Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Den framtida kommersiella lokalradion, Dir. 1997:138
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1997-11-27
Dir. 1997:138
Beslut vid regeringssammanträde den 27 november 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att lägga fram förslag om de
framtidade framtida villkoren för den kommersiella lokalradionskall vara
utformade. Förslagen skall utformas i enlighet med målen för statens
insatser på massmedieområdet: att stödja mångfald och reella
yttrandemöjligheter, garantera massmediernas oberoende samt säkerställa
tillgängligheten till massmedierna. Utredaren skall vidare föreslå på
vilket sätt den kommersiella lokalradions medverkan vid en introduktion
av digitala ljudradiosändningar kan underlättas.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 december 1998.
Bakgrund
Lagstiftningen om privat lokalradio trädde i kraft den 1 april 1993.
Enligt förarbetena (prop.1992/93:70, bet. 1992/93:KU15, rskr.
1992/93:168) var syftet att antalet självständiga röster skulle öka, att
tillkomsten av självständiga lokalt förankrade radioföretag skulle
underlättas och utvecklingen mot ett fåtal centralt kontrollerade
kedjeföretag skulle motverkas. Programverksamheten skulle vara
självständig och av lokal karaktär.
Tillstånd att sända lokalradio meddelas av Radio- och TV-verket. När det
finns flera behöriga sökande till ett tillstånd - vilket hittills alltid
varit fallet - kallar verket till auktion där den som erbjuder sig att
betala den högsta årliga avgiften till staten får tillståndet.
Tillståndsperioden är åtta år och löper ut den 31 december 2000. Om
tillståndshavaren begär det skall tillståndsperioden i princip förlängas
med ytterligare en tillståndsperiod. I lokalradiolagen (1993:126) finns
vissa regler för att motverka ägarkoncentration. Ingen kan få mer än ett
sändningstillstånd och staten, kommuner, landsting, vissa radio- och TV-
företag samt dagstidningsföretag kan inte få tillstånd. I fråga om
sändningarnas innehåll gäller att minst en tredjedel av sändningstiden
per dygn skall användas för program som framställts särskilt för den
egna verksamheten.
Reglernas effektivitet har ifrågasatts eftersom den privata lokalradion
i dag till övervägande del kontrolleras av ett fåtal företagsgrupper som
i flera fall har anknytning till existerande massmedieföretag. Kravet på
att minst en tredjedel av sändningstiden skall vara producerad särskilt
för den egna verksamheten har kunnat kringgås. Programutbudet har i
liten utsträckning varit lokalt förankrat.
Riksdagens beslut
Konstitutionsutskottet utnyttjade i november 1994 sin initiativrätt och
lade fram förslag till en lag som skulle innebära att det till utgången
av år 1995 inte skulle beviljas nya tillstånd att sända lokalradio (bet.
1994/95:KU25, rskr. 1994/95:26). Enligt utskottet var det viktigt att
fortsatt ägarkoncentration kunde hejdas och att de ursprungliga
avsikterna i fråga om mångfald och lokal förankring bättre kunde tas
till vara. Utskottet föreslog vidare att riksdagen skulle göra ett
tillkännagivande om att en utredning skulle tillsättas med uppgift att
se över lokalradiofrågorna. Lagförslaget förklarades vilande med stöd av
2 kap. 12 § regeringsformen. Den s.k. stopplagen (SFS 1995:1292) trädde
i kraft den 16 december 1995 och förlängdes senast i juni 1997 (SFS
1997:301). Lagen gäller till utgången av år 1998.
Lokal- och närradiokommitté
Den 28 september 1995 beslutades att en kommitté skulle tillkallas (dir.
1995:123) med uppdrag att lägga fram förslag om ändrade regler för
lokala ljudradiosändningar. De nya reglerna skulle förbättra
möjligheterna att förverkliga de ursprungliga avsikterna i fråga om
lokalradions mångfald och lokala förankring. Kommittén lämnade sitt
förslag i december 1996 (Den lokala radion, SOU 1996:176). Förslaget
innebär i korthet:
* Auktioner ersätts med ett urvalsförfarande baserat på
programverksamhetens inriktning och ägarförhållanden.
