Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av systemet för inkomstprövning av bostadstillägg till pensionären m.m., Dir. 1997:150
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-12-18
Dir. 1997:150
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över och modernisera
systemet för beräkning av inkomst och inkomstavdrag för bostadstillägg
till pensionärer (BTP). Utredaren skall lämna förslag om hur inkomst
skall beräknas samt hur inkomst skall reducera bostadstillägget. En
förutsättning för utredningen skall därvid vara att de nya reglerna
anpassas till reglerna för det reformerade ålderspensionssystemet, det
nya systemet för förtidspension och de reformerade reglerna för
efterlevandepension samt att de fungerar på ett bra sätt i samband med
de allt vanligare utländska pensionerna.
Utredaren skall även se över det särskilda bostadstillägget till
pensionärer (SBTP) och lämna förslag till hur detta kan moderniseras och
anpassas för att harmoniera med de förslag som gäller BTP.
De förslag utredaren lämnar skall präglas av enkelhet och flexibilitet
och kunna leda till långsiktigt hållbara lösningar.
I uppdraget ingår att utarbeta förslag till nödvändiga ändringar i de
lagar och förordningar som berörs.
Uppdraget skall vara avslutat den 1 mars 1999.
Bakgrund
Bostadstillägg till pensionärer regleras genom lagen (1994:308) om
bostadstillägg till pensionärer (BTPL).
Bostadstillägg till pensionärer (BTP) syftar till att göra det möjligt
för pensionärer med ingen eller låg ATP att ha en bostad av god
kvalitet, utan att boendekostnaden minskar möjligheterna att också i
övrigt ha en tillfredsställande standard.
Det i dag gällande bostadstillägget trädde i kraft den 1 januari 1995
och ersatte det kommunala bostadstillägget (KBT). KBT hade då funnits i
närmare 50 år. KBT infördes genom att det i 1946 års lag om
folkpensionering infördes ett bemyndigande för kommunerna att besluta om
att utge ett särskilt kommunalt bostadstillägg. Det ansågs då att
tilläggets storlek borde vara beroende av såväl den faktiska
bostadskostnaden som pensionstagarens egna resurser i form av inkomster
och tillgångar.
Storleken på tilläggen som betalades ut varierade mycket mellan
kommunerna. Detta berodde på att de enskilda kommunerna bestämde hur
stor del av pensionärens bostadskostnad som skulle ersättas.
Inkomstprövningen skedde dock enligt regler som var fastställda i lag
och lika över hela landet.
Grunden till det i dag statliga bostadstillägget till pensionärer
presenterades i KBT-utredningens betänkande Bostadsstöd till pensionärer
(SOU 1992:21). Regeringen föreslog utifrån betänkandet i prop.
1993/94:173 (bet. 1993/94:SfU16, rskr.1993/94:305) att staten skulle
överta ansvaret för bostadstilläggen från kommunerna. Regeringen
föreslog dock inte riksdagen att någon större förändring av
inkomstprövningen skulle ske, vilket utredningen föreslagit. Principerna
för inkomstprövningen är därför i grunden de samma sedan nästan 50 år.
En mängd detaljer vad gäller inkomstprövningen har dock förändrats över
tiden.
Dagens regelsystem
BTP utges till den som är bosatt i Sverige och har ålderspension
(fr.o.m. 65 års ålder), förtidspension/sjukbidrag, omställningspension,
förlängd omställningspension eller särskild efterlevandepension från
folkpensioneringen eller från ATP. BTP kan också utges till den som har
hustrutillägg eller änkepension enligt övergångsbestämmelser. BTP kan
vidare utges till den som uppbär pension enligt lagstiftning i en stat
som ingår i EU eller EES och som är bosatt i Sverige.
Bostadstillägg lämnas för den bostad i vilken pensionären har sitt
huvudsakliga boende. Majoriteten av pensionärerna som har bostadstillägg
bor i hyrd bostad, bostad med bostadsrätt eller eget småhus.
Bostadstillägg lämnas även till boende i särskilt boende, dock ej till
boende i flerbäddsrum.
Som ett komplement till BTP finns ett särskilt bostadstillägg till
pensionärer (SBTP). SBTP betalas ut till pensionärer med hög
boendekostnad och låg inkomst som annars inte skulle uppnå en skälig
levnadsnivå.
