Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Introduktion för nyanlända invandrare samt ny myndighetsstruktur för det
integrationspolitiska området
, Dir. 1997:10
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1997-01-16
Dir. 1997:10
Beslut vid regeringssammanträde den 16 januari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillsätts med två nära sammankopplade uppgifter.
Den ena är att föreslå inriktning av introduktionen för nyanlända
invandrare. Den andra är att föreslå en ny myndighetsstruktur på det
integrationspolitiska området.
Förslaget till myndighetsstruktur skall innefatta statens uppgifter när
det gäller
-- att introducera nyanlända invandrare i det svenska samhället
-- att verka för lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett
etnisk bakgrund och motverka diskriminering,främlingsfientlighet och
rasism
-- att följa upp och utvärdera utvecklingen mot bakgrund av samhällets
etniska och kulturella mångfald samt att stimulera integrationsarbetet.
Förslagen skall redovisas senast den 30 maj 1997.
Invandrarpolitiska kommitténs förslag
Invandrarpolitiska kommittén överlämnade sitt slutbetänkande Sverige,
framtiden och mångfalden till regeringen i april 1996 (SOU 1996:55).
Kommitténs förslag har remissbehandlats och mer än 125 remissinstanser
har yttrat sig över betänkandet.
Kommittén hade bland annat i uppdrag att diskutera den generella
politikens räckvidd och behovet av särskilda insatser riktade endast
till invandrare. Vidare skulle kommittén lägga fram förslag till hur
invandrares situation skulle kunna förbättras, inte minst vad gäller
förhållandena på arbetsmarknaden. Diskrimineringen och
attitydbildningen i samhället var andra frågor som kommittén skulle
uppmärksamma i sitt arbete. Kommittén hade också i uppgift att lämna
förslag till hur den långsiktiga integrationen skulle kunna uppmärk-
sammas på ett annat sätt än hittills, hur ett "vi och dom-tänkande"
skulle kunna förhindras samt hur en politik som inte passiviserar och
gör invandrare till klienter borde utformas.
En slutsats som kommittén har dragit är att det behövs en klarare
uppdelning mellan politik som riktar sig till nyanlända invandrare och
den generella samhällspolitiken. Politiken för de nyanlända skall syfta
till att så snabbt som möjligt förstärka nyinvandrades egna
förutsättningar att leva och försörja sig i Sverige.
Kommittén föreslår att en ny statlig myndighet får det övergripande
ansvaret för genomförandet av introduktionen. Denna myndighet skall
enligt förslaget upphandla försörjningsinriktade introduktionsprogram,
medverka vid bosättningen av flyktingar och andra invandrare samt följa
upp introduktionen. Kommitténs förlag innebär också en stark styrning av
nyanlända invandrares boende. Vidare föreslås att den ekonomiska
ersättningen för asylsökande vid eget boende upphävs. När
uppehållstillstånd beviljats, föreslås att en introduktionsersättning
utgår i stället för socialbidrag vid aktivt deltagande i
introduktionsprogram.
De behov och önskemål som invandrade kan ha efter den första tiden i
Sverige skall, enligt kommittén, tillgodoses inom ramen för den
generella samhällspolitiken. Den generella politiken skall på ett helt
annat sätt än hittills utgå från och ta hänsyn till befolkningens
etniska och kulturella sammansättning. Bland annat mot denna bakgrund
föreslår kommittén att ett särskilt organ inrättas inom
regeringskansliet för att följa och utvärdera samhällsutvecklingen med
särskild inriktning på den etniska och kulturella mångfalden.
Vad gäller diskriminering och rasism, föreslår kommittén en översyn av
såväl lagstiftningen på området som av Diskrimineringsombudsmannens (DO)
uppgifter. Kommittén betonar vikten av att diskriminering betraktas som
en allmän rättsfråga och inte som en invandrarfråga. En överföring till
DO av Invandrarverkets nuvarande arbete med att främja goda etniska
relationer och motverka diskriminering, bör enligt kommittén kunna
övervägas.
