Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvidgat balanskrav omfattande verksamhet i kommunala företag, Dir. 1997:133
Departement: Inrikesdepartementet
Beslut: 1997-11-13
Dir. 1997:133
Beslut vid regeringssammanträde den 13 november 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att analysera behovet av,
förutsättningarna för och konsekvenserna av ett krav på ekonomisk balans
som även omfattar den kommunala verksamhet som bedrivs i företagsform.
Utredaren skall analysera de för- och nackdelar som kan uppkomma om de
kommunala företagen omfattas av balanskravet samt hur eventuella
tillämpningsproblem m.m. kan lösas. Om övervägande skäl talar för att
utvidga balanskravet skall utredaren även lämna förslag till
lagreglering.
Bakgrund
Ett lagreglerat balanskrav för kommuner och landsting
I 1995 års kompletteringsproposition (prop. 1994/95:150, bil. 7 s.
77-78) förklarade regeringen att den hade för avsikt att skyndsamt göra
en översyn av bestämmelserna om ekonomisk förvaltning i kommunallagen
(1991:900). Bakgrunden var att vissa kommunalekonomiska frågeställningar
med anknytning till kommunallagen hade kommit att aktualiseras, bl.a. de
allmänt ökade svårigheterna att åstadkomma balans mellan inkomster och
utgifter. Regeringen bemyndigade i maj 1995 chefen för
Finansdepartementet att tillsätta en arbetsgrupp med uppgift att göra en
översyn av kommunallagens ekonomikapitel.
Arbetsgruppen avlämnade i september 1995 rapporten Kommunal ekonomi i
balans (Ds 1995:57). I rapporten föreslog arbetsgruppen bland annat att
ett krav på budgetbalans för kommuner och landsting införs i
kommunallagen. Arbetsgruppens förslag remissbehandlades och bereddes
inom Finansdepartementet. Resultatet redovisades i april 1996 i
rapporten Kommunal redovisning (Ds 1996:30).
I propositionen Den kommunala redovisningen (prop. 1996/97:52) föreslog
regeringen att ett lagreglerat balanskrav skall införas för kommuner
från år 1999 och för landsting från år 2000. Balanskravet förslogs gälla
även kommunalförbund. Balanskravet innebär att budgeten varje år skall
upprättas så att intäkterna överstiger kostnaderna. Ett eventuellt
negativt resultat skall återställas inom två år. I propositionen angavs
också vilka förutsättningar i övrigt som skall gälla för balanskravet.
I 1997 års ekonomiska vårproposition (prop. 1996/97:150) föreslogs en
ändrad tidpunkt för införandet så att balanskravet skall tillämpas lika
för kommuner, landsting och kommunalförbund första gången för
räkenskapsåret 2000.
Riksdagen antog regeringens förslag med vissa lagtekniska justeringar
(bet. 1996/97:FiU15, rskr. 1996/97:281). Ändringarna i kommunallagen
träder i kraft den 1 januari 1998 (SFS 1997:615). I
övergångsbestämmelserna ges möjlighet att tillämpa reglerna om
balanskravet senast avseende räkenskapsåret 2000.
Balanskravet knyts i huvudsak till resultaträkningen. Skälet är att
möjliggöra enkla och ändamålsenliga restriktioner. Vissa restriktioner
framgår av propositionen till lagen om kommunal redovisning som också
träder i kraft den 1 januari 1998 (SFS 1997:614).
Balanskravets omfattning
I propositionen om kommunal redovisning gjorde regeringen bedömningen
att balanskravet inte i detta läge borde omfatta de kommunala företagen.
Frågan ansågs komplicerad. Regeringen hänvisade i detta sammanhang även
till synpunkter från flera av remissinstanserna som ansåg att den
kommunala koncernen nu eller på sikt bör omfattas av balanskravet för
att ge en rättvisande bild av kommunens totala ekonomi. Regeringen ansåg
dock att det finns skäl att närmare utreda förutsättningarna för och
konsekvenserna av en ordning där även de kommunala företagen omfattas av
ett krav på ekonomisk balans (prop. 1996/97:52 s. 35).
