Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Bostadsrättsutredningen (Ju 1996:10), Dir. 1997:116
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1997-09-25
Dir. 1997:116
Beslut vid regeringssammanträde den 25 september 1997
Sammanfattning av uppdraget
Den utredare som har till uppgift att föreslå ett offentligt
bostadsrättsregister (Bostadsrättsutredningen, Ju 1996:10) ges uppdrag
att göra en översyn av vissa delar av bostadsrättslagen. Utredaren skall
- utvärdera det regelverk i bostadsrättslagen som syftar till att
förhindra ekonomiskt osunda bostadsföretag, samt
- överväga frågor om bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter,
deposition av årsavgift, differentierade insatser, och särskilda krav
för vissa besluts giltighet.
När det gäller de bestämmelser som har till syfte att förhindra osunda
bostadsföretag skall utredaren mot bakgrund av de senaste årens
utveckling undersöka hur reglerna om ekonomiska planer samt
förhandsavtal och kostnadskalkyler har fungerat i praktiken och ta
ställning till vilka ändringar som kan vara påkallade. Utredaren skall i
detta sammanhang pröva om nuvarande regler om kvalifikationskrav för
revisorer i bostadsrättsföreningar är lämpligt utformade.
I uppdraget avseende bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter
ingår att systematiskt jämföra bostadsrättslagens regler i dessa
avseenden med motsvarande bestämmelser i hyreslagen. Utredaren skall
därvid ta ställning till i vilken utsträckning det på grund av
omotiverade skillnader i systemen eller annars finns anledning att ändra
bestämmelserna i bostadsrättslagen.
Bakgrund
Bostadsrättsutredningen
Regeringen beslutade den 19 december 1996 att tillkalla en särskild
utredare med uppdrag att föreslå hur ett offentligt bostadsrättsregister
skall se ut samt att se över frågor om förvärv och pantsättning av
bostadsrätt (se dir. 1996:108). Bostadsrättsregistret skall utformas så
att det kan ligga till grund för ett nytt pantsättningssystem. Registret
skall innehålla nödvändiga uppgifter om den lägenhet bostadsrätten avser
samt innehålla uppgifter om förvärv av bostadsrätten.
Utredningen har antagit namnet Bostadsrättsutredningen (Ju 1996:10).
Uppdraget skall, enligt direktiven, vara slutfört senast den 31 december
1997.
Bostadsrättslagen
Bostadsrättslagen (1991:614) trädde i kraft den 1 juli 1991 och ersatte
den då gällande bostadsrättslagen (1971:479). Den nya lagen byggde på
1971 års bostadsrättslag men innehöll flera sakliga nyheter. Lagen
innehåller i huvudsak bestämmelser om förhållandet mellan
bostadsrättshavaren och bostadsrättsföreningen. Den tar i olika kapitel
upp bestämmelser om bl.a. föreningens medlemmar, upplåtelse av
lägenheter med bostadsrätt, förhandsavtal, övergång av bostadsrätt,
bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter, tvångsförsäljning,
föreningens organisation, skadestånd, straff och vite samt förfarandet
vid bostadsrättstvister.
Vissa ändringar har gjorts i bostadsrättslagen efter år 1991. Här bör
följande nämnas. Den 1 juli 1992 sänktes lagens krav på minsta antal
medlemmar i föreningen resp. minsta antal lägenheter i föreningens hus
(se prop. 1992/93:144, bet. 1992/93:LU27, rskr. 1992/93:225 och SFS
1993:314). Den 1 januari 1996 tillkom ett antal lagändringar som syftade
till att stärka bostadsrättens värde som pant (se prop. 1995/96:17, bet.
1995/96:BoU3, rskr. 1995/96:101 och SFS 1995:1464).
Ändringarna innebar bl.a. att det infördes en legal panträtt med bästa
förmånsrätt för fordringar på vissa avgifter till bostadsrättsföreningen
och att tvångsförsäljning enligt bostadsrättslagen gjordes till en
uppgift för kronofogdemyndigheten.
Behovet av en översyn
Bostadsrättslagstiftningen har alltså så sent som år 1991 varit föremål
för en genomgripande översyn. Någon lika omfattande översyn är därför
inte aktuell nu. I några avseenden finns det emellertid anledning att
överväga ändringar i lagstiftningen, bl.a. med hänsyn till utvecklingen
på bostadsmarknaden och till förändringar i annan lagstiftning. Dessa
överväganden bör lämpligen ske inom ramen för Bostadsrättsutredningens
arbete.
