Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen (S 1997:03) om ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga, Dir. 1997:123
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-10-09
Dir. 1997:123
Beslut vid regeringssammanträde den 9 oktober 1997.
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredarens förslag till nytt system för förtidspension och sjukbidrag
skall rymmas inom ramen för den utgiftsnivå för folkpension och allmän
tilläggspension (ATP) i form av förtidspension som regeringen föreslagit
riksdagen i 1998 års budgetproposition. I utgiftsramen för
förtidspension ingår utgiftsminskningar jämfört med dagens regler
motsvarande 200 miljoner kronor brutto år 1999 och 317 miljoner kronor
brutto år 2000.
Utredningens nuvarande uppdrag
Den 16 januari 1997 beslutade regeringen direktiv (dir. 1997:9) som gav
en särskild utredare i uppdrag att utforma förslag till ett system för
ekonomisk ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga. Systemet
skall ersätta dagens system med förtidspension och sjukbidrag. Utredaren
skall enligt dessa direktiv bl.a. lämna förslag till principer för
förmånsberäkning med utgångspunkten att ersättning skall baseras på den
försäkrades tidigare inkomster, lämna förslag till grundnivå för dem som
inte kvalificerat sig till en inkomstbaserad ersättning eller till
endast en låg sådan samt ta ställning till hur ersättning vid långvarigt
nedsatt arbetsförmåga skall ansluta till reglerna i det reformerade
ålderspensionssystemet.
Bakgrund till tilläggsuppdraget
I 1995/96 års ekonomiska vårproposition aviserade regeringen ändrade
regler för beräkning av antagandeinkomst i samband med beslut om
förtidspension. Syftet var att komma till rätta med vissa negativa
effekter som finns i dagens system.
Bakgrunden till reglerna för antagandepoäng är att förtidspensionen från
ATP-systemet skall vara likvärdig med den ålderspension som personen
skulle ha tjänat in om förtidspensionsfallet inte hade inträffat. Den
tänkta inkomst som blir resultatet av beräkningen av antagandepoäng
skall således motsvara utvecklingen av personens på grund av sjukdom
förlorade framtida pensionsgrundande inkomster.
I praktiken är vanligen individens inkomstutveckling varken jämn eller
obruten. Detta medför att en beräknad antagandepoäng inte alltid utgör
en god uppskattning av de inkomster personen skulle ha haft om
förtidspensionsfallet inte hade inträffat. Exempelvis kan
antagandeinkomsten avspegla en tillfällig ökning eller minskning av
arbetsinsatsen. En tillfällig ökning av arbetsinsatsen kan därmed leda
till att den tänkta ålderspensionen och därmed förtidspensionen blir
högre än vad det hade varit möjligt att långsiktigt uppnå genom en
normal arbetsinsats eftersom det är de bästa åren som beaktas vid
beräkning av antagandepoäng.
Den största andelen förtidspensionerade finns i åldrarna från 50 år och
uppåt. Under denna period av yrkeslivet är det vanligt att lönen är som
högst. Vid en förtidspension blir antagandeinkomsten beräknad utifrån
denna högre inkomst. Det är inte ovanligt att förvärvsarbetande i
åldrarna efter 60 år därefter har en stagnerande eller t.o.m. fallande
reallöneutveckling. De som förtidspensioneras innan reallöneutvecklingen
stagnerar gynnas därmed i ålderspensionshänseende i förhållande till
andra personer inom samma yrkesområde som fortsätter att förvärvsarbeta.
Riksförsäkringsverket fick mot denna bakgrund i uppdrag att lämna
förslag till utformning av ändrade regler för beräkning av
antagandeinkomst i samband med beslut om förtidspension. Enligt
uppdraget skulle det därvid göras en besparing motsvarande 75 miljoner
kronor brutto år 1997, 300 miljoner kronor brutto år 1998 och 600
miljoner kronor brutto år 1999. Riksförsäkringsverket har i en rapport
(RFV ANSER 1997:1) redovisat beräkningar av besparingseffekten för ett
flertal möjliga förändringar av beräkningsreglerna för antagandepoäng
enligt regeringsuppdraget. Utgångspunkten för beräkningarna var de
besparingskrav som presenterades i 1995/96 års ekonomiska
vårproposition. Dessa besparingsmål kunde enligt Riksförsäkringsverkets
beräkningar inte uppnås genom en renodlad förändring av reglerna för
beräkning av antagandepoäng. För att uppnå besparingskravet krävdes att
faktorn 0,6 i formeln för uträkning av ATP skulle sänkas. En sådan
förändring skulle emellertid inte rätta till de negativa effekter som
finns i dagens system utan enbart innebära en generell sänkning av
ersättningsnivån. Regeringen föreslog mot bakgrund av detta i 1997 års
ekonomiska vårproposition en sänkning av besparingskravet så att
besparingen skulle kunna uppnås genom att enbart förändra
beräkningsreglerna för antagandepoäng. Den aviserade besparingen
motsvarar 67 miljoner kronor brutto år 1998, 200 miljoner kronor brutto
år 1999 och 317 miljoner kronor brutto år 2000.
Riksförsäkringsverkets rapport har remissbehandlats. Majoriteten av
remissinstanserna framför kritik mot att genomföra förändringar i
förtidspensioneringen samtidigt som det pågår en utredning om
utformningen av ett nytt förtidspensionssystem. Flera remissinstanser
framhåller emellertid att en förändring av beräkningen av antagandepoäng
bör ske för att komma till rätta med de negativa effekterna som finns i
utformningen av nuvarande regler. Riksdagen har ställt sig bakom
besparingar genom ändring av beräkningsreglerna för antagandepoäng som
en del av regeringens konsolideringsprogram för att stärka den svenska
ekonomin. För att kunna fullfölja saneringen av statens finanser är det
viktigt att konsolideringsprogrammet genomförs som beslutat. Regeringen
anser emellertid att det samtidigt är viktigt att reglerna i
förtidspensionssytemet är stabila och långsiktiga och att det därför är
lämpligt att besparingar i systemet beaktas i samband med att nya regler
utformas.
Tilläggsuppdraget
Utredaren skall föreslå ett nytt system för förtidspension och
sjukbidrag inom ramen för den utgiftsnivå för folkpension och allmän
tilläggspension (ATP) i form av förtidspension som regeringen föreslagit
riksdagen i 1998 års budgetproposition (prop. 1997/98:1). I utgiftsramen
för förtidspension ingår utgiftsminskningar jämfört med dagens regler
motsvarande 200 miljoner kronor brutto år 1999 och 317 miljoner kronor
brutto år 2000. Utgiftsminskningarna skall därefter ligga på en nivå som
leder till en successiv utgiftsminskning i enlighet med
Riksförsäkringsverkets förslag den 3 februari 1997 (RFV ANSER 1997:1). I
första hand skall dessa utgiftsminskningar genomföras genom ändrade
regler för beräkning av antagandeinkomst i samband med beslut om
förtidspension. Vid utformningen av nya regler skall utredaren särskilt
beakta de negativa effekter som finns i dagens system vid beräkning av
antagandepoäng. Utredaren är oförhindrad att analysera och föreslå andra
förändringar av reglerna som tillsammans med ändrade regler för
beräkning av antagandeinkomst ger motsvarande utgiftsminskning.