Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av mervärdesskattereglerna vid uthyrning av verksamhetslokaler, Dir. 1997:127
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-10-30
Dir. 1997:127
Beslut vid regeringssammanträde den 30 oktober 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en generell översyn
av reglerna om skattskyldighet för mervärdesskatt vid uthyrning av
verksamhetslokaler. Översynens främsta syfte är att utredaren skall
lämna förslag till regler som minskar de administrativa och rättsliga
problemen och förenklar tillämpningen för skattskyldiga och
skattemyndigheter. Utredaren skall i sitt arbete särskilt ta hänsyn till
de mindre och medelstora fastighetsägarnas möjligheter att hantera
regelsystemet.
Bakgrund
Före den 1 juli 1979 medförde uthyrning av fastighet inte
skattskyldighet. Skatt som utgick vid uppförande, reparation, underhåll
m.m. av hyresfastighet blev därför en faktisk kostnad för
fastighetsägaren. Detta innebar att rörelseidkare som bedrev
mervärdesskattepliktig verksamhet i förhyrda fastigheter eller lokaler
inte hade någon avdragsrätt för den ingående mervärdesskatt som ingick i
lokalkostnaden och därmed i hyran. I det avseendet fanns det en skillnad
jämfört med situationen för en skattskyldig rörelseidkare som bedrev
verksamheten i egna lokaler. Den mervärdesskatt som denne påfördes,
t.ex. för uppförande av lokaler för verksamheten, utgjorde avdragsgill
ingående skatt. För att undanröja den bristande neutraliteten i
beskattningen mellan skattskyldiga som bedrev verksamhet i egna
respektive förhyrda lokaler infördes därför från den 1 juli 1979 (prop.
1978/79:141, bet. 1978/79:SkU52, rskr. 1978/79:393, SFS 1979:304) en
möjlighet för fastighetsägare att bli skattskyldiga för uthyrning av
rörelsefastigheter och rörelselokaler (s.k. frivillig
skattskyldighet).De regler om frivillig skattskyldighet som infördes
1979 är i grundläggande avseenden oförändrade än idag. Under årens lopp
har dock ett flertal justeringar gjorts. Ändringarna har i vissa fall
syftat till att klargöra eller förenkla tillämpningen av reglerna. I
andra fall har reglernas tillämpningsområde förändrats. Som exempel på
det senare kan nämnas förändringar av reglerna vid uthyrning till
kommuner och möjligheten att medge frivillig skattskyldighet även vid
andrahandsuthyrning när detta sker för skattepliktig verksamhet. Av
väsentlig betydelse var även den breddning av mervärdesskattebasen som
gjordes genom 1991 års skattereform. Denna innebar att antalet
skattskyldiga kraftigt utökades. Reglerna om uthyrning av
verksamhetslokaler återfinns numera i huvudsak i 9 kap.
mervärdesskattelagen (1994:200), ML. Riksskatteverket har utfärdat
anvisningar (Riksskatteverkets anvisningar m.m. om skattskyldighet för
uthyrning eller upplåtelse av rörelselokal, RSV Im 1986:3).
Anvisningarna är dock i vissa delar inte längre aktuella.
Kritik mot den nuvarande ordningen
Reglerna har sedan sin tillkomst kritiserats i olika avseenden. Vissa av
dessa problem har genom lagändringar rättats till. Hanteringen av
reglerna om frivillig skattskyldighet medför dock fortfarande både i
administrativt och rättsligt hänseende en betydande arbetsinsats för
skattskyldiga och skattemyndigheter.Administrativt har beskattningen av
uthyrning av verksamhetslokaler ansetts resurskrävande och tungrodd.
Riksskatteverket uppger i Förslag till förenklingar i
skattelagstiftningen (RSV Rapport 1995:10 s. 201-203) bl.a. följande.
Handläggningen av ärenden om frivillig skattskyldighet för
fastighetsupplåtelser är en av skatteförvaltningens mest betungande
arbetsuppgifter beträffande mervärdesskatten. Det arbete som
skatteförvaltningen utför med sådana frågor ger sällan några ökade
skatteintäkter utan åstadkommer främst en kameralt riktig redovisning.
De administrativa besvären med regelsystemet är mycket omfattande och
kan exemplifieras med att fastighetsägarna skall underrätta
skattemyndigheten om förändringar i hyresförhållandena. Om
förändringarna innebär att den skattepliktiga uthyrningen utvidgas eller
inskränks måste skattemyndigheten fatta nya beslut. En enstaka fråga kan
ta mycket lång tid att handlägga hos skattemyndigheten och resulterar
sällan i några skatteintäkter för staten. Riksskatteverket beräknar att
en besparing av 50 årsarbetskrafter torde vara möjlig om bestämmelserna
förenklades. Vidare borde besparingar uppkomma även för näringslivet.
Riksskatteverket föreslår i rapporten att en genomgripande översyn av
lagstiftningen om frivillig skattskyldighet bör ske i form av en
utredning.