Under en övergångstid fram till utgången av år 1998 har kommunerna
möjlighet att lämna kompletterande bostadstillägg utöver BTP (KKB).
Denna möjlighet gavs för att minska effekterna av reformen år 1995.
Även förmånerna änkepension och hustrutillägg inkomstprövas utifrån
reglerna för BTP.
Beräkning av BTP
Fastställandet av BTP sker i fyra steg. Först beräknas den högsta
bostadskostnad som ersätts av BTP, sedan sker beräkningen av inkomst
(BTP-inkomst). Nästa steg är att bostadskostnaden enligt BTP reduceras
utifrån den beräknade BTP-inkomsten. Slutligen prövas rätten till SBTP.
För personer med rätt till änkepension och hustrutillägg sker först en
prövning av rätt till BTP. Sedan sker en inkomstprövning av änkepension
och hustrutillägg utifrån den BTP-inkomst som inte reducerat BTP.
Bostadskostnadsberäkning
Riksförsäkringsverket (RFV) har genom förordning (1994:1545) med
bemyndigande att meddela vissa föreskrifter för verkställighet av BTPL
bemyndigats att meddela vissa föreskrifter för verkställighet av lagen
(1994:308) om bostadstillägg (BTPL). RFV reglerar
bostadskostnadsberäkningen i föreskrifter (RFFS 1993:8) om beräkning av
bostadskostnad.
Bostadskostnad som överstiger 100 kronor men inte 4 000 kronor per månad
ersätts till 83 procent av bostadstillägget. Beräkningen av
bostadskostnaden är beroende av vilken typ av bostad pensionären bor i.
Boendekostnad i hyreslägenhet är lika med hyran exklusive hushållsel.
Vid boende i bostadsrätt är bostadskostnaden lika med årsavgiften och 70
procent av skuldräntan på lån där bostadsrätten lämnats som säkerhet.
Boendekostnaden för boende i eget småhus beräknas enligt en schablon som
skall motsvara driftskostnaden, uppvärmningskostnaden och
fastighetsskatten samt 70 procent av skuldräntan på lån där fastigheten
lämnats som säkerhet. Från bostadskostnaden avräknas bostadsbidrag till
barnfamiljer.
Inkomstberäkning
Inkomstberäkningen regleras i huvudsak i 5, 5a och 5b §§ BTPL, och i
övergångsbestämmelserna till BTPL, kommunalskattelagen (1928:370) samt
genom RFV:s föreskrifter (RFFS 1994:35) om inkomstberäkning enligt lagen
(1994:308) om bostadstillägg till pensionärer.
Storleken av det bostadstillägg som lämnas är beroende av pensionärens
årsinkomst. Som årsinkomst avses i BTP-sammanhang, för år räknat,
inkomst som en person kan antas komma att erhålla under den närmaste
tiden samt en andel av dennes förmögenhet.
I 5 § BTPL regleras vilka inkomster som skall undantas vid beräkningen
av BTP-inkomst. Som inkomst räknas inte folkpension och
pensionstillskott (PTS). Om pensionären inte uppbär något
pensionstillskott dras ett belopp motsvarande detta från pensionärens
ATP.
Inkomst i form av ATP behandlas dock olika för olika grupper av
pensionärer. Ett exempel på detta är om det skett en omdebitering enligt
uppbördslagen vad gäller ATP. Då räknas här den ATP som skulle ha
betalats ut om inte omdebitering skett. Den inkomst som ligger till
grund för BTP-beräkningen kan vara högre än den faktiska inkomsten
vilket ger ett reducerat bostadstillägg. Detta sker på grund av att BTP
inte skall kompensera dem som valt att inte betala full ATP-avgift för
den lägre ATP detta medför.
Även vid förtida och uppskjutet uttag av pension behandlas inkomsten
olika. Det belopp motsvarande pensionstillskottet som normalt dras av
från ATP är lägre för en pensionär som valt förtida uttag och högre för
en pensionär som valt uppskjutet uttag.
Även samordning av ATP med livränta enligt lagen (1954:243) om
yrkesskadeförsäkring påverkar inkomsten. Skillnaden mellan hela den
livränta som betalas ut och den del av livräntan som samordnas med
pensionen räknas som inkomst.
