Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Lagstiftning om mediekoncentration, Dir. 1997:136
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1997-11-13
Dir. 1997:136
Beslut vid regeringssammanträde den 13 november 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté med parlamentariskt inslag tillkallas med uppgift att lägga
fram förslag till lagstiftning för att slå vakt om mångfalden i svenska
medier och motverka sådan ägar- och maktkoncentration inom massmedierna
som kan skada ett fritt och brett meningsutbyte och en fri och allsidig
upplysning. Uppdraget skall redovisas senast den 1 december 1998.
Bakgrund
I den moderna demokratin är mångfald i nyhetsförmedling och
opinionsbildning av avgörande betydelse. Mångfalden utgör grunden för
samhällsdebatt och demokrati. Förutsättningarna för ett fritt
meningsutbyte, där olika åsikter och värderingar kan framföras, är
garanterade i grundlag. En sådan mångfald kan försvåras och den fria
opinionsbildningen skadas om enskilda ägare eller grupper av ägare får
en dominerande ställning i medieföretag som står bakom massmedier med
stor genomslagskraft.
Den 2 februari 1995 tillkallade regeringen ett råd med uppgift att
överväga och föreslå åtgärder för att stärka mångfalden och motverka
skadlig ägar- och maktkoncentration inom massmedierna (dir. 1995:13). I
uppdraget ingick även att följa utvecklingen av förhållanden som har
betydelse för mångfalden och utreda behovet av lagstiftning och/eller
andra åtgärder som kan begränsa skadlig koncentration av ägandet av
massmedierna. Rådet, som är en kommitté i kommittéförordningens mening,
antog namnet Rådet för mångfald inom massmedierna (Ku 1995:01).
Rådet har verkat i snart tre år. Under denna tid har det utfört en
omfattande kartläggning av inflytandet över de svenska massmedierna och
publicerat ett stort antal rapporter samt delbetänkandet Medieföretag i
Sverige (SOU 1997:92). Rådet har ordnat seminarier, haft överläggningar
med olika aktörer på mediemarknaden och upprättat en databas över
ägarförhållandena inom massmedieområdet. Några förslag om ändrad
lagstiftning har inte lagts fram.
Mångfalden inom massmedierna
Fria och självständiga massmedier är ett av demokratins grundelement. I
medierna skall olika åsikter kunna framföras, speglas och granskas.
Medierna skall fritt kunna kritisera både offentlig och privat
maktutövning och belysa missförhållanden inom alla delar av samhället.
Mot den bakgrunden bör utomstående samhällsorgan i princip inte blanda
sig i strukturen inom massmedierna.
Mediemarknaden är emellertid inte som vilken marknad som helst. Den
ligger demokratin nära och särbehandlas därför i olika avseenden.
Massmediernas självständighet är grundlagsskyddad. Dagspressen åtnjuter
generösare skatteregler och ett presstöd som syftar till att värna
mångfalden. Samtidigt finns det begränsningar i handlingsfriheten som
också syftar till att skydda mångfalden. Presstödets
samdistributionsstöd, kabel-TV-företagens skyldighet att sända vissa
TV-program och förbudet för dagstidningar att äga lokalradiostationer är
exempel på detta.
Om kontrollen över nyhetsförmedling och opinionsbildning samlas på ett
fåtal händer kan den mångfald som är en förutsättning för demokratin
allvarligt skadas. Det finns inte grund för att säga att en sådan
situation föreligger redan nu. Under de senaste åren har emellertid
utvecklingen inom delar av medieområdet gått mot en minskande mångfald
och en ökande ägarkoncentration.
Det finns i dag delade meningar om konkurrenslagens (1993:20)
tillämplighet på förvärv av massmedieföretag. Den etableringsfrihet som
enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen gäller för
i princip hela massmedieområdet kan möjligen vara ett hinder mot en
tillämpning av konkurrenslagens bestämmelser om kontroll av
företagsförvärv.
Inom både Europeiska unionen och Europarådet har frågor om koncentration
av ägande och inflytande över massmedierna uppmärksammats.
Europaparlamentet har krävt initiativ för att begränsa de stora
medieföretagens dominans och expansion. Detta har lett till att
kommissionen i december 1992 publicerade en utredning, en s.k. grönbok,
om mediekoncentration. Inom kommissionen pågår arbete med att utarbeta
ett direktiv om mediekoncentration. I många andra europeiska länder har
man en konkurrenslagstiftning som är tillämplig på företagsförvärv inom
medieområdet. I vissa länder som exempelvis Norge, Frankrike, Tyskland
och Storbritannien finns dessutom särskild lagstiftning mot
mediekoncentration.
Skall även Sverige införa liknande lagstiftning kräver detta sannolikt
grundlagsändringar.
Med hänsyn till att det gäller ett område som är centralt för
yttrandefriheten och demokratin är det naturligt att uppdraget att
föreslå lagstiftning anförtros åt en kommitté med parlamentariskt
inslag.
Det underlag som Rådet för mångfald hittills har tagit fram i samband
med uppgiften att utreda behovet av lagstiftning bör överlämnas till den
nya kommittén.
Uppdraget
En kommitté med parlamentariskt inslag tillkallas med uppgift att lägga
fram förslag till lagstiftning för att slå vakt om mångfalden i svenska
medier och motverka sådan ägar- och maktkoncentration inom massmedierna
som kan skada ett fritt och brett meningsutbyte och en fri och allsidig
upplysning.
Kommitténs förslag bör samlas i en särskild lag. Det ingår i kommitténs
uppdrag att pröva behovet av grundlagsändringar.
Kommittén skall också behandla frågan om konkurrenslagstiftningens
tillämplighet på det aktuella området. I uppgiften ligger en analys dels
av hur de förslag som kommittén lägger fram förhåller sig till
konkurrenslagen, dels om det finns behov av att komplettera
konkurrenslagstiftningen vad gäller företagsförvärv inom medieområdet.
Kommittén skall vidare föreslå lämpliga sanktionsformer samt hur och av
vilken myndighet ärenden enligt de föreslagna bestämmelserna skall
handläggas.
Kommittén skall hålla sig underrättad om det arbete som pågår inom
Europeiska kommissionen med att utarbeta förslag om begränsning av
ägande eller inflytande inom massmedierna. Om kommissionen lägger fram
ett sådant förslag skall det beaktas.
Kommittén skall samråda med utredningen om folkstyret i Sverige inför
2000-talet (dir. 1997:101).
Utgångspunkten för kommitténs arbete skall vara att det inte finns något
utrymme för ökade utgifter för staten. Förslag som innebär ökade
utgifter skall därför åtföljas av förslag till finansiering.
Arbetsformer
Uppdraget skall redovisas senast den 1 december 1998.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).