Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
EU:s utvidgning - samhällsekonomiska konsekvenser, Dir. 1997:13
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-01-23
Dir. 1997:13
Beslut vid regeringssammanträde den 23 januari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utvärdera de
samhällsekonomiska konsekvenserna av EU:s utvidgning. Utredaren skall
analysera följande frågor:
1.Vilka är de samhällsekonomiska konsekvenserna av EU:s utvidgning för
Sverige och för EU som helhet? Särskilt bör effekterna analyseras för
handels- och investeringsflödena mellan de berörda länderna/regionerna
och för funktionen av EU:s inre marknad.
2.Vilka konsekvenser får en utvidgning på den ekonomiska utvecklingen i
kandidatländerna och hur påverkas det fortsatta ekonomiska
reformarbetet?
Utredningen skall i första hand ta som utgångspunkt en
utvidgning med de elva aktuella kandidatländerna, men även andra
sannolika scenarier skall studeras. Resultaten bör företrädesvis
presenteras som kvalitativa resonemang eftersom flera faktorer och
förutsättningar för utvidgningen i dag inte är kända. Internationella
och svenska studier av ovanstående frågeställningar bör tillvaratas.
Bakgrund
Europeiska unionen står inför sin femte utvidgning oräknat den som
Tysklands enande innebar. Sverige ser utvidgningen som ett viktigt steg
mot ett enat Europa utan skiljelinjer, som gör det möjligt att skapa en
europeisk freds- och säkerhetsordning samt främjar ekonomisk utveckling.
Flertalet av de elva stater som har ansökt om medlemskap skiljer sig
radikalt från nuvarande medlemmar vad gäller ekonomisk utvecklingsnivå,
institutionell uppbyggnad samt politiska traditioner. Samtidigt
fördjupas löpande EU:s politiska och ekonomiska integration, vilket
innebär att kandidatländerna har ett mer omfattande regelverk att
anpassa sig till än vad som tidigare har varit fallet för nytillkommande
länder. EU:s kommande utvidgning är samtidigt en av drivkrafterna bakom
den reformprocess som de före detta centralplanerade ekonomierna
genomgår.
Vid Europeiska rådets möte i Köpenhamn 1993 fastslogs förutsättningarna
för ett medlemskap i EU, de s.k. köpenhamnskriterierna. Dessa innebär
bland annat att länderna skall ha rättsstatens karakteristiska
kännetecken, d.v.s. demokrati, respekt för lagarna och respekt för
mänskliga rättigheter samt skydd och respekt för minoriteters
rättigheter, fungerande marknadsekonomier och förmåga att hantera
konkurrensen och marknadskrafterna inom unionen. Medlemskap förutsätter
att kandidatlandet har möjlighet att uppfylla medlemskapets
förpliktelser inklusive anslutning till målen om en politisk, ekonomisk
och monetär union.
Vid Europeiska rådets möten i Essen, Madrid, Florens och Dublin
bekräftades riktlinjerna för nästa utvidgning. Europeiska rådet har
vid flera tillfällen deklarerat att medlemskapsförhandlingar med Malta
och Cypern skall påbörjas sex månader efter regeringskonferensens slut.
Samtidigt uttryckte Europeiska rådet i Madrid att strävan är att den
inledande fasen av förhandlingarna med kandidatländerna i Central- och
Östeuropa skall sammanfalla med förhandlingsstarten för Malta och
Cypern. Vad gäller Maltas medlemskapskandidatur har ansökan dragits
tillbaka efter regeringsskiftet hösten 1996.
I Europeiska kommissionen pågår arbetet med att färdigställa s.k.
länderyttranden (aviser) för de elva kvarvarande kandidatländerna.
Därtill kommer kommissionens utredningar om utvidgningens effekter på
olika sakområden, inklusive institutionella konsekvenser. Slutligen
pågår arbete med att utreda de finansiella konsekvenserna av
utvidgningen. Sannolikt kommer utredningarna att läggas fram i ett
sammanhang under hösten 1997.
De samhällsekonomiska konsekvenserna av en EU-utvidgning kan, även om
den omfattar flertalet kandidatländer, på kort sikt förväntas bli
tämligen måttliga för unionens del. Detta sammanhänger i första hand med
de nya medlemsländernas begränsade ekonomiska betydelse. Deras samlade
BNP var 1994 av ungefär samma storlek som Belgiens. Däremot kan
effekterna på längre sikt bli betydande, under förutsättning att de nya
medlemsländerna framgångsrikt integreras i en utvidgad union. Mot denna
bakgrund är det önskvärt att en närmare analys görs av de
samhällsekonomiska konsekvenserna i ett dynamiskt perspektiv. Denna
analys bör ta som utgångspunkt en utvidgning med de elva aktuella
kandidatländerna. Dessutom bör effekterna av andra sannolika scenarier
vad gäller utvidgningens omfattning studeras. Vidare bör utredaren
beakta möjligheten av övergångslösningar samt reformering av viktiga
politikområden. De frågor som är av speciellt intresse gäller effekterna
av den fria rörligheten för varor, tjänster, kapital och arbetskraft,
övergripande tillväxteffekter samt EMU:s betydelse för de nya
medlemmarna.