* En nämnd knuten till Radio- och TV-verket handhar tillståndsgivning.
* Ingen automatisk förlängning av nuvarande sändningstillstånd som löper
ut år 2000; den som tidigare haft tillstånd skall dock kunna ges försteg
vid tillståndsgivning.
* Tillstånden skall löpa i fem år från och med år 2001 med förnyad
prövning vart femte år.
* Tillstånden får inte överlåtas. Vid konkurs, dödsfall m.m. skall
tillstånden återlämnas för ny utlysning.
* Ägarförändringar kan göras i begränsad omfattning efter avgörande av
den nya nämnden som kommittén föreslår skall inrättas.
* Avgifterna sänks till i genomsnitt en tredjedel av dagens avgifter.
* Kravet på att en tredjedel av sändningarna skall vara egenproducerat
material behålls och skärps genom en regel om att sådant material skall
sändas under dagtid.
Betänkandet har remissbehandlats. Flera remissinstanser instämmer i
kommitténs kartläggning av förhållanden och problem för lokalradion.
Ett flertal remissinstanser anser att kommitténs uppdrag gavs för
tidigt eftersom utvecklingen inom den digitala tekniken inte har kunnat
beaktas fullt ut. Många remissinstanser påpekar att radioföretagen inte
fått tid att utvecklas till en livskraftig bransch. Ett flertal av
remissinstanserna har redovisat allvarliga invändningar mot delar av
förslaget som rör lokalradion. Flera av de juridiska instanserna avvisar
bl.a. förslaget om att inte ge en förlängning av tillstånden efter år 2000.
Sändningar på mellanvåg
I förarbetena till lokalradiolagen (prop. 1992/93:70, s. 11) sägs att
alla delar av det frekvensutrymme som är tillgängligt för
rundradiosändningar av ljudradio - såväl inom FM- som AM-området - bör
kunna utnyttjas för lokalradion. För närvarande förekommer emellertid
lokalradiosändningar endast inom FM-bandet. I gällande frekvensplanering
har Sverige åtta frekvenstilldelningar för högeffektsändningar inom
långvågs- och mellanvågsbanden. Endast en av dessa utnyttjas, nämligen
för sändaren i Sölvesborg. Post- och telestyrelsen (har visat att det
är möjligt att starta AM-sändningar på låg effekt på 22 orter rapport
1995-12-20). Om frekvenserna utnyttjas för lokala sändningar med analog
teknik omfattas sådana eventuella tillstånd av lokalradiolagen. En
fördelning av tillstånden har inte påbörjats eftersom den s.k.
stopplagen innebär att nya tillstånd inte skall meddelas.
Ett föränderligt medielandskap
De främsta målen för statens insatser på massmedieområdet är att stödja
mångfald och reella yttrandemöjligheter, garantera massmediernas
oberoende samt säkerställa tillgängligheten till massmedierna (prop.
1997/98:1, utgiftsområde 1).
På medieområdet inträffar stora förändringar. Distributionsvägarna för
information blir fler och medierna befinner sig i en allt mer
internationell miljö. Teknikutvecklingen är drivkraften bakom en del av
förändringarna, inte minst genom att gränserna mellan olika medier -
radio, TV samt data- och telekommunikation - blir allt mer otydliga.
Regeringen har, mot denna bakgrund, beslutat att en särskild utredare
skall analysera behovet av en samordning av lagstiftningen för
ljudradio, television, övriga typer av radiokommunikation och
televerksamhet. Utgångspunkten skall vara att lagstiftningen bör
underlätta utvecklingen av elektroniska informationstjänster och ta till
vara medborgarnas, näringslivets och samhällets olika behov med avseende
på sådana tjänster (dir. 1997:95). Den tekniska utvecklingen skapar nya
förutsättningar för programinnehållet, ett exempel på detta är den
digitala radion. Många programföretag når även sina lyssnare via
Internet.
