Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Analysgrupp för granskning av Estoniakatastrofen och dess följder, Dir. 1997:105
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1997-09-18
Dir. 1997:105
Beslut vid regeringssammanträde den 18 september 1997.
Sammanfattning av uppdraget
M/S Estonias förlisning den 28 september 1994 och händelserna därefter har
väckt många allvarliga frågor om samhällets beredskap för att hantera
sådana katastrofer.
En analysgrupp tillsätts med uppgift att granska olika myndigheters, men
också andra organs, agerande med anledning av katastrofen. Analysen skall
omfatta såväl myndigheters, inklusive regeringens och Regeringskansliets,
agerande som åtgärder av berörda kommuner och landsting. Även andra
offentliga organs och enskildas insatser bör belysas. Det gäller t.ex.
Svenska kyrkan och andra trossamfund samt olika frivilligorganisationer. De
insatser som gjorts av organisationer för anhöriga till omkomna och för
överlevande skall särskilt beaktas.
Analysgruppen skall fästa särskild vikt vid frågor om rätt myndighet agerat
och på vilket underlag detta skett. Gruppen skall vidare analysera
informationsfrågorna och myndigheternas insatser för de överlevande och för
de omkomnas anhöriga. Internationella erfarenheter på området bör därvid
beaktas.
Analysgruppen skall ha stor frihet när det gäller granskningsarbetets
inriktning och omfattning men måste i sitt arbete ta hänsyn till de
långsiktiga effekterna för de överlevande och för de omkomnas anhöriga.
Den internationella haveriutredningens arbete och uppdrag skall inte
omfattas av granskningen.
Bakgrund
M/S Estonias förlisning natten till den 28 september 1994 var en av de
största katastrofer som drabbat vårt land i modern tid. Av 550 svenskar
ombord förolyckades 501. Totalt omkom 852 personer från 16 länder.
Passagerarfärjan seglade under estnisk flagg och förliste på
internationellt vatten.
Ännu tre år efter förlisningen är det svårt att förstå katastrofens vidd.
Anhöriga lever fortfarande i djup sorg och det öde som drabbade dem som var
ombord och deras anhöriga berör oss alla.
Utöver det mänskliga lidandet har katastrofen också inneburit en prövning
för det svenska samhället i stort. Frågor och problem som vi aldrig
tidigare ställts inför har krävt svar och lösningar. Ofta har frågorna
varit komplexa och många beslut har föregåtts av mycket svåra överväganden.
De beslut som har fattats och det arbete som har utförts av olika
myndigheter, inklusive regeringen, med anledning av olyckan har i flera
fall kritiserats. Många anhöriga anser att kontakterna med beslutsfattare
haft brister, vilket resulterat i ett minskat förtroende för myndigheterna.
De anhöriga menar att beslut tagits utan att de haft rimliga möjligheter
att lämna synpunkter och påverka beslutsfattarna.
En annan diskussion som förts är om den svenska förvaltningen är lämpligt
uppbyggd för att kunna hantera katastrofer. De självständiga myndigheterna
har det primära ansvaret inom sina respektive områden. Men i sådana
extraordinära situationer som denna uppstår ofta krav på att även regering
och riksdag skall agera.
Den samlade kritiken har resulterat i krav på en oberoende granskning av
hur myndigheter, inklusive Regeringskansliet, och regeringen samt olika
enskilda organ har agerat under hela händelseförloppet från förlisningen
och fram till i dag.
Regeringen och företrädare för samtliga riksdagspartier är överens om att
en sådan granskning skall komma till stånd.
Tidigare utredningsarbete m.m.
Ett omfattande arbete, som på olika sätt direkt belyser hur samhället
agerat vid och efter olyckan såväl i vid bemärkelse som vad avser
information till och bemötande av överlevande och anhöriga till omkomna,
har utförts efter Estoniakatastrofen.
I januari 1997 lämnade den särskilde utredaren Peter Nobel sin rapport
Efter Estonia (SOU 1996:189). Utredaren hade regeringens uppdrag att vara
till hjälp för överlevande och anhöriga till de omkomna vid Estonias
förlisning genom att lämna information och allmän vägledning om hur de
kunde ta till vara sina intressen med anledning av katastrofen. Rapporten
utmynnar i ett antal förslag. Bland annat förordar utredaren att regeringen
skall tillsätta en arbetsgrupp för att se över rutinerna inom
Regeringskansliet vid inträffade eller hotande katastrofer, särskilt
avseende informationsfrågorna. Vidare föreslår utredaren att regeringen
låter utreda krisberedskapen i vårt land.
Regeringen uppdrog den 21 oktober 1996 åt Styrelsen för psykologiskt
försvar (SPF) att vara statens organ för kontakter med anhöriga till dem
som omkom vid passagerarfärjan Estonias förlisning (K96/3742/RS). SPF skall
dels förmedla information till de anhöriga, dels ta emot deras synpunkter i
olika frågor som har anknytning till katastrofen. En delredovisning från
SPF avseende genomfört informationsarbete till maj 1997 lämnades den 30 maj
1997.
