Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vård i livets slutskede, Dir. 1997:147
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-12-11
Dir. 1997:147
Beslut vid regeringssammanträde den 11 december 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppgift att överväga och lämna förslag till
hur man kan förbättra livskvaliteten för dem som är svårt sjuka och
döende, deras familjer och närstående. Kommittén skall bl.a.
- kartlägga och analysera hur människors liv gestaltar sig i slutskedet;
var de tillbringar sin sista tid i livet och vilken vård de får
- överväga och lämna förslag till hur en god vård och en bra
symtomlindring kan komma dem till del som har behov av sådan vård och
behandling
- beskriva pågående utvecklingsarbete och samarbetsformer i kommuner och
landsting som rör vården i livets slutskede och om möjligt dra generella
slutsatser vad avser den framtida vården.
Bakgrund
Inledning
Många människor i Sverige dör den långsamma döden i den bemärkelsen att
det är ett utdraget förlopp till följd av sjukdom eller ålder. Under de
senaste decennierna har de flesta människor vårdats på sjukhus sin sista
tid och dött där. Numera bor och vårdas fler och fler inom någon form av
äldreboende eller i det egna hemmet sin sista tid i livet. Enligt en
nyligen utförd undersökning dör drygt 40 procent av alla människor på
sjukhus medan ungefär 50 procent dör inom s.k. särskilt boende eller i
det egna hemmet. Övriga dör akut på andra platser.
Vården i livets slutskede har förbättrats, men det återstår fortfarande
mycket att lära och göra. Många människor får inte den smärtlindring de
behöver eller den omvårdnad de borde ha, andra slussas mellan olika
vårdinstitutioner den sista tiden i livet.
Olika vård- och boendeformer
Genom den s.k. Ädelreformen som genomfördes i januari 1992 fick
kommunerna det ekonomiska ansvaret för all långvarig vård av äldre och
handikappade. Kommunerna fick ett lagstadgat betalningsansvar för
medicinskt färdigbehandlade patienter inom somatisk akutsjukvård och
geriatrisk vård. Detta innebar att en stor del av de patienter som
tidigare hade vårdats vid landstingens akut- eller långvårdskliniker
överfördes till kommunalt boende. Genom reformen blev kommunerna således
sjukvårdshuvudmän med ansvar för hälso- och sjukvårdsinsatser, exklusive
läkarinsatser, för bl.a. boende i särskilda boendeformer. Detta betyder
att kommunerna i många fall ansvarar för vården i livets slutskede.
Hemsjukvård blir allt vanligare och kan för många vara en bra form av
vård i livets slutskede. Ofta är det ett lag bestående av läkare,
sjuksköterska och andra berörda yrkesgrupper som står för vården. I
många fall utgör de närstående en viktig resurs. Hemsjukvården
kompletteras ibland med dagsjukvård på sjukhusavdelningar,
avlastningsplatser och vård på hospice eller liknande den sista tiden.
Hospice är en vårdform som utvecklats för svårt sjuka och döende
människor. Hospice-verksamheten bedrivs både i öppna och slutna
vårdformer, från fristående vårdhem speciellt byggda för hospicevård
till kvalificerad hemsjukvård, avdelningar på sjukhus, dagsjukvård,
palliativa rådgivningsteam och kliniker för palliativ vård. Målgruppen
är inte bara döende cancersjuka utan omfattar också döende personer med
annan kronisk obotbar sjukdom. Grundtanken i vårdfilosofin är att
tillgodose den döendes fysiska, psykiska, sociala och existentiella
behov. Vården bygger på respekt för den personliga integriteten, god
omvårdnad samt psykosocialt stöd för anhöriga och närstående.
Palliativ vård och livskvalitet
I livets slutskede ändras vårdens inriktning från en vård med botande
syfte till en vård där tyngdpunkten ligger på lindrande (palliativa)
åtgärder. När bot inte längre är möjlig bör målet för vården vara att ge
patienten bästa möjliga livskvalitet i livets slutskede. Palliativ vård
innebär en aktiv helhetsvård med lindring av smärta och andra besvärande
symtom samt psykologiskt, socialt och existentiellt stöd åt patienten
och de närstående.
