Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
EU:s utvidgning - konsekvenser för jordbruket och den gemensamma jordbruks-
politiken
, Dir. 1997:14
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1997-01-23
Dir. 1997:14
Beslut vid regeringssammanträde den 23 januari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda konsekvenserna
för Sverige, unionen som helhet och kandidatländerna av EU:s utvidgning
vad avser jordbrukspolitikens samhällsekonomiska effekter såsom
jordbrukets produktionsinriktning, konkurrenskraft, sysselsättning och
struktur. Även miljömässiga och regionala aspekter i anslutning därtill
skall uppmärksammas. En viktig del av analysen är att belysa effekterna
för konsumentprisutvecklingen i Sverige, i övriga EU och i
kandidatländerna.
Utredaren skall i första hand ta som utgångspunkt en utvidgning med de
elva aktuella kandidatländerna, men även andra sannolika alternativ bör
redovisas. Resultaten bör företrädesvis presenteras som kvalitativa
resonemang, eftersom kvantitativa beräkningar inte alltid kan göras.
Bakgrund
Europeiska unionen står inför sin femte utvidgning, Tysklands enande
oräknat. Sverige ser utvidgningen som ett viktigt steg mot ett enat
Europa. Flertalet av de elva stater som har ansökt om medlemskap skiljer
sig radikalt från nuvarande medlemmar vad gäller ekonomisk
utvecklingsnivå samt institutionell uppbyggnad och traditioner.
Samtidigt fördjupas löpande EU:s politiska och ekonomiska integration,
vilket innebär att kandidatländerna har ett mer omfattande regelverk att
anpassa sig till än vad som tidigare har varit fallet för nytillkommande
länder. EU:s kommande utvidgning är samtidigt en av drivkrafterna bakom
den reformprocess, som de f.d. centralplanerade ekonomierna genomgår.
Vid Europeiska rådets möte i Köpenhamn år 1993 fastslogs
förutsättningarna för ett medlemskap i EU, de s.k.
köpenhamnskriterierna. Dessa innebär bl.a. att länderna skall ha
rättsstatens karakteristiska kännetecken, dvs. demokrati, respekt för
lagar och mänskliga rättigheter samt skydd och respekt för minoriteters
rättigheter, fungerande marknadsekonomier och förmåga att hantera
konkurrensen och marknadskrafterna inom unionen. Medlemskap förutsätter
att kandidatlandet har möjlighet att uppfylla medlemskapets
förpliktelser inklusive anslutning till målen om en politisk, ekonomisk
och monetär union.
Vid Europeiska rådets möten i Essen, Madrid, Florens och Dublin
bekräftades riktlinjerna för nästa utvidgning. Europeiska rådet har vid
flera tillfällen deklarerat att medlemskapsförhandlingar med Malta och
Cypern skall påbörjas sex månader efter regeringskonferensens slut.
Samtidigt uttryckte Europeiska rådet i Madrid att strävan är att den
inledande fasen av förhandlingarna med kandidatländerna i Central- och
Östeuropa skall sammanfalla med förhandlingsstarten för Malta och
Cypern. Vad gäller Maltas medlemskapskandidatur har ansökan dragits
tillbaka efter regeringsskiftet hösten 1996.
I Europeiska kommissionen pågår arbetet med att färdigställa så kallade
länderyttranden (avier) för de elva kvarvarande kandidatländerna.
Därtill kommer utredningar om utvidgningens effekter på olika
sakområden, inklusive institutionella konsekvenser. Slutligen pågår
arbete med att utreda de finansiella konsekvenserna av utvidgningen.
Sannolikt kommer utredningarna att läggas fram i ett sammanhang under
hösten 1997.
Den gemensamma jordbrukspolitiken
EU:s jordbrukspolitik består av ett komplicerat system av prisstöd,
produktionsbegränsningar och andra åtgärder för att stödja
producenterna. Drygt hälften av medlemsländernas avgifter till unionen
finansierar olika former av stöd till gemenskapens jordbruk. Nästan
hälften av unionens lagstiftning avser jordbrukssektorn. I EU-arbetet
väger följaktligen jordbrukspolitiken tungt.
Jordbrukets betydelse för ekonomi och sysselsättning inom unionen är
däremot begränsat. Knappt sex procent av medlemsländernas sysselsättning
återfinns inom jordbruksproduktion. Sektorns bidrag till ländernas
samlade BNP är endast 2,5 procent. Jordbrukets betydelse varierar
emellertid mellan medlemsländerna. I vissa medlemsländer är jordbrukets
andel av sysselsättningen väsentligt högre liksom dess bidrag till den
nationella bruttoproduktionen. I flertalet medlemsländer har jordbruket
regionalt stor betydelse.
