Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Författningsreglering av socialtjänstens personregister, Dir. 1997:108
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-09-04
Dir. 1997:108
Beslut vid regeringssammanträde den 4 september 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utarbeta ett förslag
till särskild författningsreglering för behandlingen av personuppgifter
inom socialtjänsten. Syftet är att garantera ett fullgott och för detta
särskilda område specialanpassat integritetsskydd vid i första hand
automatisk databehandling.
Bakgrund - behovet av en författningsreglering
Verksamheten inom socialtjänsten nödvändiggör en omfattande hantering av
känsliga personuppgifter. Det är och har alltid varit ett intresse av
största vikt att denna information skyddas mot obehörig insyn. Därför
gäller sedan länge bestämmelser om tystnadsplikt (sekretess) och
hantering av informationen i övrigt, bestämmelser som nu finns i
sekretesslagen (1980:100) och socialtjänstlagen (1980:620).
Tillkomsten av teknik för automatisk databehandling (ADB) har ställt nya
krav på integritetsskyddet vid hantering av personuppgifter. Som en
följd härav har i regeringsformen införts en särskild bestämmelse om
lagstiftning till skydd mot integritetskränkning genom registrering av
personuppgifter med ADB, och i datalagen (1973:289) finns sedan år 1973
ett generellt regelverk om personregisterhantering med ADB.
Som komplettering till datalagen finns flera speciallagar om
ADB-register i särskilda verksamheter i den offentliga sektorn
(registerlagar). Sådan särskild författningsreglering av personregister
har på senare tid skett utifrån det principiella ställningstagandet att
personregister med ett stort antal registrerade personer och ett
särskilt integritetskänsligt innehåll bör vara reglerade i lag (se prop.
1990/91:60 och bet. 1990/91:KU11).
Frågan om författningsreglering av socialtjänstens personregister har
tidigare behandlats av Socialtjänstkommittén (se kommitténs
slutbetänkande Dokumentation och socialtjänstregister, SOU 1995:86).
Regeringen har dock, som uttalats i propositionen Ändring i
socialtjänstlagen (prop. 1996/97:124), funnit att den ännu inte har ett
tillfredsställande underlag för att förelägga riksdagen ett förslag i
frågan.
Nuvarande reglering
I 2 kap. 3 § andra stycket regeringsformen föreskrivs att varje
medborgare i den utsträckning som närmare anges i lag skall skyddas mot
att hans personliga integritet kränks genom att uppgifter om honom
registreras med hjälp av automatisk databehandling. Datalagen (1973:289)
innehåller de åsyftade närmare bestämmelserna, bl.a. finns i 2 §
bestämmelser om tillståndsplikt för vissa personregister, däribland
sådana som är aktuella i detta sammanhang. I socialtjänstlagen
(1980:620) finns vissa specialbestämmelser om register i socialtjänsten.
Dessa bestämmelser gäller både ADB-register och manuella register.
EG-direktivet om personuppgifter och förslaget till
persondatalag
Datalagskommittén har haft i uppdrag att göra en översyn av datalagen i
syfte att åstadkomma en modern och teknikoberoende lagstiftning om skydd
för den personliga integriteten vid behandling av personuppgifter,
anpassad till EG-direktivet om personuppgifter (Europaparlamentets och
rådets direktiv 95/46/EG av den 24 oktober 1995 om skydd för enskilda
personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria
flödet av sådana uppgifter). Kommittén har i betänkandet Integritet
Offentlighet Informationsteknik (SOU 1997:39) lämnat förslag till en ny
generell lag, persondatalagen, som föreslås ersätta datalagen den 1
januari 1999. Kommittén har inte behandlat de särskilda
registerförfattningarna men har förutsatt att dessa finns kvar och
anpassas till den nya generella lagen och till EG-direktivet i särskild
ordning.
Den föreslagna persondatalagen omfattar sådan behandling av
personuppgifter som är helt eller delvis automatisk, men också annan
behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda
att ingå i ett register. Med register avses enligt lagförslaget varje
strukturerad samling av personuppgifter vilka är tillgängliga för
sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.
