Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organisationskommitté för ett tekniskt forskningsinstitut i Göteborg, Dir. 1997:129
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1997-10-30
Dir. 1997:129
Beslut vid regeringssammanträde den 30 oktober 1997
Sammanfattning av uppdraget
En organisationskommitté tillkallas med uppgift att planera och
förbereda verksamheten vid ett tekniskt forskningsinstitut i Göteborg
och, under förutsättning av riksdagens beslut, starta verksamheten.
Bakgrund
I den forskningspolitiska propositionen Forskning och samhälle (prop.
1996/97:5) har regeringen redovisat skälen för att inrätta ett tekniskt
forskningsinstitut i Göteborg. I budgetpropositionen för år 1997 (prop.
1996/97:1, bet. 1996/97:FiU11, rskr. 1996/97:49) med förslag till
tilläggsbudget för budgetåret 1995/96 anmälde regeringen sin avsikt att
utreda möjligheterna att inrätta ett tekniskt forskningsinstitut i
Göteborg. Riksdagen beslutade att en engångssumma på 100 miljoner kronor
skulle ställas till förfogande varav 50 miljoner kronor anvisades på
tilläggsbudget och 50 miljoner kronor skulle användas av redan anvisade
medel budgetåret 1995/96 under anslaget C 45. Vissa särskilda utgifter
inom universitet och högskolor m.m. Riksdagen beslutade även om medel
för två professurer i produktionsteknik med inriktning mot
elektronikindustrin med anledning av regeringens förslag i
budgetpropositionen för år 1997 (prop. 1996/97:1, bet. 1996/97:UbU1,
rskr. 1996/97:100). Medlen har reserverats under anslaget C 45. Vissa
särskilda utgifter inom universitet och högskolor m.m. för att, efter
beslut av regeringen, finansiera två professorer vilka har sina
respektive anställningar inom högskolan.
En utredning tillkallades under hösten 1996 med uppgift att lämna
förslag till inriktning, organisation och finansiering av det nya
institutet (dir. 1996:72). Utredningen antog namnet Utredningen om ett
tekniskt forskningsinstitut i Göteborg (TEFIG) och överlämnade i mars
1997 sitt betänkande Ett tekniskt forskningsinstitut i Göteborg (SOU
1997:37) till regeringen. I betänkandet föreslås bl.a. att institutet
skall bedriva tillämpad forskning och utvecklingsarbete inom området
mikroelektronikbaserade system. Forskningen och utvecklingsarbetet
skall, enligt förslaget, bedrivas i projektform och företrädesvis på
uppdrag från näringslivet. Betänkandet har remissbehandlats och en
remissammanställning finns tillgänglig i Utbildningsdepartementet (dnr
U97/943/F). En majoritet av remissinstanserna är positiva till
huvuddragen i förslaget om ett nytt tekniskt forskningsinstitut i
Göteborg och det framhålls allmänt att främjandet av arbete med
mikroelektroniska system är av stor betydelse för svenskt näringsliv.
Institutet bedöms vidare få stor betydelse för samverkan mellan
högskoleforskningen och näringslivet och då särskilt för de små och
medelstora företagen. Flertalet remissinstanser betonar dock att
institutets roll och uppgift måste ses i ett rikstäckande perspektiv och
att verksamheten skall komplettera andra redan genomförda satsningar vid
industriforskningsinstitut och vid universitet och högskolor.
Regeringen har i budgetpropositionen för år 1998 (prop. 1997/98:1,
utgiftsområde 16) föreslagit att ett tekniskt forskningsinstitut med
inriktning mot mikroelektronikbaserade system skall inrättas i Göteborg.
Grundprincipen bör vara att institutet erhåller statlig basfinansiering,
men den huvudsakliga finansieringen bör, efter ett inledande
uppbyggnadsskede, utgöras av uppdragsforskning och utvecklingsarbete med
medel från näringslivet. En utgångspunkt är att de 100 miljoner kronor
som staten engångsvis ställt till förfogande skall användas under hela
uppbyggnadsskedet för investeringar och initiala driftkostnader.