Att jordbruket tilldelas en central roll inför östutvidgningen beror
främst på den gemensamma jordbrukspolitkens utformning.
Jordbrukspolitikens samhällsekonomiska kostnader och negativa
miljöeffekter samt komplexa och svåradministrerade regelverk gör
jordbrukspolitiken till en ytterligt komplicerad faktor i
utvidgningsstrategin. Det finns i de nuvarande medlemsländerna olika
uppfattningar om hur denna fråga skall hanteras. En del anser att inga
eller ett minimum av förändringar av den gemensamma jordbrukspolitiken
behöver genomföras, medan andra lutar åt uppfattningen att
marknadsordningarna måste avvecklas helt. Kommissionen förespråkar en
mellanlinje som innebär en fortsatt förändring av politiken enligt de
principer som 1992 års reformbeslut bygger på.
Jordbruket i Central- och Östeuropa
Bilden kompliceras av att jordbruket i de tio central- och östeuropeiska
länderna har stor betydelse för sysselsättningen och den totala
produktionen. I dessa länder svarar jordbruket för närmare 27 procent av
sysselsättningen och knappt åtta procent av BNP. Variationerna är dock
stora mellan länderna. De flesta av kandidatländerna i Central- och
Östeuropa genomgår för närvarande en omvälvande strukturell förändring
av jordbruket från storskaliga, i princip helt kollektivt ägda företag,
till marknadsstyrda, privat ägda jordbruk. Även sedan privatiseringen av
jordbruket inletts finns merparten av produktionskapaciteten vad gäller
åkerareal och djurbesättningar i stora jordbruksföretag baserade på
anställd arbetskraft.
Effekterna av att EU:s jordbrukspolitik tillämpas i sin nuvarande
utformning också i dessa länder bör utredas. Prisnivån på livsmedel är
väsentligt högre i EU-länderna än i de central- och östeuropeiska
länderna. För hushållen i dessa kandidatländer, som lägger en väsentlig
del av inkomsterna på livsmedel, kan snabbt stigande livsmedelspriser
bli mycket påfrestande.
Generellt gäller att jordbruket liksom livsmedelsindustrin och
insatsvaruindustrin i de central- och östeuropeiska kandidatländerna
präglas av en föråldrad och sliten kapitalstock samt av ineffektiva och
omoderna distributionskanaler. Den veterinära och sanitära standarden
når ofta inte upp till de krav som ställs inom unionen. Avkastningen i
jordbruket är låg i förhållande till avkastningen i EU-ländernas
jordbruk samtidigt som de undermåliga distributionskanalerna leder till
att det som produceras har svårt att nå konsumenterna.
Däremot torde i flera av länderna i Central- och Östeuropa de naturliga
förutsättningarna för produktion av olika jordbruksvaror vara jämförbara
och i vissa fall bättre än förhållandena i medlemsländerna. Det gäller
inte minst miljömässiga fördelar som kan finnas inom vissa delar av
produktionssystemen och odlingslandskapen. Inför utvidgningen kommer de
långsiktiga konkurrensförhållandena inom jordbruksproduktionen mellan de
nuvarande och de nya medlemsländerna att behöva övervägas.
Ur jordbrukspolitisk synvinkel innebär östutvidgningen således en
integrering till en gemensam marknad av ett lågavkastande jordbruk, som
i huvudsak är lite eller inte alls reglerat med det högeffektiva, men
hårt reglerade, jordbruket i EU. Ett alternativ till en integrering
skulle kunna vara att hålla de två jordbruken åtskilda från varandra med
gränsskydd och bibehållna gränskontroller. Detta skulle emellertid
strida mot idén om den inre marknaden och också ta bort ett viktigt
motiv för de central- och östeuropeiska kandidatländernas medlemskap i
EU. Vidare skulle detta bidra till att försvåra utnyttjandet av
utvidgningens samhällsekonomiska vinster i såväl nuvarande EU som i de
nya medlemsländerna. En sådan lösning kan därför komma ifråga endast
övergångsvis.
Viktigt i sammanhanget är skillnaderna mellan EU:s och kandidatländernas
WTO/Gatt-avtal. EU-ländernas möjligheter att avsätta
överskottsproduktionen på världsmarknaden börjar redan nu hämmas av
WTO:s regelverk. Kandidatländernas anslutning till WTO-avtalet begränsar
dessa länders möjligheter att stödja jordbruket genom interna stöd,
gränsskydd eller att med subventioner lyfta ut överskott på
världsmarknaden.
