Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Avveckling av Järva skjutbanor, Dir. 1997:115
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1997-10-30
Dir. 1997:115
Beslut vid regeringssammanträde den 30 oktober 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas för att i samråd med berörda kommuner,
myndigheter och andra intressenter och med biträde av
Fortifikationsverket utreda behovet av ersättningskapacitet för
skytteverksamheten vid Järva skjutbanor. Om sådant behov finns, skall
möjligheterna att ersätta denna kapacitet belysas. Uppdraget skall
redovisas senast den 1 juni 1998.
Bakgrund
Järva skjutbanor anlades i början på 1900-talet på statligt ägd mark och
har sedan dess använts för militära ändamål. År 1970 överfördes marken
från dåvarande Fortifikationsförvaltningen till dåvarande
Byggnadsstyrelsen. I samband med överlåtelsen kom
Fortifikationsförvaltningen och Byggnadsstyrelsen överens om att marken
kostnadsfritt skulle upplåtas till Fortifikationsverket och att
upplåtelsen skulle gälla så länge Fortifikationsförvaltningen för
Försvarsmaktens räkning hade behov av marken. När marken behövde tas i
anspråk för byggandet av en godsterminal för Statens järnvägar skulle
Fortifikationsförvaltningen med två års varsel frånträda markområdet.
Byggandet av denna godsterminal har hittills inte aktualiserats.
I samband med att Byggnadsstyrelsen lades ned och Vasakronan AB
bildades övergick ägandet av marken till Vasakronan AB.
Skjutbanorna används dels av Försvarsmakten, dels av frivilliga
försvarsorganisationer.
Marken är belägen inom Stockholms, Sundbybergs och Solna stad samt
Sollentuna kommun.
Solna stad och Sundbybergs stad har i en skrivelse till regeringen
den 22 maj 1990 redovisat sitt intresse av att disponera vissa delar av
markområdet för bostadsändamål och för natur- och friluftsliv samt
hemställt att regeringen vidtar sådana åtgärder att Järvabanorna kan
friställas. Försvarsmakten har i en skrivelse den 7 mars 1997 redovisat
sitt behov av tillgång till skjutbanor i Stockholmsregionen. Av
redovisningen framgår bl.a. att det inte går att ersätta all den
kapacitet som finns på Järva skjutbanor med befintliga alternativ,
varken när det gäller Försvarsmaktens egna behov eller behovet för den
frivilliga skytteverksamheten.
Uppdraget
En utredare tillkallas för att utreda behovet av ersättningskapacitet
för skytteverksamheten vid en avveckling av Järva skjutbanor. Utredaren
skall vidare, om ett sådant behov finns, utreda förutsättningarna för
att skapa alternativa möjligheter för Försvarsmakten och andra användare
av Järva skjutbanor att bedriva motsvarande verksamhet vid andra
lämpliga anläggningar. Utredaren skall i första hand undersöka
möjligheterna att använda och vid behov bygga ut redan befintliga
anläggningar. Om detta inte visar sig ändamålsenligt kan utredaren även
föreslå nylokalisering av sådana anläggningar.
Utredaren skall senast den 1 juni 1998 redovisa resultatet av sitt
arbete.
Hur arbetet skall bedrivas
Utredaren skall i sitt arbete samverka med berörda myndigheter och
kommuner, berörda frivilliga försvarsorganisationer och Vasakronan
AB.
Fortifikationsverket skall biträda utredaren i arbetet.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser
(dir. 1994:124) samt om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och
det brottsförebyggande arbetet
(dir. 1996:49).
För utredningsarbetet gäller också regeringens direktiv om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23). I detta sammanhang skall
utredaren redovisa ekonomiska effekter av sina förslag, både i fråga om
rationaliseringsvinster på lång och kort sikt inklusive eventuella
avvecklingskostnader.