Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
EU:s utvidgning - analys av miljökonsekvenserna, Dir. 1997:16
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1997-01-23
Dir. 1997:16
Beslut vid regeringssammanträde den 23 januari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att analysera miljökonsekvenserna av
EU:s utvidgning för Sverige, för unionen som helhet och för
kandidatländerna. Relevanta internationella och svenska studier bör
tillvaratas.
Bakgrund
Europeiska unionen står inför sin femte utvidgning, Tysklands enande
oräknat. Sverige ser utvidgningen som ett viktigt steg mot ett enat
Europa. Flertalet av de elva stater som har ansökt om medlemskap skiljer
sig radikalt från nuvarande medlemmar vad gäller ekonomisk
utvecklingsnivå samt institutionell uppbyggnad och traditioner.
Samtidigt fördjupas löpande EU:s politiska och ekonomiska integration,
vilket innebär att kandidatländerna har ett mer omfattande regelverk att
anpassa sig till än vad som tidigare har varit fallet för nytillkommande
länder. EU:s kommande utvidgning är samtidigt en av drivkrafterna bakom
den reformprocess som de före detta centralplanerade ekonomierna
genomgår.
Vid Europeiska rådets möte i Köpenhamn 1993 fastslogs förutsättningarna
för ett medlemskap i EU, de s.k. köpenhamnskriterierna. Dessa innebär
bl.a. att länderna skall ha rättstatens karakteristiska kännetecken, dvs
demokrati, respekt för lagarna och mänskliga rättigheter samt skydd och
respekt för minoriteters rättigheter, fungerande marknadsekonomier och
förmåga att hantera konkurrensen och marknadskrafterna inom unionen.
Medlemskapet förutsätter att kandidatlandet har möjlighet att uppfylla
medlemskapets förpliktelser inklusive anslutning till målen om en
politisk, ekonomisk och monetär union.
Vid Europeiska rådets möten i Essen, Madrid, Florens och Dublin
bekräftades riktlinjerna för nästa utvidgning. Europeiska rådet har vid
flera tillfällen deklarerat att medlemskapsförhand-
lingar med Malta och Cypern skall påbörjas sex månader efter
regeringskonferensens slut. Samtidigt uttryckte Europeiska rådet i
Madrid att strävan är att den inledande fasen av förhandlingarna med
kandidatländerna i Central- och Östeuropa skall sammanfalla med
förhandlingsstarten för Malta och Cypern. Vad gäller Maltas
medlemskapskandidatur har ansökan dragits tillbaka efter
regeringsskiftet hösten 1996.
I Europeiska kommissionen pågår arbetet med att färdigställa så kallade
länderyttranden (aviser) för de elva kvarvarande kandidatländerna.
Därtill kommer utredningar beträffande utvidgningens effekter på olika
sakområden inklusive institutionella konsekvenser. Slutligen pågår
arbete med att utreda de finansiella konsekvenserna av utvidgningen.
Sannolikt kommer utredningarna att läggas fram i ett sammanhang under
hösten 1997.
En anpassning till EU:s miljöregler i kandidatländerna kan antas ge
stora miljöfördelar och bidra till att säkra den biologiska mångfalden
även i vårt land. Ett EU-medlemskap kan också skapa resurser till
miljöförbättringar och säkra naturvårdsvärden i dessa länder.
Tillnärmningsprocessen kommer att ställa stora krav på kandidatländerna
när det gäller att införa, genomföra och kontrollera lagar, normer och
standarder. Inte minst vid genomförandet kommer det att krävas betydande
resurser för investeringar i bl.a. vatten- och avloppsrening och
åtgärder mot luftföroreningar.
Nuvarande EU-länder har vidare en i allt väsentligt gemensam syn på
kärnsäkerhetsfrågorna. Kärnkraftverken i Östeuropa bedöms att generellt
inte nå upp till samma säkerhetsnivå som de i västvärlden och flera EU-
länder arbetar aktivt för att få till stånd en stängning av de
kärnkraftverk som finns i kandidatländerna. Inför ett EU-tillträde kan
man förvänta sig att kraven på avstängning av kärnkraftverk i
kandidatländerna kommer att öka. Frågan om kärnkraftens fortsatta
användning har också starka kopplingar till miljöfrågorna i övrigt
eftersom en avveckling av kärnkraft ställer krav på alternativ
energiproduktion. Även anpassningen till Euratomfördraget kan förväntas
ställa krav på förändringar i de nya medlemsländerna.
Uppdraget
Uppdraget är att analysera miljömässiga och därmed förbundna ekonomiska
konsekvenser av en utvidgning. Analysen skall utgå från ett scenario där
samtliga aktuella kandidatländer upptas som fullvärdiga medlemmar i EU.
Utredaren skall dock, om det med hänsyn till utvidgningsfrågans
utveckling förefaller relevant, även analysera konsekvenserna av andra
sannolika scenarier. Därvid bör anges vilka områden som ur svensk
synpunkt är särskilt viktiga vad gäller vilka krav som skall ställas på
kandidatländerna, bl.a. utifrån gällande regelverk inom EU.
