Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av förfarandereglerna för punktskatter m.m., Dir. 1997:152
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-12-18
Dir. 1997:152
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över
förfarandereglerna för punktskatter, m.m. Översynen skall koncentreras
till förfarandet för de harmoniserade punktskatterna. Utredaren skall
bl.a. kartlägga hur lagstiftningen har tillämpats sedan den 1 januari
1995 då Sverige blev medlem i Europeiska unionen (EU) och mot bakgrund
av erfarenheterna från tillämpningen överväga
-om det behövs ändringar i lagarna om skatt på alkohol, tobak och
energi,
- om cirkulationsdirektivets begrepp suspensionsordning bör införlivas i
de svenska lagarna,
- om bestämmelserna om skattskyldighetens inträde är förenliga med
cirkulationsdirektivet,
- om bestämmelserna om godkännande av upplagshavare och skatteupplag
behöver ändras i skärpande riktning,
- om det finns behov av att ändra bestämmelserna om inköp mot försäkran,
- om kraven på säkerhet för transporter bör utvidgas.
I uppdraget ingår även att göra en allmän översyn av lagen om
punktskatter och prisregleringsavgifter. Utredaren skall i detta
sammanhang undersöka om punktskatterna kan inordnas i
skattekontosystemet och i sådant fall föreslå nödvändiga lagändringar.
Utredaren skall också lägga fram förslag till åtgärder för kontroll av
proviantering för skattefri försäljning och förbrukning ombord på
transportmedel och i det sammanhanget göra en allmän översyn av
förordningen (1994:1694) om viss proviantering m.m. samt analysera EG:s
regler på taxfreeområdet och bestämmelserna i den nordiska
provianteringsöverenskommelsen. Vidare skall utredaren med anledning av
att taxfreehandeln i EU-intern trafik skall upphöra den 1 juli 1999
lägga fram förslag till hur försäljningen av beskattade varor ombord på
transportmedel skall hanteras skattemässigt. Sistnämnda frågor skall
behandlas med förtur och redovisas senast den 1 oktober 1998.
Utredningsarbetet i övrigt skall vara avslutat senast den 1 december
1999.
Bakgrund
Förfarandereglerna för punktskatter
Bestämmelser om förfarandet vid uttag av punktskatter och
prisregleringsavgifter finns i lagen (1984:151) om punktskatter och
prisregleringsavgifter (LPP). Av 1 kap. 1 § första stycket 1 LPP framgår
vilka olika punktskatteförfattningar LPP är tillämplig på. I LPP
regleras sådant som skatteredovisning, skattekontroll,
beskattningsbeslut, betalning av skatt m.m. Vem som är skattskyldig och
tidpunkten för skattskyldighetens inträde regleras däremot
inte i LPP utan i respektive skatteförfattning.
Inför anslutningen till EU var det nödvändigt att anpassa
förfarandereglerna för skatterna på alkohol, tobak och mineraloljor till
EG:s förfaranderegler på området. EG:s förfaranderegler finns i rådets
direktiv 92/12/EEG av den 25 februari 1992 om allmänna regler för
punktskattepliktiga varor och om innehav, flyttning och övervakning av
sådana varor (EGT nr L 076, 23.3.1992 s 1, Celex 392L0012), det s.k.
cirkulationsdirektivet. Anpassningen till EG:s förfaranderegler krävde
omfattande förändringar av förfarandet vid uttag av skatt på alkohol,
tobak och mineraloljor. Mot den bakgrunden beslutades hösten 1994 att
tre nya lagar skulle införas där de EG-anpassade förfarandereglerna togs
in, nämligen lagen (1994:1563) om skatt på tobak, lagen (1994:1564) om
skatt på alkohol (prop. 1994/95:56, bet. 1994/95:SkU6, rskr. 1994/95:95)
och lagen (1994:1776) om skatt på energi (prop. 1994/95:54, bet.
1994/95:SkU4, rskr. 1994/95:152). Propositionerna föregicks av ett
delbetänkande från Utredningen om teknisk EG-anpassning av de indirekta
skatterna (SOU 1994:74) och ett betänkande från Energiskatteutredningen
(SOU 1994:85).
