Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utformning av garantipension för ålderspensionärer födda 1937 eller tidigare, Dir. 1997:149
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-12-18
Dir. 1997:149
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 1997.
Sammanfattning av uppdraget
Inom det reformerade ålderspensionssystemet skall garantipension ersätta
grundskyddet i dagens ålderspensionssystem. För pensionärer med intjänad
tilläggspension (ATP) skall del av folkpensionen omvandlas till
inkomstgrundad ålderspension och utgöra en del av ATP. Grundskyddet som
skall gälla ålderspensionärer födda år 1937 eller tidigare benämns
övergångsvis garantipension.
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag till
konstruktion av övergångsvis garantipension för de ålderspensionärer som
inte kommer att omfattas av regelsystemet för garantipension inom den
reformerade ålderspensioneringen. Reglerna för en övergång från
folkpension till övergångsvis garantipension skall utformas så att i
princip ingen pensionär får ett sämre nettoutfall ekonomiskt sett än
före omläggningen. Detta skall gälla för såväl de pensionärer som kommer
att få del av den övergångsvisa garantipensionen som dem som berörs av
omläggningen enbart avseende den inkomstgrundade pensionen.
Bakgrund
Grundskyddet inom dagens ålderspensionssystem
Grundskyddet i dagens pensionssystem utgörs av folkpension inklusive de
särskilda folkpensionsförmånerna, som garanterar dem som haft låga
inkomster en skälig ekonomisk standard som pensionär. Av betydelse för
många pensionärer är även skatteförmånen i form av särskilt grundavdrag.
Folkpension som tas ut vid 65 års ålder motsvarar för ensamstående 96 %
av basbeloppet sedan detta minskats med 2 % (det minskade basbeloppet)
och för gift pensionär 78,5 % av det minskade basbeloppet.
Pensionstillskottet, som avräknas krona för krona mot ATP, uppgår till
maximalt 55,5 % av nämnda basbelopp. Den garanterade minimipensionen för
ensamstående ålderspensionär utgör därmed 151,5 % av basbeloppet och för
gift ålderspensionär 134 % av basbeloppet. De särskilda skattereglerna
för pensionärer innebär att den garanterade minimipensionen är befriad
från inkomstskatt. Det maximala särskilda grundavdraget motsvarar
beloppet för folkpension och maximalt pensionstillskott till
ålderspensionär och minskas med 65 % av inkomst i form av allmän pension
och tjänstepension som ligger över denna nivå.
Allmänt om det reformerade ålderspensionssystemet
Riksdagen har antagit de av regeringen föreslagna riktlinjerna för
reformering av det allmänna pensionssystemet (prop. 1993/94:250, här
benämnd princippropositionen, bet. 1993/94:SfU24, rskr. 1993/94:439).
Ålderspensionssystemet skall även fortsättningsvis vara ett allmänt
obligatoriskt system omfattande såväl ett grundskydd som ersättning för
inkomstbortfall. Hela livsinkomsten skall ligga till grund för den
inkomstgrundade pensionen. Tillgodoräknad pensionsrätt för visst år
skall motsvara 18,5 % av den pensionsgrundande inkomsten.
Förtidspension, vård av små barn, plikttjänstgöring och studier kan
grunda pensionsrätt beräknad enligt särskilda regler.
De nya reglerna för beräkning av inkomstgrundad ålderspension skall
införas successivt. De årskullar som berörs av övergångsreglerna,
mellangenerationen, skulle enligt princippropositionen omfatta personer
födda åren 1935-1953, men har i Ds 1997:67 Inkomstgrundad ålderspension
- finansiella frågor m.m. föreslagits avse personer födda åren
1938-1953. Övergångsreglerna innebär i princip att den inkomstgrundade
pensionen skall beräknas enligt både nuvarande och reformerade regler
och individen erhåller ett visst antal 20-delar av pensionen enligt
vardera regelsystem. Med inkomstgrundad pension enligt nuvarande regler
menas ATP med tillägg för folkpensionens grundbelopp beräknat i 30-delar
efter antal tillgodoräknade ATP-år. Därtill kan komma tillägg enligt
garantiregeln. Garantiregeln garanterar personer i mellangenerationen en
inkomstgrundad pension lägst motsvarande den ATP, inkl. folkpension i
30-delar, som intjänats t.o.m. år 1994.
