Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av den varumärkesrättsliga lagstiftningen, Dir. 1997:118
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1997-10-16
Dir. 1997:118
Beslut vid regeringssammanträde den 16 oktober 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas för att göra en samlad översyn av den
varumärkesrättsliga lagstiftningen. Kommittén skall också se över vissa
andra känneteckensrättsliga frågor med anknytning till varumärkesrätten.
Kommittén skall utföra översynen i samarbete med liknande arbeten i de
andra nordiska länderna.
Bakgrund
Allmänt Det rättsliga skyddet för kännetecken för varor och tjänster som
tillhandahålls i en näringsverksamhet, dvs. varumärken och andra
särskilda varukännetecken, regleras av varumärkeslagen (1960:644) och av
kollektivmärkeslagen (1960:645).
Skyddet för näringskännetecken, firmor och andra kännetecken som en
näringsidkare använder för sin verksamhet regleras av firmalagen
(1974:156).
Som en övergripande beteckning för varumärkesrätten, firmarätten och
andra typer av rättsskydd för individualiseringsmedel, t.ex. geografiska
ursprungsbeteckningar, brukar begreppet känneteckensrätt användas.
Varumärkeslagen, som tillkom i början av 1960-talet, utarbetades i nära
nordiskt samarbete och innebar att stora likheter uppnåddes mellan de
nordiska varumärkeslagarna. Man brukar därför tala om en nordisk
varumärkesrätt. Också firmalagen utarbetades i nordiskt samarbete men
motsvarande rättslikhet som på varumärkesrättens område uppnåddes inte
(jfr t.ex. prop. 1974:4 s. 111 f.).
Varumärkeslagarna i Finland, Norge och Sverige har sedan deras tillkomst
i början av 1960-talet inte ändrats i sina huvuddrag. Däremot har dessa
lagar varit föremål för partiella ändringar och översyner som en följd
av varumärkesrättens anpassning till åtaganden enligt EES-avtalet, till
EG-rätten och till vissa andra internationella åtaganden. Främst har
dessa ändringar inneburit anpassning till rådets första direktiv
89/104/EEG av den 21 december 1988 om tillnärmningen av medlemsstaternas
varumärkeslagar (EG:s direktiv om varumärken). Ändringarna har också
inneburit möjlighet till internationell registrering av varumärken. I
Danmark har däremot en helt ny varumärkeslag antagits. Lagen, som är
från år 1991, är baserad på EG:s direktiv om varumärken men avviker i
sina grundprinciper inte från de övriga nordiska ländernas
varumärkeslagar.
Som en följd av Danmarks, Finlands och Sveriges medlemskap i Europeiska
unionen är vidare rådets förordning (EG) nr 40/94 av den 20 december
1993 om gemenskapsvarumärken tillämplig i dessa länder. Förordningen har
föranlett vissa kompletteringar till dessa länders varumärkeslagar.
Något om varumärkeslagstiftningen
Ett antal grundläggande bestämmelser i varumärkeslagen och i de andra
nordiska varumärkeslagarna grundas på EG:s direktiv om varumärken. Det
gäller bl.a. avgränsningen av vilka kännetecken som kan vara varumärken,
vad som är registreringshinder och grunder för upphävande, vilka
rättigheter som är knutna till ett varumärke och att märket måste
användas för att registreringen inte skall kunna upphävas
(användningstvånget).
Däremot reglerar EG-direktivet inte förfarandet för registrering av ett
märke eller för registreringens upphörande. Direktivet fråntar inte
heller staterna en möjlighet att ge rättsskydd för ett varumärke genom
användning av märket.
Det rättsliga skyddet för varumärken kan uppkomma antingen genom
registrering eller genom en viss grad av användning av kännetecknet. I
Finland, Norge och Sverige krävs för rättsskydd utan registrering att
märket har blivit inarbetat. Kravet på inarbetning har förändrats i
förhållande till varumärkeslagarnas ursprungliga lydelse. I Danmark kan
rättsskydd uppkomma genom att ett märke tas i bruk.
Det rättsliga skyddet för ett varumärke innebär att ingen annan än
varumärkets innehavare får använda ett förväxlingsbart kännetecken.
Reglerna om förväxlingsbarhet i varumärkeslagarna är redaktionellt sett
något olika utformade i de nordiska länderna utan att det anses innebära
någon skillnad i sak eller avvika från EG-direktivets motsvarande
bestämmelser.
