Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Myndighetsorganisation på jordbrukets område mot bakgrund av det svenska EU-medlemskapet, Dir. 1997:125
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1997-10-23
Dir. 1997:125
Beslut vid regeringssammanträde den 23 oktober 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn av
förvaltningsstrukturen inom jordbruksområdet med utgångspunkt i
hanteringen av de jordbruksstöd som berör såväl Statens jordbruksverk
som länsstyrelserna. Utredaren skall analysera behovet av sådana
förändringar i myndighetsorganisation och i ansvars- och
arbetsfördelningen som kan främja effektiviteten i arbetet, såväl
administrativt som ekonomiskt, samt som kan medverka till att ekonomiska
sanktioner undviks. Utredaren skall även med utgångspunkt i den
föreslagna ansvars- och arbetsfördelningen bedöma resursbehovet och
föreslå en ändamålsenlig fördelning av resurser mellan myndigheterna.
Bakgrund
Riksdagen beslutade under hösten 1994 (prop. 1994/95:19, bet.
1994/95:UU5, rskr. 1994/95:63 och prop. 1994/95:75, bet. 1994/95:JoU7,
rskr. 1994/95:126) om den svenska tillämpningen av EG:s jordbrukspolitik
vid ett svenskt medlemskap i Europeiska unionen samt hur
administrationen av den gemensamma jordbrukspolitiken skall organiseras.
I prop. 1994/95:75 angavs som en viktig utgångspunkt för de
administrativa lösningar som utformas vid ett medlemskap att de skall
utgå från den traditionella svenska förvaltningsstrukturen. Vidare ansåg
riksdagen det vara av central betydelse att handläggningen av olika
bidrag läggs så nära bidragstagarna som möjligt. Samtidigt uttalade
riksdagen det vara angeläget att åstadkomma en så enhetlig
regeltillämpning som möjligt. Länsstyrelserna kom därmed att få ansvaret
för den största delen av stödhandläggningen och den fysiska kontrollen,
medan Statens jordbruksverk som central sektorsmyndighet främst fick en
samordnande, stödjande och rådgivande roll. Jordbruksverket fick
rollen som stödutbetalande myndighet (prop. 1994/95:40, bet.
1994/95:FiU5, rskr. 1994/95:67).
För att finansiera det ökade resursbehov som förväntades uppstå till
följd av verksamheten med den gemensamma jordbrukspolitiken beslutade
riksdagen (prop. 1994/95:100 bil. 14, bet. 1994/95:BoU12, rskr.
1994/95:213) att öka länsstyrelsernas förvaltningsanslag med 120
miljoner kronor (beräknat på 18 månader). Av samma skäl beslöts att
Jordbruksverkets förvaltningsanslag skulle öka med 67 miljoner kronor.
Detta skedde bl.a. genom att medel som var avsedda för administrationen
av det svenska omställningsprogrammet frigjordes och fördes över till
verkets förvaltningsanslag (prop. 1994/95:100 bil. 10, bet.
1994/95:JoU13, rskr. 1994/95:291).
Tidigare utredningsuppdrag
Med stöd av regeringens bemyndigande den 20 april 1995 (dir. 1995:83)
tillkallades en särskild utredare med uppgift att göra en uppföljning av
den gemensamma jordbrukspolitikens administrativa konsekvenser för
länsstyrelserna, Jordbruksverket och andra berörda myndigheter, i
första hand Naturvårdsverket och Riksantikvarieämbetet. Utredningen
föreslog i sitt betänkande Administrationen av EU:s jordbruks-
politik i Sverige (SOU 1996:65) bl.a. en fortsatt regionalisering av
beslutskompetensen. Utredaren påpekade också att det från
rättssäkerhets- och kontrollsynpunkt är viktigt att klargöra hur
befogenheten att fatta beslut är fördelad. Bakgrunden var enligt
utredaren att Jordbruksverket, trots att en länsstyrelse fattat ett
positivt förvaltningsbeslut, ansåg sig ha rätt att vägra att betala ut
stödet om de fann att stödbeslutet strider mot EG-rätten. Utredaren
påpekade vidare, i fråga om de nu gällande bestämmelserna för
överklagande, att det visserligen kan vara ändamålsenligt med ett
förfarande där den centrala förvaltningsmyndigheten fungerar som första
besvärsinstans men att principiella skäl talar för att beslut i
stödärenden bör kunna överprövas av förvaltningsdomstol.