Riksdagen beslutade i december 1996 att de reformerade reglerna avseende
inkomstgrundad ålderspension skall träda i kraft år 1999, medan
pensioner beräknade enligt reformerade regler av administrativa skäl
skall utbetalas först fr.o.m. år 2001.
Garantipension
I det reformerade ålderspensionssystemet skall finnas garantipension för
personer som inte tjänat in rätt till inkomstgrundad pension eller en
låg sådan. Samtidigt skall den nuvarande konstruktionen av grundskyddet
med pensionstillskott och särskilt grundavdrag för pensionärer slopas.
Pensionsinkomster kommer därmed att bli beskattade enligt samma regler
som förvärvsinkomster.
Garantipensionssystemet skulle enligt riksdagens beslut börja tillämpas
fr.o.m. år 2000 och skulle beröra personer födda år 1935 eller senare.
Vid samma tidpunkt skulle en särskild övergångsvis garantipension
införas för personer födda före år 1935. Som nämnts skall enligt senare
förslag årskullarna 1935-1937 inte omfattas av det reformerade
ålderspensionssystemets regler, vilket innebär att de inte heller bör
omfattas av reglerna för garantipension utan av övergångsvis
garantipension.
Enligt princippropositionens förslag skulle en ensamstående pensionär
garanteras en lägsta pensionsnivå om 2,1 prisbasbelopp. För gift
pensionär föreslogs lägstagarantinivån till 1,87 prisbasbelopp. För
pensionärer med låg inkomstgrundad pension skulle garantipensionen ge en
utfyllnad, dvs. garantipensionens basnivå skulle trappas av på visst
sätt i förhållande till den inkomstgrundade pensionen. Den basnivå från
vilken avräkning skulle ske var i detta förslag något lägre än
garantipensionens maximala belopp (dvs. än lägstagarantinivån). För
ensamstående pensionär skulle basnivån 2,0 prisbasbelopp reduceras med
75 % av den inkomstgrundade pensionen upp till 2,0 prisbasbelopp och med
50 % av pensionsdelar överstigande denna nivå. För gift pensionär
avräknades på motsvarande sätt basnivån 1,77 prisbasbelopp med 75 %
respektive 50 % av den inkomstgrundade pensionen upp till respektive
överstigande nivån 1,77 prisbasbelopp. Garantipensionen skulle därmed
vara helt bortreducerad för ensamstående pensionär vid en inkomstgrundad
pension på 3,0 prisbasbelopp och för gift pensionär vid 2,681
prisbasbelopp.
Garantipensionen skall avräknas mot inkomstgrundad ålderspension,
övergångsvis utgiven änkepension från ATP och viss utländsk pension. I
princippropositionen togs ställning för att också tjänstepensioner
skulle avtrappa garantipensionen, samtidigt som det anfördes att frågan
skulle prövas på nytt.
I departementspromemorian Ds 1997:66 Garantipension och
samordningsfrågor, m.m. föreslås en modifierad konstruktion av
garantipensionen för de pensionärer som omfattas av det reformerade
regelsystemet för inkomstgrundad pension, dvs. för personer födda år
1938 eller senare. Motivet till det nya förslaget är att öka
möjligheterna för personer med fastare anknytning till arbetsmarknaden
att förbättra sin pension genom ökad livsinkomst.
Princippropositionens förslag till modell har modifierats både vad
gäller maximal garantipensionsnivå och avräkningsprocent. Den basnivå
från vilken avräkning av garantipensionen görs motsvarar i det här
fallet den maximala garantipensionsnivån (fortsättningsvis används
uttrycket basnivå). Basnivån föreslås vara 2,13 prisbasbelopp för
ensamstående och 1,90 prisbasbelopp för gift pensionär. Basnivån
avtrappas med 100 %, dvs. krona för krona, av inkomstgrundad pension upp
till 1,45 prisbasbelopp för ensamstående och 1,28 prisbasbelopp för gift
pensionär. För inkomstdelar därutöver görs avtrappning med 42 %.
I Ds 1997:66 föreslås också att tjänstepensioner inte skall reducera
garantipensionen. Den kostnadsökning förslaget medför skall finansieras
inom ramen för den inkomstgrundade ålderspensionen i det reformerade
systemet.
Reglerna för garantipension föreslås träda i kraft år 2001.