Ekonomiska planer, kostnadskalkyler m.m.
Den nya bostadsrättslagen tillkom före den fastighetskris som i början
av 1990-talet drabbade Sverige. Under senare år har ett stort antal
bostadsrättsföreningar gått i konkurs. Många andra har eller har haft
finansiella problem. Framför allt är det bostadsrättsföreningar bildade
under åren 1988 - 1991 som har haft problem. Att bostadsrättsföreningar
går i konkurs eller har allvarliga finansiella problem i den
utsträckning som har blivit fallet under 1990-talet är ett nytt problem.
Detta har aktualiserat frågan om de regler som syftar till att avvärja
eller hantera obeståndssituationer i alla avseenden är lämpligt
utformade. Frågor av detta slag, inte minst frågor kring de ekonomiska
planer som bostadsrättsföreningar skall upprätta, har tagits upp i en
framställan från HSB Riksförbund och i Riksdagens revisorers rapport
Ekonomiska planer för bostadsrättsföreningar (rapport 1996/97:7).
Först skall något sägas om de ekonomiska planerna. Ett villkor för att
en bostadsrättsförening skall få upplåta bostadsrätter är att det har
upprättats en ekonomisk plan och att den har registrerats av Patent- och
registreringsverket (se 3 kap. 1 § bostadsrättslagen). Dessförinnan kan
föreningen endast träffa avtal om att i framtiden upplåta en lägenhet
med bostadsrätt (förhandsavtal). För sådana avtal gäller särskilda
bestämmelser, bl.a. att de måste föregås av s.k. kostnadskalkyler. En
ekonomisk plan skall innehålla de uppgifter som är av betydelse för att
man skall kunna bedöma föreningens verksamhet. Boverket har utarbetat
allmänna råd för utformningen av bl.a. ekonomiska planer (Ekonomiska
planer för bostadsrättsföreningar [1995:6]). Vidare gäller att en ny
plan skall upprättas och registreras, om något har inträffat som är av
väsentlig betydelse för bedömningen av föreningens verksamhet. I annat
fall får föreningen därefter normalt inte upplåta lägenheter med
bostadsrätt (se 3 kap. 4 § bostadsrättslagen).
Frågor om ekonomiska planer och förhandsavtal var aktuella under
förarbetena till bostadsrättslagen. I direktiven till 1986 års
Bostadsrättsutredning (dir. 1986:5) fick utredaren i uppdrag att
undersöka hur det dåvarande systemet med ekonomiska planer och
upplåtelse av bostadsrätt hade fungerat i praktiken och om några
lagändringar var påkallade. Bakgrunden till uppdraget var viss kritik
som hade riktats mot systemet. Kritiken avsåg det förhållandet att
förhandsavtal var förbjudna samtidigt som utvecklingen innebar att
blivande bostadsrättshavare på ett tidigt stadium gavs möjlighet att
påverka utformningen av sin lägenhet vilket föranledde osäkra
avtalskonstruktioner. En annan kritik var att det förekom bristfälliga
och vilseledande ekonomiska planer samt osäkerhet om när en ny plan
behövde upprättas.
Utredningen föreslog i sitt betänkande Översyn av bostadsrättslagen m.m.
(SOU 1988:14) vissa lättnader i kraven på ekonomisk plan för den
situationen att bostadsrätt skulle upplåtas till en lägenhet som inte
hade tagits upp i den ekonomiska planen. Utredningen föreslog vidare att
förhandsavtal skulle tillåtas. Som en förutsättning för ett giltigt
förhandsavtal uppställde utredningen ett krav på att en kostnadskalkyl
skulle finnas. Dessa förslag flöt in i 1991 års bostadsrättslag.
Utvecklingen på bostadsrättsmarknaden med uppkomsten av ett stort antal
insolventa bostadsrättsföreningar har väckt frågan om bestämmelserna i
bostadsrättslagen om ekonomisk plan är tillräckligt effektiva instrument
för att förhindra ekonomiskt osunda bostadsföretag. Det har också visat
sig att det med dagens regler är svårt för bostadsrättsföreningarna att
leva upp till kraven på ny ekonomisk plan vid väsentligt ändrade
förhållanden. Vidare torde förekomsten av förhandsavtal ha minskat de
ekonomiska planernas betydelse och har i stället satt kostnadskalkylerna
i fokus.
