Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av konsumentprisindex, Dir. 1997:144
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-12-11
Dir. 1997:144
Beslut vid regeringssammanträde den 11 december 1997
Sammanfattning av uppdraget
En översyn av konsumentprisindex (KPI) skall genomföras. Uppdraget avser
såväl en översyn av indexets syfte som dess konstruktion. Utredaren
skall bl.a. belysa behovet av prisindex för olika ändamål samt föreslå
eventuella ändringar när det gäller hur grunderna för KPI skall tolkas.
Vidare skall preciserade riktlinjer formuleras på vissa områden för att
underlätta tolkningen av de principiella grunder som föreslås. Utredaren
skall även föreslå eventuella ändringar i den roll och sammansättning
som Nämnden för konsumentprisindex har.
Konsumentprisindex
Konsumentprisindex spelar en viktig roll för den ekonomiska politiken.
Grunderna för beräkning av KPI lades fast på 1950-talet av regering och
riksdag utifrån förslag som utarbetats av 1952 års indexkommitté och
1955 års Bostadsindexutredning. Den nuvarande grundläggande
indexkonstruktionen fastlades av 1943 års indexsakkunniga och bygger på
kort- och långtidsindex, ettårslänkar och Edgeworthliknande
långtidslänk. Konstruktionen har visat stor livskraft och är i ett
avseende överlägsen andra länders indexkonstruktion genom att den har en
förmåga att delvis undvika Laspeyresindexens tendens att överskatta
levnadskostnadsutvecklingen (s.k. substitutionsbias).
Nämnden för konsumentprisindex avgör frågor om tolkningen av de grunder
som gäller för beräkningarna.
Behovet av en översyn
Efter drygt 40 år har det blivit uppenbart att såväl behovet av
prisindex som förutsättningarna för att beräkna dem har förändrats
avsevärt.
Riksdagens revisorer konstaterade i sin granskning av KPI 1992 att en
rad praktiska problem var förknippade med beräkningarna av KPI och att
det fanns ett behov av löpande utvärdering och metodutveckling av
indexet.
Internationellt har intresset ökat för att analysera eventuella
systematiska under- och överskattningar av konsumentprisernas
utveckling.
I samband med att Nämnden för konsumentprisindex behandlat ett antal
frågor har det varit uppenbart att de grunder som använts inte ger
tillräcklig vägledning samt att de ibland även kan ifrågasättas.
Tillkomsten av ett europeiskt harmoniserat index för konsumentpriser
(HIKP), som skall tillgodose behovet av ett inflationsmått i ett
makroekonomiskt och internationellt sammanhang, kan på sikt innebära att
kraven på ett nationellt KPI förändras. Det skulle eventuellt möjliggöra
att KPI renodlas som ett kompensationsinstrument.
De ökade behoven av index för olika syften aktualiserar frågan om flera
index bör ersätta eller komplettera KPI. Det finns alltså behov av en
översyn såväl när det gäller indexets syfte som dess konstruktion.
Uppdraget
Avgörande för utformningen av ett index är dess syfte. Utredaren skall
främst kartlägga behoven och analysera de principiella frågeställningar
kartläggningen ger upphov till. Utifrån detta skall anges vilken storhet
som det i olika sammanhang är indexets mål att mäta. Utredningsarbetets
inriktning skall således inte vara att ange detaljerade riktlinjer för
hur denna storhet skall skattas.
Prisindex för olika ändamål
Utredaren skall också belysa behovet av prisindex för olika ändamål,
analysera hur index allmänt bör vara utformade för olika ändamål samt
bedöma i vilken utsträckning befintliga index (HIKP, KPI,
nettoprisindex) tillgodoser dessa behov. Behov av att mäta den
"underliggande inflationen" bör behandlas i detta sammanhang. För att
underlätta tolkningen av föreslagna riktlinjer skall, så långt det är
möjligt, utredaren precisera deras teoretiska grund genom att hänvisa
till ekonomisk teori, t.ex. om konstantnytta, eller till någon tydligt
vägledande princip. Vidare skall anges hur föreslagna index avgränsas
när det gäller indexpopulation, produkter etc. Utredaren skall också
redovisa om indexet skall ta hänsyn till externa effekter (t.ex. positiv
miljöpåverkan genom avgasrening), politiskt fastställda priser och
nyttan av nya produkter (som inte direkt ersätter existerande
produkter).
Utredaren skall även belysa och föreslå eventuella ändringar när det
gäller hur grunderna för KPI skall tolkas och i fråga om indexnämndens
roll och sammansättning.
Indexkonstruktion
Översynen bör utgå från den nuvarande grundläggande indexkonstruktionen.
Trots dess förmåga att undvika överskattning av
levnadskostnadsutvecklingen (substitutionsbias) har den dock vissa
svagheter. Utredaren skall utvärdera alternativa konstruktioner mot
bakgrund av kravet på relevans och tydlighet och på att det skall vara
praktiskt möjligt att utföra beräkningar med nödvändig aktualitet.
