Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Särskilda flygtransporter för regeringen, Dir. 1997:139
Departement: Statsrådsberedningen
Beslut: 1997-11-27
Dir. 1997:139
Beslut vid regeringssammanträde den 27 november 1997
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppdrag att utreda flygtransporterna med
särskilda, statligt ägda eller chartrade flygplan för Sveriges regering.
Kommittén skall - utreda omfattningen av och villkoren för användningen
av de flygplan som staten har för ändamålet,
- utreda omfattningen av och villkoren för användningen av chartrade
plan vid flygtransporter för regeringen,
- jämföra med vad som gäller i andra länder på området,
- lägga fram förslag om hur behovet av flygtransporter för regeringen
bör tillgodoses i fortsättningen.
Utredningen skall belysa alla de aspekter som har betydelse i
sammanhanget.
Bakgrund
Regeringens behov av tillförlitliga, snabba och säkra flygtransporter
kan inte alltid tillgodoses inom ramen för reguljärt flyg. Särskilda
flygtransporter är ett nödvändigt komplement för att regeringen skall
kunna arbeta effektivt och fullgöra Sveriges internationella
förpliktelser. För detta ändamål har staten två flygplan, Tp 100 och Tp
102, som skall användas på det sätt som regeringen har bestämt i ett
beslut den 12 september 1996.
I samband med den tilltagande internationaliseringen och framför allt
efter Sveriges inträde i Europeiska unionen har efterfrågan på
transporter med flygplanen ökat. Fler flygningar beställs än vad som går
att genomföra med de båda flygplanen. Dessa används också av
statschefen, riksdagens talman och överbefälhavaren.
Regeringen har ibland använt sig av chartrade flygplan.
Tidigare har frågan om att skaffa ett tredje flygplan diskuterats mellan
företrädare för Regeringskansliet och Försvarsmakten.
Uppdraget
Kommittén skall kartlägga hur och i vilken omfattning Tp 100 och Tp 102
har använts. Kommittén skall också kartlägga i vilken omfattning och på
vilka villkor som chartrade plan har använts vid flygtransporter för
regeringen.
Kartläggningen skall belysa hur användandet av särskilda, statliga
flygplan och chartrade plan har påverkats av internationaliseringen och
Sveriges medlemskap i Europeiska unionen.
Jämförelser med förhållanden i andra länder skall göras.
Kommittén skall bedöma vilka behov av särskilda flygtransporter som
statschefen, statsministern och övriga statsråd, riksdagens talman och
överbefälhavaren har för framtiden och lägga fram förslag om hur behoven
kan tillgodoses till en så låg kostnad som möjligt för staten utan att
kraven på säkerhet och tillgänglighet eftersätts. I detta sammanhang bör
olika handlingsalternativ studeras och värderas. Behovet av särskilda
riklinjer och rutiner för upphandling av flygtransporter bör övervägas.
Kommittén skall samråda med talmannen, Riksmarskalksämbetet och
Försvarsmakten. Kommittén skall också samråda med Rikspolisstyrelsen när
det gäller säkerhetsskyddet och med Kammarkollegiet när det gäller
passagerares försäkringsskydd och rätt till skadeersättning.
Kommittén skall redovisa uppdraget senast den 15 maj 1998.