Den övergångsvisa garantipensionen
Vid samma tidpunkt som garantipension införs för mellangenerationen och
senare födelseårgångar (dvs. för personer födda år 1938 och senare)
skall, enligt princippropositionen, en särskild övergångsvis
garantipension införas för äldre årgångar (dvs. för personer födda år
1937 eller tidigare). Syftet härmed är att alla pensionärer i
beskattningshänseende skall likabehandlas med löntagare. Den
övergångsvisa garantipensionen skall konstrueras på ett sådant sätt att
i princip ingen pensionär får ett lägre nettoutfall än med nuvarande
regler.
Enligt riktlinjerna i princippropositionen har bl.a. följande slagits
fast beträffande den övergångsvisa garantipensionen.
För en ogift ålderspensionär skall den maximala övergångsvisa
garantipensionen (basnivån) vara 2,1 prisbasbelopp. Basnivån skall
reduceras med 95 % av inkomstrelaterad pension upp till 1,235
prisbasbelopp, med 85 % av pensionsdelar mellan 1,235 och 1,725
prisbasbelopp och med 40 % av pension därutöver. Den övergångsvisa
garantipensionen är därmed helt bortreducerad vid en inkomstrelaterad
pension på 3,0 prisbasbelopp.
För gift pensionär har föreslagits en lägre basnivå, 1,87 prisbasbelopp.
Denna skall reduceras med 95 % av inkomstrelaterad pension upp till 1,0
prisbasbelopp, med 85 % av pensionen mellan 1,0 och 1,55 prisbasbelopp
och med 40 % över denna nivå upp till 2,681 prisbasbelopp.
Den övergångsvisa garantipensionen har konstruerats med
garantipensionsmodellen för yngre pensionärer som förebild, men av
kostnadsskäl har avräkningen utformats något annorlunda i den
övergångsvisa garantipensionen.
Den övergångsvisa garantipensionen skall avräknas mot inkomstgrundad
pension. Pension beräknad efter dagens regler med folkpension och allmän
tilläggspension måste därför tekniskt sett omvandlas till att gälla
inkomstgrundad pensionsrätt i sin helhet vid omläggningen till
övergångsvis garantipension. Omvandlingen av pension beräknad enligt
nuvarande regler har föreslagits ske genom att folkpensionens
grundbelopp plus ATP-pension sätts lika med inkomstgrundad pension
enligt de nya principerna. Vad gäller pensionärer som inte har någon ATP
alls - dvs. bara har folkpension och pensionstillskott - skall den
översatta pensionsrätten beräknas lika med noll. Med detta förslag
uppstår dock en tröskeleffekt vid övergången från en pensionsrätt
bestående av folkpension plus noll kronor i ATP till en pensionsrätt
bestående av folkpension plus en krona i ATP vad beträffar utfallet av
garantipensionen. Den person som har en krona i ATP kommer att få ett
omotiverat stort belopp i garantipension jämfört med den som inte har
någon ATP alls. I princippropositionen fastslogs att denna tröskeleffekt
bör elimineras samt anmärktes att för att åstadkomma detta kan särskilda
kompletterande regler behöva införas. Det konstaterades att utformningen
av dessa skulle övervägas under det fortsatta lagstiftningsarbetet.
Enligt de antagna riktlinjerna skall den övergångsvisa garantipensionen,
på motsvarande sätt som garantipensionen inom ramen för den reformerade
ålderspensioneringen, reduceras med hänsyn till inte bara ålderspension
från ATP och - för dem med någon tilläggspension - folkpensioneringen.
Avräkning skall enligt riktlinjerna också göras med beaktande av
änkepension enligt äldre regler, tjänstepensioner och utländska
inkomstrelaterade pensioner.
I princippropositionen framhölls särskilt att förslaget att den
övergångsvisa garantipensionen skall fullt ut avräknas med beaktande av
tjänstepensioner i vissa situationer skulle kunna få till följd en sänkt
disponibel inkomst för några pensionärer och att detta inte kan
accepteras. Det föreslogs att det med hänsyn härtill bör övervägas att
inom det övergångsvisa garantipensionssystemets ram införa särskilda
regler som förhindrar konsekvenser av detta slag. Om sådana regler
enligt princippropositionens förslag skulle införas och därmed
kostnaderna för den övergångsvisa garantipensionen skulle öka, skall
finansiering härför sökas inom andra delar av grundskyddet.