Uppdraget
Organisationskommittén skall definiera institutets uppgifter i det
svenska systemet för forskning och utveckling. Den modell som med
framgång prövats i Tyskland vid Fraunhoferinstitut och liknande institut
i andra länder kan tjäna som förebild för institutet. Modellen innebär
bl.a. att institutet huvudsakligen skall ägna sig åt uppdragsforskning
och även ta emot uppdrag att utveckla nya produkter och processer från
idé till färdig prototyp. Verksamheten skall i ett rikstäckande
perspektiv komplettera andra existerande satsningar vid
industriforskningsinstitut och vid universitet och högskolor.
Organisationskommittén skall ta inledande kontakter med företag och
andra tänkta uppdragsgivare samt med universitet och högskolor.
Organisationskommittén skall utreda hur institutet också kan bli en
resurs för de små och medelstora företagen.
Organisationskommittén skall vidare utreda lämplig verksamhetsform för
institutet. Kommittén skall därvid beakta riksdagens ställningstagande
med anledning av propositionen Former för verksamhet som är beroende av
statligt stöd m.m. (prop. 1995/96:61, bet. 1995/96:LU7, rskr.
1995/96:79). Detta innebär att statlig verksamhet bör bedrivas i
myndighetsform men i vissa fall kan dock formerna aktiebolag eller
ideell förening användas.
I avvaktan på riksdagens beslut om ett tekniskt forskningsinstitut skall
organisationskommittén utifrån de angivna utgångspunkterna förbereda
uppbyggnaden av institutet och söka lämpliga lokaler för institutet i
anslutning till Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola AB.
Om organisationskommittén föreslår att verksamheten vid institutet skall
bedrivas i myndighetsform skall kommittén förbereda anslutningen av
forskningsinstitutet till det statliga redovisningssystemet och
uppläggningen av redovisningsplaner samt de övriga beslutsstöd som kan
behövas för att följa upp verksamheten, t.ex. system för statistik. Om
organisationskommittén föreslår att verksamheten skall bedrivas i
aktiebolagsform skall kommittén lämna förslag till en bolagsordning som
är anpassad till den verksamhet som skall bedrivas vid institutet och i
övrigt ta hänsyn till de regler för beslutsstruktur och ekonomisk
redovisning som framgår av aktiebolagslagen (1975:1385) och
bokföringslagen (1976:125).
Under förutsättning att riksdagen godkänner regeringens förslag om ett
tekniskt forskningsinstitut skall kommittén fullfölja ovanstående
uppgifter, samt anställa den personal som behövs för att bygga upp och
starta verksamheten vid institutet enligt de föreskrifter som regeringen
senare kommer att meddela. Organisationskommittén skall härvid beakta
vad regeringen har anfört i den forskningspolitiska propositionen
Forskning och samhälle (prop. 1996/97:5) om behovet av en jämn
könsfördelning på samtliga nivåer för forskningens kvalitet och sociala
nytta. Kommittén skall beakta det arbetstagarinflytande som följer av
lag och avtal samt hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om kommitténs arbete och bereda dem tillfälle att framföra
synpunkter. Organisationskommittén skall vidare fortsätta att diskutera
och förhandla med företag och andra tänkta uppdragsgivare och i övrigt
göra de anskaffningar och vidta de åtgärder som behövs för att
verksamheten vid institutet skall kunna bedrivas.
Förslag skall lämnas till regeringen senast den 1 februari 1998 angående
verksamhetsform, budget för verksamheten fram till dess att
forskningsinstitutet kan etableras samt en investeringsplan för
budgetåren 1998-2000.
Organisationskommitténs arbete skall bedrivas med sikte på att
forskningsinstitutet skall kunna inrättas senast den 1 juli 1998.
Organisationskommittén skall i sitt arbete samverka med berörda
myndigheter, kommuner, organisationer samt näringsliv och därvid beakta
vad som har beslutats om den regionala organisationen i Västsverige.
Organisationskommittén skall iaktta de lagar och förordningar som gäller
myndigheter under regeringen, i vilket bl.a. ingår skyldighet att lämna
årsredovisning och delårsrapport.
Organisationskommittén skall i övrigt beakta vad som anförs om ett
tekniskt forskningsinstitut i budgetpropositionen för år 1998 (prop.
1997/98:1, utgiftsområde 16) samt i riksdagsbehandlingen av denna
proposition.
Organisationskommitténs arbete skall fortlöpande redovisas och
slutredovisas till regeringen senast den 30 juni 1998.
Övriga direktiv att beakta
Kommittén skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).