Som grund för sitt ställningstagande framhöll regeringen att
kommunallagens krav på god ekonomisk hushållning sträcker sig längre än
det föreslagna balanskravet. Däri ligger också att kommunerna och
landstingen skall se till att det råder en sund ekonomi också i
företagen. Regeringen betonade även att de medel som kommunerna och
landstingen lämnar till sina företag som förlusttäckning alltid skall
redovisas som en kostnad i kommunens eller landstingets resultaträkning
och att detta indirekt innebär att balanskravet omfattar även de
kommunala företagen. Den möjlighet som den sammanställda redovisningen
ger till en samlad bedömning av kommunens eller landstingets totala
ekonomiska engagemang betonades också.
Argument för och emot ett balanskrav omfattande de kommunala företagenI
rapporten Kommunal ekonomi i balans (Ds 1995:57) anges ett antal
omständigheter som talar för att de kommunala företagen skall omfattas
av balanskravet. Andra omständigheter ansågs emellertid tala mot att
balanskravet ges en sådan omfattning. Även remissinstanserna har
framfört ett antal argument. Exempel på argument för att ett balanskrav
även skall omfatta företagen är följande.
- En betydande del av den kommunala verksamheten bedrivs i företagsform.
De kommunala företagen är en integrerad del av den kommunala
organisationen och utgör tillsammans med kommunen eller landstinget en
ekonomisk beslutsenhet.
- Kommunerna och landstingen har i stor omfattning gått i borgen för
företagens förpliktelser.
- Kommunerna och landstingen har möjlighet att välja om vissa
verksamheter skall drivas i förvaltnings- eller företagsform, vilket kan
medföra att jämförelser kommuner emellan blir missvisande.
- Den kommun eller det landsting som har valt att driva en stor del av
sin verksamhet i företagsform har inte samma bas för
balanskravet som den som driver en större del i förvaltningsform.
- Ett balanskrav relaterat endast till kommunen eller landstinget skulle
kunna locka till en ökad överflyttning av kommunala verksamheter från
nämnderna till kommunala företag.Exempel på argument mot att ett
balanskrav även skall omfatta företagen är följande.
- Förlusttäckning till ett företag skall redovisas som en kostnad i
kommunens eller landstingets resultaträkning, vilket indirekt kan anses
innebära att de kommunala företagen omfattas av balanskravet.
- Balanskravet skulle kunna uppfyllas trots att det råder obalans i en
kommuns eller ett landstings ekonomi om resultaten i företagen samtidigt
är sådana att de uppväger denna obalans. Omvänt kan det råda obalans i
de kommunala företagens ekonomi.
- För aktiebolagen, vilka representerar cirka 80 procent av de kommunala
företagen, finns redan regler i bl.a. aktiebolagslagen som reglerar
företagens hantering av sin ekonomi, krav på kontrollbalansräkningar,
likvidationsplikt m.m.
- Ett balanskrav som omfattar de kommunala företagen kan innebära att
kommunerna och landstingen ges en annan ställning i förhållande till
sina företag än vad som gäller andra företagsägare.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att analysera behovet av,
förutsättningarna för och konsekvenserna av ett utvidgat krav på
ekonomisk balans omfattande även verksamhet i kommunala företag.
Analysen skall redovisas utifrån de för- och nackdelar som kan uppkomma
om de kommunala företagen omfattas av balanskravet. Utredaren skall
särskilt analysera och belysa de skäl som kan finnas för att införa ett
balanskrav som även omfattar kommunal verksamhet som bedrivs i
företagsform. Utredaren skall lämna förslag till lösning av eventuella
tillämpningsproblem m.m.
Eventuell lagreglering
Om utredaren finner att övervägande skäl talar för att utvidga
balanskravet skall utredaren även lämna förslag till lagreglering. En
sådan lagreglering måste beakta bolagsrättsliga, skatterättsliga och
andra regler för företag. Vidare får regleringen inte leda till att
kommuner och landsting ges en annan ställning i förhållande till sina
företag än vad som gäller andra företagsägare.
Andra frågor som skall beaktas
För utredningsuppdraget gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir.1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 30 november 1998.