Den fortsatta beredningen av ålderspensionsreformen har visat att den
modell för övergångsvis garantipension som föreslogs i
princippropositionen i vissa situationer vid t.ex. förtida eller
uppskjutet uttag kan ge ett nettoutfall som alltför kraftigt skiljer sig
från vad som gällde före omläggningen. Under arbetets gång har
tydliggjorts att konstruktionen av en övergångsvis garantipension kräver
en mer omfattande utredning än vad som varit praktiskt möjligt att
genomföra i samband med färdigställandet av förslaget till
garantipension för pensionärer födda år 1938 eller senare. Huruvida en
modifierad modell av den typ som i Ds 1997:66 föreslås för
garantipension för yngre pensionärer skulle kunna tillämpas också för
den övergångsvisa garantipensionen har därför inte prövats. I
promemorian hänvisas till att en särskild utredare skall ges i uppdrag
att lägga fram förslag till närmare utformning av de regler som bör
gälla för den övergångsvisa garantipensionen.
Uppdraget
För personer födda år 1937 eller tidigare skall dagens grundskydd för
ålderspensionärer i form av folkpension, pensionstillskott och det
särskilda grundavdraget för folkpensionärer vid beskattning ersättas med
en särskild övergångsvis garantipension, som skall beskattas enligt
samma regler som gäller för löntagare och som kommer att gälla för
pensionärer födda år 1938 eller senare i det reformerade systemet.
Folkpensionen är emellertid inte enbart en del av grundskyddet utan
utgör också en kompensation för första basbeloppet för dem som har
tjänat in ATP. Att folkpensionen tas bort kan därför påverka även de
pensionärer som inte kommer att vara berättigade till grundskydd i form
av övergångsvis garantipension. Inom det reformerade
ålderspensionssystemet kommer mellangenerationen att delvis få sin
inkomstgrundade pension enligt nuvarande regelsystem och äldre
ålderspensionärer skall efter omläggningen av grundskyddet fortfarande
få inkomstgrundad pension baserad på intjänade ATP-poäng. Omläggningen
av grundskyddet innebär därför också en omläggning av den
inkomstgrundade pensionen på så sätt att del av folkpensionen kommer
att betraktas som inkomstgrundad pension och ingå i ATP.
En särskild utredare ges i uppdrag att utforma regler för en övergång
från folkpension till övergångsvis garantipension med målsättningen att
i princip ingen pensionär skall få ett sämre nettoutfall ekonomiskt sett
än före omläggningen.
Vid konstruktionen av den övergångsvisa garantipensionen skall också
beaktas utformningen av garantipensionen för mellangenerationen så att
de två grundskyddssystemen inte kommer att ge väsentligt skilda
förmånsnivåer. Likaså skall beaktas eventuella utredningsförslag till
beskattat grundskydd inom förtids- och efterlevandepensioneringen.
Generella regler
Inriktningen skall vara att så generella regler som möjligt utformas för
omräkningen av nuvarande pensioner till ett högre beskattat grundskydd.
Det bidrar till att det blir lättare att överblicka och förstå
konsekvenserna av omläggningen. I vissa situationer kan dock reglerna
behöva modifieras för att nå upp till de mål som ställts upp. I
praktiken skulle det således kunna bli fråga om fler än en modell för
den övergångsvisa garantipensionen. Emellertid kan det inte anses
nödvändigt att utforma särskilda modeller för tillfälliga situationer
som t.ex. partiellt pensionsuttag. Det betyder således att om
utformningen av reglerna för den övergångsvisa garantipensionen medför
att en pensionär som uppbär partiell ålderspension får sänkt disponibel
inkomst efter omläggningen får detta accepteras.
I möjligaste mån bör undvikas att enskilda fall skall behandlas
individuellt.
Omvandling av inkomstgrundad pension
Enligt princippropositionen skall den övergångsvisa garantipensionen
avräknas mot bl.a. ålderspension i form av ATP med tillägg för
folkpensionens grundbelopp. Detsamma föreslogs gälla för
garantipensionen för de pensionärer som omfattas av det reformerade
regelsystemet. I den fortsatta beredningen av ålderspension för
pensionärer födda 1938 eller senare har förslaget formulerats så att det
folkpensionsbelopp som läggs till ATP-pensionen skall räknas i 30-delar
efter antal tillgodoräknade ATP-år enligt motsvarande regler som gäller
för ATP-pensionen.