Det första beslutet om resurstilldelning för administration på
jordbrukets område fattades våren 1995 (prop. 1994/95:100 bil. 10, bet.
1994/95:JoU13, rskr. 1994/95:291). Sedan dess har ett stort antal
förändringar inträffat som påverkar resursbehovet. Riksdagen har bl.a.
beslutat om ytterligare utbyggnad av det svenska
miljöersättningsprogrammet för jordbruket med sammanlagt 1 300 miljoner
kronor (prop. 1996/97:1 utg.omr. 23, bet. 1996/97:JoU1, rskr.
1996/97:113 och prop. 1996/97:150, bet. 1996/97:FiU20, rskr.
1996/97:284). Även andra ändringar i tillämpningen av regelverken har
beslutats. Det är därför oklart om de resurser som i dag läggs på
förvaltning av jordbrukspolitiken och fördelningen av dessa resurser
mellan myndigheterna fortfarande motsvarar behovet och delas ut på ett
effektivt sätt.
Den nyss nämnda utredaren kunde av naturliga skäl inte basera sina
analyser på erfarenheter av de förändringar som skedde under
utredningens gång och som skett därefter. Framför allt saknades vid
detta tillfälle erfarenheter från tillämpningen av hela
miljöersättningsprogrammet. Utredaren påpekade dock vissa brister i
ansvars- och arbetsfördelningen mellan myndigheterna, främst mellan
länsstyrelserna och Jordbruksverket.
Nyare studier
Riksrevisionsverket kommer inom kort att redovisa en studie
över administration och regelsystem avseende EG:s arealersättningar.
Syftet är att granska om myndigheterna administrerar arealersättningarna
på ett kostnadseffektivt sätt samt att fastställa vilka hinder som finns
för att förbättra administrationen. Härutöver finns bl.a. några studier
om utveckling av det ADB-baserade handläggningsstödet.
Utredningsuppdraget
Den nu aktuelle särskilde utredaren skall göra en översyn av
förvaltningsstrukturen inom jordbruksområdet. Utredaren skall lämna
förslag till sådana förändringar i myndighetsorganisation, ansvars- och
arbetsfördelning som kan främja effektiviteten i arbetet, såväl
administrativt som ekonomiskt. Målet för arbetet skall vara att skapa en
organisationsmodell som är så kostnadseffektiv, ändamålsenlig och säker
som möjligt, både när det gäller handläggning och betalningssystem.
Härvid skall särskilt EG:s regelverk på jordbruksområdet tas i
beaktande. Utredaren skall samtidigt lämna förslag till hur principerna
för ett framtida ADB-baserat handläggningsstöd bör utformas.
När det gäller tillämpningen av den gemensamma jordbrukspolitiken skall
utredaren vid behov lämna förslag till förändringar i
ansvarsfördelningen mellan de berörda myndigheterna så att inga
oklarheter uppstår. Därvid bör utredaren särskilt beakta
ansvarsfördelningen mellan de myndigheter som fattar beslut om stöd och
de myndigheter som fattar beslut om utbetalning av stöd, i första hand
gäller detta ansvarsfördelningen mellan Jordbruksverket och
länsstyrelserna. Dessutom skall utredaren överväga om instansordningen
vid överklaganden bör förändras.
Utredaren skall bedöma behovet av resurser för den föreslagna ansvars-
och arbetsfördelningen och föreslå en ändamålsenlig resursfördelning
mellan myndigheterna samt en finansieringsprincip för de fall Sverige
nationellt inte kan påverka ambitionsnivån inom olika stödsystem. Även
möjligheten till avgiftsfinansiering skall prövas.
Utredaren skall som underlag för sitt arbete ta del av, och i
tillämpliga delar beakta, de utredningar som gjorts om arealersättningar
och ADB-baserat handläggningsstöd.
Övrigt
Utredaren skall beakta regeringens direktiv om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) och konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Berörda myndigheter skall bistå utredaren. Arbetet skall vidare bedrivas
i samverkan med representanter för berörda myndigheter. Utredaren bör
också under arbetets gång informera berörda fackliga huvudorganisationer
och i förekommande fall andra berörda arbetstagarorganisationer med
vilka staten har eller brukar ha avtal med om löner och andra
anställningsvillkor samt bereda dem tillfälle att framföra synpunkter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 april 1998.