Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny rennäringspolitik samt en översyn av stödet till rennäringen och
samisk kultur, rennäringsadministrationen och rennäringslagstiftningen,
m.m.
, Dir. 1997:102
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1997-09-11
Dir. 1997:102
Beslut vid regeringssammanträde den 11 september 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppgift att kartlägga och redovisa de
stödformer som kommer rennäringen, samerna, samisk kultur och
sameskolorna till del samt göra en översyn av rennäringslagen (1971:437)
och rennäringsförordningen (1993:384).
Utifrån kartläggningen och översynen skall kommittén
- lämna förslag till en rennäringspolitik som ger underlag för en
ekologiskt, ekonomiskt och kulturellt långsiktigt bärkraftig rennäring,
- föreslå hur renskötseln bör organiseras i framtiden,
- utreda vilka uppgifter som i fortsättningen bör vara
myndighetsuppgifter,
- granska förhållandet mellan rennäringen och andra areella näringar,
- överväga behovet av statligt engagemang i rådgivningen för
rennäringen,
- utreda effekterna av bestämmelserna om högsta tillåtna renantal,
- utreda hur långa transporter av renar kan undvikas,
- göra en översyn av bestämmelserna om samefonden.
Bakgrund
Riksdagen har med anledning av Riksdagens revisorers förslag Stödet
till rennäringen (försl. 1996/97:RR4) beslutat att förorda en översyn av
stödet till rennäringen och samisk kultur, rennäringsadministrationen
och rennäringslagstiftningen (bet. 1996/97:JoU12, rskr. 1996/97:168).
Kommittédirektiven grundar sig på revisorernas förslag och riksdagens
beslut.
Tidigare överväganden
Rennäringskommittén
Rennäringskommittén lämnade i december 1983 sitt betänkande Rennäringens
ekonomi (SOU 1983:67). I betänkandet tog kommittén upp frågor om
grundläggande mål för samhällets insatser för rennäringen samt lämnade
förslag till åtgärder för att förbättra rennäringens ekonomi.
Regeringen tog ställning till vissa av kommitténs förslag i 1985 års
budgetproposition. Riksdagen godkände de förslag som lades fram i
propositionen (prop. 1984/85:100 bil. 11, bet. 1984/85:JoU25, rskr.
1984/85:186).
Samerättsutredningen
Samerättsutredningen lämnade i juni 1989 sitt huvudbetänkande Samerätt
och sameting (SOU 1989:41) samt i november 1990 slutbetänkandet Samerätt
och samiskt språk (SOU 1990:91).
I betänkandet Samerätt och sameting behandlades frågor om skyddet för
rennäringen, inrättandet av ett samiskt folkvalt organ, ett
grundlagsstadgande om samerna och behovet av en särskild samelag.
I betänkandet Samerätt och samiskt språk lade Samerättsutredningen fram
förslag som syftar till att stärka det samiska språkets ställning och
åtgärder för att ge de s.k. fiskesamerna bättre möjligheter att utöva
sin näring.
Regeringen tog ställning till Samerättsutredningens betänkanden i prop.
1992/93:32 om samerna och samisk kultur m.m. I propositionen tog
regeringen också ställning till en rapport av Lantbruksstyrelsen om
samebyarnas organisation, funktion och ekonomi. Riksdagen godkände med
vissa smärre avvikelser förslagen i propositionen (bet. 1992/93:BoU8,
rskr. 1992/93:115).
Miljövårdsberedningen
Miljövårdsberedningen lämnade i oktober 1995 betänkandet Hållbar
utveckling i landets fjällområden (SOU 1995:100) med förslag som bl.a.
rörde rennäringen.
Regeringen tog ställning till förslagen i prop. 1995/96:226 om hållbar
utveckling i landets fjällområden. Bl.a. föreslogs att ett miljömål
skulle införas i rennäringslagen (1971:437). Riksdagen godkände vad
regeringen förordade om rennäringen (bet. 1996/97:JoU5, rskr.
1996/97:63).
Uppdraget
Kommittén skall göra en översyn av stödet till rennäringen och samisk
kultur, rennäringsadministrationen och rennäringslagstiftningen. De
förslag som lämnas av kommittén skall sammantaget rymmas inom ramen för
de stöd som kommer rennäringen, samerna och samisk kultur till del.
Omprioriteringar mellan verksamheter skall övervägas.
Allmänna utgångspunkter
Samerna har enligt 1 kap. 2 § fjärde stycket regeringsformen ett
grundlagsskydd i egenskap av etnisk minoritet. Riksdagen har tidigare
uttalat att samerna i Sverige är en etnisk minoritet som i egenskap av
ursprunglig befolkning i sitt eget land intar en särskild ställning
(prop. 1976/77:80, bet. 1976/77:KrU43, rskr. 1976/77:289). Denna
grundsyn innebär att staten vid uppbyggnaden av samhällets stöd till
samekulturen skall ge utrymme även för andra bedömningar än de som kan
göras beträffande övriga minoritetsgrupper i det svenska samhället.