Uppdraget
Uppdraget är att analysera de samhällsekonomiska konsekvenserna av
en utvidgning. Analysen skall utgå från ett scenario där samtliga elva
aktuella kandidatländer upptas som fullvärdiga medlemmar i EU. Utredaren
skall dock, om det med hänsyn till utvidgningsfrågans utveckling
förefaller relevant, även analysera konsekvenserna av andra sannolika
scenarier. Därvid bör anges vilka områden som från svensk synpunkt är
särskilt viktiga vad gäller vilka krav som ska ställas på
kandidatländerna, bland annat utifrån gällande regelverk inom EU.
Vilka är de samhällsekonomiska konsekvenserna av EU:s utvidgning för
Sverige och för EU som helhet? Särskilt bör effekterna analyseras för
handels- och investeringsflödena mellan de berörda länderna/regionerna
och för funktionen av EU:s inre marknad.
Utvidgningens effekter på nuvarande medlemsländers ekonomier beror till
stor del på deras anpassningsförmåga till de förändrade omständigheter
som en utvidgning innebär. En viktig utgångspunkt är rådande
handelsmönster och förväntade förändringar i dessa samt motsvarande
förhållande vad gäller arbetskraft och kapital. Dessa förändringar kan
väntas ställa ökade krav på strukturomvandling inom berörda sektorer i
nuvarande medlemsländer i unionen.
Medlemskap i EU reducerar också de risker som investeringar i
kandidatländerna är förknippade med. Samtidigt påskyndas institutionella
reformer som kan göra marknaderna mer överblick-bara. Det är önskvärt
att en utvärdering görs av dessa förändringar och i vilken utsträckning
sådana faktorer kan väntas medföra ökade investeringar i
kandidatländerna.
Utredaren skall med utgångspunkt i kandidatländernas pågående
omställning till EG:s regelverk göra en bred genomgång av de
samhällsekonomiska konsekvenserna av EU:s utvidgning. Av särskilt
intresse är i vilken utsträckning utvidgningen leder till förändrade
handels- och investeringsflöden mellan Sverige respektive EU som helhet
och kandidatländerna.
Utredaren skall vidare studera konsekvenserna för Sverige och övriga
medlemsländers ekonomier och sysselsättning. Därvid skall särskild
uppmärksamhet ägnas åt frågan om en utvidgning kan påskynda
strukturförändringar.
Vilka konsekvenser får en utvidgning på den ekonomiska utvecklingen i
kandidatländerna och hur påverkas det fortsatta ekonomiska
reformarbetet?
Förhoppningarna om ett förestående EU-medlemskap är en av de
bidragande faktorerna bakom kandidatländernas strävan att bedriva en
sund ekonomisk politik. Makroekonomisk stabilitet är en av
förutsättningarna för EU medlemskap enligt köpenhamnskriterierna. Många
av de strukturella och institutionella reformer som i dag genomförs i
kandidatländerna har EU:s strukturer och regler som modeller. Detta
gäller inte minst den inre marknadens regelverk och funktionssätt.
Utredaren skall studera dels hur ett förestående medlemskap påverkar den
makroekonomiska stabiliteten och det fortsatta ekonomiska reformarbetet,
dels vilka effekter ett dröjsmål på obestämd tid kan ha för
kandidatländernas ekonomiska utveckling. Det är samtidigt av vikt att
utredaren analyserar de villkor som kan ställas på de enskilda länderna
inför ett medlemskap i syfte att behålla det externa trycket för
fortsatta reformer.
Utredaren skall vidare analysera de samhällsekonomiska effekterna på
kandidatländerna av genomförandet av EMU.Vid bedömning av de
samhällsekonomiska konsekvenserna av en utvidgning bör jämförelser göras
med utgångspunkt i ett referensscenario som innebär utanförstående men
med fortsatt inriktning på strukturell omvandling och
integration med omvärlden. Utvidgningseffekterna blir då primärt den
ytterligare tillväxt och handel som kommer till stånd genom medlemskapet
jämfört med fortsatta förbindelser av det slag som associationsavtalen
grundlagt.
Eftersom de samhällsekonomiska konsekvenserna av EU:s utvidgning är
avhängiga en stor mängd osäkra faktorer och dessutom sannolikt slår
igenom med avsevärd fördröjning bör resultaten presenteras företrädesvis
som kvalitativa resonemang. Utöver att ge ytterligare underlag för
regeringens fortsatta beredning och ställningstaganden, bör utredningen
bidra till att informera och väcka debatt hos allmänheten, näringsliv
och organisationer, vars ställningstaganden kommer att utgöra en del av
underlaget när svenska ståndpunkter skall fastställas.
Genomförandet av utredningsuppdraget
Internationella och svenska studier och konsekvensutredningar av
ovanstående frågeställningar bör tillvaratas, inklusive pågående
utredningar. Utredaren bör regelbundet under utredningsarbetets gång
rapportera till en av Finansdepartementet utsedd referensgrupp.
Utredaren bör i sitt arbete samråda med en referensgrupp bland annat
bestående av de övriga särskilda utredarna och företrädare för
berörda departement. Referensgruppen upprättas
genomutrikesdepartementets försorg.
För utredarens arbete gäller regeringens generella direktiv om att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser av framlagda förslag (dir.
1992:50) och att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124). Eftersom utredningen inte skall utmynna i några
utredningsförslag behöver utredaren inte pröva offentliga åtaganden
enligt dir. 1994:23.
Redovisning av uppdraget
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 31 oktober 1997. Flera
svenska utredningar om utvidgningens konsekvenser genomförs under år
1997. Resultatet av de olika utredningarna avses också
presenteras i en sammanfattande form.