Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bildandet av Ekobrottsmyndigheten, Dir. 1997:107
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1997-10-02
Dir. 1997:107
Beslut vid regeringssammanträde den 2 oktober 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att förbereda och bilda en
ny myndighet för bekämpning av ekonomisk brottslighet,
Ekobrottsmyndigheten.
Utredaren skall bl.a. utarbeta och fastställa en organisationsplan för
myndigheten samt anställa personal vid myndigheten enligt de
föreskrifter regeringen senare kommer att meddela.
Utredaren skall också vidta de andra administrativa och
verksamhetsanknutna åtgärder och fatta de beslut som krävs för att
myndigheten skall kunna fungera fr.o.m. den 1 januari 1998.
Bakgrund
I budgetpropositionen för 1997 (prop. 1996/97:1, bet. 1996/97:JuU1, rskr.
1996/97:96) föreslås att det inrättas en ny myndighet inom
åklagarväsendet för bekämpning av ekonomisk brottslighet,
Ekobrottsmyndigheten.
I december 1996 tillkallades en särskild utredare för att utarbeta
förslag till Ekobrottsmyndighetens närmare organisation och verksamhet
(EBM-utredningen, dir. 1996:112). Utredningsuppdraget redovisades i en
rapport den 14 maj 1997.
Enligt budgetpropositionen för 1998 (prop. 1997/98:1) skall den nya
myndigheten inrättas den 1 januari 1998. Ekobrottsmyndigheten kommer att
vara en åklagarmyndighet inom åklagarväsendet med särskilda uppgifter
att samordna och utveckla bekämpningen av ekonomisk brottslighet
(nationella stabsfunktioner). Ekobrottsmyndigheten tar över
åklagarverksamheten när det gäller ekobrott i Stockholms län, Västra
Götalands län och Skåne län. För övriga län skall Ekobrottsmyndigheten
under Riksåklagaren samordna åklagarväsendets verksamhet rörande
ekobrottslighet samt även kunna ta över särskilt komplicerade mål.
En promemoria med riktlinjer för den närmare utformningen av
verksamheten vid Ekobrottsmyndigheten har utarbetats inom
Justitiedepartementet. Promemorian fogas som bilaga till dessa
direktiv.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall besluta om Ekobrottsmyndighetens närmare
organisation och arbetsformer i enlighet med de riktlinjer som anges i
Justitiedepartementets promemoria. I det sammanhanget skall utredaren
också särskilt överväga frågan om Gotlands län, Hallands län och
Blekinge län skall ingå i Ekobrottsmyndighetens operativa
verksamhetsområde och senast den 17 november 1997 lämna förslag i berört
hänseende. I denna fråga skall utredaren samråda med Riksåklagaren och
Rikspolisstyrelsen.
Utredaren skall fatta beslut om anställning i enlighet med de
föreskrifter som regeringen senare kommer att meddela och om
anställningsvillkor för personal i Ekobrottsmyndigheten samt vidta andra
åtgärder som bedöms nödvändiga för att verksamheten skall kunna påbörjas
den 1 januari 1998.
Den nya myndigheten skall bemannas med beaktande av reglerna om övergång
av verksamhet i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Det ankommer
på utredaren att fatta beslut härom.
Utredaren skall även i övrigt fatta de beslut och vidta de åtgärder som
bedöms nödvändiga för att verksamheten skall kunna påbörjas fr.o.m.
nämnda datum. Det gäller frågor om slutande av hyresavtal, redovisning,
arkiv-, IT-frågor m.fl. administrativa frågor samt vissa
verksamhetsanknutna övergångsfrågor. Där så är lämpligt bör gemensamma
administrativa lösningar eftersträvas.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt
redovisa konsekvenser för brottslighet och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall hålla berörda arbetstagarorganisationer underrättade om
arbetet samt även i övrigt beakta bestämmelserna i lagen (1976:580) om
medbestämmande i arbetslivet och lagen (1982:80) om anställningsskydd.
Utredaren skall samråda med Arbetsgivarverket.
Uppdraget skall redovisas senast den 17 december 1997. Utredaren skall
senast den 30 december 1997 överlämna de ärenden av adminstrativ
karaktär som då ännu inte avslutats till Ekobrottsmyndigheten.
PROMEMORIA1997-10-02 Bilaga
REGERINGSKANSLIET
Justitiedepartementet
Domstols- och åklagarenheten F2
Inrättandet av Ekobrottsmyndigheten
1 Bakgrund
Regeringen tillkännagav i budgetpropositionen för 1997 en avsikt
att inrätta en ny myndighet inom åklagarväsendet, Ekobrottsmyndigheten
(prop. 1996/97:1, bet. 1996/97:JuU1, rskr 1996/97:96).
