Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av marksänd digital TV, m.m., Dir. 1997:134
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1997-11-13
Dir. 1997:134
Beslut vid regeringssammanträde den 13 november 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas med uppdrag att följa och
utvärdera de markbundna digitala TV-sändningarna under den första
etappen. Kommittén skall också medverka vid urvalet av programföretag
för de digitala TV-sändningarna genom att yttra sig till Radio- och
TV-verket över tillståndsansökningar.
Kommittén skall följa verksamheten med digital marksänd TV och
fortlöpande rapportera sina iakttagelser till regeringen. Vid behov
skall kommittén ta initiativ till förslag till förändringar av t.ex. de
regler som gäller för verksamheten. Kommittén skall lägga fram minst två
utvärderingsrapporter. Den första rapporten skall läggas fram senast när
sändningarna har pågått under ca ett år. Kommitténs slutrapport skall
senast läggas fram i god tid före utgången av den första
tillståndsperioden, såvitt nu kan bedömas före utgången av oktober 2001.
Bakgrund
Riksdagens beslut om digitala TV-sändningar (prop. 1996/97:67, bet.
1996/97:KU17, rskr. 1996/97:178) innebär att digital marksänd TV skall
införas i flera steg med möjlighet för staten att successivt ta
ställning till om och på vilket sätt verksamheten skall fortsätta. I en
första etapp skall sändningar inledas på ett begränsat antal orter i
Sverige. Kärnan i sändningsverksamheten skall vara digitala
marksändningar av TV, men även andra tjänster än traditionella
TV-program skall kunna förekomma. Sändningsverksamheten skall i sin
helhet bekostas av medverkande företag och således inte finansieras med
statsbudgetmedel. När det finns tillräckliga erfarenheter skall
regeringen ta ställning till sändningarna och den fortsatta
utbyggnaden. En grundläggande förutsättning för en utbyggnad är att de
digitala marksändningarna bedöms ha ekonomisk bärkraft. En kommitté
skall följa verksamheten och fortlöpande rapportera till regeringen.
Kommittén skall också medverka vid urvalet av de företag som skall delta
i sändningarna. I propositionen om digitala TV-sändningar uttalas att
målen för statens nuvarande politik inom massmedieområdet, att
säkerställa yttrandefrihet, tillgänglighet och mångfald, bör vara
vägledande även inför den tekniska utveckling som nu pågår. Digital
distribution kan ske genom många olika distributionsvägar, t.ex.
satelliter, kabel-TV-nät, telenät eller marksändarnät. I framtiden
kommer olika distributionsformer att existera sida vid sida. Statens
åtgärder bör vara inriktade på att främja denna utveckling, samtidigt
som staten ser till att grundläggande mediepolitiska krav kan
upprätthållas. Introduktionen av digital-TV får inte innebära att
publikens valfrihet inskränks.
En särskild utredare har till uppgift att förbereda sändningarna
(Utredningen om digital-TV, Ku 1997:01). Enligt direktiven (dir.
1997:19) skall utredningen lägga fram förslag om sändningsorter,
utarbeta former för samarbete samt bedöma om Sveriges Television bör få
möjlighet att finansiera vissa sändningar med avgifter. Utredningen har
hittills lagt fram två förslag, dels delbetänkandet (SOU 1997:60)
Betal-TV inom Sveriges Television, dels rapporten (SOU 1997:103) Rapport
med förslag till sändningsorter.
Regeringen har denna dag beslutat en förordning om marksänd digital TV,
som innehåller föreskrifter som skall tillämpas vid annonsering och
handläggning av ansökningar om tillstånd för digitala TV-sändningar.
Tillstånd för digitala TV-sändningar meddelas av regeringen. Regeringen
har också denna dag beslutat att sändningar av digital TV skall få
inledas i följande områden: Stockholm med Mälardalen och Uppsala, norra
Östergötland, södra och nordöstra Skåne, Göteborg med omnejd samt
Sundsvall och Östersund med omnejd. I beslutet anges att regeringen för
närvarande bedömer att sändningarna skall ha inletts senast den 1
januari 1999 samt att regeringen har för avsikt att fastställa
tillståndstiden så att tillståndshavarna har möjlighet att sända i fyra
år efter den tidpunkt då sändningarna senast skall ha inletts.