Som huvudregel är rättsskyddet begränsat till varor eller tjänster av
samma eller liknande slag som dem som varumärket är registrerat eller
inarbetat för. Ett utvidgat skydd utöver varu- och tjänsteslagsgränserna
finns som en följd av anpassningen till EG-rätten.
Vad gäller ansökan om registrering av ett varumärke innebär
varumärkeslagen att registreringsmyndigheten skall göra en förprövning
av om förutsättningar finns för att registrera ett varumärke.
Myndigheten skall inledningsvis granska om det finns några absoluta
registreringshinder, t.ex. bristande särskiljningsförmåga, mot ansökan.
Därutöver skall myndigheten också granska om ansökan kan anses strida
mot äldre rättigheter (s.k. relativa registreringshinder). Därmed avses
inte bara äldre varumärkesrättigheter utan också vissa andra
rättigheter.
Finns det inte något hinder mot registreringen av varumärket tas det in
i varumärkesregistret. Därefter kungörs varumärkesregistreringen för
möjlighet till invändning. Genom invändningsförfarandet ges tredje man
möjlighet att åberopa registreringshinder mot ansökan och
registreringsmyndigheten kan upphäva registreringen.
Registreringsmyndighetens beslut att inte registrera ett sökt märke kan
överklagas av sökanden. Ett beslut med anledning av en invändning mot
registrering får överklagas av varumärkeshavaren och invändaren, om det
har gått den som vill klaga emot.
Det rättsliga skyddet för ett varukännetecken är inte tidsbegränsat,
även om registreringen måste förnyas vart tionde år för att skyddet
skall bibehållas.
Det rättsliga skyddet kan hävas av en domstol. Hävning kan ske om
varumärket registrerats i strid mot lagens förutsättningar. Hävning kan
också ske på grund av vissa senare omständigheter, exempelvis att
varumärket inte inom fem år kommit till verklig användning, om det inte
finns giltiga skäl till att märket inte använts.
Skyddet för kollektivmärken regleras av kollektivmärkeslagen. Lagen
hänvisar till varumärkeslagen .
Något om firmalagen Firmarätten har ett nära samband med
varumärkesrätten eftersom ett kännetecken som utgör firma också kan vara
ett varukännetecken och därmed reglerat av varumärkeslagarna. Några
gemenskapsregler som styr firmarätten finns inte.
Det rättsliga skyddet för firmor kan, på motsvarande sätt som för
varumärken, uppkomma antingen genom registrering eller genom en viss
användning av kännetecknet.
Också det rättsliga skyddet för en firma innebär att ingen annan än
firmans innehavare får använda ett förväxlingsbart kännetecken.
Som huvudregel är skyddet begränsat till verksamheter av samma eller
liknande slag (branschlikhet). Möjlighet till ett utvidgat skydd utöver
branschlikhet finns.
Det rättsliga skyddet för en firma kan hävas av en domstol. Hävning kan
ske om firman registrerats i strid mot lagens förutsättningar. Hävning
kan också ske på grund av vissa senare omständigheter, exempelvis om
firman inte använts inom fem år om det inte finns giltiga skäl för den
underlåtna användningen.
Möjligheten till internationell varumärkesregistrering
Skydd för ett varumärke genom registrering förutsätter som huvudregel
att en nationell ansökan görs hos landets varumärkesmyndighet. Den som
vill ha skydd för ett varumärke i flera länder måste därför göra ett
antal nationella ansökningar enligt de formkrav och på de språk som
gäller i varje land. För företag som önskar skydd i flera länder är ett
sådant system komplicerat, tidsödande och dyrbart. Av detta skäl har
vissa internationella registreringssystem för varumärken utvecklats.
De viktigaste av dessa internationella system är de som bygger på
Madridöverenskommelsen om den internationella registreringen av
varumärken (Madridöverenskommelsen) och protokollet till
Madridöverenskommelsen (Madridprotokollet).
Madridöverenskommelsen trädde i kraft redan 1892. Mer än 40 stater är
anslutna till den. Av EU-länderna är Belgien, Frankrike, Italien,
Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien, Tyskland och Österrike med
i överenskommelsen. Däremot inte de nordiska länderna och
Storbritannien.
Madridprotokollet skapar ett system för internationell
varumärkesregistrering som i sina huvuddrag stämmer överens med systemet
enligt Madridöverenskommelsen. För närvarande är förutom de nordiska
länderna Demokratiska folkrepubliken Korea, Kina, Kuba, Monaco,
Tjeckien, Tyskland, Spanien och Storbritannien anslutna till detta
registreringssystem.
