Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Centrala studiestödsnämnden, Dir. 1997:143
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1997-12-18
Dir. 1997:143
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn av
Centrala studiestödsnämndens (CSN) nuvarande organisation och
resursbehov för administrationen av myndighetens samtliga verksamheter.
Om det framgår av översynen att olika åtgärder bör vidtas för att öka
effektiviteten skall sådana föreslås.
Bakgrund
CSN är central förvaltningsmyndighet för studiesociala frågor.
Myndighetens arbetsuppgifter framgår av förordningen (1996:502) med
instruktion för CSN. CSN fullgör också uppgifter enligt förordningen
(1990:1361) om lån till hemutrustning för flyktingar och vissa
andra utlänningar samt administrerar bidrag till döva bl. a. och
hörselskadade elever vid RH-anpassad utbildning. CSN skall som
förvaltningsmyndighet för studiesociala frågor- på ett rationellt och
ekonomiskt ansvarsfullt sätt svara för beviljning av studiestöd och
administration av återbetalning av studielån, - hantera ärenden så
snabbt som möjligt med iakttagande av kraven på likformighet och
rättssäkerhet,- verka för att information om studiestöden når alla
berörda grupper i samhället,- bedriva sin verksamhet så att studerande
och låntagare ges en, utifrån deras utgångspunkt, tillfredsställande
service.CSN skall också följa upp och utvärdera studiestödssystemet och
ta fram relevant statistisk information.
Förutsättningarna för CSN:s verksamhet har förändrats betydligt under
1990-talet. Antalet studiestödstagare har fördubblats. Vissa studiestöd
har tillkommit och andra försvunnit. CSN har framgångsrikt mött den
kraftiga volymutvecklingen med avancerad datateknik och har därigenom
inte behövt utöka personalen i motsvarande utsträckning. CSN har dock
under vissa perioder haft svårt att nå en del av de mål som ställts upp
av statsmakterna och CSN själv. Det gäller främst målen att en ansökan
skall vara handlagd inom tre veckor och att 80% av telefonsamtalen skall
besvaras direkt. Studenterna och andra har haft svårt att få kontakt
med myndigheten och handläggningstiderna har varit långa vid
terminsstarterna. Under höstterminen 1997 har detta varit påtagligt.
Orsaken till detta är främst den kraftiga ökningen av antalet studerande
i vuxenutbildning till följd av det s. k. kunskapslyftet, men även det
ökade antalet studerande vid universitet och högskolor har
bidragit.
Hösten 1994 tillkallades en parlamentariskt sammansatt kommitté (dir.
1994:148), som fick i uppdrag att dra upp riktlinjerna för en
reformering av studiestödssystemet. Kommitténs uppgift var att göra en
översyn av studiestödets funktion och effekter samt överväga behoven av
förändringar i ett helhetsperspektiv av ett mer sammanhållet
studiestödssystem. Regeringen har för avsikt att lägga fram en
proposition med utgångspunkt från de förslag som lades fram våren 1996
av kommittén i betänkandet Sammanhållet studiestöd (SOU 1996:90). Ett
nytt sammanhållet studiestödssystem skall vara klart för genomförande
under år 2000.
Uppdraget
Utredaren skall göra en översyn av CSN:s nuvarande organisation och
resursbehov för administrationen av myndighetens samtliga verksamheter.
Av översynen skall framgå om de resurser som tilldelas myndigheten
används på ett effektivt sätt ur både statsmakternas och de studerandes
synvinkel. I detta sammanhang bör bl.a. myndighetens styrning och
planering, handläggningsrutiner samt den interna förvaltningen av
resurser belysas Det skall framgå i vilken mån CSN:s mål uppfylls vad
gäller tillgänglighet för de studerande och andra. Av intresse är också
vilka krav som är rimliga att ställa i relation till t.ex. anhopningen
av ansökningar vid terminsstart. CSN:s kostnader skall ses över utifrån
de olika studiestöden. Personalstrukturen och kompetensförsörjningen
inom organisationen och betydelsen av den geografiska placeringen av
organisationen skall ses över. I översynen skall de specifika krav som
ställs på organisationen till följd av kunskapslyftet belysas. Vidare
skall belysas hur de medel som tillförts som extra resurser under hösten
1997 och som kommer att tillföras under våren 1998 har använts och
kommer att användas. Utredaren skall även beakta att regeringen ämnar
genomföra ett sammanhållet studiestöd år 2000.
Om översynen föranleder det skall utredaren föreslå åtgärder för att
höja effektiviteten. I detta sammanhang måste de förestående
förändringarna inom studiestödet beaktas. Särskild vikt skall läggas vid
de möjligheter som finns att förbättra det tekniska samarbetet mellan
CSN och andra myndigheter. Till detta måste också läggas frågan om de
datatekniska förändringar som krävs för att klara av problematiken kring
år 2000.
En första delrapport skall lämnas till Utbildningsdepartementet senast
den 1 mars 1998. Rapporten skall omfatta eventuella förslag till
omedelbara åtgärder som kan behövas för att säkerställa att CSN klarar
höstterminen 1998 på ett tillfredsställande sätt. I detta sammanhang
skall särskilt verksamheten inom kunskapslyftet och utbyggnaden av
högskolan beaktas. Eventuella förslag på ökning av resurser skall
beräknas och följas av förslag till finansiering. För den särskilda
utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Uppdraget skall slutredovisas senast den 31 oktober 1998.