Det kan vara naturligt att motsvarande skall gälla även för de äldre
pensionärerna. Enligt nuvarande regler utbetalas folkpensionen enligt
det förmånligaste av de två alternativen i förhållande till antal
bosättningsår respektive i förhållande till antal ATP-år. Det
förstnämnda alternativet, folkpension i förhållande till bosättningsår,
ses som en del av grundskyddet och utges endast till pensionärer bosatta
i Sverige. 30-delsberäknad folkpension däremot utges tillsammans med ATP
till svensk medborgare utomlands. ATP-pension utbetalas alltid vid
bosättning utomlands. Efter omläggningen kommer folkpensionen att utgöra
en del av ATP och kommer därmed att utbetalas till utomlands bosatta,
som tjänat in rätt till ATP.
Pensionärer som med nuvarande regelsystem uppbär folkpension i
förhållande till bosättning, eller i förhållande till antalet ATP-år,
skulle således efter omläggningen i stället till sin ATP få ett
folkpensionsbelopp med 30-delsberäkning enligt de regler som gäller för
ATP-pensionen, dvs. med beaktande av bl.a. eventuella obetalda avgifter.
För pensionärer som har en hög inkomstgrundad pension så att de inte är
berättigade till övergångsvis garantipension kan detta innebära att
pensionen sänks.
Uppdraget att utforma regler för en omläggning från folkpension till
övergångsvis garantipension så att i princip ingen pensionär får sänkt
disponibel inkomst omfattar även den grupp av pensionärer som inte
kommer att få del av den övergångsvisa garantipensionen. I de förslag
som läggs beträffande omvandlingen av den inkomstgrundade pensionen
skall således hänsyn tas till eventuella effekter på pensionen också för
denna grupp.
Avräkning av den övergångsvisa garantipensionen
Enligt princippropositionen skall såväl garantipensionen som den
övergångsvisa garantipensionen avräknas mot inkomstgrundad
ålderspension, änkepension från ATP, tjänstepension och viss utländsk
pension. I den fortsatta beredningen har frågan om samordning av
garantipension och tjänstepensioner prövats på nytt. I Ds 1997:66
föreslås att sådan samordning inte skall ske, dvs. tjänstepensioner
skall inte beaktas vid beräkning av garantipension för pensionärer födda
1938 eller senare. Den kostnadsökning den uteblivna samordningen medför
skall finansieras inom ramen för den inkomstgrundade ålderspensionen i
det reformerade systemet.
Vad gäller den övergångsvisa garantipensionen kan konstateras att
regelsystemet för garantipensionen respektive den övergångsvisa
garantipensionen skall fylla delvis olika funktioner. Garantipensionen
är en del i det reformerade livsinkomstbaserade pensionssystemet. Den
övergångsvisa garantipensionen däremot skall ersätta grundskyddet inom
nuvarande system med i princip så små förändringar som möjligt av den
enskildes ekonomiska förhållanden. Utifrån denna målsättning skall
utredaren pröva vilka inkomster som skall reducera den övergångsvisa
garantipensionen.
Jämförelse av nettoutfall före och efter omläggningen
Kommunalskattens storlek har stor betydelse för den övergångsvisa
garantipensionens konstruktion och omräkningens effekt på den enskildes
disponibla inkomst. Om en pensionär i en högskattekommun i princip skall
få oförändrad disponibel inkomst kommer en pensionär med lika stora
inkomster men bosatt i en lågskattekommun att få höjd nettoinkomst i och
med omläggningen.
Konstruktionen av de modeller för garantipension och övergångsvis
garantipension som presenterades i princippropositionen utgick från en
kommunalskatt på 34 %. En kommunalskatt på ca 34 % bör därför vara en
lämplig utgångspunkt för jämförelse av den enskildes nettoutfall före
och efter omläggningen. Men även här skall beaktas att omläggningen i
princip skall medföra så små förändringar som möjligt av den enskildes
ekonomiska förhållanden.
För pensionärer som har andra inkomster än den allmänna pensionen kan
dessa påverka nettoinkomsten på olika sätt före och efter omräkningen. I
nuvarande system påverkas grundskyddets storlek av ATP och
tjänstepension - ATP reducerar pensionstillskottet och ATP och
tjänstepensionen reducerar det särskilda grundavdraget. För en given
nivå på den allmänna pensionens bruttobelopp är nettoutfallet således
beroende av om pensionären uppbär tjänstepension och till vilket belopp.
Den övergångsvisa garantipensionen skall avräknas mot den allmänna
pensionen och eventuellt mot tjänstepensionen. Efter omläggningen till
övergångsvis garantipension gäller det vanliga grundavdraget vid
beskattning även för dessa pensionärer. Storleken på detta grundavdrag
är beroende av, förutom allmän pension och tjänstepension, även andra
inkomster som t.ex. privata pensionsförsäkringar och förvärvsinkomster.