Utredaren skall undersöka om det hos befintliga index finns problem med
systematiska under- eller överskattningar av inflationen (s.k. bias). Om
utredaren finner sådana problem skall utredaren även undersöka om biasen
varierar över tiden. Bedömer utredaren att problemen med bias är stora
bör förslag till förändringar lämnas.
Preciserade riktlinjer
För att underlätta tolkningen av de principiella grunder som föreslås,
skall utredaren formulera mer preciserade riktlinjer på vissa områden.
Sådana riktlinjer skall ges en tydlig anknytning till det synsätt som
kommit till uttryck i syftet med indexen. Preciserade riktlinjer skall
tas fram på följande områden:
1. Utformningen av index för egnahemsägarnas och
bostadsrättsinnehavarnas boendekostnader. Detta är det kanske mest
svårlösta problemet med konsumentprisindex och det är därför av särskilt
stor vikt att utredaren föreslår riktlinjer för hur dessa
konsumtionsområden skall beaktas. I dag görs ingen särskild mätning av
boendekostnadernas utveckling i bostäder upplåtna med bostadsrätt. I
stället framskrivs index med hyresindex (boendekostnader i bostäder
upplåtna med hyresrätt). För egnahem följs utvecklingen när det gäller
räntekostnader, avskrivningar, reparation och underhåll,
fastighetsskatt, vatten och avlopp, uppvärmning m.m. Räntekostnader mäts
brutto, dvs. ränteavdrag obeaktade, och avseende ägarens totala faktiskt
nedlagda kapital (lånat och eget). Internationellt tillämpas en mängd
olika lösningar, t.ex. att låta hyresutvecklingen representera
egnahemsägarnas boendekostnader eller att inte ta med egnahemsägarnas
boendekostnader i index. Man använder sig också av olika former av
kostnads- eller betalningsmodeller som är mer eller mindre lika den
svenska samt av anskaffningspriser avseende köp av bostäder.
2. Hanteringen av nya tekniker, nya varor, nya försäljningsställen samt
substitution mellan varor respektive mellan butiker. De brister Boskin-
kommissionen och olika studier och debattinlägg främst i USA har
uppmärksammat i dessa sammanhang tyder på att konventionella prisindex
tenderar att systematiskt överskatta prisutvecklingen. Utredaren skall
bedöma hur relevant denna problematik är för föreslagna index.
3. Subventioner och inkomstrelaterade taxor. Diskussioner i indexnämnden
om hanteringen av varor och tjänster där priset är politiskt påverkat på
olika sätt har visat på grundläggande oklarheter. Utredaren skall därför
ange hur subventioner och inkomstrelaterade taxor bör behandlas i
föreslagna indexberäkningar.
4. Utredaren skall anvisa riktlinjer för val av indexformel på lägsta
aggregeringsnivå, dvs. för sammanvägning av enskilda prisnoteringar där
underlag för beräkning av vägningstal saknas eller endast kan beräknas
schablonmässigt.
5. Mätperiod. I dag görs prisinsamling till konsumentprisindex under den
vecka som den 15 i månaden infaller. För vissa varor och tjänster
insamlas priser per den 15 i månaden. Utredaren skall slå fast om index
skall avse den genomsnittliga prisnivån under en månad eller vid en viss
tidpunkt.
6. Säsongvaror. Utredaren skall ange vilka principer som skall vara
vägledande för hantering av säsongsvariationer i tillgång och pris.
7. Krav på tillförlitlighet m.m. Ett krav på indexet var enligt 1952 års
indexkommitté att "det statistiska mätfelet, dvs. skillnaden mellan det
beräknade indextalet och det som skulle erhållits med fullständigt
statistiskt material, bör vara så litet som möjligt". I dag bör det
finnas mer preciserade krav på vilken tillförlitlighet som är nödvändig
med hänsyn till indexets användning. Utredaren skall överväga om kravet
på tillförlitlighet kan preciseras ytterligare. Utredaren skall även
klargöra om det finns behov av preciseringar t.ex. när det gäller
framställningstid, spridningsformer, presentation och dokumentation. I
detta sammanhang skall problematiken när det gäller fastställande och
revidering av KPI belysas.
Övrigt
Övriga krav på utredningsarbetet är att datainsamling och bearbetning så
långt som möjligt skall kunna samordnas med HIKP samt att förslagen
skall begränsas till prisindex avseende hushållen.
Vidare skall, trots arbetets inriktning mot principiella frågor,
förslagen utformas med hänsyn till vilka konsekvenser de får för
kostnaderna och uppgiftslämnarna.
Utredningsarbetet
Utredaren skall knyta till sig personer med en hög vetenskaplig
kompetens och ingående kännedom om indexfrågor. Nämnden för
konsumentprisindex skall utnyttjas som expertgrupp i arbetet. Utredaren
skall vidare rådgöra med viktiga intressenter såsom Riksbanken,
Finansdepartementet, Socialdepartementet, Konjunkturinstitutet och
Konsumentverket samt ta del av och beakta relevanta internationella
utredningar.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 30 juni 1999.