Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bildandet av en ekonomistyrningsmyndighet, Dir. 1997:122
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-10-30
Dir. 1997:122
Beslut vid regeringssammanträde den 30 oktober 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att förbereda och verkställa
bildandet av en ekonomistyrningsmyndighet. Beslutet fattas med förbehåll
för riksdagens godkännande med anledning av regeringens förslag om den
nya myndigheten i budgetpropositionen för 1998 (prop. 1997/98:1 volym
2).
Utredaren skall för den nya myndigheten bl.a. lämna förslag om
- verksamhetsmål,
- instruktion och regleringsbrev,
- myndighetens namn,
- strategi för effektivisering och prioritering av ekonomi-
och personaladministrativa system- och stödtjänster,
- myndighetens arbetsformer, kompetens, organisation och
bemanning,
- former för den nya myndighetens kontakter med
Regeringskansliet, Riksrevisionsverket, Riksgäldskontoret,
och andra myndigheter,
- budget och finansiering.
Utredaren skall vidta alla de förberedande åtgärder som krävs för att
myndigheten skall kunna verka fr.o.m. den 1 juli 1998.
Bakgrund
Regeringen har i budgetpropositionen för 1998 bl.a. föreslagit att
Riksrevisionsverkets (RRV) verksamhet skall renodlas och koncentreras
till revisionella uppgifter samt att statens ekonomistyrningsfunktion
skall renodlas och en ny myndighet inrättas för detta ändamål. Den nya
ekonomistyrningsmyndigheten (ESM) skall enligt förslaget också ansvara
för ekonomi- och personaladministrativa (EA- och PA-) system- och
stödtjänster. Den reviderade budgetprocessen, med ökade krav på
budgetdisciplin och uppföljning, förutsätter en hög kvalitet på
utfallsredovisning, verksamhets- och resultatinformation samt övrig
ekonomisk information. Metoder och system behöver fortlöpande utvecklas
för att stödja styrning, uppföljning och utvärdering av den statliga
verksamheten samt för att stödja regeringens återrapportering till
riksdagen. De olika leden i ekonomistyrningsprocessen samt de ekonomi-
och personaladminstrativa systemen har ett inbördes samband, och
regeringen ser därför en stor fördel med att hålla samman dessa i en
gemensam organisation. Ekonomistyrningsmyndighetens ansvarsområde och
utgångspunkter för verksamheten
ESM skall verka för en effektiv och ändamålsenlig ekonomisk
styrning på alla nivåer i staten genom att
- som regeringens stabsmyndighet förse regeringen med underlag
för den statliga ekonomin,
- förse Regeringskansliet och myndigheterna med verktyg för en effektiv
styrning.Verksamheten skall omfatta normering, metoder för uppföljning
och utvärdering samt tillhandahållande av system för statlig
redovisning, kontroll och analys av ekonomisk information, prognoser och
avgiftsfrågor samt metodutveckling inom ekonomistyrningsområdet.
Myndigheten skall även tillhandahålla IT-verktyg och systemlösningar för
statens ekonomistyrning i vid mening. Den verksamhet som ligger inom
nuvarande RRV:s avdelning för ekonomi- och resultatstyrning skall ingå i
ESM, med undantag för ansvaret för statens betalningssystem, som förs
till Riksgäldskontoret. Ansvaret för normering och metodutveckling inom
kassahållningsområdet skall dock ingå i ESM:s verksamhet. Vidare skall
Statens löne- och pensionsverks (SPV) resultatområde Lön/PA ingå i
ESM.
Verksamheten skall bedrivas nära regeringen och myndigheterna.
De myndigheter där delar skall ingå i ESM bedriver verksamhet på flera
orter i landet. Den nya myndighetens huvudsakliga verksamhet skall
lokaliseras till Stockholm. Regeringen har i budgetpropositionen för
1998 angett att det allmänna sysselsättningsläget inte skall påverkas
negativt på de berörda orterna.
En viktig utgångspunkt för utredarens arbete är vidare att ESM:s
verksamhet skall rymmas inom de ekonomiska ramar som finns för
verksamheten i nuläget.
ESM skall ta över de hyresavtal samt de inventarier och lån m.m.
som tillhör de verksamheter som flyttas från RRV och SPV.
Uppdraget
Mål, instruktion m.m.
Utredaren skall ge förslag till verksamhetsmål.
Vidare skall utredaren ta fram förslag till namn, instruktion och
regleringsbrev för 1998 för den nya myndigheten.