En stor majoritet av remissinstanserna stöder kommitténs förslag att
tydligt avskilja den politik som riktar sig till nyanlända invandrare
från den generella samhällspolitiken. Flertalet remissinstanser är
positiva till grundidén med introduktionen. Det är dock endast ett
mindre antal som stöder kommitténs förslag att staten skall styra de
nyinvandrades första bosättning.
Genomgående påpekas att förslagen behöver preciseras och utvecklas.
Detta gäller bland annat konstruktionen av introduktionsersättningen och
relationen till socialtjänstlagen samt vilka som kan komma i fråga för
de föreslagna introduktionsåtgärderna.
Flera remissinstanser anser att kommitténs förslag att inrätta en ny
myndighet är otillräckligt utrett. Många anser att de ekonomiska
kalkylerna är bristfälliga både vad gäller förslaget till introduktion
och förslaget att upprätta en ny myndighet.
Majoriteten av dem som yttrat sig över förslaget att inrätta ett
särskilt uppföljningsorgan inom regeringskansliet är positiva till
detta. Flera poängterar dock att det är funktionen som är viktig och att
alternativa organisatoriska former bör kunna övervägas.
Behov av fortsatt utredning
På flera punkter framhåller remissinstanserna behovet av att kommitténs
förslag utvecklas ytterligare. En fortsatt utredning är också motiverad
av regeringens prioritering av integrationspolitiken. En särskild
utredare tillsätts därför med uppgift att lämna förslag till
förändringar som syftar till att främja integrationsprocessen både på
individ- och samhällsnivå. Vissa frågor kommer att utredas parallellt
med detta utredningsarbete men i särskild ordning.
Uppdraget
Utredaren skall, med utgångspunkt i Invandrarpolitiska kommitténs
överväganden, lämna förslag till inriktning för introduktionen för
nyanlända invandrare.
Utredaren skall även lämna förslag till hur en ny myndighetsstruktur för
det integrationspolitiska området bör utformas för arbetet med
1. att introducera nyanlända invandrare i det svenska samhället,
2. att verka för lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett
etnisk bakgrund och motverka diskriminering, främlings-
fientlighet och rasism
samt
3. att mot bakgrund av samhällets etniska och kulturella
mångfald följa upp och utvärdera samhällsutvecklingen samt aktivt
stimulera integrationsarbetet.
Utredaren skall med utgångspunkt i de integrationspolitiska
målsättningarna som ett alternativ pröva att samla dessa tre uppgifter i
en ny myndighet.
Introduktionen i det svenska samhället
Staten skall ange övergripande mål för introduktionen samt svara för
styrning och uppföljning genom en central myndighet. Det operativa
ansvaret för introduktionen skall i första hand ligga på kommunerna, där
den närmare utformningen av introduktionen i nära samarbete med den
nyinvandrade sker. Kommunerna bör i sitt arbete med introduktionen inte
bara samarbeta med lokala statliga aktörer, t.ex. arbetsförmedlingarna,
utan det är också angeläget att fackliga organisationer, idrotts- och
ungdomsorganisationer och andra ideella organisationer finns med i
utformandet och genomförandet av introduktionen. Även andra aktörer,
t.ex. inom näringslivet, bör medverka. Samverkan mellan kommuner är
också betydelsefull.
Utredaren skall ge förslag till nationella mål för introduktionen. Dessa
skall preciseras så att de ger staten goda möjligheter till uppföljning
och kontroll. Utredaren skall också i övrigt föreslå riktlinjer för
introduktionen, ange vad staten respektive kommunerna skall göra,
närmare belysa hur staten kan underlätta kommunernas arbete samt vilken
roll staten har som initiativtagare i detta sammanhang. Vad gäller
samhällsinformationen under introduktionen skall utredaren redovisa var
ansvaret för denna bör ligga.
Utredaren skall utgå från att introduktionen skall utgöra ett stöd för
individens integrationsprocess och i övrigt utformas på ett utifrån både
individens och samhällets perspektiv effektivt sätt. Det innebär bland
annat att introduktionen skall vara anpassad till individuella behov och
vara försörjnings-inriktad. Introduktionen måste på ett helt annat sätt
än hittills utgå från att individen är en resurs och bör utformas så att
den inte förbinds med socialpolitik och socialbidragstänkande. Vidare
skall den utgå från att integration är en ömsesidig process.