Den digitala ljudradion
Våren 1995 beslutade riksdagen i enlighet med regeringens förslag (prop.
1994/95:170, bet. 1994/95:KU47, rskr. 1994/95:369) att digitala
ljudradiosändningar skulle påbörjas i ett begränsat antal områden. I
propositionen angavs att sändningar skulle förekomma i både
storstadsregionerna och andra delar av landet. Såväl Sveriges Radio AB
och Sveriges Utbildningsradio AB som privata programföretag gavs
möjlighet att delta i sändningarna. Regeringen bedömde att
sändningsverksamheten skulle finansieras av de medverkande företagen
utan att staten anslog några särskilda medel. Syftet med att inleda
sändningar i begränsad omfattning var att pröva den nya digitala
sändningstekniken under svenska förhållanden. Det gällde bl.a. att
utveckla teknisk kompetens hos svenska företag, utveckling av nya
programtjänster som den nya tekniken lämpar sig för. Dessutom gällde det
att ge allmänheten möjligheter att bedöma fördelar och nackdelar med
digital ljudradio. En första utvärdering av de digitala
ljudradiosändningarna ansågs kunna göras när verksamheten pågått i ca
två år.
Sverige tilldelades vid den europeiska post- och telesammanslutningens
(CEPT) planeringsmöte i Wiesbaden i Tyskland 1995 ett rikstäckande
frekvensblock samt regionala frekvensblock i 19 olika områden.
Digitala ljudradiosändningar pågår i Sverige sedan hösten 1995. Sveriges
Radio sänder för närvarande digital ljudradio i Stockholm, Göteborg och
Malmö. Sveriges Radio fick den 19 juni i år tillstånd att starta en
finskspråkig digital kanal fr.o.m. den 1 januari 1998.
Regeringen bereder för närvarande frågan om sändningstillstånd för
privata programföretag i de regionala frekvenserna. Än så länge finns
emellertid endast ett mycket begränsat antal mottagare ute i handeln,
men flera apparattillverkare bedömer att en introduktion kommer att ske
under första halvåret 1998.
Lagstiftning för radio och TV
I det föregående har medieområdet beskrivits som ett område under
ständig förändring. Denna dynamik har även påverkat utformningen av
lagstiftningen för radio och TV-sändningar.
En lagreglering av radio- och TV-sändningar riktad till allmänheten
tillkom år 1966. Stora tekniska förändringar har skett i lagstiftningen
sedan dess, till stor del beroende på den tekniska utvecklingen. Ett
från början enkelt regelsystem byggdes på med nya regler för
tillkommande situationer. Radiolagstiftningen blev alltmer komplicerad
och svåröverskådlig. I december 1996 trädde en ny lagstiftning i kraft
som innebar att sju lagar fördes samman till en ny lag, radio- och
TV-lagen (1996:844). Lokalradiolagen inordnades inte i den nya lagen med
hänvisning till Lokal- och närradiokommitténs arbete.
Reglerna för lokalradio och digital ljudradio skiljer sig åt. Ett
lokalradiotillstånd meddelas av Radio- och TV-verket i enlighet med
lokalradiolagens bestämmelser. I lagen specificeras noga bl.a.
förfarandet vid tillståndsgivning. Bestämmelserna blir därför identiska
för alla tillståndshavare. Tillstånd att sända digital ljudradio
meddelas av regeringen. Ett sådant sändningstillstånd får förenas med
något eller några av de ca 24 villkor för sändningsrätten som finns
preciserade i radio- och TV-lagen. Olika villkor kan gälla för olika
tillståndshavare.
Lokalradions villkor behöver utredas vidare
Förslaget om närradion har tillstyrkts av flertalet remissinstanser.
Regeringen planerar att inom kort presentera ett förlag om reformerad
närradio.