Regeringen har vidare den 19 juni 1997 med hänvisning till bl.a. Peter
Nobels rapport uppdragit åt Socialstyrelsen och Statens räddningsverk att
klargöra myndigheternas uppgifter och ansvar i fråga om psykiskt och
socialt omhändertagande vid bl.a. svåra påfrestningar på samhället i fred
(S97/5097/S).
I rapporten Det ser verkligen illa ut... (rapport 168-1) från Styrelsen för
psykologiskt försvar behandlas frågor om information och kommunikation med
anknytning till Estonias förlisning.
En medicinsk rapport med anledning av Estoniaolyckan har utarbetats av
Socialstyrelsen. I rapporten beskrivs bl.a. räddnings- och vårdinsatserna.
Även Stockholms läns landsting har bedömt sjukvårdens medicinska arbete i
landstinget med anledning av Estoniakatastrofen. En utredning pågår också
om hur socialtjänsten bör organiseras i krissituationer. Socialstyrelsen
har dessutom reviderat sina allmänna råd (1991:2) om psykiskt och socialt
omhändertagande vid stora katastrofer.
Överstyrelsen för civil beredskap arbetar för närvarande med en studie som
skall vara klar i november 1997 och som skall visa vilka lärdomar som kan
dras bl.a. ur beredskapssynpunkt av Estonias förlisning.
Också i andra myndigheter, bl.a. Rikspolisstyrelsen, har rutinerna i
katastrofsituationer gåtts igenom.
Uppdraget
En analysgrupp skall tillsättas med uppgift att granska samhällets agerande
med anledning av katastrofen. Analysen skall i första hand omfatta
myndigheters, inklusive regeringens och Regeringskansliets, agerande samt
åtgärder av berörda kommuner och landsting. Även andra offentliga organs
och andras insatser bör belysas. Det gäller t.ex. Svenska kyrkan, andra
trossamfund, olika frivilligorganisationer samt massmedierna. De insatser
som gjorts av organisationer för anhöriga till omkomna och överlevande
skall särskilt beaktas.
Analysgruppen skall fästa särskild vikt vid frågor om rätt myndighet agerat
och på vilket underlag detta skett. Gruppen skall vidare analysera
informationsfrågorna och myndigheternas bemötande och omhändertagande av de
överlevande och de omkomnas anhöriga i samband med förlisningen och
därefter. Internationella erfarenheter på området bör därvid beaktas.
Estoniakatastrofen saknar motsvarighet i vår moderna historia.
Analysgruppen bör därför söka belysa de långsiktiga återverkningarna för
vårt samhälle av ett händelseförlopp av detta slag.
En granskning är särskilt viktig för att stärka allmänhetens förtroende
för statsmakternas och det offentliga Sveriges agerande i samband med
händelser av katastrofkaraktär. Granskningen bör även ge erfarenheter för
det framtida agerandet vid eventuella katastrofer. Ytterst handlar det om
hur samhällets katastrofberedskap skall kunna stärkas.
Gruppen skall ha stor frihet när det gäller granskningsarbetets inriktning
och omfattning och kan behandla ämnet även från andra infallsvinklar än de
ovan nämnda. Den måste dock i sitt arbete ta hänsyn till effekterna av
olyckan på längre sikt för de överlevande och de omkomnas anhöriga.
Granskningen skall inte omfatta den internationella haveriutredningens
arbete och uppdrag.
Viktigt i sammanhanget är att betona att analysgruppen inte har någon
kontroll- eller tillsynsfunktion av det slag som t.ex.
konstitutionsutskottet, JO eller JK utövar. Granskningen skall vara mer
principiell och systeminriktad.
Referensgrupp
Analysgruppen skall knyta en referensgrupp till sig bestående av
företrädare för de överlevande och anhöriga till omkomna.
Analysgruppen skall kontinuerligt sammanträffa med referensgruppen för att
diskutera olika frågor om uppläggningen av arbetet och analysen.
Arbetsformer och redovisning av uppdraget
Analysgruppens arbete skall präglas av öppenhet och insyn. Detta kan
åstadkommas t.ex. genom att gruppen arrangerar offentliga seminarier och
hearings, till vilka bl.a. de anhöriga till omkomna och de överlevande
bjuds in, samt genom samrådet med referensgruppen.
Vid de överväganden som gruppen gör gäller regeringens generella direktiv
till kommittéer och särskilda utredare om regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och om att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
(dir. 1996:49).
En redovisning av uppdraget i form av ett samlat betänkande är inte
ändamålsenlig. I stället bör analysgruppen löpande lämna rapporter i
enskilda ämnen samt presentera en slutrapport med redovisning av gruppens
analys av händelserna efter Estoniakatastrofen.
Uppdraget skall vara slutfört den 1 december 1998.