I budgetpropositionen för 1998 (1997/98:1) sägs att Ekobrottsmyndigheten
skall inrättas den 1 januari 1998 som en åklagarmyndighet inom
åklagarväsendet med särskilda uppgifter för att samordna och utveckla
bekämpningen av ekonomisk brottslighet (nationella stabsfunktioner).
Ekobrottsmyndigheten tar över åklagarverksamheten när det gäller
ekobrott i Stockholms län, Västra Götalands län och Skåne län. För
övriga län skall Ekobrottsmyndigheten under Riksåklagaren samordna
åklagarväsendets verksamhet rörande ekobrottslighet samt, i mån av
behov, ta över särskilt komplicerade mål.
2 Myndighetsstrukturen m.m.
2.1 Ekobrottsmyndighetens ställning
Regeringen har i budgetpropositionerna för 1997 och 1998 tagit ställning
till att Ekobrottsmyndigheten skall vara en åklagarmyndighet och ingå i
åklagarväsendet. Det hindrar inte att vissa särlösningar kan behövas med
hänsyn främst till myndighetens särskilda roll med nationella
stabsfunktioner i fråga om ekobrottsbekämpningen (varom mera nedan).
Ekobrottsmyndigheten är i vissa avseenden en myndighet direkt under
regeringen. Myndigheten kommer därför att förfoga över ett eget anslag
och kommer också att få ett eget regleringsbrev där mål och
återrapporteringskrav anges för verksamheten. Som framgår under avsnitt
3.1 kommer Ekobrottsmyndigheten även att ge in en egen årsredovisning
till regeringen. Genom denna lösning kommer verksamhetsansvaret att
ligga samlat hos Ekobrottsmyndigheten.
Myndighetens chef har det samordnade arbetsledningsansvaret för den
personal som tjänstgör vid myndigheten. Detta innebär bl.a. att
myndighetschefen har det administrativa ansvaret för all
personal. Myndighetschefen skall leda och fördela arbetet samt göra
nödvändiga prioriteringar. I det samordnade arbetsledningsansvaret ingår
att planera verksamheten och resursanvändningen. Myndighetschefen har
ansvaret för utvecklingen av verksamheten och därmed också för de
arbetsplatsanknutna personalpolitiska frågorna. Alla på myndigheten har
ett gemensamt intresse av att myndigheten på effektivaste sätt fullgör
sina uppgifter.
Myndighetens chef skall också se till att de som tjänstgör på
myndigheten är väl förtrogna med målen för verksamheten.
I budgetpropositionen för 1998 redogör regeringen för vilka åtgärder som
kommer att vidtas för att följa upp arbetsgivarpolitiken. Myndigheterna
skall redovisa sin kompetensförsörjning och vilka mål som gäller för
denna. I anslutning härtill kommer regeringen också att begära
redovisning av rörligheten bland de anställda och av planerade åtgärder
för att förbättra denna. Regeringen avser vidare att införa ett system
med årlig uppföljning av myndighetens lönepolitik. En viktig princip i
regeringens uppföljning är att den skall ansluta till redan existerande
uppföljning av verksamhet och resultat inom budgetprocessen.
Myndighetens chef ansvarar således för att regeringen får det underlag
som den behöver vad avser alla som tjänstgör vid myndigheten.
Riksåklagaren och Rikspolisstyrelsen lämnar erforderligt underlag till
Ekobrottsmyndigheten.Riksåklagaren kommer att ha judiciell tillsyn över
åklagarna, t.ex. genom överprövningar. Riksåklagaren är också högste
åklagare och behörig att föra talan i Högsta domstolen.
Rikspolisstyrelsen ges befogenheter att leda polisverksamhet inom
Ekobrottsmyndighetens område och att meddela föreskrifter för sådan
polisverksamhet. En polischef skall vara placerad hos
Ekobrottsmyndigheten för samverkan med myndighetens ledning. Polischefen
ingår i Ekobrottsmyndighetens ledningsgrupp och skall bl.a. medverka
till att ta fram underlag till myndighetens verksamhetsplanering och
policy. Polischefen blir generaldirektörens närmaste rådgivare i
polisfrågor. Polischefen skall också vara generaldirektörens förmedlande
länk till Rikspolisstyrelsen och polismyndigheterna i fråga om
övergripande samverkans- och policyfrågor och i fråga om konkreta
samverkansärenden.
2.2 Samverkan med berörda myndigheter
Ekobrottsmyndighetens konstruktion dels som en åklagarmyndighet, dels
som en central förvaltningsmyndighet direkt under regeringen förutsätter
ett nära samarbete mellan Ekobrottsmyndigheten, Riksåklagaren och
Rikspolisstyrelsen.