Uppdraget
Utredaren skall utarbeta ett förslag till särskild författningsreglering
för behandlingen av personuppgifter inom socialtjänsten. Syftet är att
garantera ett fullgott och för detta särskilda område specialanpassat
integritetsskydd. Utgångspunkten skall vara EG-direktivet om
personuppgifter och den generella lag som kommer att ersätta datalagen.
Detta gäller också för frågan om vilken behandling av personuppgifter
som skall omfattas av regleringen.
Verksamheten inom socialtjänsten nödvändiggör en omfattande hantering av
känsliga personuppgifter. I socialtjänsten bör på samma sätt som i
övrigt i offentlig och privat förvaltning modern informationsteknik
utnyttjas för att höja effektiviteten och kvalitén i arbetet. Det gäller
inte bara arbetet i enskilda ärenden utan också i hög grad möjligheten
att uppfylla ökade krav i fråga om att följa, analysera och utveckla
verksamheten, dvs. dokumentation samt framställning av olika
sammanställningar och statistik.
Modern informationsteknik ger stora möjligheter men kan också innebära
särskilda risker från integritetssynpunkt. Syftet med varje
författningsreglering, vare sig den är generell eller speciell, är att
söka eliminera dessa särskilda risker. De regler som används kan vara av
olika slag. En typ av regler är begränsningar i fråga om vad som får
registreras. Såvitt gäller ärendehandläggning i en verksamhet som
socialtjänst kan konstateras att denna väg att uppnå ett
integritetsskydd generellt sett är den som mest försvårar ett rationellt
utnyttjande av informationstekniken i verksamheten. Införande av denna
typ av regler förutsätter också en genomgång av vilka uppgifter som bör
respektive inte bör få registreras. Begränsningar i fråga om vad som får
registreras är dock långt ifrån den enda möjligheten att skapa ett
integritesskydd. Möjligheterna att skapa ett verksamt skydd genom olika
begränsningar i fråga om åtkomsten till och behandlingen av uppgifterna
samt genom fortlöpande kontroll av användningen i efterhand (loggning)
och andra säkerhetsfunktioner har förbättrats starkt genom teknik- och
systemutveckling under senare år. I uppdraget ligger att söka de
lösningar för integritetsskyddet som minst försvårar ett effektivt
och rationellt utnyttjande av modern teknik och, om det i delfrågor inte
går att undvika att effektivitet och integritetsskydd kommer i ett
motsatsförhållande till varandra, finna den lämpliga avvägningen mellan
dessa båda intressen.
Konsekvenserna av olika lösningar för skilda samhällsintressen såsom
insyns- och forskningsbehov måste beaktas. Gallringsfrågorna behöver
analyseras utifrån bl.a. forskningens behov.
Med socialtjänsten avses här verksamhet enligt socialtjänstlagen och
anslutande lagar, inklusive sådan verksamhet som bedrivs av enskilda.
Utredaren bör dock ha frihet i fråga om den närmare avgränsningen av vad
som bör omfattas, och skall inte heller vara förhindrad att låta sitt
förslag omfatta något som formellt ligger utanför socialtjänsten, om det
finns ett naturligt samband och det i övrigt är motiverat. I detta
sammanhang kan nämnas att regeringen i propositionen Mer tillgänglig
kollektivtrafik (prop. 1996/97:115) föreslår förändringar i fråga om
färdtjänstverksamheten som innebär att denna samhällsservice till
funktionshindrade inte längre skall räknas som hörande till
socialtjänsten. Utredaren bör ta ställning till om det är lämpligt att,
om den nämnda ändringen genomförs, trots detta behandla även en
författningsreglering gällande färdtjänstverksamheten i detta
sammanhang.
Uppdraget omfattar inte sådan behandling av personuppgifter som sker med
stöd av lagen (1995:606) om vissa personregister för officiell
statistik.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och organisationer samt
med statliga kommittéer, utredare och arbetsgrupper inom
regeringskansliet som utreder eller på annat sätt arbetar med frågor
vilka anknyter till denna utredning.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
utredare (dir. 1992:50, 1994:23, 1994:124, 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget till regeringen senast den 1 oktober
1998.