Såväl betänkandena som propositionerna arbetades fram under stor
tidspress. Det fanns därför inte någon möjlighet att utreda samtliga
frågor så noggrant som hade varit önskvärt. Det har nu gått nästan tre
år sedan Sverige blev medlem i EU och de EG-anpassade förfarandereglerna
började tillämpas. Med utgångspunkt från de erfarenheter som vunnits
under denna tid och de problem som uppmärksammats är det nu lämpligt att
göra en översyn av förfarandereglerna i lagarna om skatt på alkohol,
tobak och energi.
Förfarandereglerna i LPP gäller även vid uttag av skatt på alkohol,
tobak och energi. Vid arbetet med att EG-anpassa förfarandet för nämnda
skatter utgick man ifrån att förfarandereglerna i LPP i stort sett inte
alls berördes av reglerna i cirkulationsdirektivet och att LPP därför
utan väsentliga ändringar kunde tillämpas på de nya lagarna om skatt på
alkohol, tobak och energi. Erfarenheterna av nästan tre års tillämpning
av LPP på de harmoniserade punktskatterna gör att det nu är möjligt att
utvärdera antagandet att LPP inte behövde anpassas till EG:s
förfaranderegler. I samband därmed är det lämpligt att även göra en
allmän översyn av LPP.
Proviantering, taxfree, m.m.I tilläggsdirektiv (dir. Fi 1995:04) fick
Skatteflyktskommittén i uppdrag att bl.a. lägga fram förslag till
åtgärder för kontroll av proviantering för försäljning av skattefria
alkohol- och tobaksvaror ombord på färjor mellan länder inom EU. I sitt
slutbetänkande uttalade kommittén att problemen på provianteringsområdet
inte bara omfattade punktskattefrågor utan även frågor rörande
mervärdesskatt m.m. Kommittén ansåg därför att frågan om kontroll av
proviantering av skattefria alkohol- och tobaksvaror på färjor i
EU-intern trafik borde behandlas i ett större sammanhang (SOU 1997:86 s.
545). Denna fråga har i flera avseenden kopplingar till lagarna om skatt
på alkohol, tobak och energi och bör därför utredas i det här
sammanhanget.
Den första juli 1999 slopas nuvarande möjligheter att ombord på
transportmedel och vid resa mellan EU-länderna skattefritt sälja varor
som är avsedda att tas med i resenärernas bagage för personligt bruk.
Avskaffandet av taxfreehandeln i EU-intern trafik kan leda till en ökad
försäljning av beskattade varor på färjor och då särskilt på färjor
mellan länder med stora skatteskillnader. Eftersom det är oklart hur
sådan försäljning skall behandlas skattemässigt, framförallt vad gäller
punktskatt, är det lämpligt att i det här sammanhanget ta fram förslag
till hur beskattning skall ske.
Uppdraget
Förfarandereglerna för punktskatter
Utredaren skall göra en allmän översyn av de EG-anpassade
förfarandereglerna i lagarna om skatt på alkohol, tobak och energi samt
LPP och lämna förslag till de ändringar som kan visa sig behövliga från
såväl sakliga som språkliga och redaktionella utgångspunkter. I detta
sammanhang skall utredaren också undersöka om punktskatterna i stället
kan inordnas i skattekontosystemet och utarbeta förslag till de
lagändringar som då blir nödvändiga.
För de varor som omfattas av cirkulationsdirektivet uppkommer skyldighet
att betala skatt i och med att de framställs inom EU eller importeras
till EU från tredje land. Omfattas varorna av den s.k.
suspensionsordningen gäller dock i stället att skatten förfaller till
betalning först när varan blir tillgänglig för konsumtion. Syftet med
suspensionsordningen är att varorna trots att de är skattepliktiga skall
kunna bearbetas, lagras samt förflyttas mellan medlemsländerna i ett
tidigare led än detaljistledet utan att det medför några
beskattningskonsekvenser. Enligt cirkulationsdirektivet skall
framställning, bearbetning och tillverkning av skattepliktiga varor
under skattesuspension alltid ske av en godkänd upplagshavare i ett
godkänt skatteupplag. Flyttning av skattepliktiga varor
under skattesuspension får, med vissa undantag, endast ske mellan
skatteupplag.