För en person i livets slutskede är svår smärta något som kan sätta ned
livskvaliteten väsentligt. Enligt en rapport från Socialstyrelsen år
1994 hade mer än hälften av alla som dör i Sverige svåra smärtor under
sin sista levnadsvecka. Bland cancerpatienterna var det nio av tio som i
slutstadiet led av svår smärta.
Utvecklingen och kunskapen om smärtlindring har förbättrats avsevärt de
senaste åren, men fortfarande är kunskaperna och resurserna ojämnt
fördelade mellan olika vårdformer och över landet.
Allt lidande är dock inte smärta. Lidande är också kopplat till förlust
av autonomi, till fysisk nedgång såsom förlust av kroppsfunktioner,
andnöd och invaliditet etc. men också till psykiska skeenden som ångest,
depression, aggressivitet, känsla av hopplöshet m.m. Den palliativa
vården är också mycket fokuserad på patientens omvårdnadsbehov.
Självbestämmande
I hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) betonas att vården skall bygga på
respekt för patientens självbestämmande och integritet. I lagen
föreskrivs att vården och behandlingen så långt som möjligt skall
utformas och genomföras i samråd med patienten.
Rätten att bestämma är dock inte absolut när det gäller vårdinsatser -
såväl etiska som praktiska eller ekonomiska aspekter kan lägga hinder i
vägen. Ingen har exempelvis rätt att få genomgå en viss undersökning.
Det är läkarens uppgift att bedöma om det finns medicinska indikationer
för de åtgärder som kan vidtas.
I Socialstyrelsens allmänna råd (1992:2) om livsuppehållande åtgärder i
livets slutskede ges riktlinjer för ställningstagande till
livsuppehållande åtgärder när botande behandling inte längre är möjlig.
I vården av patienter som befinner sig i livets slutskede är det i
enlighet med de allmänna råden möjligt att avstå från livsuppehållande
behandling som enbart förlänger livet. Det kan också vara frågan om att
välja att inte påbörja någon sådan behandling. Enligt de allmänna råden
vore det fel att inte ge full smärtlindring vid vård i livets slutskede.
Detta betyder att det är tillåtet att ge smärtlindring även om detta
skulle leda till att livet förkortades något. Med en korrekt genomförd
smärtlindring kan motsatsen också uppnås, dvs. genom att man blivit
smärtfri förbättras allmäntillståndet, också i livets slutskede.
Den medicinsk-tekniska utvecklingen har lett till att människor i livets
slutskede riskerar att på ett meningslöst sätt hållas vid liv av den
medicinska tekniken. Risken för överbehandling har lett till att
människor medan de fortfarande är friska har velat försäkra sig om
inflytande över vården under den sista tiden i livet genom att skriva
ett s.k. livstestamente.
På flera håll i världen, bl.a. i Danmark och Finland, har olika system
med livstestamenten införts. Ett livstestamente är en skriftlig
viljeförklaring där en person redan innan någon sjukdom brutit ut har
uttryckt sin inställning till livsuppehållande behandling i livets
slutskede. I Danmark är livstestamenten sedan 1992 juridiskt bindande
under förutsättning att de anmäls till ett särskilt register.
Testamentet träder i kraft först när en patient inte längre är i stånd
att uttrycka sin vilja. I testamentet kan man bl.a. begära att
livsförlängande åtgärder inte skall sättas in i en situation där man är
döende.
Dödshjälp
Vid olika tillfällen har en legalisering av dödshjälp diskuterats.
Dödshjälp, eller eutanasi, innebär att en läkare avsiktligt avslutar en
patients liv på dennes begäran. Enligt svensk lag är eutanasi förbjuden.
Den som berövar en annan människa livet gör sig skyldig till mord eller
dråp, även om det sker på den dödades begäran.
En förklaring till det ökade intresset för eutanasi kan vara
patienternas krav på ökad autonomi, inkluderande rätten att avsluta sitt
liv. Men rätten att bestämma är, som tidigare sagts, inte absolut när
det gäller vårdinsatser.
Läkarens uppgift är att värna liv. Om dödshjälp skulle legaliseras
skulle det kunna leda till att människors tillit till hälso- och
sjukvården och dess personal hotades. En legalisering av dödshjälp
skulle också ge skrämmande signaler till de många som vill leva trots
svår sjukdom.