Inkomst från pension enligt utländsk lagstiftning som tjänats in genom
förvärvsarbete jämställs i vissa fall med ATP. Sådan pension påverkar
storleken av PTS. Den del av den utländska pensionen som inte har
påverkat PTS räknas som inkomst. Utländsk pension som inte jämställs med
ATP räknas i sin helhet som inkomst.
BTP reduceras i princip inte av kostnadsersättningar. Övriga inkomster
räknas med i BTP-inkomsten och reducerar BTP. Exempel på sådana
inkomster är den del av ATP som överstiger pensionstillskottet,
tjänstepensioner (till exempel från Statens löne- och pensionsverk,
Kommunsektorns pensionsaktiebolag och Svenska personal pensionskassan),
delpension, privat pension och utländsk pension.
Ytterligare exempel är inkomst av arbete (efter avdrag för kostnader för
bland annat arbetsresor), sjukpenning, arbetslöshetsersättning och
inkomster från till exempel arbetsmarknadsförsäkringar.
Till inkomsten läggs även en andel av förmögenhet i form av kontanter
(utöver hushållspengar), bankmedel, aktier, obligationer, andelar i
ekonomiska föreningar, fordringar, bostad som pensionären ej permanent
bebor och övriga tillgångar. Till övriga tillgångar räknas till exempel
värdet av bil, antikviteter eller frimärkssamling. Den andel som läggs
till inkomsten är 5 procent av värdet på de totala tillgångarna. Finns
det sammanlagda tillgångar värda mer än 75 000 kr läggs ytterligare en
andel motsvarande 10 procent av det överskjutande värdet till inkomsten.
För makar skall värdet av förmögenheten utgöra hälften av deras
sammanlagda förmögenhet.
Reducering av BTP
När bostadskostnaden enligt BTP och inkomst enligt BTP är fastställda
reduceras bostadskostnaden enligt BTP med 40 procent av BTP-inkomsten.
Den del av BTP-inkomsten som överstiger ett och ett halvt basbelopp
reducerar bostadskostnaden enligt BTP med 45 procent. Den del av
bostadskostnaden enligt BTP som återstår efter reduceringen med
BTP-inkomst är det som betalas ut som BTP.
Prövning av SBTP
Prövning av SBTP sker utan ansökan och utbetalning sker om personen
uppfyller de villkor som gäller.
Som inkomst vid inkomstprövning för SBTP räknas folkpension,
pensionstillskott eller så stor del av ATP som motsvarar
pensionstillskottet. SBTP kompenserar inte för reduceringar av förmåner
som gjorts med stöd av lagen (1962:381) om allmän försäkring (AFL),
t.ex. omdebitering, förtida uttag eller halv förtidspension. Som inkomst
räknas också den BTP som personen erhåller och hälften av BTP-inkomsten.
Från dessa inkomster dras den faktiska bostadskostnaden, maximalt 5 200
kronor per månad.
Om beloppet som återstår är mindre än 3 617 kronor per månad för
ensamstående och 2 994 kronor för vardera maken per månad för gifta
betalas mellanskillnaden ut i form av SBTP.
Inkomstprövning av änkepension och hustrutillägg
Inkomstprövningen av änkepension och hustrutillägg sker samordnat med
bostadstillägget. Detta sker på så sätt att BTP-inkomsten först
reducerar BTP. Är änkan berättigad till BTP erhåller hon icke reducerad
änkepension. Om BTP reduceras bort helt sker reducering av änkepension
och hustrutillägg. Avtrappningen av änkepension sker med 30 procent av
den årsinkomst som inte beaktats vid prövning av bostadstillägg. I
årsinkomsten som reducerar änkepension inkluderas från och med den 1
januari 1998 inte privata pensionsförsäkringar. Avtrappningen av
hustrutillägg sker med 60 procent av den årsinkomst som inte beaktats
vid prövning av bostadstillägg.
Problem med nuvarande regelsystem
Det nuvarande systemet för inkomstprövning har genom åren utsatts för
kritik på grund av att reglerna upplevts som svårbegripliga samt medfört
en omständlig och tung hantering.
Trots de detaljerade beräkningarna upplevs reglerna i flera avseenden
även som orättvisa. Ett exempel är att inkomsten beräknas "dagen för
ansökan", vilket innebär att beräkningen är korrekt för just den dagen.