Termerna upplagshavare och skatteupplag har förts in i lagarna om skatt
på alkohol, tobak och energi. Däremot har inte begreppet
suspensionsordning förts in i aktuella lagar. Suspensionsordningen har
dock i praktiken införlivats i de svenska lagarna t.ex. genom att
skattskyldighet inte inträder i vissa fall. Utredaren bör särskilt
överväga om den valda lagtekniska lösningen är lämplig.
För upplagshavare inträder skattskyldigheten enligt den svenska
lagstiftningen bl.a. när denne levererar skattepliktiga varor till en
köpare som inte kan ta emot varorna under skattesuspension. En vara
anses normalt levererad vid samma tidpunkt som den enligt köplagen
(1990:931) anses avlämnad. Detta leder i vissa fall till att
skattskyldigheten inträder först när varorna avlämnats på annan ort. Det
innebär i praktiken att varorna transporteras under skattesuspension
trots att köparen inte kan ta emot varorna under sådan suspension.
Utredaren bör analysera om en sådan ordning är förenlig med
cirkulationsdirektivet.
Enligt lagarna om skatt på alkohol, tobak och energi prövar
beskattningsmyndigheten frågor om godkännande av upplagshavare och
skatteupplag. Utredaren bör analysera tillämpningen av bestämmelserna om
godkännande av upplagshavare och skatteupplag i syfte att klargöra om
det krävs ändringar av lagstiftningen i skärpande riktning samt om
beskattningsmyndigheten bör få möjlighet att besiktiga lokaler m.m.
I lagarna om skatt på alkohol och energi ges möjligheter att köpa
alkohol respektive bränsle utan skatt eller enligt en reducerad
skattesats mot försäkran att användning skall ske för i lagarna särskilt
angivna ändamål. Energiskatteutredningen redogjorde i sitt betänkande
(SOU 1994:85) för olika problem vid tillämpningen av bestämmelser om
inköp av bränsle mot försäkran. Möjligheterna till inköp mot försäkran
har dock utvidgats efter det att energiskatteutredningen lämnade sitt
betänkande. En annan skillnad mot då är att förfarandereglerna för
skatterna på alkohol och mineraloljor har anpassats till EG:s
förfaranderegler på området. Utredaren bör därför kartlägga hur
försäkranssystemen i lagarna om skatt på alkohol och energi tillämpas i
dag och huruvida erfarenheterna från tillämpningen visar att ändringar
behövs på vissa punkter och då särskilt vad gäller
kontrollen av systemen, systemens förenlighet med EG-rätten samt
möjligheterna att ta ut skatt i de fall produkterna använts för ändamål
som inte medför skattebefrielse eller reducerad skatt.
Enligt lagarna om skatt på alkohol, tobak och energi skall upplagshavare
ställa säkerhet för betalning av skatt i samband med transport av
obeskattade varor. Kravet på säkerhet för transporter har sin grund i
cirkulationsdirektivet. De svenska bestämmelserna omfattar endast
transport av varor som sålts inom EU och inte varor som importerats
eller skall exporteras. Utredaren skall därför lägga fram förslag till
en lagändring som utvidgar kraven på säkerhet. Vid utformningen av
lagförslagen bör utgångspunkten vara att kraven på säkerhet skall täcka
samtliga de fall som inte täcks av de krav på säkerhet som finns i EG:s
tullagstiftning.
Enligt cirkulationsdirektivet skall skatten anses vilande om varorna
omfattas av vissa särskilt angivna tulluppskovsförfaranden eller om de
placerats i en frizon eller i ett frilager. Detsamma gäller när
skattepliktiga varor sänds mellan medlemsstater via EFTA-länder eller
mellan en medlemsstat och ett EFTA-land enligt gemenskapens interna
transiteringsförfarande, eller via ett eller flera tredje länder utanför
EFTA med användning av TIR- eller ATA-carnet. Utredaren bör analysera
hur dessa bestämmelser förhåller sig till lagarna om skatt på alkohol,
tobak och energi.
