbyggnad samt politiska
traditioner.
Samtidigt fördjupas EU:s politiska och ekonomiska integration. Detta
innebär att kandidatländerna har ett mer omfattande arbete framför sig
för att anpassa sig till medlemskapet än vad som tidigare varit fallet
för nytillkommande länder. Ett framtida medlemskapet är samtidigt en av
drivkrafterna bakom den reformprocess som de före detta centralplanerade
ekonomierna genomgår.
Vid Europeiska rådets möte i Köpenhamn år 1993 fastslogs
förutsättningarna för ett medlemskap i EU, de s.k.
köpenhamns-kriterierna. Dessa innebär bl.a. att tillträdande länder
skall ha rättsstatens karakteristiska kännetecken, dvs. demokrati,
respekt för lagar och mänskliga rättigheter samt skydd och respekt för
minoriteters rättigheter, fungerande marknadsekonomier och förmåga att
hantera konkurrensen och marknadskrafterna inom unionen. Medlemskap
förutsätter att kandidatlandet har möjlighet att uppfylla medlemskapets
förpliktelser och ansluta sig till målen om en politisk, ekonomisk och
monetär union.
Vid Europeiska rådets möten i Essen, Madrid, Florens och Dublin
bekräftades riktlinjerna för nästa utvidgning. Europeiska rådet har vid
flera tillfällen deklarerat att medlemskapsförhandlingar med Malta och
Cypern skall påbörjas sex månader efter regeringskonferensens slut.
Samtidigt uttryckte Europeiska rådet i Madrid att strävan är att den
inledande fasen av förhandlingarna med kandidatländerna i Central- och
Östeuropa skall sammanfalla med förhandlingsstarten för Malta och
Cypern. Vad gäller Maltas medlemskapskandidatur har ansökan dragits
tillbaka efter regeringsskiftet hösten 1996.
I Europeiska kommissionen pågår arbetet med att färdigställa s.k.
länderyttranden för de elva kandidatländerna. Vidare företar
kommissionen utredningar om utvidgningens effekter på olika sakområden
inklusive institutionella konsekvenser. Slutligen pågår arbete med att
utreda de finansiella konsekvenserna av utvidgningen. Sannolikt kommer
utredningarna att läggas fram i ett sammanhang under hösten 1997.
Personers fria rörlighet
Den fria rörligheten för personer är en betydelsefull rättighet som gör
det
möjligt för EU-medborgare att flytta inom unionen och att även i övrigt
- t.ex. som turister - fritt passera unionens inre gränser. Rätten att
få passera dessa gränser utan att bli föremål för exempelvis
passkontroll är dock ännu inte helt genomförd. De åtgärder som krävs för
att förverkliga den fria rörligheten för personer också i detta
avseende är en prioriterad fråga inom ramen för EU:s rättsliga och
inrikes samarbete.
Varje EU-medborgare har enligt EG-fördraget rätt att ta anställning,
bedriva ekonomisk verksamhet och tillhandahålla tjänster i en annan
medlemsstat. Rätten till den fria rörligheten för andra än arbetstagare
och egenföretagare är förknippad med kravet på att de skall vara
ekonomiskt oberoende. För studenter, forskare, pensionärer och andra
självförsörjande regleras villkoren för rörligheten i särskilda
direktiv.
Som nämnts tidigare utreds konsekvenserna av EU:s utvidgning med
avseende på rätten för arbetstagare och andra att fritt få flytta inom
unionen av en särskild utredare som arbetar parallellt med förevarande
utredning.
Rättsligt och inrikes samarbete
I ingressen till Maastrichtfördraget har EU:s medlemsstater bekräftat
att de har som mål att underlätta fri rörlighet för personer, samtidigt
som medborgarnas trygghet och säkerhet måste garanteras. För att kunna
förena dessa båda syften skapades genom fördraget ett
institutionaliserat samarbete mellan medlemsstaterna i rättsliga och
inrikes frågor, den s.k. tredje pelaren. De områden som omfattas är
bl.a. invandring och asyl, polis- och tullsamarbete, kontroll av
unionens yttre gräns, kamp mot narkotikamissbruk och organiserad
brottslighet samt civil- och straffrättsligt samarbete. På dessa områden
och inom ramen för det rättsliga och inrikes samarbetet har
medlemsstaterna slutit en rad konventioner och andra överenskommelser
samt antagit gemensamma åtgärder, allt vilket tillsammans utgör det
samlade regelverket inom detta samarbetsområde.