Huvudtanken bakom dessa system är att man genom en enda ansökan utser
(designerar) de länder där man önskar få varumärkesskydd. Ansökan ges in
till varumärkesmyndigheten i ursprungslandet för vidare befordran till
den internationella byrån i Världsorganisationen för den intellektuella
äganderätten (World Intellectual Property Organization,WIPO), där
ansökan kan bli föremål för en internationell registrering. Ett beslut
om detta sänds sedan till varumärkesmyndigheterna i de länder där man
har begärt skydd. De nationella varumärkesmyndigheterna har därefter
möjlighet att inom en viss tid förklara att varumärkesskydd inte kan ges
i det landet för den internationella registreringen.
Också rådets förordning om gemenskapsvarumärken kan sägas etablera ett
internationellt varumärkessystem som innebär att man genom en ansökan om
registrering kan få varumärkesrätt till ett kännetecken i hela
gemenskapen.
Det gemenskapsrättsliga varumärkessystemet handhas av en särskilt
upprättad byrå; Byrån för harmonisering inom den inre marknaden,
varumärken och mönster (Varumärkesbyrån).Behovet av en översynDe
översyner och de ändringar som har gjorts i de nordiska ländernas
varumärkeslagar främst som en följd av EG-anpassningen har lett till att
den nordiska rättslikhet som tidigare rådde inte längre är lika
genomgående som tidigare. Detta är till nackdel inte minst för många
mindre och medelstora företag som arbetar inom den för dem
betydelsefulla nordiska marknaden.
Den internationella utvecklingen på varumärkesrättens område, som har
varit betydande på senare tid, har också lett till att ett
internationellt registreringssystem har blivit tillämpligt i de nordiska
länderna och att en gemenskapsrättslig varumärkes-ordning blivit
tillämplig i Danmark, Finland och Sverige. Det kan vara motiverat att
överväga om dessa system i större utsträckning än som hittills skett
skall påverka den nationella varumärkesrätten.
Det kanske allra viktigaste skälet för en översyn av lagstiftningen på
känneteckensrättens område är dock den betydande utveckling och
förändring av kännetecknens funktion och av affärs- och
distributionsformer som ägt rum sedan lagarnas tillkomst. Denna
utveckling har gjort att känneteckensrätten fått en helt annan betydelse
än tidigare.
Mot bakgrund av dessa förhållanden råder det ingen tvekan om att det
behövs nya moderna regler för känneteckensrätten i Sverige.
Översynsarbetets bedrivande Som har påpekats är det angeläget att ha och
bibehålla nordisk rättslikhet på varumärkesrättens område. Vid
överläggningar mellan de nordiska länderna har man också kommit överens
om att en översyn skall göras i nordiskt samarbete.
När det gäller formerna för samarbetet framstår det som lämpligt att
samordningen får ske vid överläggningar mellan respektive utredare eller
utredning från varje land.
Det får bli kommitténs uppgift att själv behandla de frågor som inte
anses lämpliga att lösas nordiskt.
Uppdraget
Harmoniserad nordisk lagstiftning
En övergripande uppgift i arbetet är att i största möjliga utsträckning
uppnå harmoniserade nordiska lagar på varumärkesrättens område. Därvid
skall kommittén sträva efter att åstadkomma inte bara principiellt
likartade lösningar utan också regler med samma sakliga innehåll och
även likartad avfattning. Även en redaktionellt sett enhetlig utformning
av lagarna skall eftersträvas. Kommittén skall föreslå de
författningsändringar som dess överväganden ger anledning till.
Förprövningen
När det gäller innehållet i sak är en viktig fråga förprövningssystemets
utformning. Den tämligen omfattande förgranskningen i de nordiska
länderna skiljer sig från vad som gäller på många håll. Kommittén skall
överväga om förgranskningen bör begränsas och avse exempelvis bara de
absoluta registreringshindren. Slopas förgranskningen av relativa
registreringshinder, kan det ge anledning att överväga att införa en
möjlighet att upphäva en varumärkesregistrering i administrativ ordning,
dvs. av registreringsmyndigheterna. Oavsett vilken bedömning som görs av
förprövningen, skall kommittén ändå överväga om det är möjligt och
lämpligt att införa en ordning där en registrering kan hävas i
administrativ ordning. Varumärkesrätt efter inarbetning
Enligt svensk rätt erkänns två uppkomstsätt för en varumärkesrätt;
registrering eller en viss form av användning. De icke-registrerade
kännetecknens betydelse anses vara i avtagande. När man skall hantera
varumärken på internationella marknader uppstår det nämligen en osäker
situation, om ensamrätten grundas enbart på nationellt inarbetade
kännetecken. Det torde emellertid ändå vara uteslutet att inte också
fortsättningsvis i nordisk rätt låta användning vara en grund för
ensamrättens uppkomst. Vad som emellertid bör övervägas är vilken
grad av användning som skall kunna grunda rätten. Här skiljer sig de
nordiska lagarna åt. I Danmark räcker det med att ett märke tas i bruk
medan t.ex. svensk rätt kräver en viss grad av användning (inarbetning).
