Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Behovet av utredningsverksamhet och analyser med ekonomisk inriktning inom det jordbrukspolitiska området, Dir. 1997:132
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1997-11-13
Dir. 1997:132
Beslut vid regeringssammanträde den 13 november 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda under vilka
former behovet av kvalificerad utredningsverksamhet och långsiktiga
analyser med i första hand samhällsekonomisk inriktning inom det
jordbrukspolitiska området bäst kan tillgodoses. I uppdraget ingår att
närmare precisera verksamhetsmål, organisationsform och finansiering för
en sådan verksamhet.
Bakgrund
År 1990 fattade riksdagen beslut om en ny livsmedelspolitik. Reformen
innebar bl.a. att konsumenten sattes i centrum för livsmedelspolitiken.
Samma år tillkallade chefen för Jordbruksdepartementet med stöd av
regeringens bemyndigande en konsumentberedning med uppgift att följa och
utvärdera 1990 års livsmedelspolitiska reform ur ett brett
konsumentperspektiv (dir.1990:84). Konsumentberedningen fick därefter
tilläggsdirektiv med EU-anknytning vid två tillfällen men beredningens
verksamhet var redan från början avsedd att vara tidsbegränsad.
Behovet av en utredning
Sveriges medlemskap i EU innebär bl.a. att det svenska jordbruket har
inordnats i EG:s gemensamma jordbrukspolitik (CAP). Jordbruksstödet inom
ramen för CAP motsvarar nära hälften av EG:s budget och utgör den
största enskilda utgiftsposten. Jordbruket och CAP får därför särskild
betydelse såväl för det enskilda landet som för EU i dess helhet.
Med hänsyn till att CAP behöver reformeras tillsatte regeringen år 1995
en parlamentarisk kommitté med uppgift att från svenska utgångspunkter
utarbeta ett samlat förslag till en reformering av CAP och en strategi
för reformernas genomförande (dir. 1995:109). I direktiven anges bl.a.
att syftet med reformerna skall vara att marknadsorientera, avreglera
och miljöanpassa CAP.
Uppdraget har redovisats i betänkandet Mat & Miljö - Svensk strategi för
EU:s jordbruk i framtiden (SOU 1997:102).
Kommittén anser att målen för EG:s jordbrukspolitik måste anpassas till
det faktum att livsmedelssituationen i flera avseenden, såväl inom EU
som i omvärlden, har förändrats sedan målen fastställdes för 40 år
sedan. Marknadsordningarna bör på sikt avskaffas. Kommittén anser vidare
att konsumentfrågor, miljöfrågor, djuretiska frågor och frågor om
regional utveckling måste få större utrymme i den framtida politiken.
Det svenska EU-medlemskapet har medfört att behovet av utredningar och
analyser på det jordbrukspolitiska området har ökat starkt. För att på
ett effektivt och aktivt sätt kunna utforma en svensk ståndpunkt och
driva denna i nationella och internationella sammanhang, behöver
regeringen också kunskap om konsekvenserna av olika reformförslag.
Regeringen behöver också ett aktivt stöd i att ta fram svenska
reformförslag i det löpande förhandlingsarbetet i EU. Därför finns behov
av en kontinuerlig och kvalificerad utrednings- och forskningsverksamhet
som kan bidra med långsiktiga analyser. Av särskilt intresse är analyser
som gör det möjligt att bedöma de konsekvenser olika förslag har för
jordbruket i andra medlemsländer.
Med forskning avses här i första hand tillämpad forskning. Analyserna
bör även innefatta samhällsekonomiska konsekvenser för jordbrukssektorn
av förändringar inom miljö-, landsbygds- och regionalpolitiken.
För att kunna fylla den nu angivna uppgiften bör verksamheten även kunna
fungera som en nätverksorganisation och knyta samman den kvalificerade
utredarkompetens som i dag finns hos departement, myndigheter,
universitet och högskolor och bland privata aktörer.
Ett annat område som kan bedömas som eftersatt är uppbyggnad och
tillämpning av ekonometriska modeller och andra kvantitativa ekonomiska
modeller av jordbrukspolitiskt intresse. En utredningsresurs med den här
inriktningen bör också kunna stärka det svenska deltagandet i den
internationella debatten på det jordbruksekonomiska området.
