Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kunskapslyftskommittén (U 1995:09), Dir. 1997:104
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1997-09-18
Dir. 1997:104
Beslut vid regeringssammanträde den 18 september 1997
Sammanfattning av uppdraget
Kunskapslyftskommittén (U1995:09) skall utreda situationen för
studerande med funktionshinder inom alla former av vuxenutbildning. De
hinder som föreligger för funktionshindrade att ta del av
vuxenutbildning skall kartläggas och analyseras. Kommittén skall
analysera omfattningen av de samlade resurser som anvisas för att
möjliggöra för funktionshindrade att delta i vuxenutbildning. Kommittén
skall analysera vilka åtgärder som kan ge funktionshindrade möjlighet
att studera på villkor som är likvärdiga med övriga vuxenstuderandes. Om
analysen påvisar ett behov av åtgärder bör kommittén lämna förslag på
sådana. Kommittén skall också kartlägga och analysera
ansvarsfördelningen mellan stat, kommun, landsting och den enskilde vad
gäller utbildning för funktionshindrade vuxenstuderande och omvårdnad i
anslutning till utbildningen. Uppdraget skall redovisas senast den 1
april 1999.
Bakgrund
I dagens samhälle är kraven på kunskaper och kompetens större än
någonsin. Såväl produktionsmetoder som arbetsorganisation,
informationsflöden och kunskapskrav förändras snabbt. Personer med låg
utbildningsnivå riskerar att få sämre förutsättningar på arbetsmarknaden
och i samhällslivet. Att studera och få en relevant utbildning kan
förändra en funktionshindrad människas hela livssituation. Många
funktionshindrade skulle i dagens samhälle med dess utbud av tjänster
inom bl.a. teknik, IT och information kunna finna passande arbeten om de
fick en passande utbildning.
Regeringen har genom olika åtgärder, t.ex. Kunskapslyftet, poängterat
vikten av att kunskapsnivån höjs för alla och att det livslånga lärandet
blir en realitet.
Regeringen framhöll i skrivelsen Utvecklingsplan för förskola, skola och
vuxenutbildning - kvalitet och likvärdighet (skr.1996/97:112), att
utbildningens kvalitet är ett prioriterat område och att åtgärder måste
vidtagas för att höja och säkra kvaliten. Vuxenstuderande med
funktionshinder har rätt till en utbildning som är likvärdig med den för
övriga studerande.
Mot denna bakgrund är det oroväckande att vuxen- studerande med
funktionshinder i dag möter en rad hinder som försvårar eller i
praktiken omöjliggör studier. Problemen kan t.ex. gälla skollokaler som
inte är handikappanpassade eller brist på tolkar för döva.
Läromedelskostnaderna för en synskadad elev, som inte har
utbildningsbidrag, kan bli så höga för kommunen att det i praktiken
innebär ett hinder för eleven att bedriva studier. För andra grupper
kan anpassade läromedel saknas. Det finns också skillnader i
möjligheterna att få assistans vid folkhögskolestudier beroende på
vilket slags funktionshinder den studerande har. Invandrare med
funktionsfunktionshinder har ofta särskilda svårigheter och behöver
därför extra stöd och uppmuntran i sina studier.
Folkbildningsrådet beslöt 1994 att genomföra en kartläggning av
studieförbundens och folkhögskolornas insatser och tillgänglighet för
deltagare med funktionshinder i sex kommuner. Uppdraget lämnades till
Institutionen för pedagogik vid Göteborgs universitet, som har lämnat
två rapporter (Rapport nr 1995:09 och 1995:10 Institutionen för
pedagogik Göteborgs universitet). En ny studie planeras under hösten
1997.
Kunskapslyftskommittén har lämnat ett delbetänkande En strategi för
kunskapslyft och livslångt lärande (SOU 1996:27) vilket har
remissbehandlats. Flera remissinstanser pekar på funktionshindrades
svåra situation inom vuxenutbildningen när det gäller studielokaler,
läromedel och studietakt som inte är anpassade till dem.
Riksdagen har ansett att frågan om finansieringen av vuxna
funktionshindrades studier vid folkhögskola bör ses över av
Kunskapslyftskommittén. Studerande vid folkhögskolor har svårt att få
ekonomisk hjälp för åtgärder som är nödvändiga till följd av deras
funktionshinder, t.ex. för bostadsanpassning och omvårdnadskostnader.
Vid översynen bör, enligt riksdagen, en kartläggning göras av de olika
stöd och bidrag som kan ges till studerande med funktionshinder vid
folkhögskolor (bet. 1996/97:KrU9, rskr. 1996/97:229).
Regeringen har nyligen gett Statens institut för handikappfrågor i
skolan (SIH) i uppgift att bl.a. analysera vilken kompetens lärare
behöver inom olika teckenspråksutbildningar och kartlägga behoven av
tolkar inom teckenspråksområdet. Uppdraget skall redovisas senast den 1
mars 1998.
Regeringen tillsatte i november 1995 en utredning (U1995:14) om
funktionshindrade elever i skolan (FUNKIS). Utredningen har i uppdrag
att utreda hur ansvaret för utbildning och omvårdnad i anslutning till
utbildning av funktionshindrade elever skall fördelas mellan stat,
kommun och landsting samt vem som skall finansiera verksamheten
(dir.1995:134). Utredningen skall lämna sitt slutbetänkande senast den
15 november 1997. Regeringen har i beslut denna dag förlängt tiden för
utredningens arbete till den 15 mars 1998.
Regeringen har i beslut den 19 november 1996 överlämnat frågan om
läromedelskostnaderna för synskadade vuxenstuderande till
Kunskapslyftskommittén att beaktas i det vidare utredningsarbetet.
Tilläggsuppdraget
Kunskapslyftskommittén skall kartlägga och analysera de hinder som finns
för funktionshindrade vuxenstuderande inom alla former av
vuxenutbildning. Kommittén skall även kartlägga och analysera
omfattningen av de samlade resurser som stat, kommun och landsting
anvisar för att möjliggöra för studerande med funktionshinder att delta
i vuxenutbildning. Kommittén skall analysera vilka åtgärder som kan ge
studerande med funktionshinder möjligheter att studera på villkor som är
likvärdiga med övriga vuxenstuderandes. Kommittén skall därvid belysa
vilka svårigheter studerande med funktionshinder möter när det gäller
finansieringen av extrakostnader för bostadsanpassning, omvårdnad m.m.
under utbildning på folkhögskola. Om analysen påvisar ett behov av
åtgärder bör kommittén lämna förslag på sådana. Inriktningen på
kommitténs arbete skall vara att åstadkomma en effektivare användning av
de resurser som redan i dag anvisas för funktionshindrade. Kommittén
skall också kartlägga och analysera ansvarsfördelningen mellan stat,
kommun, landsting och den enskilde vad gäller utbildning för
funktionshindrade vuxenstuderande och omvårdnad i anslutning till
utbildningen. Kommittén skall även analysera om det finns skillnader ur
ett könsperspektiv för studerande med funktionshinder inom
vuxenutbildningen.
Kommittén skall ta del av slutsatserna från utredningen om
funktionshindrade elever i skolan (FUNKIS) samt vid genomförandet av
sitt uppdrag samråda med berörda myndigheter och organisationer.
Förslagen får inte leda till kostnadsökningar för staten eller
kommunerna.
Uppdraget skall redovisas i samband med den delrapport som kommittén
skall lämna till regeringen senast den 1 april 1999.