Uppdraget
Mot den nu presenterade bakgrunden skall utredaren analysera
konsekvenserna av EU:s utvidgning vad avser jordbruket och
livsmedelsproduktion för Sverige men även unionen som helhet och
kandidatländerna. Analysen skall avse jordbrukets
produktionsinriktning, konkurrenskraft, sysselsättning och struktur.
Även regionala konsekvenser bör uppmärksammas liksom miljöeffekter på
odlingslandskapet och miljön i stort. En viktig del av analysen är att
belysa utvidgningens effekter för konsumentprisutvecklingen och
varutillgången i Sverige och i övriga EU-länder samt i kandidatländerna.
Analysen skall utgå från ett scenario där samtliga elva aktuella
kandidatländer upptas som fullvärdiga medlemmar i EU. Utredaren skall
dock, om det med hänsyn till utvidgningsfrågans utveckling förefaller
relevant, även analysera konsekvenserna av andra sannolika scenarier.
Bedömningen av produktionsutvecklingen skall grunda sig på ett
resonemang bl.a. om olika regioners komparativa fördelar för
jordbruksproduktion. Där så är möjligt bör analysen underbyggas med
kvantitativa beräkningar och uppskattningar. Utredaren skall vidare
uppmärksamma effekterna av WTO-reglernas tillämpning i den utvidgade
unionen.
Analysen bör omfatta olika scenarier för den gemensamma
jordbrukspolitiken.
Ett av dessa scenarier bör utgå från att EU:s jordbrukspolitik förändras
endast marginellt inför utvidgningen och att den tillämpas i de nya
medlemsländerna redan från anslutningens första dag. Därvid bör analysen
uppmärksamma möjligheterna att övergångsregler kan komma att tillämpas.
Ett annat scenario bör vara att den gemensamma jordbrukspolitiken
successivt reformeras så att, vid reformperiodens slut,
jordbruksproduktionen inom den utvidgade unionen sker till den prisnivå
som gäller på världsmarknaden för jordbruksprodukter. Utredaren bör
därvid pröva olika övergångsperioder som kan säkerställa att jordbruket
i olika delar av den utvidgade unionen skall ha likvärdiga
konkurrensvillkor efter övergångsperiodens slut. Det bör även klarläggas
vilka medel som kan behöva tillföras den gemensamma jordbrukspolitiken.
I ett tredje scenario bör utredaren utgå från att den gemensamma
jordbrukspolitiken har liberaliserats fullständigt innan utvidgningen
äger rum. Det betyder att marknadsordningarna, exportstöd och andra
interna prisstödsåtgärder har avvecklats, dvs. att jordbrukarna inom EU
är underkastade normala marknadsmässsiga villkor. Gränsskyddet
förutsätts anpassas till utvecklingen i andra jämförbara länder.
Utifrån denna analys skall utredaren söka dra slutsatser om
utvidgningens effekter för den gemensamma jordbrukspolitikens budget
samt för dess totala kostnad. Där så är möjligt bör kvantitativa
beräkningar och uppskattningar göras.
Utöver att ge ytterligare underlag för regeringens fortsatta beredning
och ställningstaganden, bör utredningen bidra till att informera och
väcka debatt hos allmänheten samt inom näringsliv och organisationer,
vilkas ställningstaganden kommer att utgöra en del av underlaget när
svenska ståndpunkter skall fastställas.
Genomförandet av utredningsuppdraget
Utredaren skall vid genomförandet av sitt uppdrag beakta
internationella och svenska studier och konsekvensutredningar på ovan
nämnda områden. Europeiska kommissionens eget utredningsarbete skall
även beaktas i studien. Utredaren bör särskilt ta del av det material
som utarbetats inom ramen för den parlamentariska kommittén (Jo 1995:06)
om reformering av EU:s gemensamma jordbrukspolitik (KomiCAP).
Utredaren skall i sitt arbete beakta den pågående regeringskonferensen
som avses bli slutförd under utredningens gång.
Utredaren bör i sitt arbete samråda med en referensgrupp bl.a. bestående
av de övriga särskilda utredare som utreder frågor om EU:s utvidgning
samt företrädare för berörda departement.
Utredaren skall i sitt arbete även beakta regeringens direktiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser av lagda förslag (dir. 1992:50) och om
att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Eftersom utredningen inte skall utmynna i några förslag, behöver
utredaren inte pröva offentliga åtaganden enligt direktiv 1994:23.
Redovisning av uppdraget
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 31 oktober 1997.
Flera svenska utredningar om utvidgningens konsekvenser genomförs under
år 1997. Resultatet av de olika utredningarna avses också presenteras i
en sammanfattande form.