En önskan om hjälp att dö kan vara ett uttryck för att människor i
livets slutskede inte blir befriade från smärta och plågor på det sätt
som hade varit önskvärt. Det måste därför stå helt klart att brister i
vården inte skall kompenseras genom att läkare får rätt att ge dödshjälp
utan genom att den palliativa vården utvecklas och förbättras och kommer
dem till del som har behov av den. Antalet fall där god palliativ vård
inte skulle ge tillräcklig effekt är, enligt många bedömare, synnerligen
litet.
Om dödshjälp skulle tillåtas, skulle ett visst antal människor kunna
komma att få dödshjälp trots att de inte uttryckligen begärt det.
Därtill kommer att många skulle kunna känna oro för att dödshjälp
tillgrips på ett otillbörligt sätt.
Frågan om dödshjälp skall således inte behandlas av kommittén.
Tidigare behandling av frågan om vård i livets slutskede
Frågan om vården i livets slut har under senare tid tagits upp i olika
sammanhang.
Rådet för medicinsk-etiska frågor har i en skrivelse till
Socialdepartementet i april 1996 föreslagit att regeringen bör överväga
att tillsätta en utredning om människovärde, livskvalitet och
självbestämmande i livets slutskede. Rådet konstaterar i skrivelsen att
vården i livets slutskede utvecklats positivt men att en hel del mer kan
göras för att bereda människor en värdig död.
I propositionen (1996/97:60) om prioriteringar inom hälso- och
sjukvården, som riksdagen ställt sig bakom, slogs fast att en värdig död
bör vara en av de högst prioriterade frågorna inom hälso- och
sjukvården.
Riksdagens socialutskott har i betänkandet (1996/97:SoU13) Äldreomsorg
tagit upp frågan om vården i livets slutskede. Utskottet ansluter sig
där till inställningen att målet för den palliativa vården skall vara
att ge patienten livskvalitet även i livets slutskede, inkluderande en
lugn och värdig död.
Uppdraget
Det finns ett behov av ökad kunskap om hur livet gestaltar sig för
människor i livets slutskede. Trots alla insatser som gjorts under
senare år pekar mycket på att mer kan göras för att bereda människor en
värdig död. En kommitté tillkallas nu med uppgift att bl.a. kartlägga
hur människors sista tid i livet ser ut men också vilka önskningar
människor har om vårdformer och vårdinsatser vid livets slut. Kommittén
skall också lämna förslag till åtgärder som behöver vidtas för att en
god vård i livets slut skall kunna ges.
Av tradition är läkare och övrig personal inom hälso- och sjukvården
utbildade och fostrade att till det yttersta rädda liv. Vården i livets
slutskede har en annan inriktning och kräver ett annat förhållningssätt.
Här handlar det om att göra det möjligt för människor att leva med så
god livskvalitet som möjligt tills de dör. Denna grundhållning har ett
avgörande inflytande på såväl vård som behandling i livets slutskede.
Förbättrad palliativ vård
En god palliativ vård är en förutsättning för att kunna ge livskvalitet
i livets slutskede. På olika håll inom vården är emellertid personalen
dåligt rustade att vårda svårt sjuka och döende människor samt att ge
stöd åt närstående.
Vården i livets slutskede måste inriktas på att ge möjligheter till ett
liv med optimal kvalitet trots den svåra sjukdomen och vissheten om
dödens närhet. Omsorgen om den döende måste alltid ta hänsyn till den
döendes integritet och vården måste präglas av respekt för den enskilda
människans värdighet, egenvärde och självbestämmande.
Många människor känner oro och ångest vid livets slut. Det är därför
viktigt att personalen har kunskap och möjligheter att möta
psyko-sociala och existentiella behov hos patienten. Kommittén skall
belysa hur personalens kunskap kan förbättras. Härvid skall även
uppmärksammas behovet av goda insikter i livsåskådningsfrågor.
Trots att det i dag finns goda kunskaper om smärtlindring som ger stora
möjligheter till framgångsrik smärt- och symtombehandling vet vi att
många patienter inte får den hjälp de behöver.
Kommittén skall kartlägga hur ofta det i dag förekommer att människor
har svår smärta och oro i livets slutskede och vilka medicinska
behandlingsinsatser som sätts in i samband med döendet oavsett diagnos.
