Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Företagares rätt till ersättning från arbetslöshets- och socialförsäkring, Dir. 1997:137
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-11-13
Dir. 1997:137
Beslut vid regeringssammanträde den 13 november 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att belysa effekter som kan
uppstå i samband med företagares rätt till ersättning från
arbetslöshets- och socialförsäkring. Utredaren skall kartlägga antalet
företagare med partiell arbetsförmåga som på grund av nuvarande
ersättningsregler avvecklar sin rörelse och i vilken utsträckning de
övergår till annan verksamhet eller blir arbetslösa. Vidare skall
utredaren vid behov lämna förslag på vilka regelförändringar som bedöms
vara erforderliga för att eliminera eventuella oönskade effekter. Om
förslag lämnas skall utredaren värna viktiga principer om att löntagare
och företagare så långt som möjligt behandlas lika i trygghetssystemen.
Förslagen skall även bidra till att arbetslinjen upprätthålls samt att
trygghetssystemen utformas så att missbruk minimeras. Utredaren skall
också belysa administrativa, kostnadsmässiga och juridiska konsekvenser
av föreslagna förändringar.
Bakgrund
Inledning
I proposition 1996/97:107 angav regeringen sin avsikt att noga studera
frågan om företagares rätt till arbetslöshets- och
socialförsäkringsersättning så att oönskade effekter undviks för denna
grupp. Bakgrunden var de nyligen genomförda förändringarna avseende
kriterier för rätt till ersättning i form av sjukpenning och
förtidspension (prop. 1996/97:28). Erforderliga förslag skulle
presenteras i budgetpropositionen för år 1998.
Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) fick i uppdrag att i samråd med
Riksförsäkringsverket (RFV) och Socialstyrelsen (SoS) göra en genomgång
av företagarnas rätt till arbetslöshetsersättning respektive ersättning
från socialförsäkringen. Uppdraget redovisades den 14 augusti 1997. Av
redovisningen framgår bl.a. att en företagare för att anses arbetslös
måste ha lagt ned hela verksamheten definitivt eller åtminstone
tillfälligt. Aktiva företagare kan inte få arbetslöshetsersättning, dvs.
det är inte möjligt att driva egen verksamhet partiellt och på den
resterande delen få ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.
Vidare har RFV fått i uppdrag att i samråd med AMS och SoS följa upp
effekterna av de nya kriterierna för rätt till sjukpenning och
förtidspension. Uppdraget skall redovisas senast den 15 januari 1998.
I budgetpropositionen för år 1998 presenterades inte något förslag till
regelförändringar på området. Istället framförde regeringen sin avsikt
att tillsätta en särskild utredare samt att återkomma till riksdagen med
förslag så att beslut skulle kunna fattas under våren 1998.
Gällande regler inom socialförsäkringen
Fr.o.m. den 1 januari 1997 gäller nya kriterier för rätt till
sjukpenning och förtidspension. Vid bedömning av i vad mån
arbetsförmågan är nedsatt skall beaktas den försäkrades förmåga att
försörja sig själv genom sådant arbete som är normalt förekommande på
arbetsmarknaden, eller genom annat lämpligt arbete som är tillgängligt
för den försäkrade. En generell princip i socialförsäkringen är att
anställda och företagare behandlas lika vid bedömning av rätt till
ersättning. Denna princip gäller fortfarande.
En försäkrad som inte längre klarar sitt vanliga arbete på heltid, men
vars medicinska tillstånd inte utgör något hinder för annat
heltidsarbete, har inte någon rätt till ersättning från
socialförsäkringen. Om den försäkrade då väljer att stanna kvar på
deltid i sitt vanliga arbete kan han eller hon sägas vara partiellt
arbetslös om inte något annat arbete finns tillgängligt. En försäkrad
som inte bedöms ha arbetsförmåga för annat normalt förekommande arbete
har naturligtvis rätt till partiell ersättning. Dessa regler gäller
såväl anställda som företagare.
Gällande regler inom arbetslöshetsförsäkringen
Både anställda och företagare har rätt till arbetslöshetsersättning. En
företagare måste dock enligt huvudregeln lägga ned hela sin verksamhet
definitivt för att betraktas som arbetslös. Orsaken är att
arbetslöshetsersättning inte får bli inkomstutfyllnad i mindre lönsamma
företag, vilket kan skapa konkurrenssnedvridningar. Dessutom finns inte
några reella kontrollmöjligheter avseende omfattningen av företagares
arbete.
Våren 1997 gjordes emellertid en del justeringar i regelsystemet som
innebär att en företagares arbetslöshet skall avgöras utifrån en samlad
bedömning av om den personliga verksamheten har upphört. Detta kan t.ex.
innebära att en företagare i vissa fall inte behöver sälja den
näringsfastighet som han eller hon bor på för att betraktas som
arbetslös. Vidare infördes en möjlighet att låta företag vara vilande
med samma syfte.
