Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
ILO:s konvention nr 169 om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande
länder
, Dir. 1997:103
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1997-09-11
Dir. 1997:103
Beslut vid regeringssammanträde den 11 september 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda frågan om Sverige
kan ratificera ILO:s konvention nr 169 om ursprungsfolk och stamfolk i
självstyrande länder och vilka åtgärder som i sådant fall är nödvändiga
för att Sverige skall kunna efterleva bestämmelserna.
Konventionens innehåll
ILO:s konvention nr 169 om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande
länder utgör en revision av en äldre ILO-konvention i ämnet, 1957 års
konvention nr 107 med tillhörande rekommendation nr 104 om skydd för och
integration av infödda och andra i stammar levande folkgrupper.
Ett av de grundläggande kriterierna för att enligt den nya konventionen
betraktas som stamfolk eller ursprungsfolk är att folket självt
identifierar sig som ett sådant. Uttrycket "folk" i konventionen skall
inte tolkas så att det ger upphov till rättigheter som kan vara
förknippade med begreppet "folk" i folkrätten.
Regeringarna skall, under medverkan av berörda folk, se till att dessa
folks rättigheter skyddas och att deras integritet respekteras.
Ursprungsfolk skall utan hinder och fullt ut åtnjuta mänskliga
rättigheter och grundläggande friheter. Särskilt poängteras att
konventionen skall utan diskriminering tillämpas på såväl manliga som
kvinnliga medlemmar av dessa folk.
Särskilda åtgärder skall vidtas för att skydda ursprungsfolkens
institutioner, egendom, arbete, kultur och miljö. Vidare skall de ha
samma möjligheter och samma rättigheter som enligt den nationella
lagstiftningen tillkommer den övriga befolkningen.
Regeringarna skall samråda med folken i fråga beträffande åtgärder som
direkt kan beröra dem och skapa medel för dem att delta i
beslutsfattandet i valda institutioner och andra organ. Ursprungsfolken
skall ha rätt att besluta om sina egna prioriteringar vad gäller
utvecklingsprocessen. Regeringarna har ett ansvar för att skydda och
bevara miljön i de områden som dessa folk bebor.
Ursprungsfolken skall ha rätt att behålla sina sedvänjor och
institutioner när detta inte är oförenligt med det nationella
rättssystemet och internationellt erkända mänskliga rättigheter.
Enligt konventionen skall ursprungsfolkens äganderätt och
besittningsrätt till den mark som de traditionellt bebor erkännas.
Åtgärder skall vidtas för att skydda deras rätt att nyttja mark som inte
uteslutande bebos av dem. Regeringarna skall vidare vidta åtgärder för
att identifiera den mark som traditionellt bebos av dessa folk samt
inrätta lämpliga förfaranden inom det nationella rättssystemet för att
ta ställning till anspråk på mark från berörda folk.
Ursprungsfolkens rätt till naturtillgångar som hör till deras mark skall
särskilt skyddas. De skall ha rätt att delta i användningen,
förvaltningen och bevarandet av dessa tillgångar.
Som en huvudregel får ursprungsfolk eller stamfolk inte förflyttas från
den mark som de bebor.
Andra områden som berörs i konventionen är bl.a. sysselsättning och
anställningsvillkor, yrkesutbildning, hantverk och landsbygdsindustri,
social trygghet och hälso- och sjukvård, utbildning och kommunikation
samt kontakter och samarbete över gränserna.
Konventionen trädde i kraft år 1991 och har hittills ratificerats av tio
länder, däribland Norge och Danmark.
Tidigare överväganden om svensk ratificering
Det största hindret för en svensk ratificering har varit uppfattningen
att Sverige inte uppfyller förpliktelserna i artikel 14 i konventionen.
Enligt denna artikel skall ursprungsfolkens äganderätt och
besittningsrätt till den mark som de traditionellt bebor erkännas och
åtgärder skall vidtas för att skydda deras rätt att nyttja mark som inte
uteslutande bebos av dem.
Genom en skrivelse den 20 december 1990 (skr. 1990/91:101) förelade
regeringen riksdagen ILO:s konvention nr 169. I skrivelsen anfördes att
Sverige inte då borde tillträda konventionen. Som en omständighet som
gjorde det svårt för Sverige att tillträda konventionen anfördes
bestämmelserna i artikel 14 om markrättigheter. Vid behandlingen i
riksdagen gjordes inte något tillkännagivande med anledning av
skrivelsen (bet. 1991/92:UU7, rskr. 1991/92:35).
Frågan om ratificering av konventionen behandlades därefter i
propositionen 1992/93:32 Samerna och samisk kultur m.m. Regeringen
gjorde samma bedömning som tidigare. Man konstaterade att svenska
rättsförhållanden inte överensstämde med bestämmelserna i artikel 14.
Frågan har varit uppe till behandling i riksdagen vid upprepade
tillfällen, senast vid riksmötet 1994/95, varvid riksdagen med anledning
av konstitutionsutskottets betänkande (bet. 1994/95:KU37, rskr.
1994/95:244) konstaterade att frågan om svensk ratificering kunde komma
i ett annat läge om vad som sägs i konventionen om äganderätt och
besittningsrätt vid tillämpningen i allt väsentligt innebär samma sak
som bruksrätt. Av särskilt intresse i detta avseende var hur ILO bedömde
Norges tillämpning av konventionen. Utskottet sade sig därför utgå från
att regeringen följer utvecklingen i frågan.
Uppdraget
Regeringen anser det önskvärt att Sverige kan tillträda en konvention
som vi varit med om att utarbeta och som fyller en viktig funktion för
skyddet av ursprungsfolkens fri- och rättigheter.
Utredaren skall utreda frågan om Sverige kan ratificera den aktuella
konventionen samt om vilka lagstiftnings- och andra åtgärder som i
sådant fall är nödvändiga för att Sverige skall kunna efterleva
bestämmelserna.
Allmänna utgångspunkter
Regeringen har haft kontakt med ILO i fråga om tillämpningen och
innebörden av artikel 14 och även följt skriftväxlingen mellan ILO och
Norge i bl.a. denna fråga. ILO:s expertkommitté har uttalat att den
norska bruksrätten, som liknar de svenska rättsförhållandena, inte är
oförenlig med konventionen.
Ett uttalande från ILO om hur konventionen torde kunna komma att
tillämpas kan inte anses som auktoritativt, men det kan emellertid ge en
indikation på att svenska rättsförhållanden inte är uppenbart oförenliga
med bestämmelserna i artikel 14.
Utredaren skall bl.a. beakta den norska samerättsutredningens
betänkanden Naturgrunnlaget for samisk kultur (NOU 1997:4) och Urfolks
landrettigheter etter folkrett og utenlendsk rett - bekgrunnsmateriale
for Samerettsutvalget (NOU 1997:5).
Utredaren skall vidare inhämta synpunkter från företrädare för berörda
myndigheter och organisationer.
Övrigt
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om prövning av offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om redovisning av jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) och om det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 maj 1998.