Ny rennäringspolitik
Rennäringen är en viktig del av det samiska kulturarvet. Staten har ett
övergripande ansvar för att rennäringen kan fortleva som en del av det
arvet. Samerna som urbefolkning bör samtidigt tillförsäkras större
självbestämmande. I enlighet med moderna förvaltningsprinciper bör
staten i ökad grad låta principerna om bl.a. mål- och resultatstyrning,
avreglering och delegering omfatta rennäringen. Staten bör formulera och
följa upp mål för verksamheten samt ställa upp de restriktioner som
krävs till skydd för miljön och för att näringen skall kunna leva
jämsides med andra brukare i området. Ett exempel på detta är det
nyligen införda miljömålet i 65 a § rennäringslagen och möjligheten
enligt samma paragraf för regeringen eller myndighet som regeringen
bestämmer att meddela föreskrifter om den hänsyn som skall tas till
naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen vid renskötselns utövande.
Härutöver bör staten så långt möjligt överlåta åt näringsutövarna själva
att utforma verksamheten.
En effektiviserad rennäring kommer lätt i konflikt med andra mål av
överordnat slag. Ett exempel på detta är att en högt mekaniserad
renskötsel innebär påfrestningar på naturen och ökar risken för
konflikter med andra brukare inom det samiska bosättningsområdet. Den
innebär även ett hot mot den samiska kulturen. Det finns därför skäl att
ha ett vidare synsätt på rennäringen än ett strikt rationaliserings- och
effektiviseringstänkande.
Kommittén skall mot denna bakgrund lämna förslag till en
rennäringspolitik som ger förutsättningar för en ekologiskt, ekonomiskt
och kulturellt långsiktigt hållbar rennäring.
Stödet till rennäringen
Kommittén skall kartlägga och redovisa de stöd som kommer rennäringen
och samerna till del, såväl de nationella som de från EU. En översyn
skall ske av möjligheterna att samordna, effektivisera och förenkla
stödsystemen. En utgångspunkt skall vara att moderna
förvaltningsprinciper med mål- och resultatstyrning, avreglering och
delegering tillämpas i stödgivningen. Kommittén skall därvid överväga om
förordningen (1986:255) om pristillägg på renkött kan upphävas och om
förordningen (1994:246) om ersättning för vissa merkostnader och
förluster med anledning av Tjernobylolyckan kan upphävas för
rennäringen. En annan utgångspunkt skall vara att bidragen till
rennäringen och samerna anvisas på så få anslag som möjligt. Kommittén
skall överväga om ansvaret för stödgivningen kan överlåtas åt
Sametinget. Kommittén skall se om det är lämpligt att beslut om
användningen och förvaltningen av samefondens medel överlämnas till
Sametinget.
Stödet till samisk kultur
Kommittén skall kartlägga och redovisa de stöd som kommer samerna och
samisk kultur till del. De stöd som är aktuella är främst anslagen till
Sametinget, samisk kultur och sameskolorna, men även andra stöd till
samisk kultur som ligger utanför statsbudgeten, såsom stöd från
EU-program och från Vattenfall.
En översyn skall ske av möjligheterna att samordna och förenkla
stödsystemen. En utgångspunkt skall vara att moderna
förvaltningsprinciper med mål- och resultatstyrning, avreglering och
delegering tillämpas i stödgivningen.
Anslaget till Sametinget under utgiftsområde 1 är ett ramanslag som
avser både myndighetsdelen och den folkvalda delen av Sametinget.
Anslaget hör till Jordbruksdepartementets verksamhetsområde. Anslaget
till samisk kultur är ett ramanslag under utgiftsområde 17 med
beteckningen Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling samt
internationellt kulturutbyte och samarbete. Anslagsposten disponeras av
Sametinget och går företrädesvis till samiska organisationer, projekt
och forskning. Anslaget hör till Kulturdepartementets verksamhetsområde.
Anslaget A 9 Sameskola är även det ett ramanslag, men som hör till
Utbildningsdepartementets verksamhetsområde. Anslaget disponeras av
Sameskolstyrelsen. Sameskolorna skall ge samers barn en utbildning med
samisk inriktning som i övrigt motsvarar utbildningen t.o.m. årskurs 6 i
grundskolan. Sameskolstyrelsen är ansvarig myndighet för sameskolorna.
Styrelsen tillsätts av Sametinget. Sameskolstyrelsen skall också stödja
en integrerad samisk undervisning i grundskolan samt främja utveckling
och produktion av läromedel för samisk undervisning.
Kommittén skall se över den statliga bidragsgivningen till sameskolan
med föresatsen att verksamheten skall ha bibehållen kvalitet och
oförändrad medelstilldelning.
Rennäringsadministrationen
Statens jordbruksverk är central förvaltningsmyndighet för
rennäringsfrågor. Länsstyrelserna i de tre nordligaste länen samordnar
rennäringsfrågor på länsnivå, förvaltar statens mark ovanför
odlingsgränsen och på renbetesfjällen, bedriver rådgivning och
administrerar byggande och underhåll av vissa tekniska anläggningar för
renskötseln.
