Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagen mot etnisk diskriminering, Dir. 1997:11
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1997-01-23
Dir. 1997:11
Beslut vid regeringssammanträde den 23 januari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av lagen (1993:134) mot
etnisk diskriminering.
Utredaren skall
- analysera vilka orsaker som kan ligga bakom att fall av påstådd etnisk
diskriminering på arbetsmarknaden inte förts till Arbetsdomstolen i den
omfattning som förväntades vid tillkomsten av lagen mot etnisk
diskriminering,
- inhämta kunskaper om och redovisa ett antal andra länders
lagstiftning och åtgärder i övrigt mot etnisk diskriminering på
arbetsmarknaden samt deras effektivitet,
- överväga möjligheterna att i lagen mot etnisk diskriminering, på
motsvarande sätt som i jämställdhetslagen, införa föreskrifter för
arbetsgivaren om dels aktiva åtgärder mot etnisk diskriminering, dels
därpå byggda årliga planer motsvarande jämställdhetsplaner enligt
jämställdhetslagen,
- föreslå sådana lagändringar eller åtgärder i övrigt som utredaren kan
finna motiverade för att mer effektivt förebygga och motverka etnisk
diskriminering på arbetsmarknaden,
- överväga hur förbudsreglerna i lagen mot etnisk diskriminering skall
förhålla sig till motsvarande bestämmelser i jämställdhetslagen
(1991:433) samt i en eventuell lagstiftning mot diskriminering i
arbetslivet av personer med funktionshinder och av homosexuella.
Syfte
Lagen (1994:134) mot etnisk diskriminering trädde i kraft den 1 juli
1994. Lagens ändamål är att motverka etnisk diskriminering.
Diskrimineringsförbuden, som omfattar hela arbetsmarknaden, syftar till
att ge skydd åt både arbetssökande och anställda. Förbud riktas mot
avsiktliga, otillbörliga förfaranden som innebär negativ särbehandling
på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller
trosbekännelse. Indirekt diskriminering omfattas i princip inte av
förbuden. Förbudet mot otillbörlig särbehandling av arbetssökande avser
fall där arbetsgivaren förbigår en arbetssökande och anställer någon
annan än den diskriminerade. Förbudet mot otillbörlig särbehandling av
arbetstagare inriktas på tre olika situationer. Den första gäller
anställningsvillkor och andra arbetsvillkor, den andra
arbetsledningsbeslut och den tredje särskilt ingripande åtgärder från
arbetsgivarens sida mot arbetstagaren, t.ex. uppsägning.
Talan enligt lagen kan väckas av såväl enskild arbetstagare,
arbetssökande eller facklig organisation som av Diskrimi-
neringsombudsmannen. Ombudsmannens processförande roll i
diskrimineringstvister påminner i huvudsak om den roll som
Jämställdhetsombudsmannen har i könsdiskrimineringstvister. I vissa i
lagen särskilt angivna situationer får ombudsmannen föra talan bara om
organisationen inte gör det.
Det viktigaste syftet med en lagstiftning mot etnisk diskriminering i
arbetslivet är den normbildande effekt som en sådan lagstiftning får. Av
lagens förarbeten (prop. 1993/94:101) framgår att man räknat med att
Arbetsdomstolen skall komma att utveckla en praxis i diskrimineringsmål,
både vad gäller lagens materiella regler och de processuella regler,
t.ex. bevisbördefrågor, som är aktuella i samband med tillämpningen av
lagen.
De senaste årens situation på arbetsmarknaden med hög arbetslöshet och
sjunkande arbetskraftstal har särskilt hårt drabbat personer med
utländsk bakgrund. För vissa invandrargrupper är arbetslöshetssiffrorna
närmast katastrofala. Ett etniskt och socialt segregerat samhälle håller
på att växa fram. Vi är på väg att få en ny typ av klassamhälle där den
etniska bakgrunden får allt större betydelse.
Många försök har gjorts att förklara den höga arbetslösheten bland
personer med invandrarbakgrund. Några helt klara svar går inte att få.
Många tecken tyder dock på att etnisk diskriminering spelar en roll för
den höga arbetslösheten bland invandrare.