En orsak till onödigt lidande hos personer i livets slutskede är att
befintliga kunskaper inte kommer till användning. En viktig uppgift för
kommittén är därför att verka för att redan existerande kunskap förs ut
och tillämpas. Kommittén skall överväga och lämna förslag till hur den
kunskap om t.ex. smärtlindring som i dag finns bäst kan komma dem till
del som har behov av smärtlindring. Målet skall vara att patienter i
livets slutskede skall ha tillgång till adekvat och individuellt
anpassad symtomlindring i hela vårdkedjan, oavsett vård- eller
boendeform och geografisk hemvist.
Det är inte bara smärta och ångest som plågar patienten. Andra angelägna
frågor som behöver utvecklas inom den palliativa vården är exempelvis
åtgärder mot illamående, hjälp vid krisreaktioner och stöd för anhöriga.
Kommittén skall överväga och lämna förslag till hur människor skall
kunna få tillgång till den goda palliativa vård som landstingen och
kommunerna är skyldiga att erbjuda. Härvid skall särskild uppmärksamhet
ägnas de närståendes behov. Kommittén skall också överväga hur förslagen
skall förverkligas, exempelvis genom vårdprogram eller nationella
riktlinjer.
Ökat inflytande över vården i livets slutskede
Sjukvårdens uppgift är inte att påskynda eller förlänga döendet utan att
hjälpa den sjuke att få avsluta sitt liv med så lite smärta och ångest
som möjligt och under så värdiga och lugna former som möjligt. Det är i
detta skede som beslut ibland måste fattas om att avstå från eller
avsluta livsuppehållande åtgärder.
Kommittén skall bedöma hur Socialstyrelsens allmänna råd (1992:2) om
livsuppehållande åtgärder i livets slutskede för närvarande tillämpas i
vården och överväga om de fyller sitt syfte eller om de behöver
revideras.
Hos många människor finns en viss oro för att man kan bli föremål för en
plågsam och förnedrande livsförlängande behandling i en situation där
man har en försvagad autonomi. Bättre förutsättningar bör skapas för
personer i livets slutskede att få ett ökat inflytande över vården vid
livets slut.
Livstestamenten kan vara ett sätt att få reda på patientens vilja. Ett
system där någon går in som ställföreträdare för patienten kan vara ett
annat. Kommittén skall överväga och ge förslag till hur människor kan
ges ett ökat inflytande över vården i livets slutskede.
Översyn av vård- och boendeformer
Den sista tiden i livet kan i dag te sig väldigt olika beroende på var
den enskilde befinner sig. Det kan vara stor skillnad på att vårdas på
ett stort sjukhus eller inom exempelvis hospiceverksamhet, i det egna
hemmet eller i en särskild boendeform.
Kommittén skall inhämta kunskap om var människor skulle vilja tillbringa
sin sista tid. Hit hör också kunskap om hur närstående skulle vilja att
vården var organiserad.
Kommittén skall också kartlägga hospice-vårdens omfattning och innehåll
samt särskilt se på hospice-vård i kombination med hemsjukvård.
Vård i livets slutskede innebär svåra ställningstaganden och kräver hög
medicinsk och omvårdnadsmässig kompetens. De mycket gamla som bor inom
särskilt boende i kommunerna är ofta svårt sjuka och vårdas ofta där
till livets slut. En följd av Ädel-reformen är att kommunerna i många
fall nu ansvarar för vård i livets slutskede. Uppföljningen av
Ädel-reformen visar att den kunskap som behövs för att vårda döende i
många fall är bristfällig. Kommittén skall analysera och överväga om
nödvändig kompetens finns samt föreslå eventuella behov av förändringar
för att möta patienternas behov.
Vård i hemmet i livets slutskede ställer höga krav både på de närstående
och personalen. För att familjen eller de närstående skall våga och orka
ha en svårt sjuk anhörig hemma måste de få stöd och kunna känna
trygghet. Även denna fråga skall belysas av kommittén. Anhörigas
erfarenheter av vård i livets slutskede bör på olika sätt tas till vara.