Kommittén skall utreda vilka uppgifter som i fortsättningen bör vara
myndighetsuppgifter när det gäller rennäringen. En utgångspunkt skall
vara att den statliga rennäringsadministrationen i möjligaste mån
förenklas och att utgifterna för den minskas. Utgångspunkten för
kommitténs överväganden skall vara att de myndighetsuppgifter som avser
förhållandet mellan rennäringen och andra användare av marken liksom
förvaltningen av statens mark ovanför odlingsgränsen och på
renbetesfjällen blir kvar hos Statens fastighetsverk och länsstyrelsen.
Det bör övervägas om de kvarvarande regionala uppgifterna kan skötas av
en av länsstyrelserna i renskötsellänen. När det gäller övriga
myndighetsuppgifter skall kommittén överväga om dessa kan tas över av
Sametinget. Kommittén skall överväga om rådgivningen i rennäringsfrågor
kan bli en uppgift som näringen själv svarar för.
Rennäringslagstiftningen
Bestämmelser om rennäringen finns huvudsakligen i rennäringslagen
(1971:437) och rennäringsförordningen (1993:384). Kommittén skall göra
en förutsättningslös översyn av rennäringslagen och
rennäringsförordningen. Utgångspunkten skall vara att förenkla
regelsystemet i enlighet med moderna förvaltningsprinciper och att
beslutanderätten så långt möjligt delegeras. Bestämmelser behövs i fråga
om rennäringens rättigheter och skyldigheter för att minimera
konflikterna mellan rennäringen och andra markanvändare i
renskötselområdet. Dessutom behövs bestämmelser till skydd för miljön
och andra allmänna intressen. Detaljbestämmelser därutöver skall så
långt möjligt undvikas. Kommittén skall även överväga i vad mån frågor
om rennäringens inre förhållanden i framtiden behöver regleras av
rennäringslagstiftningen.
Förhållandet mellan rennäringen och andra areella näringar skall
omfattas av översynen. Effekterna av de skärpta bestämmelserna om högsta
tillåtna renantal m.m. som infördes i rennäringslagen den 1 juli 1993
skall också utvärderas. Riksdagen tog år 1992 ställning till ett antal
förslag i prop. 1992/93:32 om samerna och samisk kultur m.m. såvitt
gäller rennäringens rättigheter och skyldigheter. Översynen i de delar
som behandlades av riksdagen år 1992 kan därför ske översiktligt.
En sameby är en juridisk person som enligt 9 § rennäringslagen har till
ändamål att för medlemmarnas bästa ombesörja renskötseln inom samebyns
betesområde. I rennäringslagen finns närmare 40 paragrafer om samebyn,
dess ändamål, medlemmar, stadgar, ekonomiska förhållanden, styrelse och
stämma. Av hänsyn till andra markanvändare krävs även i fortsättningen
att antalet renar inom ett område inte är högre än vad myndigheterna
fastställt. Det är emellertid inte givet att renskötseln inom ett område
behöver organiseras i samma form som i dag.
En sameby får inte bedriva annan ekonomisk verksamhet än renskötsel. Med
vissa undantag är enligt 11 och 12 §§ rennäringslagen endast den som
deltar i renskötseln medlem i en sameby. Både näringspolitiska och
sysselsättningspolitiska skäl talar för att det nuvarande förbudet mot
att bedriva annan verksamhet än renskötsel tas bort. En utvidgning av
verksamhetsområdet kan ge förbättrade förutsättningar för att samerna
skall kunna överleva som ett folk med egen näring och kultur samt eget
språk. Detta skall dock ske med beaktande av att subventioner inte
snedvrider de lokala konkurrensförutsättningarna.
Kommittén skall mot denna bakgrund överväga hur renskötseln bör
organiseras i framtiden. Utgångspunkten skall vara att samerna ges
möjlighet att i större utsträckning än i dag bestämma organisationsform
för rennäringen och organisationens verksamhetsområde.
I rennäringslagen finns ett tiotal paragrafer om renmärken. En ren som
förs på bete skall vara märkt i öronen med renmärke som länsstyrelsen
registrerat för renens ägare. Kommittén skall överväga om det längre
finns anledning att alls reglera frågor om renmärken i
rennäringslagstiftningen.
Finner kommittén att frågan om renmärken bör vara en myndighetsuppgift
skall kommittén överväga om handläggningen kan skötas av Sametinget.
Transport av renar
I Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1996:105) om transport av
levande djur finns bestämmelser om bl.a. transport av renar. Enligt 6 §
förordningen (1980:803) om regionalpolitiskt transportstöd kan bidrag
lämnas bl.a. för transport av levande renar.
Kommittén skall utreda hur långa transporter av renar kan undvikas. Ett
alternativ som därvid skall övervägas är att inte lämna bidrag för
transport av levande renar.
Övrigt
Kommittén bör uppmärksamma vad man i Finland och Norge gjort eller
planerar att göra för samerna som ursprungsbefolkning.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om prövning av offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om redovisning av jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) och om det brottsförebyggande arbetet (1996:49).
Kommittén skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om sitt arbete och ge dem tillfälle att framföra synpunkter.
Kommittén skall vidare samråda med berörda myndigheter och
intresseorganisationer.
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag senast vid utgången av år 1999.