Ett genomförande av lokal- och närradiokommitténs förslag om lokalradio
i sin nuvarande form är emellertid inte möjligt bl.a. med hänsyn till
remissinstansernas kritik.
Uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att lägga fram förslag om de framtida
villkoren för den kommersiella lokalradion. Förslagen skall utformas i
enlighet med målen för statens insatser på massmedieområdet: att stödja
mångfald och reella yttrandemöjligheter, garantera massmediernas
oberoende samt säkerställa tillgängligheten till massmedierna. Utredaren
skall vidare föreslå på vilket sätt den kommersiella lokalradions
medverkan vid en introduktion av digitala ljudradiosändningar kan
underlättas.
I sina förslag till förändringar av regelverket för den kommersiella
lokalradion skall utredaren behandla de regler som skall gälla för
sändningarna; vem som skall meddela beslut om tillstånd, enligt vilka
kriterier de sökande skall väljas ut och hur efterlevnaden skall
kontrolleras. Utredaren skall utgå från att sändningstillstånd inte
skall fördelas genom ett auktionsför-farande.
Förslagen skall vara utformade så att de underlättar en introduktion av
digitala ljudradiosändningar. Reglerna för sändningarna skall, så långt
det är möjligt med hänsyn till skillnader i de tekniska
förutsättningarna, vara lika för såväl analoga som digitala sändningar.
Behovet av teknisk samverkan skall beaktas.
Som en del i sin analys skall utredaren överväga om de förslag som
riksdagen ställt sig bakom i fråga om digitala ljudradiosändningar skall
utvecklas (prop. 1994/95:170, bet. 1994/95:KU47, rskr. 1994/95:369).
Utredaren skall härvid utvärdera tidigare arbete med tillstånd för
digitala ljudradiosändningar. Utredaren skall i sina förslag ha som
utgångspunkt att sändningsverksamheten i sin helhet skall bekostas av
medverkande företag. Vid utbyggnaden skall man ta hänsyn till
programbolagens efterfrågan på sändningsmöjligheter.
För den lagtekniska lösningen skall utredaren utgå från att ett samlat
regelverk bör gälla för lokala kommersiella ljudradiosändningar,
oberoende av sändningsteknik. Utredaren bör överväga i vilken
utsträckning det skall gälla generella regler för sändningarna
respektive individuellt bestämda villkor.
Utredaren skall avge förslag till hur övergången skall genomföras mellan
sändningar enligt den nuvarande lagstiftningen och sändningar enligt det
regelverk som utredaren föreslår. I uppdraget ingår även att överväga
hur programföretag som har sändningstillstånd enligt lokalradiolagen
skall kunna omfattas av den nya lagstiftningen. Utredaren skall i sina
förslag beakta lagen (1995:1292) om tillfälliga bestämmelser i fråga om
tillstånd att sända lokalradio (senast ändrad SFS 1997:301).
Enligt nuvarande regler skall frekvenser för såväl FM- som AM-området
kunna utnyttjas för kommersiell radio. Utredaren skall överväga om
sändningar inom AM-området skall omfattas av de nya reglerna.
Förslag som medför en ökad belastning på statsbudgeten, exempelvis genom
bortfall av koncessionsavgifter, skall i sin helhet åtföljas av förslag
till finansiering.
Utredaren skall samråda med företrädare för aktörer inom medieområdet.
Utredaren skall vidare samråda med Utredningen om folkstyret i Sverige
inför 2000-talet (dir. 1997:101), kommittén med uppgift att lämna
förslag om lagstiftning om mediekoncentration (dir. 1997:136) samt
Konvergensutredningen (dir. 1997:95).
Regeringen överlämnar Lokal- och närradiokommitténs betänkande Den
lokala radion (SOU 1996:176) till utredaren. Till betänkandet har fogats
remissvar och en sammanställning av dessa. Betänkandet och remissvaren
skall bilda underlag för den särskilde utredarens överväganden.
Utredningsarbetet
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124), konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49) samt att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23).
Uppdraget skall redovisas senast den 1 december 1998.