Riksåklagaren beslutar idag om anställning och anställningsvillkor för
åklagare. Inom åklagarväsendet har emellertid en decentralisering skett
av beslutsfattandet till åklagarmyndigheterna när det gäller
administrativa och kamerala frågor. Avsikten är att också frågor om
anställning och anställningsvillkor för åklagare på sikt skall delegeras
till åklagarmyndigheterna. En sådan delegation är särskilt angelägen när
det gäller Ekobrottsmyndigheten p.g.a. dess särställning.
Ekobrottsmyndigheten disponerar polismän som är anställda vid
polismyndigheter och som av polisväsendet ställs till förfogande för
tjänstgöring vid Ekobrottsmyndigheten. Med hänsyn till verksamhetens
krav gäller att Ekobrottsmyndighetens inflytande över vilka polismän som
ställs till förfogande skall säkerställas.
Ekobrottsmyndigheten beslutar om anställning av annan personal
än åklagare och polismän. Det är av största vikt att
Ekobrottsmyndigheten och Riksåklagaren i samråd utvecklar en gemensam
syn på bl.a. kompetensutveckling, karriärmöjligheter och löneutveckling
för åklagarna. Det är också en angelägen uppgift för såväl
Ekobrottsmyndigheten som Riksåklagaren och Rikspolisstyrelsen att skapa
förutsättningar för en rörlighet av personalen mellan verksamheterna.
Förutsättningar måste skapas för att Ekobrottsmyndigheten skall bli en
attraktiv myndighet att tjänstgöra vid. Därigenom underlättas i hög grad
möjligheterna för dem som arbetar vid Ekobrottsmyndigheten att övergå
till en annan åklagarmyndighet eller till polisväsendet och att deras
kompetens då värderas rätt. Det är väsentligt att få till stånd en
samverkan i arbetsgivarfrågor. För att uppnå en sådan samverkan bör de
berörda myndighetscheferna i ett gemensamt dokument uttrycka sin syn på
frågor som t.ex. personal- och lönepolitik, bl.a. vad gäller löne-,
kompetens- och karriärutveckling.
2.3 Lokalisering och verksamhetsområden
Ekobrottsmyndigheten skall i första hand bedriva operativ verksamhet i
Stockholms län, Västra Götalands län och Skåne län. I övriga län bör
åklagarverksamhet rörande ekobrott bedrivas inom åklagarväsendets
ordinarie organisation. För att undvika olägenheter med "dubbelt
huvudmannaskap" över ekobrottsbekämpningen i riket bör dock
Ekobrottsmyndigheten kunna ges till uppgift att, under Riksåklagaren,
samordna hela åklagarväsendets verksamhet rörande ekonomisk
brottslighet. Dessutom bör Ekobrottsmyndigheten - på samma sätt som
hittills Statsåklagarmyndigheten för speciella mål - efter framställning
från annan åklagarmyndighet kunna ta över särskilt stora eller
kvalificerade ekobrottmål från hela landet (se avsnitt 2.4). Till detta
kommer att Ekobrottsmyndighetens nationella stabsfunktioner rörande
ekobrottsbekämpning (se avsnitt 2.5) givetvis har bärighet för hela
landet. Frågan om Gotlands län, Blekinge län och Hallands län bör ingå i
Ekobrottsmyndigheten skall utredas vidare.
2.4 Målområdet
A. Ekobrottsmyndigheten skall i Stockholms län, Västra Götalands län och
Skåne län handlägga alla mål som avser brott mot
- 11 kap. brottsbalken, lagen (1967:531) om tryggande av
pensionsutfästelse m.m., skattebrottslagen (1971:69), aktiebolagslagen
(1975:1385), insiderlagen (1990:1342), lagen (1991:980) om handel med
finansiella instrument,
- mål vars handläggning annars ställer särskilda krav på kännedom om
finansiella förhållanden, näringslivsförhållanden, skatterätt eller
liknande.
B. Ekobrottsmyndigheten får på begäran av vederbörande
åklagarmyndighet handlägga mål från hela landet som lämpligen bör
handläggas där med hänsyn främst till att de rör kvalificerad
ekobrottslighet som har nationell utbredning eller internationell
anknytning eller som är av principiell natur eller av stor
omfattning.
Frågan om var miljöbrottmålen skall handläggas bör utredas
närmare. Regeringen avser att återkomma i frågan.
2.5 Nationella stabsfunktioner
På central nivå inrättas ett samverkansorgan mot ekobrott (Ekorådet).
Rådet är administrativt knutet till Ekobrottsmyndigheten och består av
berörda verkschefer m.fl. Ekobrottsmyndigheten är kansli till Ekorådet,
vilket innebär att Ekobrottsmyndighetens nationella stabsfunktioner
(analys, uppföljning, initiativ till myndighetsgemensamma aktioner,
utarbetande av lagförslag rörande ekobrott m.m.) i huvudsak kanaliseras
genom Ekorådet.