Nästa dag kan den "exakta" beräkningen vara inaktuell.
Reglerna är i vissa avseenden så komplicerade att det blir ogörligt för
den enskilde att själv kunna beräkna storleken på bostadstillägget. I
första hand gäller svårigheterna beräkningen av inkomst av ATP. Som
inkomst av ATP räknas tilläggspension med avdrag för det
pensionstillskott som pensionären skulle ha fått om han saknat ATP.
Detta avdrag blir således personligt för pensionären och beroende av
bl.a. förtida uttag, partiell pension, typ av pension och t.ex.
förekomst av yrkesskadelivränta.
Den detaljerade beräkningen medför även att många uppgifter behövs.
Dessa samlas främst in från den försäkrade själv. Många av de försäkrade
upplever denna noggrannhet som besvärande.
Den detaljerade beräkningen ökar behovet av att ompröva beslut. Detta
gör att hanteringen av retroaktiva beslut och återkravsutredningarna
blir omfattande. Dessa blir också ofta omständliga och tidsödande. Detta
skapar problem för försäkringskassan med att upprätthålla en effektiv
hantering av BTP-ärenden.
Det har framförts synpunkter och krav på förändringar och förbättringar
av inkomstberäkningen. Det har även presenterats flera utredningar med
förslag till förändrat system för beräkning av inkomst för
bostadstillägg till pensionärer. Dessa redovisas nedan.
Det skall framhållas att de synpunkter som framförts i huvudsak gäller
de bristande möjligheterna att administrera systemet effektivt.
Systemets fördelningseffekt uppfattas som god.
KBT-utredningen
Utredningen om bostadsstöd till pensionärer (SOU 1992:21) föreslog att
ansvaret för bostadstillägget skulle övertas av staten. Detta
genomfördes år 1995.
Utredningen föreslog även ett inkomstbegrepp som bygger på aktuella
inkomster. Utredningen delade upp inkomster i två delar, periodiska
inkomster och inkomster av kapital. Den periodiska inkomsten utgörs av
all faktisk uppburen inkomst med undantag för bidrag och
kostnadsersättningar. Som inkomst av kapital föreslog utredningen att
taxerad inkomst av kapital skulle användas. När inkomsten är framräknad
skall det, till skillnad mot i dag, dras ett generellt fribelopp som är
lika för alla från inkomsten. Den återstående inkomsten skall sedan
ligga till grund för avtrappningen av bostadstillägget.
De av utredningen föreslagna förändringarna av inkomstprövningen
genomfördes inte. Skälet till detta var att den parlamentariska
pensionsarbetsgruppen (S1991:14) inom kort förväntades presentera en
genomgripande reformering av hela pensionssystemet. Denna reform har
försenats och kommer nu att genomföras år 2001.
Utredningen för översyn av inkomstbegreppet inom bidrags- och
socialförsäkringssystemen
Utredningen (dir. 1996:52) för översyn av inkomstbegreppet inom bidrags-
och socialförsäkringssystemen (IBIS) överlämnade sitt betänkande Förmån
efter inkomst (SOU 1997:85) till regeringen i juni 1997. Utredningen
skulle enligt sitt ursprungliga uppdrag redovisa förslag till så långt
möjligt gemensamma regler för inkomstbegreppet i de författningar som
reglerar olika bidrags- och socialförsäkringsförmåner. Utredningen
föreslår utifrån detta en samordning av de båda bostadsstödssystemen,
dvs. bostadsbidrag till barnfamiljer m.fl. och bostadstillägg till
pensionärer. De regler som gäller för bostadsbidragen har därvid tjänat
som förebild, eftersom inkomstbegreppet i detta system grundar sig på
skattereglernas inkomstbegrepp och beskattningsår.
Regeringen har valt att vänta med att genomföra huvuddelen av IBIS
förslag. De problem som påvisades i IBIS måste lösas med beaktande av de
förändringar som kommer att ske i förmånssystem med nära anknytning till
BTP.
Översyn av reglerna för beräkning av utländsk pension vid
inkomstberäkning av bostadstillägg till pensionärer
Beräkningsreglerna för bostadstillägg till pensionärer som uppbär
utländsk pension är svåröverskådliga och krångliga att tillämpa. Antalet
personer bosatta i Sverige med utländsk pension har också ökat kraftigt
under de senaste åren. Detta har medfört en ökad belastning på
försäkringskassan.