Kommittén skall överväga och lämna förslag till hur vården i livets
slutskede bör organiseras så att svårt sjuka och döende får tillgång
till god palliativ vård. Som ett led i detta arbete skall kommittén
redovisa goda exempel på arbetssätt och organisationsformer som syftar
till en god vård i livets slutskede. Det handlar här mycket om
vårdideologiska synsätt. Organisationsformerna kan naturligtvis variera
beroende på lokala förutsättningar och behov. Det viktiga är att det
palliativa tänkandet får en större spridning och integreras i alla
vårdformer där döende finns.
När nya vårdformer som hemsjukvård och hospice-avdelningar byggs ut
måste samarbetet mellan dessa och exempelvis kliniker på akutsjukhus,
långvårdskliniker och särskilda boendeformer utvecklas. Kommittén skall
belysa hur detta samarbete kan organiseras.
En viktig förutsättning för en väl fungerande vård i livets slutskede är
samverkan både i vårdkedjan och mellan olika huvudmän. I
Socialstyrelsens författning SOSFS 1996:32 Informationsöverföring och
samordnad vårdplanering heter det bl.a. att även om en patient bedöms
som medicinskt färdigbehandlad bör han eller hon kunna få kvarstanna på
sjukhuset om detta är patientens önskemål och det kan ge en ökad
livskvalitet för den enskilde. I gränslandet mellan olika vårdformer och
ansvarsområden beskrivs emellertid då och då brister kring
omhändertagandet av döende personer. Kommittén skall överväga och lämna
förslag till hur sådana brister i omhändertagandet kan avhjälpas.
Forskning och utbildning
För palliativ vård krävs utbildning och kompetens. Behovet av utbildning
i palliativ medicin behöver lyftas fram, både inom grundutbildning och
fortsatt utbildning för all personal. Kommittén skall överväga och lämna
förslag till hur behovet av kompetensförstärkning kan tillgodoses.
Läkare och annan vårdpersonal behöver få bearbeta sina egna reaktioner,
sin egen syn på liv och död. Även dessa frågor skall belysas av
kommittén.
Hur vården i livets slutskede kan förbättras är i stort sett fortfarande
ett outforskat område. Den första professuren i palliativ medicin i
Sverige har nyligen inrättats. Detta kommer att möjliggöra
kunskapsutveckling inom området.
Olika vårdformer för vård i livets slutskede behöver utvärderas med
avseende på bl.a. vårdens innehåll, upplevelser och erfarenheter av
olika vårdformer, fördelning mellan vård i hemmet, vård i särskilda
boendeformer och vård på institution etc. Vårdforskningens utveckling av
metoder för att utveckla och kvalitetssäkra vården i livets slutskede
måste gälla alla vårdformer där döende vårdas. Kommittén skall överväga
vilka åtgärder som kan behöva vidtas för att stödja och uppmuntra
forskning på området.
Omhändertagande av avlidna i det egna hemmet
Omhändertagande av dem som avlidit i sitt eget hem eller i särskilt
boende har mött ökade svårigheter med oklara ansvarsförhållanden. Det är
angeläget den avlidne behandlas med respekt och värdighet. Kommittén
skall belysa situationen i dag och överväga om den förändrade strukturen
inom hälso- och sjukvården kräver tydliggörande av ansvarsförhållandena.
Övrigt
Kommittén skall arbeta för att påskynda utvecklingen. Arbetet skall
därför bedrivas utåtriktat.
Kommittén skall belysa den internationella debatten samt beakta
erfarenheter från andra länder.
Kommittén skall samråda med Delegationen för prioriteringar inom hälso-
och sjukvården och Rådet för medicinsk-etiska frågor samt med andra
berörda kommittéer, myndigheter och organ.
Trossamfunden bedriver en omfattande verksamhet när det gäller andlig
vård inom hälso- och sjukvården. Kommittén skall överväga hur de
erfarenheter och den kunskap som har samlats hos trossamfunden skall
kunna tas tillvara i vården i livets slutskede.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om prövning av offentliga åtaganden
(dir. 1994:23). Om förslag lämnas som innebär ökade kommunala kostnader
skall den s.k. finansieringsprincipen tillämpas. Kommittén skall också
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124),
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), samt konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredningsarbetet skall vara slutfört senast den 31 mars år
2000.