Sådana sidoinkomster kommer således att ha en viss betydelse för
nettoutfallet. I en generell omräkningsmodell är det emellertid inte
möjligt att ta hänsyn till förekomsten av sidoinkomster som t.ex. privat
pensionsförsäkring. Dessa torde också i flertalet fall ha en mer
marginell påverkan på jämförelsen av nettoutfallet före och efter
omräkningen. Tjänstepensionen, som i hög grad påverkar det särskilda
grundavdraget, kan däremot ha betydligt större effekt på utfallet.
Möjligheterna att schablonmässigt eller på annat sätt beakta eventuell
tjänstepension skall därför prövas.
Samordning med andra förmåner
Införande av övergångsvis garantipension innebär en höjning av
bruttopensionen. Den höjda bruttopensionsnivån kan påverka nivån på
andra förmåner, som pensionären uppbär, på ett sätt som inte varit
avsikten. Det gäller t.ex. för pensionärer med bruttosamordnad kommunal
eller statlig tjänstepension. Om en höjning av den allmänna pensionen
skulle medföra att tjänstepensionen sänks och den sammanlagda
bruttopensionen därmed är oförändrad har individen inte kompenserats för
borttagandet av det särskilda grundavdraget. Omräkningen av pensionen
med övergångsvis garantipension har då inte fyllt sitt syfte. Det torde
finnas även andra slag av samordningar där motsvarande problem
uppkommer. Utredaren skall göra en kartläggning av sådana samordningar
och föreslå åtgärder som i möjligaste mån undanröjer de problem som
uppstår i samband därmed.
Internationella förhållanden
Inom det reformerade systemet skall krävas en försäkringstid om 40 år
för rätt till oavkortad garantipension. Garantipension utbetalas endast
till den som är bosatt i Sverige, om inte annat följer av EG-rätten
eller konventionsförpliktelse. Inom nuvarande regelsystem krävs en
bosättningstid om 40 år eller 30 ATP-år för rätt till oavkortad
folkpension. Svensk medborgare bosatt utomlands har rätt till
folkpension i 30-delar i förhållande till antalet tillgodoräknade
ATP-år.
För personer födda år 1937 eller tidigare, dvs. de födelseårgångar som
kommer att omfattas av den övergångsvisa garantipensionen, gäller
emellertid övergångsbestämmelser. Dessa innebär i princip att det krävs
sammanlagt tio bosättningsår för oavkortad folkpension varav, beroende
på födelseår, två-fem bosättningsår i anslutning till pensioneringen.
Utredaren skall pröva hur motsvarande övergångsbestämmelser skall kunna
överföras till att avse den övergångsvisa garantipensionen.
Ikraftträdande
I Ds 1997:66 föreslås att garantipensionssystemet för personer födda år
1938 eller senare skall träda i kraft år 2001, dvs. samma år som
inkomstgrundad pension enligt reformerade regler börjar betalas ut.
Lämpligen kan även ikraftträdandet för den övergångsvisa
garantipensionen skjutas fram till samma tidpunkt, dvs. till den 1
januari 2001. Eftersom garantipension inte kan uppbäras före 65 års
ålder kommer de första garantipensionsutbetalningarna att göras år 2003,
då årsklassen 1938 fyller 65 år. Utredaren skall analysera för-och
nackdelarna med att utbetalningarna av den övergångsvisa
garantipensionen påbörjas år 2001 alternativt år 2003.
Finansiering
Den övergångsvisa garantipensionen skall finansieras med allmänna
skattemedel. De förslag till modifieringar av konstruktionen till
övergångsvis garantipension som läggs får inte innebära att de totala
kostnaderna för grundskyddet ökar jämfört med princippropositionens
förslag. I den mån förslagen innebär en ökad kostnad för den
övergångsvisa garantipensionen skall finansiering sökas inom andra delar
av grundskyddet.
Arbetets uppläggning
Utredaren skall bedriva sitt arbete i nära samråd med
Genomförandegruppen (S 1994:G) och med utredningen Översyn av systemet
för inkomstprövning av bostadstillägg för pensionärer m.m.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av framlagda förslag (dir.
1992:50), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) samt att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir 1996:49).
Utredarens uppdrag skall vara slutfört senast 31 januari 1999.