Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
EU:s utvidgning - säkerhetspolitiska konsekvenser, Dir. 1997:12
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1997-01-23
Dir. 1997:12
Beslut vid regeringssammanträde den 23 januari 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera de
säkerhetspolitiska konsekvenserna av Europeiska unionens utvidgning för
Sverige, för EU som helhet samt för de länder som ansöker om medlemskap
i EU, de s.k. kandidatländerna.
Bakgrund
Europeiska unionen står inför sin femte utvidgning, Tysklands
enande oräknat. Sverige ser utvidgningen som ett viktigt steg mot ett
enat Europa. Flertalet av de elva kandidatländerna skiljer sig radikalt
från nuvarande medlemmar vad gäller ekonomisk utveckling samt
institutionell uppbyggnad och traditioner. Samtidigt fördjupas EU:s
politiska och ekonomiska integration löpande. Detta innebär att
kandidatländerna har ett mer omfattande arbete framför sig för att
anpassa sig till medlemskapet än vad som tidigare har varit fallet för
nytillkommande länder. Ett framtida medlemskap i EU är samtidigt en av
drivkrafterna bakom den reformprocess som de före detta centralplanerade
ekonomierna genomgår.
Vid Europeiska rådets möte i Köpenhamn 1993 fastslogs förutsättningarna
för ett medlemskap i EU, de s.k. Köpenhamnskriterierna. Dessa innebar
bl.a. att länderna skall ha rättsstatens karakteristiska kännetecken,
d.v.s. demokrati, respekt för lagar och mänskliga rättigheter, samt
skydd och respekt för minoriteters rättigheter. Medlemskap förutsätter
vidare att kandidatländerna har fungerande marknadsekonomier och förmåga att
hantera konkurrensen och marknadskrafterna inom unionen, samt att de har
möjlighet att uppfylla medlemskapets förpliktelser, inklusive anslutning
till målen om en politisk, ekonomisk och monetär union.
Vid Europeiska rådets möten i Essen, Madrid, Florens och Dublin
bekräftades riktlinjerna för nästa utvidgning.
Europeiska rådet har vid flera tillfällen deklarerat att
medlemskapsförhandlingar med Malta och Cypern skall påbörjas sex månader
efter regeringskonferensens slut. Samtidigt uttryckte Europeiska rådet i
Madrid att strävan är att den inledande fasen av förhandlingarna med
kandidatländerna i Central- och Östeuropa skall sammanfalla med
förhandlingsstarten för Malta och Cypern. Vad gäller Maltas
medlemskapskandidatur har ansökan dragits tillbaka efter
regeringsskiftet hösten 1996.
I Europeiska kommissionen pågår arbetet med att färdigställa s.k.
länderyttranden (aviser) för de elva kvarvarande kandidatländerna.
Därtill kommer utredningar om utvidgningens effekter på olika sakområden,
inklusive institutionella konsekvenser. Slutligen pågår arbete med att
utreda de finansiella konsekvenserna av utvidgningen. Utredningarna kommer
sannolikt att läggas fram i ett sammanhang under hösten 1997.EU:s
utvidgning kommer att få stor betydelse för den politiska stabiliteten
och säkerheten i Europa. En analys av utvidgningens säkerhetspolitiska
konsekvenser är mot denna bakgrund angelägen. En särskild utredare bör
därför tillkallas för ändamålet.
Uppdraget
Utredaren skall analysera de säkerhetspolitiska konsekvenserna av
EU:s utvidgning för i första hand Sverige, men också för EU som helhet
och för kandidatländerna.
Till de frågor som analysen skall behandla hör
- samarbetet med kandidatländerna och med de nya medlemsstaterna på det
utrikes- och säkerhetspolitiska området,
- den politiska solidariteten mellan medlemsstaterna i en utvidgad union
och dess säkerhetspolitiska betydelse,
- den säkerhetspolitiska betydelsen av den ekonomiska och
institutionella sammanflätning som följer av medlemskapet,
- de säkerhetspolitiska konsekvenserna av utvidgningens effekter på
reformprocesserna i kandidatländerna,
- utvidgningens inverkan på kandidatländernas relationer till sina
grannländer samt på deras behandling av etniska minoritetsgrupper och
hantering av mänskliga rättighetsfrågor.
Andra frågor som skall analyseras är
- de säkerhetspolitiska konsekvenserna av ökad heterogenitet i unionen,
- den säkerhetspolitiska betydelsen av utvidgningens effekter på EU:s
fördjupningsprocess,
- de säkerhetspolitiska konsekvenserna av olika politiska särarrangemang
för en grupp länder (flexibel integration) och av olika
övergångsarrangemang för de nya medlemmarna,
- det indirekta sambandet mellan EU:s och NATO:s utvidgningar.
EU skulle vid en utvidgning med de elva kandidatländerna få vidgade
geografiska kontaktytor, inte enbart mot Ryssland utan också mot
Vitryssland och Ukraina. Vidare skulle Östersjön nästan helt komma att
bli omgiven av EU-stater, vilket skulle leda till förändrade förutsättningar
för Östersjösamarbetet. Utredaren skall därför i sin analys särskilt beakta
utvidgningens konsekvenser i Östersjöområdet. Av särskilt intresse är
dess inverkan på EU:s relationer till Ryssland, liksom på de baltiska
staternas förhållande till Ryssland.Utöver att ge ytterligare underlag
för regeringens fortsatta beredning och ställningstaganden, bör
utredningen bidra till att informera och väcka debatt hos allmänheten
och inom näringsliv och organisationer, vars ställningstaganden kommer
att utgöra en del av underlaget när svenska ståndpunkter skall
fastställas.
Genomförandet av uppdraget
Analysen skall utgå från ett scenario där samtliga elva
kandidatländer upptas som fullvärdiga medlemmar i EU. Utredaren skall
dock, om det med hänsyn till utvidgningsfrågans utveckling förefaller
relevant, även analysera konsekvenserna av andra sannolika scenarier.
Utredaren skall mot denna bakgrund bevaka EU:s pågående
regeringskonferens, vilken avses slutföras under utredningens
gång.
Utredaren skall vid genomförandet av sitt uppdrag beakta internationella
och svenska studier och konsekvensutredningar på ovan nämnda områden.
Också Europeiska kommissionens eget utredningsarbete skall
beaktas.
Utredaren skall vidare i sitt arbete beakta regeringens direktiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124). Eftersom
utredningen inte skall utmynna i några utredningsförslag, behöver
utredaren inte pröva offentliga åtaganden enligt dir. 1994:23.
Utredaren bör i sitt arbete samråda med en referensgrupp bl.a. bestående av
de
övriga särskilda utredarna och företrädare för berörda departement.
Referensgruppen upprättas genom UD:s försorg.
Redovisning av uppdraget
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 31 oktober 1997.Flera svenska
utredningar om utvidgningens konsekvenser genomförs under år 1997.
Resultatet av de olika utredningarna avses också presenteras i en
sammanfattande form.