Urvalet av programföretag
Enligt förordningen skall ansökningar om tillstånd ges in till Radio-
och TV-verket. Verket skall översända ansökningarna till kommittén för
yttrande. Därefter skall Radio- och TV-verket överlämna ansökningarna
till regeringen för prövning med ett motiverat förslag till fördelning
av tillstånden. Sökande skall i ansökan ange sina tekniska och
finansiella förutsättningar att bedriva sändningar samt redovisa sina
planer på att ingå överenskommelser med övriga sökande om samverkan i
olika tekniska frågor. De urvalskriterier som enligt propositionen om
digitala TV-sändningar skall tillämpas är att mer än ett programföretag
deltar i sändningsverksamheten på varje ort. Normalt bör inte ett
företag ensamt kunna disponera en hel s.k. multiplex. Programutbudet som
helhet bör tilltala olika intressen och smakriktningar. Lokala och
regionala program bör ges företräde, liksom program som är förankrade i
den svenska kulturkretsen. Det skall eftersträvas att flera av varandra
oberoende programföretag deltar. Programföretag som redan sänder med
tillstånd av regeringen skall beredas tillfälle att medverka.
Utvärderingen
Utredningen om tekniska förutsättningar för utökade sändningar
av radio och television till allmänheten har föreslagit att staten skall
fatta ett principbeslut om att bygga ut ett rikstäckande nät av digitala
marksändningar i Sverige. Detta framgår av betänkandet Från massmedia
till multimedia (SOU 1996:25). Utredningen ansåg också att de nuvarande
analoga sändningarna bör läggas ner inom en tioårsperiod. Regeringen
ansåg i sin proposition Digitala TV-sändningar emellertid att det inte
fanns tillräckligt underlag för att redan nu fatta ett så långtgående
beslut. I stället uttalade regeringen att en eventuell övergång till ny
teknik för marksänd TV skall ske i flera steg, med möjlighet för
statsmakterna att successivt ta ställning till om och på vilket sätt
verksamheten skall fortsätta. Enligt vad som anförs i propositionen är
det angeläget att erfarenheterna från den praktiska verksamheten
fortlöpande tas till vara så att staten kan fatta nödvändiga beslut utan
onödigt dröjsmål. Parallellt med sändningsverksamheten skall det därför
göras en utvärdering av tekniska, ekonomiska, juridiska och andra
frågor.
Den tekniska utvecklingen av digitala medier sker snabbt. Det är ännu
för tidigt att dra slutsatser om vilken teknik som kommer att dominera i
framtiden. Sverige är även starkt beroende av den internationella
utvecklingen. Det är därför viktigt att en bedömning av alternativa
distributionsformer vägs in i utvärderingen av de digitala
marksändningarna.
När det finns tillräckliga erfarenheter kan regeringen och riksdagen ta
ställning till sändningarna och den fortsatta utbyggnaden. En
grundläggande förutsättning för en eventuell utbyggnad är att de
digitala marksändningarna bedöms ha ekonomisk bärkraft. Härvid skall
utgångspunkten vara att en eventuell fortsatt utbyggnad skall
finansieras av medverkande företag och utan statliga bidrag eller
subventioner. Om utvärderingen visar att sändningarna inte har ekonomisk
bärkraft kommer programföretagens tillstånd att bedriva digitala
marksändningar inte att förlängas efter den första tillståndsperiodens
slut.
Uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas med uppdrag att följa och
utvärdera de markbundna digitala TV-sändningarna under den första
etappen. Kommittén skall också medverka vid urvalet av programföretag
för de digitala TV-sändningarna.
Kommittén skall följa verksamheten med digital marksänd TV och
fortlöpande rapportera sina iakttagelser till regeringen. Vid behov
skall kommittén ta initiativ till förslag till förändringar av t.ex. de
regler som gäller för verksamheten. En fråga som särskilt skall
studeras är hur tillståndsförfarandet och samarbetet mellan
programföretagen fungerar. Kommittén skall lägga fram minst två
utvärderingsrapporter där det skall ingå en ekonomisk analys av
sändningsverksamheten. Analysen skall bl.a. omfatta sändningskostnaderna
och programföretagens och konsumenternas intresse och betalningsvilja.
Den skall också innefatta en bedömning av nya tjänster och alternativa
distributionsformer. Kommittén skall medverka vid urvalet av de företag
som skall delta i sändningarna genom att yttra sig till Radio- och TV-
verket över tillståndsansökningarna.
Arbetsformer
Den första rapporten skall läggas fram senast när sändningarna
har pågått under ca ett år. Kommitténs slutrapport skall senast läggas
fram i god tid före utgången av den första tillståndsperioden, såvitt nu
kan bedömas före utgången av oktober 2001. Kommittén skall samråda med
IT-kommissionen (SB1995:01) och Konvergensutredningen (Ku 1997:05). För
arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:24) samt att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).