RFV fick därför i regleringsbrevet för år 1997 i uppdrag av regeringen
att se över reglerna för beräkning av utländsk pension vid
inkomstberäkning av bostadstillägg till pensionärer. RFV redovisade
uppdraget till regeringen i juni 1997 (S97/4906/F). RFV konstaterar att
det finns flera olika problem på området, dels rena rättviseproblem samt
problem med att tillämpa den befintliga lagstiftningen.
RFV fann att problemen vid beräkning av utländsk pension vid
inkomstprövning av bostadstillägg till pensionärer inte kunde lösas
isolerat. De två förslag till lösning som presenterades skulle i stor
utsträckning även påverka andra delar av BTP. RFV ansåg därför inte att
något av förslagen borde genomföras.
Uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att göra en översyn av systemet för
beräkning av inkomst och inkomstavdrag för bostadstillägg till
pensionärer. Utredaren skall lämna förslag om hur inkomst skall beräknas
samt hur inkomst skall reducera bostadstillägget. Detta är utredarens
huvuduppgift. Om utredaren finner skäl att lämna förslag om andra delar
av systemet för bostadstillägg står det utredaren fritt att göra det.
Anpassning av bostadstillägget till det reformerade
pensionssystemet
Utredaren skall med utgångspunkt i förslagen om reformerat
ålderspensionssystem, det nya systemet för förtidspension och de
reformerade reglerna för efterlevandepension samt utifrån hanteringen av
de allt vanligare utländska pensionerna föreslå ett nytt system för
inkomstprövning av BTP.
Utredaren skall föreslå ett system anpassat till det reformerade
ålderspensionssystemet med det särskilda grundavdraget för pensionärer
(SGA) borttaget och där en garantipension ersätter dagens grundskydd i
form av folkpension, pensionstillskott och SGA. Eftersom flera
komponenter förändras torde det vara ogörligt att uppnå en oförändrad
fördelningsprofil. Utredarens förslag skall dock tillsammans med
förslaget rörande garantipension innebära att förutsättningarna för
pensionärer att ha en tillfredsställande boendestandard i stort blir
oförändrade.
Utredaren skall föreslå ett system anpassat till det förslag som
Förtidspensionsutredningen (dir. 1997:9) presenterat i sitt betänkande
(SOU 1997:166) Ohälsoförsäkringen - Trygghet och aktivitet. Betänkandet
har sänts på remiss och skall under våren 1998 ligga till grund för en
proposition. Om propositionen avviker från Förtidspensionsutredningens
förslag skall utredarens förslag istället vara anpassat till
propositionens förslag.
Även här torde det efter reformerna vara ogörligt att uppnå en
oförändrad fördelningsprofil. Ett särskilt problem är att
pensionstillskott till förtidspension är betydligt högre än
pensionstillskott till ålderspension, vilket med dagens regler leder
till en fördelaktigare inkomstberäkning för en förtidspensionär än för
en ålderspensionär.
Utredarens förslag skall vidare vara anpassat till de reformerade
reglerna för efterlevandepension. Härvid skall utredaren redovisa
förslag till nya regler för inkomstprövning av änkepension, vilka
anpassas till de förslag som utredningen (dir. 1996:51) om
efterlevandepension kommer att lämna om ett nytt system för
grundtrygghet inom ramen för övergångsvis utgiven änkepension.
Utredaren skall föreslå ett system som på ett rationellt och rättvist
sätt klarar av att fastställa inkomst av utländsk pension vid
inkomstprövning av bostadstillägg.
Mål med reformeringen av inkomstprövningen
Förslaget skall innebära att den försäkrade kan förstå den inkomst som
påverkar BTP-nivån. Inkomsten skall så långt möjligt spegla personens
aktuella levnadsförhållanden.
Utredaren skall belysa skillnaderna mellan att använda aktuell eller
historisk periodisk inkomst samt föreslå vilken av dessa som skall
användas. Utredaren skall vidare belysa och föreslå hur förmögenhet
skall påverka rätten till BTP.