Verksamhetsfrågor som rör inriktning och avgränsning
Ansvaret för statens betalningssystem skall flyttas till
Riksgäldskontoret. Utredaren skall ge förslag om vilka uppgifter
beträffande statens betalningssystem som hänger samman med ESM:s ansvar
för statens koncernredovisning och som därmed bör ingå i ESM:s
verksamhet. Vidare skall utredaren föreslå hur samarbetet mellan
myndigheterna skall utformas i dessa frågor.ESM skall ha till uppgift
att vara statlig producent av EA- och PA- system. I dagsläget utvecklas
och tillhandahålls PA-system av såväl SPV och RRV som vissa andra
statliga organ. EA-system utvecklas av RRV.
Utredaren skall utreda om det finns förutsättningar för ESM att bli enda
statliga producent även när det gäller PA-system.En samordning av EA-
och PA-systemen bör på sikt minska investerings- och driftskostnaderna.
Effektiviseringen kan ske genom att dels antalet PA-system reduceras,
dels att EA- och PA-systemen integreras. Utredaren skall lämna förslag
till strategi för effektivisering och prioritering av verksamheten samt
överväga om verksamheten kräver särskilda former för styrning.Utredaren
skall föreslå alternativa former för systemsamråd. Ur ett
statsfinansiellt perspektiv är det viktigt med hög kvalitet på
utfallsredovisning och information från myndigheterna. För att uppnå
detta finns speciella krav för de EA-system som skall användas i staten.
Innan myndigheter köper ett nytt system sker systemsamråd, enligt
förordningen (1994:1261) om statliga myndigheters redovisningssystem,
med RRV. Genom att normerande verksamhet och systemverksamhet kommer att
finnas inom ESM kan dels rollkonflikter, dels konkurrensfördelar i
förhållande till övriga leverantörer inom området komma att uppstå.
Formerna för systemsamråd skall utformas med hänsyn till
detta.
Organisation och personal
Utredaren skall dra upp riktlinjer dels för myndighetens organisation,
dels för vilken kompetens som myndigheten behöver.
Den nya myndigheten skall bemannas med beaktande av reglerna om övergång
av verksamhet i 6b § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Det ankommer
på utredaren att fatta beslut i detta avseende.
Samverkan
För metodutveckling inom områdena redovisning och ekonomisk styrning är
det väsentligt att ha tillgång till RRV:s erfarenheter från
granskningsarbetet i den årliga revisionen och i
effektivitetsrevisionen. Utredaren skall, i samråd med RRV, analysera
och föreslå formerna för samarbete mellan myndigheterna. Hur sådana
lösningar utformats i andra för Sverige relevanta länder skall därvid
studeras.
Utredaren skall på analysera och föreslå former för samarbete med
Konjunkturinstitutet, särskilt vad gäller möjligheterna till ett närmare
samarbete i prognosverksamheten och utvecklingen av prognosmetoder.
Utredaren skall vidare lämna förslag om hur ett nära samarbete med
Regeringskansliet skall utformas, bl.a. när det gäller normering och
metodutveckling inom ekonomistyrningsområdet, styrning, uppföljning och
utvärdering av statens verksamhet, ekonomi och resultat samt rutiner för
löpande rapportering av ESM:s arbete.
Utredaren skall under utredningens gång samverka med RRV, SPV och
Riksgäldskontoret för att kunna lägga fram ett fullständigt
beslutsunderlag om vilka delar av RRV:s och SPV:s nuvarande
verksamheter, tillgångar och skulder som skall föras till ESM respektive
Riksgäldskontoret.
Utredaren skall samarbeta med RRV avseende frågorna
kring miljöledningssystem.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter
samt genomföra förhandlingar enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i
arbetslivet.
Förberedelsearbete
Utredaren skall vidta de förberedande åtgärder som krävs för att ESM
skall kunna verka fr.o.m. den 1 juli 1998. Till förberedelsearbetet hör
att ta fram ett förslag till budget och finansiering samt skapa en
verksamhetsplan för myndigheten för perioden 1 juli 1998 - 31 december
1998. Utredaren skall också senast den 1 mars 1998 lämna budgetunderlag
för år 1999 enligt förordningen (1996:882) om myndigheternas
årsredovisning m.m. Andra uppgifter är att förbereda anslutningen av den
nya myndigheten till det statliga redovisningssystemet, lägga upp
redovisningsplaner för myndighetens verksamhet och sluta nödvändiga
avtal för verksamheten.
Generella direktiv och tidsramar
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124), samt om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall senast den 1 mars 1998 delrapportera bl.a. förslag
avseende
- verksamhetsmål och regleringsbrev
- namn
- organisation
- budgetunderlag och finansiering.
Utredaren skall senast den 30 april 1998 lämna förslag till instruktion
samt redovisa de övriga förslag som föranleds av uppdraget.
Utredaren skall fram till den 1 juli 1998 arbeta med att göra det som
krävs för att myndigheten skall kunna verka fr.o.m. den 1 juli 1998.