Problem med gällande regler för företagare
Av ovanstående framgår att nuvarande regler inte ger företagare med
partiellt nedsatt arbetsförmåga i den egna verksamheten, men där det
medicinska tillståndet inte utgör något hinder för företagaren att
arbeta heltid i annat normalt förekommande arbete, rätt till ersättning
från socialförsäkringen. För företagare finns heller ingen rätt till
ersättning från arbetslöshetsförsäkringen om han eller hon väljer att
stanna kvar i den egna verksamheten på deltid, eftersom kraven är att
hela rörelsen avvecklas.
Uppdraget
Utredaren skall göra en bedömning av hur många företagare som, på grund
av att de inte längre klarar sitt arbete på heltid, ansökt om ersättning
från den allmänna försäkringen och fått avslag då de bedömts ha hel
arbetsförmåga i ett annat på arbetsmarknaden normalt förekommande
arbete. Enligt reglerna i arbetslöshetsförsäkringen kan, som ovan
nämnts, en företagare inte uppbära arbetslöshetsersättning på deltid.
Utredaren skall därför redogöra för hur många företagare som i den
beskrivna situationen avvecklar sin rörelse. Utredaren skall också
klargöra om dessa personer övergår till annat arbete eller blir
arbetslösa. Dessutom skall utredaren undersöka vilka kategorier av
företagare det kan röra sig om.
Vidare skall utredaren, om det behövs, föreslå erforderliga
regelförändringar vad avser företagares rätt till arbetslöshets- och
socialförsäkringsersättning. I detta arbete ingår också att definiera
den kategori företagare som skall omfattas av en förändring.
Vid förslagens utformning skall utredaren så långt som möjligt värna
viktiga principer i nuvarande generella ersättningssystem. En lösning
som ger företagare rätt till arbetslöshetsersättning vid partiell
arbetslöshet riskerar nämligen att urholka arbetslöshetsförsäkringens
karaktär av omställningsförsäkring, eftersom företagarens incitament att
kombinera det partiella företagandet med att söka eller acceptera arbete
på annan ort minskar. En lösning inom socialförsäkringen föranleder i
sin tur särregler för kategorin företagare. Dessa skulle då få
ersättning på andra grunder än övriga försäkrade, med lägre ställda krav
på arbetsförmågans nedsättning, vilket innebär avsteg från principen om
likabehandling i trygghetssystemen.
Utredaren skall belysa administrativa konsekvenser av föreslagna
regelförändringar. En viktig komponent är kontrollen av hur mycket
arbete företagaren lägger ned i sin verksamhet; ersättningen får inte
bli en inkomstutfyllnad i mindre lönsamma företag, vilket riskerar att
skapa konkurrenssnedvridningar. Dessutom skall utredaren göra en
beräkning av de administrativa merkostnaderna.
En lösning som ger företagare rätt till arbetslöshetsersättning kommer
att öka kostnaderna för arbetslöshetsförsäkringen. För en bedömning
härav kan nämnas att i juni 1997 fanns det drygt 216 000 medlemmar i
företagskassor och av dem var drygt 14 000 arbetslösa. Personkretsen
skulle kunna antas öka relativt mycket om en rätt till
arbetslöshetsersättning infördes. En lösning inom socialförsäkringen
ökar också kostnaderna för sjukpenning och förtidspension. I
utredningsarbetet ingår därför att kostnadsberäkna och föreslå
finansiering av de eventuella förslag som lämnas.
Vidare skall utredaren lämna förslag om nödvändiga
författningsändringar.
Utredaren skall även analysera sina förslag i ljuset av de EG-rättsliga
principerna om fri etableringsrätt och fri rörlighet för personer och
särskilt förordning (EEG) nr 1408/71 om samordning av system för social
trygghet för anställda, egenföretagare och deras familjemedlemmar som
flyttar inom gemenskapen.
Avslutningsvis är det angeläget att utredaren sammanfattar förslagens
konsekvenser med avseende på försäkringssystemens grundläggande
principer, administrativa kostnader och förändringar, kostnader i
ersättningssystemen, erforderliga lagförändringar samt EG-rättsliga
principer, och ställer dessa mot de eventuella positiva effekter som
uppnås av en regelförändring.
Arbetets uppläggning
Utredaren skall bedriva sitt arbete i samråd med RFV:s pågående
utredning kring effekterna av de nya kriterierna för rätt till
sjukpenning och förtidspension samt med småföretagsdelegationen (dir.
1996:70).
Utredaren skall vidare beakta direktiven till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), redovisa
jämställdhetspolitiska aspekter (dir. 1994:124) samt att redovisa
konsekvenser för brottslighet och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Utredarens förslag skall redovisas senast den 27 februari 1998.