Regeringen anser mot denna bakgrund att det nu är lämpligt att på nytt
ta ställning till vilket slag av ekonomisk information som bör
sammanställas inför ett bostadsrättsprojekt och formerna för sådan
information. Det är också lämpligt att på nytt överväga vilken
information som skall finnas tillgänglig för den blivande
bostadsrättshavaren i samband med avtal om upplåtelse av bostadsrätt och
i samband med förhandsavtal.
Den genom 1991 års lagstiftning införda möjligheten att teckna
förhandsavtal har inneburit att bostadsrätter har kommit att
marknadsföras på ett tidigare stadium än vad som förut har varit fallet.
Det finns anledning att nu utvärdera erfarenheterna av reglerna om
förhandsavtal.
En fråga som berör de ekonomiska planerna och kostnadskalkylerna är
intygsgivarnas ställning. En ekonomisk plan och en kostnadskalkyl skall
vara försedd med intyg från två personer (se 3 kap. 2 § och 5 kap. 3 §
bostadsrättslagen). Intygsgivarna skall bl.a. intyga att planen enligt
deras omdöme vilar på tillförlitliga grunder. Endast en av intygsgivarna
får vara anställd hos företag, organisation eller någon annan som har
bildat bostadsrättsföreningen eller hjälpt till med föreningsbildningen
eller med att upprätta den ekonomiska planen (se 3 kap. 3 §).
Regeln om vilka bindningar som får finnas mellan intygsgivarna och de
organisationer som har bildat föreningen eller upprättat den ekonomiska
planen infördes år 1982. Den tillkom efter kritik om att intygsgivare i
vissa fall hade haft svårt att gentemot sin arbetsgivare hävda en egen
uppfattning om planens hållbarhet eller om beräkningarna i planen. Vid
den tidpunkten var man emellertid inte beredd att ställa upp ett krav på
att båda intygsgivarna skulle vara fristående. Man befarade att man
därigenom skulle kunna gå miste om värdefulla kunskaper som de dåvarande
intygsgivarna hade (se prop. 1981/82:169 s. 37).
I den ovan angivna rapporten från Riksdagens revisorer har
intygsgivarnas roll i det nuvarande systemet uppmärksammats. Revisorerna
har ansett att det kan ifrågasättas om intygsgivarna i tillräcklig grad
är objektiva då det i dag är vanligt att samma intygsgivare arbetar
tillsammans vid flera olika projekt. Revisorerna har vidare pekat på att
intygsgivarnas ansvar inte är reglerat i bostadsrättslagen. Regeringen
anser att det nu är befogat att se över frågan om intygsgivarnas
oberoende och ansvar liksom frågan om hur tillsynen över intygsgivarna
bör vara ordnad.
Revision
De finansiella problem som vissa bostadsrättsföreningar har haft under
senare år har också aktualiserat frågan om det bör ställas särskilda
kvalifikationskrav på revisorer i bostadsrättsföreningar. Lagen
(1987:667) om ekonomiska föreningar (föreningslagen) ställer upp vissa
sådana kvalifikationskrav för revisorer i ekonomiska föreningar. Bl.a.
gäller att revisorn skall ha den insikt i och erfarenhet av redovisning
och ekonomiska förhållanden som med hänsyn till arten och omfånget av
föreningens verksamhet fordras för uppdragets fullgörande. Det är inte
nödvändigt att det alltid finns en auktoriserad eller godkänd revisor.
Men om tillgångarnas nettovärde enligt fastställda balansräkningar för
de två senaste räkenskapsåren överstiger ett gränsbelopp som motsvarar
1 000 gånger det basbelopp som gällde under den sista månaden av
respektive räkenskapsår, skall minst en revisor vara auktoriserad eller,
om tillstånd ges till det, godkänd. Detsamma gäller om antalet anställda
hos föreningen under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren i
medeltal har överstigit 200 (se 8 kap. 3 och 5 §§ föreningslagen).
Bostadsrättslagen hänvisar i huvudsak till föreningslagen beträffande
revision. Bostadsrättsföreningar är emellertid i stort sett undantagna
från föreningslagens krav på att det skall finnas en auktoriserad eller
godkänd revisor i föreningen. Länsstyrelsen har dock möjlighet att
ställa upp ett sådant krav när detta är påkallat av särskilda skäl (se 9
kap. 26 § bostadsrättslagen).