Exempel från Danmark och Finland
Jordbruksekonomiska utredningsorgan finns i flertalet europeiska länder,
såsom i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Frankrike och Nederländerna.
Statens Jordbruks- och fiskeriekonomiska institut (SJ&FI) i Danmark
ligger organisatoriskt under Ministeriet för livsmedel, lantbruk och
fiske. Efter Danmarks inträde i Europeiska gemenskapen tillkom en
politisk dimension i institutets arbete. Forskningen inriktades i allt
högre grad på att ta fram underlag för policyanalyser.
Jordbruksekonomiska institutet i Finland (MTTL) ligger organisatoriskt
under Jord- och skogsbruksministeriet. Institutets verksamhet är
inriktad främst på tillämpad forskning. I början av 1990-talet
inriktades forskningen allt mer mot EU-relaterade ämnen. I dag fokuseras
mycket av arbetet på rapporter och studier som ministeriet behöver inom
ramen för sitt EU-arbete.
Uppdraget
Utredaren skall överväga i vilka former behovet av kvalificerad
utredningsverksamhet och långsiktiga analyser med i första hand
samhällsekonomisk inriktning inom det jordbrukspolitiska området bäst
kan tillgodoses. Möjligheten till regional redovisning av analysdata bör
beaktas. Utredaren skall även beakta hur behovet av forsknings- och
utredningsverksamhet beträffande konsument-, miljö- och djuretikfrågor
från en jordbruksekonomisk utgångspunkt kan tillgodoses. De förslag som
utredaren lägger ska kunna ge flera avnämare möjlighet att tillgodose
sina analysbehov inom det jordbrukspolitiska området. Avnämare förutom
regeringen kan t.ex. vara andra myndigheter, företag eller olika
intresseorganisationer som konsumentorganisationer och lantbrukets
organisationer.
Utredaren bör besvara frågan om hur existerande resurser kan fylla det
behov som redogjorts för. I uppdraget ingår att närmare precisera
verksamhetsmål, organisationsform och finansiering för en sådan
verksamhet.
Verksamhetsmålen skall tydligt ange vilka uppgifter som bör prioriteras
liksom vilka viktiga mottagare av information som finns.
Utredaren skall föreslå hur denna verksamhet bäst kan organiseras.
Verksamheten skulle t.ex. kunna bedrivas i ett självständigt organ
direkt under regeringen eller inordnas inom ramen för verksamheten vid
universitet eller högskola. Utredaren skall i detta avseende se över
denna typ av verksamhet som i dag bedrivs av Statens jordbruksverk och
Livsmedelsekonomiska samarbetsnämnden för att utröna i vilken
utsträckning deras arbete skulle kunna samordnas med alternativt föras
över till ett nytt organ. Verksamheten skulle även kunna organiseras på
något annat sätt som utredaren finner lämpligt, t.ex. som ett nätverk
mellan berörda organ. För att dra nytta av de erfarenheter som redan har
gjorts, sett i ett längre tidsperspektiv, bör utredaren studera
verksamheten vid jämförbara organ i andra europeiska länder.
Förhållandena i Danmark och Finland är väl kända.
Utredaren skall bedöma hur stor personal som från saklig synpunkt behövs
för att upprätthålla en effektiv verksamhet. En avvägning är nödvändig
mellan ren anslagsfinansiering och uppdragsverksamhet. I det fall
utredaren lägger förslag till verksamhet som kräver större resurser än
vad som i dag avsätts för sådana ändmål skall utredaren också redovisa
förslag till finansiering inom utgiftsområdet.
Övrigt
Utredaren skall beakta det forskningsprogram rörande landsbygd och
landsbygdsutveckling som utarbetats av bl.a. Forskningsrådsnämnden,
Glesbygdsverket, Skogs- och jordbrukets forskningsråd och Statens
institut för regional forskning. Utredaren skall även beakta direktiven
till samtliga kommittéer och särskilda utredare att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir.1992:50), att pröva offentliga
åtaganden, särskilt avseende hur verksamheten skall finansieras (dir.
1994:23), att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser
(dir.1994:124) samt att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir.1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 april
1998.