LPP:s tillämpningsområde regleras på så sätt att det i 1 kap. 1 § anges
vilka skatter och avgifter LPP gäller för, den s.k. uppräkningsmetoden.
Även tillämpningsområdet för skattebrottslagen (1971:69) reglerades
tidigare enligt uppräkningsmetoden. Genom en nyligen beslutad lagändring
har uppräkningen i skattebrottslagen av de skatter och avgifter som
lagen var tillämplig på upphävts och ersatts med en bestämmelse som
föreskriver att skattebrottslagen är generellt tillämplig på skatter (se
prop. 1995/96:170, bet. 1995/96:JuU23, rskr. 1995/96:277). Med ledning
av ändringen skattebrottslagen slopades även uppräkningsprincipen i lag
(1971:1072) om förmånsberättigade skattefordringar m.m. och lag
(1978:880) om betalningssäkring för skatter, tullar och avgifter. De
skäl som anfördes för att frångå uppräkningsmetoden i skattebrottslagen
är i viss utsträckning även giltiga vad gäller LPP. Utredaren bör därför
överväga om LPP:s tillämpningsområde kan anges på något annat sätt än
genom en uppräkning av de skatter och avgifter som lagen gäller
för.
Proviantering, taxfree, m.m
Den första juli 1999 slopas nuvarande möjligheter att ombord på
transportmedel och vid resa mellan EU-länderna skattefritt sälja varor
som är avsedda att tas med i resenärernas bagage för personligt bruk.
Däremot kan alltjämt skattefrihet förekomma i fråga om konsumtion som
sker ombord på transportmedlen, och generellt när det gäller försäljning
under transporter till icke-EU länder. I den nya situationen erfordras
således regler som medger att viss försäljning ombord beskattas enligt
samma huvudprinciper som dem som gäller för handel inom landet, medan
annan försäljning kan undantas från beskattning. I
mervärdesskattelagstiftningen finns redan regler som i princip är
konstruerade på detta sätt. På punktskatteområdet uppnås nuvarande
skattefrihet genom provianteringsregler. Det bör övervägas vilken teknik
som är lämplig för att åstadkomma skattefrihet, och särskilt då om
provianteringsregler är lämpliga för att åstadkomma frihet från
punktskatter eller om andra lösningar är att föredra. Utredaren skall
lägga fram förslag till en lagreglering i dessa hänseenden.
Utredaren bör särskilt belysa vilka möjligheter till skattefria
tillhandahållanden ombord på transportmedel som är möjliga till följd av
EG-rätten och till följd av andra internationella överenskommelser på
området, särskilt då mellan de Nordiska länderna (den nordiska
provianteringsöverenskommelsen). Utredaren bör beakta dessa
begränsningar vid utformningen av lagförslagen.
Utredaren bör vidare överväga hur kontrollen av den beskattade
försäljningen ombord på transportmedel i utrikes trafik skall utformas.
I denna del omfattar uppdraget även de administrativa och
kontrollmässiga aspekterna på mervärdesskatten. Gemensamma riktlinjer
för uppdraget
I uppdraget ingår att kartlägga hur lagstiftningen har tillämpats sedan
EU-inträdet och huruvida erfarenheterna från tillämpningen visar att
ändringar behövs på särskilda punkter. Det står vidare utredaren fritt
att ta upp även andra frågeställningar som kan vara av intresse i
sammanhanget och som aktualiseras under utredningsarbetet.
Som ett underlag för sina överväganden bör utredaren undersöka
motsvarande lagstiftning i några jämförbara medlemsländer. Redovisning
av uppdraget m.m. För utredarens arbete gäller regeringens generella
direktiv om att redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av
framlagda förslag (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser
(dir. 1994:124) samt om att redovisa konsekvenserna för brottsligheten
och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49). Utredningen bör först
överväga frågorna om proviantering, taxfreeförsäljning och därmed
sammanhängande frågor samt redovisa förslag i dessa delar senast den 1
oktober 1998. Övriga delar av uppdraget skall redovisas senast den 1
december 1999.