I regeringsförklaringen från mars 1996 framhålls att det är av särskild
vikt att kampen mot arbetslösheten bland invandrare ges förtur. Detta
förutsätter åtgärder av flera olika slag. Ett viktigt instrument är en
effektiv och trovärdig lagstiftning mot etnisk diskriminering på
arbetsmarknaden.
Kritik som framförts mot lagen
I flera sammanhang har det framförts önskemål om en mer effektiv
lagreglering mot etnisk diskriminering.
Nämnden mot etnisk diskriminering har i en skrivelse den 24 september
1996 till Inrikesdepartementet framfört att det står klart att lagen
mot etnisk diskriminering inte fungerar tillfredsställande. Nämndens
kritik mot lagen kan sammanfattas på så sätt att lagen i alltför stor
utsträckning begränsar både den skyddade personkretsen och de förbjudna
förfarandena samtidigt som beviskravet är för högt för den som anser sig
vara diskriminerad. Nämnden redovisar några förslag till ändringar.
Nämnden menar bl.a. att lagen bör skärpas så att det står klart att en
arbetsgivare över huvud taget inte får låta sig styras av etniska
faktorer. Det skulle kunna innebära att en otillbörlig särbehandling
skall omfatta hela anställningsförfarandet och inte begränsas till
sådana fall där en anställning kommit till stånd.
Nämnden anser också att beviskraven inte får vara så höga att det i
praktiken blir omöjligt att uppfylla dem. Vidare framhåller nämnden att
lagens påföljdssystem bör ses över och att det bör finnas ett förbud mot
trakasserier på arbetslivets område och "regler som säkerställer en
effektiv tillämpning" av lagen. Nämnden anser vidare att det bör utredas
huruvida även vårdslösa förfaranden bör omfattas av lagen.
Det har dessutom framförts kritik mot att inga mål enligt lagen har
förts till Arbetsdomstolen av Diskrimineringsombudsmannen trots att
över 150 sådana fall har anmälts till ombudsmannen. Likaså har det
kritiserats att fall av påstådd diskriminering i övrigt inte heller har
kommit till Arbetsdomstolens prövning i den omfattning som förväntades i
propositionen om lagen mot etnisk diskriminering.
Det har diskuterats om orsaken till detta är hänförlig till lagen i sig
eller om det finns andra orsaker. Oavsett orsaken kan det konstateras
att det om lagen skall få sin avsedda normbildande funktion, krävs att
Arbetsdomstolen får tillfälle att utbilda en praxis, både beträffande
det materiella innehållet och bevisfrågorna.
I debatten har det ibland föreslagits att det i lagen mot etnisk
diskriminering skall införas en motsvarighet till föreskrifterna i
jämställdhetslagen om krav på aktiva åtgärder från arbetsgivarna för att
nå vissa mål på jämställdhetsområdet och att årligen upprätta en
jämställdhetsplan. Mot förslaget har det dock rests invändningar. Man
har bl.a. pekat på svårigheterna dels att konkret definiera de
kategorier som skall omfattas av skyddet mot etnisk diskriminering, dels
att fastställa innehållet i de konkreta målen. Man har också framhållit
risken för missbruk av dokumentering av t.ex. rastillhörighet.
Det kan i sammanhanget noteras att konkreta förslag till hur arbetet mot
rasism och diskriminering på arbetsplatsen kan bedrivas finns bl.a. i
den gemensamma förklaring om att förebygga rasism och
främlingsfientlighet som arbetsmarknadens parter på europeisk nivå
antog i oktober 1995 samt i den broschyr "Utveckla mångfalden" som
Arbetsgivarverket gav ut år 1996. Det kan vidare noteras att bl.a.
Storbritannien och Nederländerna har vissa erfarenheter på detta område.
Lagen bör ses över
Lagen mot etnisk diskriminering trädde i kraft för drygt två och ett
halvt år sedan och det är oklart vilken effekt lagens förbudsregler har
haft för att motverka etnisk diskriminering på arbetsmarknaden.
Det råder samtidigt en betydande osäkerhet om vilka effekter en mera
långtgående lagreglering skulle komma att få. En effektiv lagstiftning
är visserligen en grundläggande förutsättning för att etnisk
diskriminering skall kunna förebyggas. Men lagen kan aldrig, hur
effektiv den än är, i sig helt förebygga diskriminering. Lagstiftningen
måste kompletteras med andra åtgärder.