Regeringen anser att de senaste årens utveckling med finansiella problem
för många bostadsrättsföreningar ger anledning att överväga om det nu är
dags att uppställa längre gående krav på revisorns kvalifikationer.
Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter
I 7 kap. bostadsrättslagen finns bestämmelser om bostadsrättshavarens
rättigheter och skyldigheter gentemot bostadsrättsföreningen. Flera av
bestämmelserna har utformats med de motsvarande hyresrättsliga
bestämmelserna i 12 kap. jordabalken (hyreslagen) som förebild.
Det finns emellertid också avvikelser. Ett exempel är att
bostadsrättslagen inte innehåller någon motsvarighet till hyreslagens
bestämmelser om sådant åtgärdsföreläggande som en hyresgäst kan utverka
om det finns brister i lägenhetens eller fastighetens skick eller om det
annars föreligger hinder eller men i nyttjanderätten (se 16 § andra
stycket hyreslagen).
Ett annat exempel kan hämtas från reglerna om upphörande av
nyttjanderätten på grund av för sen betalning av hyra respektive
årsavgift (vilken ofta debiteras månadsvis) eller på grund av annat
avtalsbrott. Gemensamt för hyreslagen och bostadsrättslagen är att en
för sen betalning kan leda till förverkande men att hyresrätten
respektive bostadsrätten kan återvinnas, om betalning sker inom viss
tid. För hyresrätter gäller emellertid också att hyresgästen förlorar
sin rätt till förlängning av avtalet om han har åsidosatt sina
förpliktelser i så hög grad att avtalet skäligen inte bör förlängas (se
46 § första stycket 2 hyreslagen). Så kan t.ex. bli fallet vid upprepade
förseningar med hyresbetalningen och utan hinder av att betalning har
erlagts inom återvinningsfristen eller, när det gäller annat
avtalsbrott, rättelse har vidtagits. Någon motsvarighet till denna
reglering finns inte för bostadsrätter. Frågan om införandet av sådana
bestämmelser i bostadsrättslagen har varit aktuell tidigare. I 1986 års
Bostadsrättsutrednings betänkande Översyn av bostadsrättslagen m.m. (SOU
1988:14) föreslogs att nyttjanderätten till en bostadsrätt skulle kunna
förklaras förverkad om bostadsrättshavaren vid upprepade tillfällen inte
betalade den aktuella avgiften i tid. Departementschefen uttalade i
förarbetena till 1991 års bostadsrättslag (prop. 1990/91:92 s. 55) att
bostadsrättslagen i möjlig mån borde anpassas till hyreslagen såvitt
avser dessa frågor. Bl.a. denna fråga övervägdes vid den tidpunkten av
1989 års hyreslagskommitté (Bo 1984:04). Utredningens förslag i
motsvarande fråga för hyresrätter borde därför, enligt
departementschefen, avvaktas.
Det kan vidare noteras att bostadsrättslagens regler om förverkande av
nyttjanderätten på grund av bristande betalning av årsavgift inte
innehåller någon motsvarighet till bestämmelserna i 44 § hyreslagen om
hyresvärdens skyldighet att informera socialnämnden om uppsägningen och
att underrätta hyresgästen om dennes möjlighet att återvinna
hyresrätten.
Till de nu redovisade exemplen kommer att det sedan den nya
bostadsrättslagens ikraftträdande har genomförts reformer i
hyreslagstiftningen utan att några motsvarande ändringar har gjorts
beträffande bostadsrätt. Här bör nämnas de ändringar som trädde i kraft
den 1 juli 1993 och som innebar bl.a. att reglerna om förverkande av
hyresrätt på grund av bristande hyresbetalning mildrades genom att den
s.k. förverkandefristen förlängdes från två dagar till en vecka (se 42 §
första stycket i hyreslagen). Vidare blev det möjligt för socialnämnden
att ta på sig betalningsansvaret för hyran med verkan att hyresgästen
inte förlorade sin bostad. En bestämmelse infördes om att en
bostadshyresgäst inte fick skiljas från lägenheten, om han på grund av
sjukdom eller liknande oförutsedd omständighet inte hade betalt hyran i
tid (se 44 § fjärde stycket hyreslagen). Slutligen stärktes reglerna
till skydd för hyresgästerna mot störningar i boendet. Hyresvärden är
numera skyldig att uppmana den störande hyresgästen att se till att
störningarna omedelbart upphör och att omedelbart underrätta
socialnämnden om störningarna. I mycket allvarliga störningsfall kan
hyresavtalet sägas upp till omedelbart upphörande (se 25 § hyreslagen).