Förutom att reglerna rent administrativt kan vara betungande
anses de även i vissa avseenden materiellt komplicerade. För att
materiellt kunna tillämpa reglerna krävs förutom kunskaper om
mervärdesskattelagstiftningen även kunskaper i civilrätt och då
speciellt i fastighetsrätt och hyresrätt. Detta leder till att
skattskyldiga och skattemyndigheter lägger ner stora resurser för att
kunna följa reglerna. Särskilt de mindre fastighetsägarna torde ha
problem att hantera och överblicka reglerna. Genom reglernas komplexitet
riskerar även skattemyndigheternas tillämpning att bli olika i landet.
Det är inte möjligt att i direktivet ge någon uttömmande beskrivning av
skattemyndigheters och skattskyldigas problem med lagstiftningen. En
sådan kartläggning måste utredaren naturligen göra för att kunna lägga
fram förslag till förändringar av nuvarande lagstiftning. Reglerna om
återföring av avdrag för ingående skatt i 9 kap. 5 och 6 §§ ML är dock
ett område som generellt medfört stora problem. Även kommunernas
medverkan i systemet har i olika sammanhang visat sig skapa oklarheter.
Skälen till översyn
Reglerna har varit i kraft sedan den 1 juli 1979. Någon generell översyn
har under denna period inte gjorts av reglerna. De anses både av
skattskyldiga och skattemyndigheter i vissa avseenden administrativt
resurskrävande och rättsligt svårtillämpade. Genom förslag som förenklar
reglerna kan besparingar uppnås både för skattemyndigheterna och
fastighetsägarna.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en generell översyn
av reglerna om skattskyldighet för mervärdesskatt vid uthyrning av
verksamhetslokaler. Översynens främsta syfte är att utredaren skall
lämna förslag till regler som minskar de administrativa och rättsliga
problemen och förenklar tillämpningen för skattskyldiga och
skattemyndigheter. Utredaren skall i sitt arbete särskilt ta hänsyn till
de mindre och medelstora fastighetsägarnas möjligheter att hantera
regelsystemet.
Utredaren skall redovisa de erfarenheter som skattskyldiga och
skattemyndigheter har av nuvarande regler om frivillig skattskyldighet
vid uthyrning av verksamhetslokaler.Riksskatteverket har i sitt förslag
till förenklingar av skattelagstiftningen (RSV Rapport 1995:10) ansett
att det bör utredas om en obligatorisk skattskyldighet kan införas som
omfattar uthyrning till näringsidkare som bedriver
mervärdesskattepliktig verksamhet. Utredaren skall därför särskilt
analysera om frivillig skattskyldighet även fortsättningsvis bör
tillämpas eller om någon form av obligatorisk skattskyldighet kan och
bör införas.
Som ett led i anpassningen till rådets sjätte direktiv 77/388/EEG av den
17 maj 1977 om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning rörande
omsättningsskatter - Gemensamt system för mervärdesskatt: enhetlig
beräkningsgrund (EGT nr L 145, 13.6.1977, s. 1) har den 1 januari 1995
särskilda regler om jämkning av ingående skatt införts i 8 kap. 16 a-f
§§ ML (prop. 1994/95:57, bet. 1994/95:SkU7, SFS 1994:1798,
Mervärdesskatten och EG). Det har framförts att reglerna kan befaras
skapa omotiverade effekter vid avyttring av fastigheter. Av denna
anledning, och då reglernas tillämpning avseende fastigheter generellt
angränsar till bestämmelserna om återföringsskyldighet vid frivillig
skattskyldighet, skall utredaren även beakta dessa regler och vid behov
föreslå förändringar av dem.
Frivillig skattskyldighet kan för närvarande i princip endast ske i
fråga om uthyrning till den som bedriver verksamhet som medför
skattskyldighet i Sverige. Det kan hävdas att detta innebär att
konkurrensen snedvrids i förhållande till andra hyresgäster, t.ex. i
förhållande till utländska näringsidkare som hyr verksamhetslokal här.
Utredaren skall överväga om det finns skäl till ändringar av reglerna i
detta hänsende. Utredaren skall vid översynen pröva förslagens
förenlighet med gällande EG-regler. Utredaren skall ta tillvara de
erfarenheter som andra medlemsländer har av EG-reglerna om uthyrning av
verksamhetslokaler.
Om det visar sig att nuvarande EG-regler förhindrar utredaren från att
lämna de lämpligaste förslagen till författningsändringar, skall
utredaren även redovisa förslag till hur Sverige på sikt skall sträva
efter att förändra EG-reglerna på området.
Utredaren skall lägga fram de förslag till författningsändringar som
föranleds av översynen.Om utredaren lämnar förslag som ger
kostnadskonsekvenser skall även förslag till finansiering anges.
Generella direktiv
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), om att redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna
(dir. 1992:50), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser
(dir. 1994:124) och om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och
det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 31
december 1998.