Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bildandet av en integrationsmyndighet, Dir. 1997:117
Departement: Inrikesdepartementet
Beslut: 1997-10-09
Dir. 1997:117
Beslut vid regeringssammanträde den 9 oktober 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att förbereda och genomföra
bildandet av en integrationsmyndighet, med förbehåll för riksdagens
kommande beslut med anledning av regeringens proposition Sverige,
framtiden och mångfalden
- från invandrarpolitik till integrationspolitik (prop. 1997/98:16) och
budgetpropositionen (prop. 1997/98:1 utgiftsområde 8).Utredaren skall
bl.a.
- föreslå verksamhetsmål för myndigheten,
- dra upp riktlinjer för myndighetens organisation och föreslå hur
Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) skall inordnas i denna,
- ange vilken kompetens som den nya myndigheten behöver samt lämna
förslag om
- myndighetens namn,
- instruktion för myndigheten och DO,
- myndighetens styrning samt principer för styrelsens sammansättning och
arbetsuppgifter,
- former för den nya myndighetens samverkan med Statens invandrarverk
och andra myndigheter.
Utredaren skall vidta de administrativt förberedande åtgärder som krävs
för att myndigheten skall kunna fungera fr.o.m. den 1 juni 1998.
Bakgrund
Regeringen har i propositionen Sverige, framtiden och mångfalden -
från invandrarpolitik till integrationspolitik (prop. 1997/98:16) och
budgetpropositionen för 1998 föreslagit att en ny myndighet för
integrationspolitiska frågor skall inrättas från och med den 1 juni
1998. Myndigheten skall enligt förslaget ha det övergripande ansvaret
för att integrationspolitiska mål och synsätt får genomslag på olika
samhällsområden samt för att aktivt stimulera integrationsprocesserna i
samhället. Myndigheten skall vidare ha det övergripande ansvaret för att
åstadkomma lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett etnisk och
kulturell bakgrund, förebygga och motverka diskriminering,
främlingsfientlighet och rasism samt för att nyanlända invandrare får
stöd för sin integration i det svenska samhället. Myndigheten skall
vidare följa och utvärdera samhällsutvecklingen mot bakgrund av
samhällets etniska och kulturella mångfald. Ombudsmannen mot etnisk
diskriminering (DO) skall inordnas i myndighetens organisation, men med
en självständig ställning.
Uppdraget
En utredare tillkallas med uppgift att lämna förslag till verksamhetsmål
för den nya myndigheten samt för att dra upp riktlinjer för myndighetens
organisation och föreslå hur Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO)
skall inordnas i denna. En utgångspunkt är att myndighetens huvudsakliga
verksamhet skall vara lokaliserad i Norrköping. Utredaren skall också
ange vilken kompetens den nya myndigheten behöver utifrån vad som anförs
i propositionen om integrationspolitik.
Vidare skall utredaren lämna förslag till namn och instruktion för
myndigheten samt de ändringar som behövs i författningar. Myndigheten
bör ledas av en generaldirektör och en styrelse. Utredaren skall
redovisa förslag till styrelsens uppgifter och principerna för
styrelsens sammansättning. Det ankommer på regeringen att utse styrelse
och myndighetschef för integrationsmyndigheten samt ombudsman mot etnisk
diskriminering.
Integrationsmyndighetens arbetsuppgifter kommer inte i alla delar att
sammanfalla med de uppgifter som Statens invandrarverk i dag utför inom
verksamhetsområdet. Integrationspolitikens inriktning innebär att vissa
befintliga uppgifter minskar i volym. Andra arbetsuppgifter har ingen
direkt motsvarighet vid Invandrarverket eller ställer krav på en delvis
annorlunda och utökad kompetens. Utredaren skall ange vilken kompetens
som den nya myndigheten behöver för att kunna utföra sina
arbetsuppgifter och bedöma vilka förändringar som blir nödvändiga i
förhållande till den nuvarande integrationsverksamheten på
Invandrarverket. Utredaren skall också lämna förslag till
effektiviseringar, omprövningar och omprioriteringar av de uppgifter som
den nya myndigheten skall överta från Invandrarverket.