I samband med 1993 års hyresrättsliga reform uttalade departementschefen
att det fick övervägas i annat sammanhang om förslagen i propositionen
gav anledning att ändra bestämmelser i bostadsrättslagen (se prop.
1992/93:115 s. 13).
Regeringen anser att det nu är lämpligt att göra dessa överväganden.
Regeringen anser det vidare påkallat att göra en systematisk jämförelse
mellan de bostadsrättsliga och hyresrättsliga regelverken i dessa
avseenden. Därvid bör det förutsättningslöst prövas i vilken
utsträckning det finns anledning att anpassa bostadsrättslagens
bestämmelser till vad som gäller på hyresrättens område. Regeringen vill
emellertid framhålla att det också finns omständigheter som talar för
att bostadsrättshavaren i vissa avseenden bör ges en annan ställning än
hyresgästen. Bostadsrätten skiljer sig ju i bl.a. det avseendet från
hyresrätten att rättigheten har upplåtits mot en insats. Det har
ifrågasatts om det mot bakgrund av att bostadsrättshavaren genom
förvärvet av bostadsrätten har gjort en ekonomisk investering av samma
slag som den som köper en fastighet är rimligt att bostadsrättshavarens
nyttjanderätt är förenad med inskränkningar av det slag som finns i dag,
t.ex. inskränkningar i rätten att hyra ut lägenheten (jfr 7 kap. 10 och
11 §§). Det finns därför anledning att pröva om dessa inskränkningar bör
lättas upp. I detta sammanhang måste dock beaktas det gemensamma
intresset för bostadsrättshavarna av en ändamålsenlig förvaltning och
skötsel av föreningens hus.
Inom Justitiedepartementet övervägs f.n. de förslag som 1995 års
hyreslagstiftningsutredning presenterade i sitt slutbetänkande Översyn
av förvärvslagen och hyreslagen - Borgen och pant (SOU 1996:148). Vidare
arbetas det inom departementet med det förslag om utvidgade möjligheter
till andrahandsuthyrning som lades fram av 1989 års hyreslagskommitté i
betänkandet Ny hyreslag (SOU 1991:86). Även detta lagstiftningsarbete -
som avser bl.a. frågor om andrahandsuthyrning av bostadslägenhet och
åtgärdsföreläggande vid s.k. ursprunglig brist - kan föra med sig ett
behov av en motsvarande översyn på det bostadsrättsliga området.
Deposition av årsavgift
I lagen (1927:56) om nedsättning av pengar hos myndighet finns generella
regler om rätt för en gäldenär att i vissa fall fullgöra betalning genom
att deponera ett belopp hos länsstyrelsen. Nedsättning får ske när
borgenären vägrar att ta emot erbjuden betalning, när gäldenären på
grund av borgenärens bortovaro, sjukdom eller annan av borgenären
beroende omständighet är förhindrad att göra betalningen, när gäldenären
inte vet eller bör veta vem borgenären är och när det är ovisst vem av
flera som är rätt borgenär och gäldenären inte skäligen kan anses
skyldig att på egen risk bedöma till vem som betalningen skall ske.
I hyresförhållanden finns en längre gående rätt för hyresgästen att
deponera hyran, nämligen när hyresgästen anser sig ha en motfordran mot
hyresvärden och när det råder tvist om storleken av hyra som skall utgå
i pengar men inte är till beloppet bestämd i avtalet (se 21 §
hyreslagen). Genom en ändring som trädde i kraft den 1 januari 1996 har
motsvarande regler införts i 8 kap. 12 a § jordabalken beträffande
arrende.
Någon motsvarighet till den utvidgade rätt till deposition som gäller
för hyresgäster och som nyligen har införts för arrendatorer finns inte
för bostadsrättshavare. Regeringen anser att det nu bör övervägas om
bostadsrättshavare skall få möjlighet att deponera årsavgift i samma
utsträckning som är fallet för arrendatorer och hyresgäster.
Differentierade insatser
Åtminstone en bostadsrättsorganisation har i sina normalstadgar infört
bestämmelser som syftar till att möjliggöra differentierade insatser.
Tanken är att boende, som föredrar att redan från början betala en
större kapitalinsats för att därmed få lägre månadskostnader, skall
kunna göra det. Regeringen anser att det bör analyseras vilka problem
ett system med differentierade insatser kan innebära och om ett sådant
system bör regleras i lagen.