Analysen av de konsekvenser som utvidgningen kommer att få skall göras
så allsidig som möjligt. EU:s regelverk inom miljöskydds- och
naturvårdsområdena skall ligga till grund för bedömningen, i synnerhet
de rättsakter som behandlar gränsvärden, miljökvalitetsnormer m.m. i
fråga om utsläpp till omgivningen och naturvården inom ramen för arbetet
med Natura 2000. Med hjälp av tillgängliga data skall belysas såväl
problem som möjligheter i miljöpolitiken för de länder som ansökt om
medlemskap i EU och konsekvenserna i dessa avseenden för Sverige,
unionen och kandidatländerna.
Utredningen skall särskilt beakta de kandidatländer som i första hand
påverkar miljön i Sverige och översiktligt relatera till situationen för
övriga kandidatländer.
Utredningen skall redovisa utvidgningens effekter på miljösituationen i
Sverige och i Östersjöregionen, särskilt i kandidatländerna, så långt
som möjligt i kvantifierbara termer på basis av tillgängliga data.
En utgångspunkt skall vara Naturvårdverkets uppdrag att komma in med en
ny upplaga av skriften "Vem förorenar Sverige". En uppdatering och
tillämpning av den metod som utvecklades 1990 skall härvid ske.
En annan utgångspunkt för utredaren skall vara den rapport som på
Naturvårdsverkets uppdrag har utförts av Stockholms internationella
miljöinstitut (SEI) om miljökonsekvenserna av EU-medlemskap för Estland,
Lettland, Litauen och Polen. SEI är ett självständigt forskningsinstitut
inrättat av riksdagen 1989.
Ytterligare en utgångspunkt skall vara slutsatserna från det av
Naturvårdsverket anordnade seminariet med de baltiska länderna i
Saltsjöbaden i november 1996 samt dess uppföljning. En sammanfattande
bedömning från seminariet är att dessa länder har börjat processen att
närma sig EU:s gemensamma regelverk på miljöområdet. Samtidigt har det
blivit uppenbart att det kommer att krävas stora resurser för att uppnå
EU:s gemensamma normer på området.
Utredningen skall vidare omfatta en översiktlig bedömning av
konsekvenserna av utvidgningen för utvecklingen av det gemensamma
miljöarbetet inom EU.
Härvid bör också beaktas konsekvenserna för annat internationellt
miljösamarbete, bl.a. arbetet inom ramen för en regional Agenda 21 för
Östersjön, Östersjöprogrammet, Helsingforskommissionen (HELCOM),
konventionen om långväga gränsöverskridande luftföroreningar (LRTAP),
FN:s ramkonvention om klimatförändringar och den multilaterala
uppföljningen till UNCED.
Mot bakgrund av de ändrade säkerhetskrav som kan komma att ställas,
skall utredningen analysera vilka konsekvenser ett medlemsskap i EU
kommer att få vad gäller minskad eller bibehållen kärnkraftsproduktion i
kandidatländerna. Därvid skall bedömas miljökonsekvenserna såväl som
kostnaderna av övergången till annan energiproduktion, om
kärnkraftsanvändningen som en följd av medlemsskapet kommer att minska.
Utredningen skall också översiktligt analysera konsekvenserna av en
tillämpning av Euratomfördraget i kandidatländerna.
Utöver att ge ytterligare underlag för fortsatt arbete inför regeringens
ställningstaganden, bör utredningen bidra till att informera och att
väcka debatt hos allmänheten, inom näringslivet och organisationer vars
ställningstaganden kommer att utgöra en del av underlaget när svenska
ståndpunkter skall fastställas. Den skall även kunna utgöra underlag för
fortsatta diskussioner inom EU om konsekvenserna av EU:s utvidgning.
Genomförandet av utredningsuppdraget
Utredaren skall vid genomförandet av sitt uppdrag beakta internationella
och svenska studier och konsekvensutredningar på ovan nämnda områden som
gjordes inför Sveriges medlemskap i EU. Även Europeiska kommissionens
eget utredningsarbete, liksom övrigt internationellt sådant arbete, i
den mån det föreligger, bör beaktas.
Utredaren skall även i sitt arbete beakta den pågående
regeringskonferensen som avses slutföras under utredningens gång.
Utredaren skall i sitt arbete beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50) och om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124). Eftersom utredningen inte skall utmynna i
några utredningsförslag behöver utredaren inte pröva offentliga
åtaganden enligt dir. 1994:23.
Utredaren bör i sitt arbete samråda med en referensgrupp, bl.a.
bestående av de övriga särskilda utredarna och företrädare för berörda
departement. Referensgruppen inrättas genom Utrikesdepartementets
försorg.
Redovisning av uppdraget
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 31 oktober 1997.
Flera svenska utredningar om utvidgningens konsekvenser genomförs under
år 1997. Resultatet av de olika utredningarna kommer också att
presenteras i en sammanfattande form.