Utredaren skall belysa och värdera det särskilda bostadstillägget till
pensionärer och de fördelningspolitiska effekter detta har. Utredaren
skall särskilt belysa effekterna av SBTP-systemets nuvarande
inkomstbegrepp jämfört med ett inkomstbegrepp baserat på strikt faktisk
inkomst.
Utredaren skall så långt som möjligt, med beaktande av bostadstilläggets
fördelningspolitiska mål, föreslå ett system som är effektivt att
administrera. Systemet skall även präglas av enkelhet och flexibilitet
och skall kunna leda till långsiktigt hållbara lösningar.
Om utredaren anser det motiverat finns möjlighet att föreslå
övergångsregler som omfattar alla personer berättigade till BTP eller
enskilda grupper. Dessa övergångsregler bör dock vara enkla och endast
gälla under en kort tidsperiod.
De ekonomiska konsekvenserna för den enskilde skall identifieras,
kvantifieras och så långt det är möjligt värderas. Det nya systemet
skall ge en fördelning som accepteras och uppfattas som rättvis.
Samordning av bostadstillägg och bostadsbidrag
Utredarens förslag behöver inte innebära att inkomstbegreppen för BTP
och bostadsbidrag (BOB) samordnas. Förslaget bör dock innebära att
systemen så långt som möjligt harmonierar med varandra. Särskilt viktigt
är detta i samband med att personer erhåller stöd från båda systemen.
Det finns betydande skillnader i förutsättningarna mellan BTP och BOB.
En skillnad är att inkomsterna för dem som mottar BOB kan variera
kraftigt över kort tid. Bland annat därför har för detta system valts en
modell med preliminära bidrag som stäms av i efterhand på grundval av
den inkomst som skattemyndigheten fastställer vid taxeringen.
Inkomsterna för personer med BTP varierar inte mycket över tiden. Med
högre ålder följer också ofta ett ökat behov av trygghet och
kontinuitet. Detta talar mot ett system med preliminära och slutliga
bidrag vad gäller BTP. Föreslår utredningen ändå ett sådant system skall
konsekvenserna av detta klargöras.
I vissa fall kan dock problemen vara desamma i systemen för BTP och BOB.
Detta gäller särskilt då mottagarna i de respektive systemen är enskilda
näringsidkare eller fåmansaktiebolagsägare. I den mån det finns skäl för
det är utredaren i tillämpliga fall oförhindrad att föreslå förändringar
även i BOB. Eventuella förslag får dock inte leda till att statens
utgifter för systemet ökar.
Ekonomiska mål
Utredarens förslag rörande BTP-systemet får inte leda till att statens
utgifter för BTP ökar.
Som angetts i Ds 1997:67 kan finansiering av den övergångsvisa
garantipensionen sökas inom BTP-systemet. Utredaren skall lämna förslag
till en sådan finansiering inom BTP-systemet. Utgångspunkten för
utredarens förslag till finansiering skall vara att det förslag till
garantipensionssystem som finns i dag som regel ger en något högre
pension till pensionärer med grundskydd. Utredarens förslag till
finansiering av den övergångsvisa garantipensionen skall dock vara
avskiljbart från utredarens förslag till nytt system för inkomstprövning
av BTP. Utredarens förslag till finansiering skall vidare ha rimliga
administrativa och fördelningspolitiska konsekvenser.
Förslaget till finansiering av den övergångsvisa garantipensionen skall
utformas i nära samråd med utredningen av den övergångsvisa
garantipensionen.
Utredaren skall analysera de möjliga ekonomiska effekterna för den
offentliga sektorn av ett förändrat system för beräkning av inkomst för
bostadstillägg till pensionärer. Både utgångsläge och förslag till
förändringar skall analyseras i finansiella och samhällsekonomiska
termer.
Allmänna mål och direktiv
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av framlagda förslag (dir.
1992:50), redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124),
och redovisa konsekvenserna för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49), liksom kraven på
regelreformering, som behandlas i Kommittéhandboken (Ds 1992:99 avsnitt
4.4).
Samråd
Utredaren skall bedriva sitt arbete i nära samråd med utredningen av
garantipension för ålderspensionärer födda 1937 eller tidigare. Samråd
skall även ske med utredningen (dir. 1997:111) av boendebegreppet i de
särskilda boendeformerna för äldre samt avgifterna för sådant boende och
deras effekter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 mars 1999.