En förutsättning för att EU skall kunna åstadkomma fri rörlighet för
personer inom EU är att medlemsstaterna genom åtgärder inom ramen för
det rättsliga och inrikes samarbetet vidtar gemensamma åtgärder som
motverkar de risker som en fullt genomförd fri rörlighet i sig innebär.
Det krävs bl.a. att alla medlemsstater har en betryggande yttre
gränskontroll, som kan stå emot exempelvis smuggling av varor och
tjänster och olika former av organiserad brottslighet. Av
medlemsstaterna fordras också att de har en flyktingpolitik baserad på
Genève-konventionen, ett anständigt skydd för befolkningsminoriteter,
metoder att komma till rätta med narkotikahantering och organiserad
brottslighet i sina egna länder, trovärdiga offentliga institutioner och
ett väl fungerande rättsväsende. Vidare krävs en förmåga att kunna delta
i såväl det straffrättsliga och civilrättsliga samarbetet som polis- och
tullsamarbetet mellan medlemsstaterna, varvid det bl.a. är nödvändigt
att medlemsstaterna har tillgång till tillräckligt tekniskt avancerade
och samtidigt integritets- och rättssäkra datasystem.
För att de nuvarande medlemsländerna skall kunna godkänna andra länder
som nya medlemmar i EU krävs i princip att också dessa förmår att
uppfylla det samlade regelverket som gäller rättsliga och inrikes
frågor. En utvidgning på mer liberala villkor skulle äventyra säkerheten
och tryggheten för medborgarna i de nuvarande medlemsstaterna på ett för
dem icke godtagbart sätt.
Detta innebär bl.a. att nya medlemsstater måste ha en betryggande yttre
gränskontroll, metoder att komma till rätta med narkotikahantering och
organiserad brottslighet samt förmåga att på lika villkor delta i polis-
och tullsamarbetet och i det straff- och civilrättsliga samarbetet.
Ansökarländerna måste även uppfylla regelverket på asylområdet.
Det finns behov av ytterligare underlag för regeringens fortsatta
beredning av utvidgningsfrågan, sedd utifrån nu berörda aspekter, samt
för information till allmänhet, näringsliv och organisationer. En
särskild utredare bör därför tillkallas.
Uppdraget
Utredningen skall ta som utgångspunkt en utvidgning som omfattar
samtliga elva aktuella kandidatländer, varvid sannolika scenarier
avseende en stegvis utvidgning även bör beaktas.
Det samlade regelverket för rättsliga och inrikes frågor måste i princip
vara i kraft och tillämpas från början i de nya medlemsländerna.
Utvidgningen som sådan bör därför få ganska begränsade effekter utifrån
ett tredjepelarperspektiv. De verkligt stora förändringarna inträder i
kandidatländerna redan under förberedelsearbetet för att kvalificera sig
som EU-medlem, ett arbete där bl.a. Sverige spelar en aktiv roll i
samverkan med dessa länder. En huvuduppgift för utredaren när det gäller
denna aspekt av utvidgningen skall vara att förklara dessa samband på
ett begripligt och lättfattligt sätt.
Vissa förändringar kan dock beräknas inträda som en direkt följd av
medlemskapet, bl.a. i fråga om passkontrollen av resandetrafiken mellan
de nya och de nuvarande medlemsländerna samt mellan de nya
medlemsstaterna inbördes. Just gränskontrollaspekterna av en utvidgning,
som innebär att yttre gränser omvandlas till inre och att nya yttre
gränser skapas, skall vara en viktig uppgift för utredaren att
analysera, inte minst vad gäller de ekonomiska effekter för Sverige som
uppstår i samband med detta.
I detta sammanhang bör utredaren också uppmärksamma det samband mellan
tredje pelaren och reglerna för EU:s inre marknad som har att göra med
möjligheten att känna till vilka personer från ett medlemsland som
olovligen uppehåller sig i ett annat. Det kan t.ex. gälla personer som
lagligen kommit till Sverige från ett medlemsland för att söka arbete
men som enligt reglerna för inre marknaden inte längre har rätt att
uppehålla sig här. Möjligheterna för en medlemsstat att ha noggrann
kännedom om denna kategori av personer är begränsade och minskar
ytterligare i samma mån som passkontrollen vid inresor upphör. De
problem detta för med sig torde för närvarande inte vara särskilt stora
men kan tänkas få ökad betydelse vid en utvidgning med medlemsstater som
har en lägre ekonomisk utvecklingsgrad än de nuvarande medlemsstaterna.