Det kan inte uteslutas att lagstiftningen bör ändras för att mer
effektivt motverka etnisk diskriminering. Men det måste samtidigt
beaktas att det i nuvarande läge är svårt att bedöma hur lagen skulle ha
tillämpats av Arbetsdomstolen, om domstolen fått tillfälle att pröva
den. Det måste också beaktas vilka konsekvenser för arbetsmarknaden i
sin helhet som skulle kunna komma att bli följden av ändringar i
lagstiftningen.
Utredarens uppdrag
Utredaren skall analysera vad som förorsakat att fall av påstådd etnisk
diskriminering inte förts till Arbetsdomstolen i den omfattning som
förväntades vid lagens införande. Av särskild betydelse i detta
sammanhang är de fall som anmälts till Diskrimineringsombudsmannen.
Fallen skall delas upp utifrån om de avser arbetssökande eller redan
anställda.
Bland tänkbara skäl till att fallen inte har förts vidare till
Arbetsdomstolen skall utredaren särskilt beakta möjligheten att
diskriminering inte har förekommit eller att diskriminering visserligen
kan ha skett men att beviskraven kan ha gjort att det bedömts som
osannolikt med framgång i Arbetsdomstolen. Andra möjligheter som skall
beaktas är att diskriminering visserligen kan ha förekommit men att det
har varit fråga om sådan diskriminering som inte omfattas av lagen samt
vidare att förlikning kan ha ingåtts.
Utredaren skall även inhämta kunskaper om och redovisa ett antal andra
länders lagstiftning och åtgärder i övrigt mot etnisk diskriminering på
arbetsmarknaden samt deras effektivitet.
Om utredaren finner det vara motiverat skall hon eller han lämna förslag
om ändringar i lagen eller åtgärder i övrigt ägnade att motverka etnisk
diskriminering på arbetsmarknaden.
Utredaren skall därvid överväga möjligheterna att i lagen mot etnisk
diskriminering, på motsvarande sätt som i jämställdhetslagen, införa
föreskrifter riktade till arbetsgivaren om aktiva åtgärder mot etnisk
diskriminering samt lämna förslag till hur dessa skulle kunna utformas.
Ekonomiska konsekvenser av förslagen skall redovisas. Likaså skall
utredaren överväga möjligheterna att i lagen mot etnisk diskriminering
införa en regel om skyldighet för arbetsgivare att upprätta en
motsvarighet till jämställdhetslagens jämställdhetsplaner. I detta
sammanhang skall utredaren beakta dels de ovan redovisade invändningarna
mot förslagen, dels de idéer i detta avseende som föreligger såväl i
Sverige som i andra länder. Som exempel på åtgärder som skulle kunna
behandlas i motsvarigheten till jämställdhetsplaner kan nämnas
utvecklande av metoder för rekrytering, introduktion av nyanställda
samt hur mångfalden skall kunna kopplas till utveckling och planering av
verksamheten.
Överväganden om hur lagstiftningen skall vara utformad skall ske i nära
samråd med de två utredningarna om diskriminering i arbetslivet av
personer med funktionshinder och av homosexuella under förutsättning att
de kommer till stånd. Utredningarna skall samråda i frågan om det är
lämpligt att utforma diskrimineringsregler och övriga bestämmelser på
likartat sätt eller om det finns skäl att utforma bestämmelserna till
skydd för de olika grupperna på olika sätt. Utredaren skall i nära
samråd med de två utredningarna även överväga hur de olika
diskrimineringsförbuden kommer att förhålla sig till varandra och till
jämställdhetslagen. I det sammanhanget skall utredaren också överväga
hur skadeståndspåföljden skall vara konstruerad om fler
diskrimineringsgrunder är aktuella i sammanhanget.
Samråd och rapportering
Utredaren skall samråda med de två utredningarna om förbud mot
diskriminering i arbetslivet av personer med funktionshinder och av
homosexuella under förutsättning att de kommer till stånd.
Utredaren bör i sitt arbete samråda med arbetsmarknadens parter samt med
Diskrimineringsombudsmannen.
Ekonomiska och andra konsekvenser av förslagen skall redovisas.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om konsekvenser för brottsligheten (dir. 1996:49) och om
jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget
Utredarens arbete skall vara redovisat senast den 1 oktober 1997.