Ekobrottsmyndigheten bör dock inte vara beroende av att skaffa konsensus
i Ekorådet för att utföra arbete inom ramen för de nationella
stabsuppgifterna. Exempelvis bör myndigheten, direkt på
grundval av sin myndighetsinstruktion eller med stöd av uppdrag i
regleringsbrev, kunna rikta in sin verksamhet mot vissa branscher eller
företeelser, analysera behovet av åtgärder, föreslå regeringen
lagändringar etc. Givetvis bör viktigare frågor beredas med Ekorådet.
2.6 Kriminalunderrättelseverksamhet
Ekobrottsmyndigheten och Rikspolisstyrelsen bestämmer i samråd om de
närmare formerna för samverkan mellan myndigheterna när det gäller
kriminalunderrättelsetjänst.
Rikskriminalpolisen bör bedriva kriminalunderrättelseverksamhet inom
ekobrottsområdet i nära samverkan med Ekobrottsmyndigheten. Denna bör ha
en beställarroll gentemot polisen i kriminalunderrättelsefrågor.
3 Ekobrottsmyndighetens inre organisation
3.1 Ledning
Åklagarförordningen gäller i princip för Ekobrottsmyndigheten. Vissa
särregleringar i fråga om organisation, nationella stabsfunktioner m.m.
ges hösten 1997 i en förordning med instruktion för
Ekobrottsmyndigheten.
Chef för myndigheten är en generaldirektör som vid handläggning av
åklagarfrågor har ställning som överåklagare. Myndighetschefens
ställföreträdare är en biträdande överåklagare. Myndighetens chef
biträds av en ledningsgrupp med de ledamöter som myndighetschefen
bestämmer. Vid Ekobrottsmyndigheten skall finnas en stab med bl.a.
särskilda funktioner för samordningsfrågor, internationella frågor,
rättsliga frågor samt planeringsfrågor. Att myndigheten - till skillnad
från andra åklagarmyndigheter - bör ha en egen instruktion hänger samman
främst med myndighetens verksamhetsansvar, särskilda organisation och
uppgifter när det gäller nationella stabsfunktioner i fråga om
ekobrottsbekämpningen. För Ekobrottsmyndigheten skall verksförordningen
gälla i tillämpliga delar. Myndigheten kommer bl.a. att lämna in en egen
årsredovisning till regeringen.
3.2 Organisation och arbetsformer
Ekobrottsmyndigheten bör indelas i fyra avdelningar. Anledningen är att
myndigheten kommer att sysselsätta ett så pass stort antal personer i
den operativa verksamheten att det ur organisatorisk och administrativ
synpunkt behövs avdelningar. I övrigt bestämmer myndigheten om sin egen
organisation. Arbetet bygger på åklagarledda arbetsgrupper i vilka också
ingår specialister av olika slag och poliser, de sistnämnda anställda
inom polisen. Personalen vid en arbetsgrupp är samlokaliserad.
Ekobrottsmyndighetens speciella uppgifter och arbetssätt kan motivera
organisationslösningar som i vissa avseenden skiljer sig från vad som
annars tillämpas inom åklagarväsendet. Det bör i första hand vara en
uppgift för myndigheten själv att bestämma om organisationen, även
indelning i åklagarkamrar. I myndighetens instruktion bör dock slås fast
att myndigheten indelas i avdelningar.
3.3 Den demokratiska insynen
Riksåklagarens rådgivande nämnd utövar lekmannainsyn inom
Ekobrottsmyndighetens verksamhet.
4 De regionala samverkansorganen
De regionala samverkansorganen mot ekobrott behålls.
Ekobrottsmyndigheten är företrädd i samtliga samverkansorgan och svarar
för samverkansorganens kanslifunktion i de tre storstadslänen.
5 Anslagskonstruktion
Ekobrottsmyndigheten finansieras över anslaget B 2 Ekobrottsmyndigheten
under verksamhetsområdet B Åklagarorganisationen.
7 Dimensionering m.m.
De resurser inom åklagarväsendet och polisväsendet som används för
ekobrottsbekämpningen i de tre storstadslänen samt vid Riksenheten mot
ekonomisk brottslighet (REKO) överförs till Ekobrottsmyndigheten.
Resurserna för genomförandet av regeringens uppdrag att arbeta
ner ekobrottsbalanserna i dessa län underställs Ekobrottsmyndigheten så
länge avarbetningsprojektet pågår. Vidare sker ett nettotillskott av
resurser främst avseende myndighetsledning, nationella stabsfunktioner
och nyanställningar av specialister (se budgetpropositionen för 1998,
prop. 1997/98:1).