De nya medlemsländernas deltagande i polis- och tull-samarbetet kommer
att få konsekvenser för och ställa andra resurs- och kapacitetskrav på
myndigheterna i såväl nya som nuvarande medlemsländer. De nya
medlemsstaterna måste på ett acceptabelt sätt kunna behandla asylsökande
och pröva deras ansökningar inom ramen för det gällande regelverket.
Sverige m.fl. andra länder deltar redan i det s.k. Schengensamarbetet.
Resurskonsekvenserna för Sveriges vidkommande av detta samarbete
studeras för närvarande av Statskontoret och kommer också att beröras i
vårpropositionen. Utredaren skall, med avseende i första hand på
situationen i Sverige, analysera om ytterligare resurskonsekvenser,
såväl utgiftsökningar som rationaliseringsmöjligheter, kommer att uppstå
i förbindelse med EU:s förestående utvidgning samt när dessa
följdverkningar i så fall inträder och vilken omfattning de får.
Även om de nya länderna formellt kommer att uppfylla det regelverk som
vid tiden för utvidgningen gäller för samarbetet i rättsliga och inrikes
frågor, kan man inte räkna med att de redan från början kommer att vara
helt i nivå med de nuvarande medlemsländerna i fråga om exempelvis
rättsväsende, lagstiftning, gränskontroll och förmåga att delta i polis-
och tullsamarbetet. Utredaren skall analysera vilka konsekvenser detta
för med sig.
Dessa frågor hör nära samman med de modeller för olika grader av
integration eller förstärkt samarbete som för närvarande diskuteras på
EU:s regeringskonferens. Vid regeringskonferensen diskuteras även
förslag om att överföra delar av samarbetet i tredje pelaren - t.ex.
frågor om asyl och invandring - till EU:s första pelare, där samarbetet
är överstatligt och baserat på gemenskapsrätten. Olika möjligheter att
integrera Schengensamarbetet i EU:s verksamhet är också föremål för
diskussion. I den utsträckning som det är möjligt skall utredaren ta
hänsyn till resultatet av regeringskonferensen i dessa och andra för
uppdraget relevanta hänseenden.
Utredningen skall inte bara ge ytterligare underlag för regeringens
fortsatta beredning och ställningstaganden. Den skall också bidra till
att informera och väcka debatt hos allmänheten, näringsliv och
organisationer, vilkas ställningstaganden kommer att bli en del av
underlaget när svenska ståndpunkter skall fastställas.
Genomförandet av utredningsuppdraget
Eftersom det är svårt att med bestämdhet säga hur det rättsliga och
inrikes samarbetet kommer att utvecklas, bör utredaren i första hand
lyfta fram resonemang som har principiell giltighet.
En förutsättning för utredningsarbetet är att utredaren håller nära
kontakt med den samtidigt tillsatta utredning som har i uppdrag att
analysera konsekvenserna av EU:s utvidgning med avseende på den fria
rörlighet för arbetstagare och andra personer enligt reglerna för EG:s
inre marknad. De överväganden rörande framtida befolkningsströmmar m.m.
som den utredningen lägger fram utgör en viktig grund för utredningen om
det rättsliga och inrikes samarbetet i ett utvidgningsperspektiv och för
de bedömningar som görs i det sammanhanget. Utredaren bör därför samråda
med den utredningen och fortlöpande följa arbetet i denna. En möjlighet
som bör övervägas är om det är lämpligt att båda utredningsresultaten
presenteras i en och samma utgåva.
Utredaren skall fästa avseende vid internationella och svenska studier
och konsekvensutredningar på de aktuella områden. Också resultatet av
Europeiska kommissionens eget utredningsarbete skall beaktas.
Utredaren bör samråda med en referensgrupp bl.a. bestående av de övriga
särskilda utredarna och företrädare för berörda departement.
Referensgruppen upprättas genom UD:s försorg.
För utredarens arbete gäller regeringens generella direktiv om
redovisning av konsekvenser för regionalpolitik (dir. 1992:50),
jämställdhetspolitik (dir. 1994:121) samt brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Flera svenska utredningar om utvidgningens konsekvenser genomförs under
år 1997. Resultatet av de olika utredningarna avses också presenteras i
en sammanfattande form.
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 31 oktober 1997.