En uppgift i arbetet skall vara att se om en gemensam nordisk syn kan
nås i denna fråga.
Varumärkenas funktion
Varumärkenas funktion i dagens samhälle har förändrats jämfört med
förhållandena vid varumärkeslagens tillkomst. Om ett varumärke tidigare
betraktades som ett tillbehör till en rörelse ägnat att särskilja
innehavarens varor och tjänster från andras, så används många varumärken
i dag inte för att på detta sätt utmärka ett kommersiellt ursprung.
I stället har många märken fått en självständig symbolisk karaktär och en
karakteristisk profil som är oberoende av de varor och tjänster för vilka
de avses bli använda. Många varumärken har därigenom kommit att
representera ett självständigt kommersiellt värde, ofta till följd av
betydande investeringar, vilket kan vara skyddsvärt.
Kommittén skall överväga hur denna förändring av kännetecknens funktion
på marknaden, bl.a. som en följd av nya affärs- och distributionsformer,
bör få genomslag i den rättsliga regleringen av varumärken. Kommittén
skall också bedöma om de nya typer av kännetecken som förekommer på
varu- och tjänstemarknaderna bör beredas ett rättsskydd. Kommittén skall
också överväga om skyddet för s.k. kollektivmärken kan regleras i samma
lag som reglerar skyddet för varumärken. Samordning med andra
ensamrätterYtterligare en viktig fråga som berör varumärkesrätten är hur
den bör vara samordnad med andra ensamrätter, kanske främst firmarätten.
Skilda typer av kännetecken anses i dag kunna ha delvis likartade
funktioner på marknaden. Så har varukännetecken och näringskännetecken
under senare år blivit allt mer överlappande utan att varuslags- och
branschlikhetsbegreppen samordnats. Detta synes t.ex. göra det möjligt
att med hjälp av firmarätten kringgå det skärpta användningstvånget i
varumärkesrätten. Det sker genom att ett varumärke också registreras som
firma med en vidsträckt verksamhetsangivelse. Denna firmaregistrering
kan sedan åberopas för att hindra andra från att använda eller
registrera likartade kännetecken som varumärken och registreringen
kan inte - i motsats till en varumärkesregistrering - hävas på grund av
bristande användning. Detta kan utgöra ett exempel på behovet av
samordning. Kommittén skall undersöka vilka samordningsbehov som finns
och överväga hur en lämplig ordning kan uppnås i detta
avseende.
Särskilda frågor
Utöver de mera grundläggande frågor som har berörts ovan skall man i
översynsarbetet uppmärksamma även andra särskilda frågor.
Madridsystemet och EG-förordningen om gemenskapsvarumärken aktualiserar
frågan om den nationella varumärkesrätten i större utsträckning än som
för närvarande är fallet bör anpassas till de internationella
regleringarna. Kommittén skall överväga denna fråga och föreslå de
ändringar som kan vara motiverade.
EG-kommissionen har också mot bakgrund av relationen mellan systemet för
gemenskapsvarumärken och de nationella systemen väckt vissa andra frågor
om modifieringar av de nationella systemen (jfr dnr Ju97/303). Syftet
med dessa modifieringar skulle vara att säkerställa att
gemenskapsvarumärken och nationella varumärken behandlas lika.
En annan särskild fråga som på senare tid fått ökad aktualitet är
användningen av varumärkesrättigheter inom ramen för s.k.
Internet-system. Kommittén skall överväga om det i något avseende finns
anledning att reglera detta i en ny varumärkeslag.
Andra frågor som kan behöva övervägas rör släktnamnens ställning i
varumärkesrätten, disclaimers och återupplivande av en avskriven ansökan
(jfr Ds 1993:97 och prop. 1994/95:59 s. 21).
Övrigt
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare (se dir. 1992:50, 1994:23, 1994:124
och 1996:49).
Kommitténs arbete skall vara slutfört senast den 1 november 1999.