Frågan om samverkan och gränsdragning mellan Invandrarverkets verksamhet
samt integrationsmyndighetens verksamhet skall belysas. Utredaren skall
ge förslag till hur denna samverkan bäst kan ske med avseende på
invandrarnas introduktion så att inga onödiga hinder för en fungerande
introduktion uppstår. Särskild uppmärksamhet skall ägnas åt
myndigheternas samverkan vid bosättning när personer som vistas på
förläggning beviljas uppehållstillstånd samt när det gäller att kunna ta
emot organiserat överförda flyktingar med kort varsel.
Utredaren skall också överväga hur integrationsmyndigheten skall kunna
verka på lokal och regional nivå. Länsstyrelserna har till uppgift att
se till att nationella mål får genomslag i länen och utredaren bör
därför belysa om, och i så fall hur, integrationsmyndigheten kan använda
sig av länsstyrelseorganisationen. Utredaren skall bedöma om
länsstyrelserna bör tillföras resurser för ändamålet inom den ram som
beräknats för integrationsmyndigheten i budgetpropositionen för 1998.
Särskild hänsyn skall därvid tas till situationen i de tre
storstadslänen Stockholm, Skåne och det nya Västra Götaland. Regeringen
avser att ge landshövdingarna i samtliga län i uppdrag att ge förslag
till hur länsstyrelserna kan involveras i det integrationspolitiska
arbetet. Utredaren bör ta del av detta arbete. Även andra
verksamhetsmässiga och kostnadseffektiva lösningar för att uppnå lokal
och regional förankring skall bedömas. Utredaren skall också belysa hur
samverkan med andra myndigheter skall ske och föreslå former för den nya
myndighetens kontakter med dessa myndigheter och andra organ samt med
organisationslivet.
Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) skall inordnas i den nya
myndighetens organisation, men med en självständig ställning. Den nya
myndighetens och DO:s nuvarande verksamhet överlappar delvis varandra.
Utredaren skall ge förslag om hur DO och den nya myndigheten bäst kan
verka inom samma organisatoriska ram. Det är väsentligt att lednings-
och styrningsformen utformas så att den självständiga ställning som DO
har i dag säkerställs. En bedömning bör göras om den nya myndighetens
styrelse, eller delar av denna, kan ersätta den nuvarande Nämnden mot
etnisk diskriminering. Utredaren bör beakta resultatet av den översyn
som pågår av lagen (1994:134) mot etnisk diskriminering och som skall
vara klar senast den 1 december 1997.
Utredaren skall vidta de förberedande åtgärder som krävs för att den nya
myndigheten skall kunna fungera från och med den 1 juni 1998. I detta
ingår att, efter regeringens bemyndigande, bemanna den nya myndigheten
och att vidta de åtgärder som bedöms nödvändiga för att verksamheten
skall kunna starta. Till sådana åtgärder hör också att göra en budget
och en verksamhetsplan för myndigheten avseende perioden den 1 juni - 31
december 1998. Utredaren skall lämna budgetunderlag till regeringen för
myndighetens verksamhet år 1999 inom en ram på 74 194 000 kronor i 1998
års prisläge. Vidare ingår att bedöma behovet av ADB-stöd och om
effektivitetsfördelar kan uppnås genom att stödet i vissa delar
samordnas med Invandrarverket. Andra uppgifter är att ansluta den nya
myndigheten till det statliga redovisningssystemet, att lägga upp
redovisningsplaner för myndighetens verksamhet och ingå de avtal som
behövs för verksamhetens drift. Det är angeläget att utredaren
uppmärksammar att utbetalningarna av den statliga ersättningen till
kommunerna för deras flyktingmottagande fungerar i övergångsskedet när
Invandrarverkets besluts- och betalningsfunktioner flyttas till
integrationsmyndigheten.
Den nya myndigheten skall bemannas med utgångspunkt i den nya kompetens
som behövs och med beaktande av reglerna om övergång av verksamhet i 6 b
§ lagen (1982:80) om anställningsskydd. Ett mål skall också vara att
myndigheten bemannas med hänsyn till samhällets mångfald.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om utredningens arbete och bereda dem tillfälle att framföra
synpunkter samt genomföra förhandlingar enligt lagen (1976:580) om
medbestämmande i arbetslivet.
Utredaren skall lämna förslag till budgetunderlag för myndighetens
verksamhet för budgetåret 1999 senast den 1 mars 1998. Uppdragets övriga
delar skall redovisas senast den 1 april 1998.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124), samt om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).