Särskilda krav för vissa besluts giltighet
I 9 kap. 16 § bostadsrättslagen uppställs särskilda krav för att vissa
beslut av föreningsstämman skall vara giltiga. Bl. a. gäller som
huvudregel att en ändring av insatsen för en bostadsrätt som medför en
rubbning av det inbördes förhållandet mellan insatserna är giltig endast
om samtliga bostadsrättshavare som berörs av ändringen har gått med på
beslutet. Beslutet kan emellertid bli giltigt även om enighet inte har
uppnåtts. För detta krävs att två tredjedelar av de berörda
bostadsrättshavarna har gått med på beslutet och att detta dessutom har
godkänts av hyresnämnden.
På senare tid har man i en del bostadsrättsföreningar där en stor del av
lånen har tagits upp genom föreningen beslutat att kraftigt reducera
denna belåning. I motsvarande mån har bostadsrättshavarnas insatser
höjts. Eftersom detta förfarande inte rubbar det inbördes förhållandet
mellan insatserna, gäller inte de nyssnämnda särskilda kraven i 9 kap 16
§ bostadsrättslagen. I stället gäller föreningslagens bestämmelser om
beslut om ändring av stadgarna (se 7 kap. 14 och 15 §§ föreningslagen).
Även dessa bestämmelser uppställer stränga majoritetskrav (tre
fjärdedels majoritet) men inget krav på hyresnämndens godkännande.
Det kan ifrågasättas om inte ett beslut om höjd insats eller avgift ofta
kan vara lika ingripande för medlemmen som de beslut som i dag behandlas
i 9 kap. 16 §. Det kan å andra sidan hävdas att alltför stränga
majoritetskrav hämmar föreningens möjlighet att åstadkomma den vid varje
tidpunkt bästa finansieringen av verksamheten. Regeringen anser därför
att bestämmelserna om villkoren för beslut av de nu aktuella slagen bör
ses över. Det är naturligt att utredaren i det sammanhanget även ser
över majoritetskraven för andra slag av beslut.
Utredningsuppdraget
Allmänt
Utredaren skall lämna förslag till de lagregler som behövs och till de
författningsändringar i övrigt som förslagen kan medföra.
Ekonomiska planer, kostnadskalkyler m.m.
Det är angeläget att det regelverk i bostadsrättslagen som har
tillkommit för att förhindra ekonomiskt osunda bostadsföretag är
effektivt.
En första uppgift för utredaren i detta sammanhang är därför att
undersöka hur de nuvarande reglerna om ekonomiska planer har fungerat i
praktiken och att förutsättningslöst ta ställning till om några
ändringar i systemet är påkallade. En grundläggande fråga är därvid
vilka syften som den ekonomiska planen skall tillgodose och om de
nuvarande reglerna tillgodoser dessa syften. Om utredaren finner att
systemet med ekonomiska planer skall bestå, skall hon särskilt granska
om nuvarande regler om planernas innehåll har visat sig vara
ändmålsenligt utformade. Hon skall vidare överväga om den prövning av
hållbarheten i ett bostadsrättsprojekt som i dag sker genom
den ekonomiska planen bör förskjutas till en tidigare tidpunkt. Vidare
skall hon ta ställning till om det bör ställas krav på att det vid sidan
av planen tillhandahålls annan information som är mera lättillgänglig
för lekmannen. Slutligen skall hon utvärdera de nuvarande bestämmelserna
om upprättande av ekonomiska planer vid ändrade ekonomiska förhållanden.
Utredaren skall också utvärdera erfarenheterna av reglerna om
förhandsavtal. Hon skall därvid ta ställning till om de nuvarande
reglerna om kostnadskalkyler tillgodoser det behov av information som
den blivande bostadsrättshavaren har i samband med ett förhandsavtal.
Utredaren skall vidare uppmärksamma intygsgivarna. I den delen skall
utredaren utvärdera om det nuvarande regelverket har visat sig kunna
garantera oberoende och kompetenta intygsgivare. Hon skall också granska
om reglerna om tillsyn över intygsgivarna är ändamålsenligt utformade.
Revision
Utredaren skall överväga om det bör ställas krav på att någon av
föreningens revisorer alltid skall vara auktoriserad eller godkänd.
Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter
Utredaren skall göra en allmän översyn av bostadsrättslagens
bestämmelser om bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter
gentemot föreningen. Översynen skall föregås av en jämförelse mellan
bostadsrättslagens nyttjanderättsliga regler och de motsvarande
bestämmelserna i hyreslagen. Vid sina överväganden skall utredaren
särskilt beakta intresset av att det nyttjanderättsliga regelverket ger
de boende det sociala skydd som kan krävas av en lagstiftning på detta
område. Utredaren skall samtidigt ta ställning till om
bostadsrättshavaren har den frihet i sitt nyttjande som är rimlig med
hänsyn till de ekonomiska åtaganden som bostadsrättshavaren har gjort i
samband med förvärvet av bostadsrätten. Detta kan ge anledning att pröva
bl.a. om bostadsrättshavaren skall ges vidgade möjligheter att hyra ut
sin lägenhet. Som tidigare har antytts får den enskilde
bostadsrättshavarens frihet i nyttjandet emellertid inte bli så
långtgående att en ändamålsenlig förvaltning och skötsel av föreningens
hus försvåras.
Deposition av årsavgift
Utredaren skall överväga om en möjlighet till deposition hos
länsstyrelsen av årsavgift efter mönster från vad som gäller för
hyresgäster och arrendatorer bör införas för bostadsrättshavare. För
detta talar enligt regeringens mening såväl bostadssociala skäl som det
förhållandet att möjligheten finns vid hyresförhållanden och arrende.
Det kan emellertid finnas skäl som talar mot eller som talar för vissa
avvikelser i den närmare utformningen. Utredaren skall undersöka detta.
Differentierade insatser
Utredaren skall utvärdera de erfarenheter som kan finnas av
differentierade insatser och överväga om denna fråga bör närmare
regleras.
Särskilda krav för vissa besluts giltighet
Utredaren skall ta ställning till om det bör införas särskilda, från
föreningslagen avvikande, villkor i fråga om beslut som avser höjning av
insats eller årsavgift. Utredaren skall i detta sammanhang också
överväga om det av bostadssociala skäl eller av annan orsak finns
anledning att uppställa villkor av det slag som anges i 9 kap. 16 §
bostadsrättslagen för andra slag av beslut än de som i dag behandlas i
paragrafen. Också om utredaren finner att lagstiftningen i något
avseende uppställer omotiverat stränga majoritetskrav, står det henne
fritt att föreslå förändringar.
Att beakta i övrigt för utredaren
Som tidigare har nämnts skall, enligt de ursprungliga direktiven,
utredarens uppdrag beträffande ett offentligt bostadsrättsregister och
frågor om förvärv och pantsättning av bostadsrätt vara slutfört senast
den 31 december 1997. Senare har framkommit att dessa frågor kräver
sådana överväganden att utredningstiden redan av den anledningen bör
förlängas. De nya uppdrag som utredaren nu erhåller motiverar att tiden
för uppdraget förlängs ytterligare.
Mot denna bakgrund förlängs tiden för utredarens uppdrag till den 31
december 1999. Utredaren skall dock senast den 30 juni 1998 i ett
delbetänkande redovisa sina förslag när det gäller bostadsrättsregister
och frågor om förvärv och pantsättning av bostadsrätt. Återstående
frågor skall tas upp i slutbetänkandet. I den mån de återstående
frågorna har nära samband med frågorna om bostadsrättsregister samt
pantsättning och förvärv av bostadsrätt skall dock utredarens förslag i
dessa delar redovisas vid samma tidpunkt som förslagen om
bostadsrättsregister m.m.
Vad som sagts i de ursprungliga direktiven om utredarens skyldighet att
beakta vissa generella direktiv till samtliga kommittéer och särskilda
utredare och att hålla sig informerad i olika avseenden skall gälla även
för det nya uppdrag som utredaren fått genom dessa tilläggsdirektiv.
Härutöver skall utredaren hålla sig informerad om det arbete som bedrivs
av den särskilda utredare som har i uppdrag att göra en översyn av
hyreslagstiftningen och systemet för prövning av hyres- och arrendemål
(dir. 1997:97) och vid behov samråda med den utredningen. Utredaren
skall vidare hålla sig underrättad om det hyresrättsliga
lagstiftningsarbete som för närvarande bedrivs inom Regeringskansliet i
anledning av förslag lämnade av 1989 års hyreslagskommitté och 1995 års
hyreslagstiftningsutredning.