Utredarens överväganden skall utgå från att introduktionstiden för
nyanlända skall begränsas till två år. Om det finns anledning att under
vissa omständigheter förlänga introduktionstiden, skall detta
redovisas.
Personer som nyligen invandrat till Sverige torde i de allra flesta fall
behöva svenskundervisning och viss samhällsinformation. De mer
omfattande introduktionsprogram som finns i dag är avsedda för
skyddsbehövande och anhöriga som kommer i nära anslutning till dessa.
Invandrarpolitiska kommittén har föreslagit att även andra anhöriga
skall kunna erbjudas särskilda introduktionsprogram och delta i
utformandet av introduktionsplaner. Det är inte utredarens uppgift att
ta ställning till dessa frågor. De kommer att beredas i annan ordning.
Däremot skall utredaren redovisa hur denna grupp anhöriginvandrare kan
få bättre information än i dag om vad som finns tillgängligt för dem
inom den generella politikens ram, exempelvis vad gäller
utbildningsmöjligheter och olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Flera skäl talar mot att styra invandrares första bosättning på det sätt
som Invandrarpolitiska kommittén föreslagit. Utredaren skall i sina
förslag utgå från att det i normalfallet är den invandrade själv som
väljer bosättningsort. Den som gör det bör emellertid ha tillgång till
information om vilka möjligheter som bjuds i olika delar av landet.
Utredaren skall redovisa på vad sätt sådan information kan utformas och
pröva vem eller vilka som bör ha ansvaret för den.
Vid en större invandring och i vissa andra fall, t.ex. vid bosättningen
av organiserat överförda flyktingar, kan staten emellertid behöva
medverka vid bosättningen. Utredaren skall lämna förslag till på vilket
sätt detta bör ske. I dessa speciella situationer kan det vara
nödvändigt att statens medverkan utvidgas även på annat sätt, exempelvis
genom att staten förhandlar fram och tillsammans med kommunerna
utarbetar introduktionsprogram för de inflyttande.
Utredaren skall utgå från att staten normalt inte skall ta initiativ
till och delta i utformandet av introduktionsprogram, men överväga om
ett sådant behov finns i fall då mottagningskapaciteten är hårt
ansträngd, vid massflykt eller särskilt stor invandring av andra skäl.
Om sådant behov finns bör utredaren ange vad som skall avgöra när det
råder en extraordinär situation samt ge förslag till hur den
organisatoriskt och på annat sätt kan mötas.
Invandrarpolitiska kommittén har föreslagit att en statlig
introduktionsersättning skall betalas ut till invandrare under
introduktionsperioden. Regeringen anser att det är ytterst angeläget att
finna alternativ till socialbidrag som försörjningskälla för nyanlända
invandrare. Regeringen avser att återkomma i denna fråga.
Flera frågor med central betydelse för introduktionen hänger samman med
dels socialbidragssystemets framtida utformning, dels möjligheterna att
utforma ett alternativ till socialbidrag för nyanlända invandrare. Hit
hör bland annat frågan om under vilka förutsättningar en enskild
invandrares introduktionsplan kan avbrytas. Även den ekonomiska ansvars-
fördelningen mellan stat och kommun har nära samband med
socialbidragssystemets och alternativa ersättningssystems utformning.
Dessa frågor kommer att beredas inom Regeringskansliet. Utredaren skall
emellertid hålla sig fortlöpande informerad om vad som sker på detta
område och beakta konsekvenserna för utredningsuppdraget.
Myndighetsstrukturen
Uppgift I -- Introduktion för nyanlända invandrare
Den statliga myndighetsstrukturen för introduktionen skall utformas med
utgångspunkt i utredarens förslag till precisering av introduktionen och
dess innehåll.
Enligt regeringens mening bör det finnas ett samlat myndighetsansvar för
samtliga nyanlända invandrares introduktion, oavsett vilket statligt
stöd och vilka introduktionsåtgärder som den enskilda invandraren har
rätt till.
Den myndighet som har ansvaret för introduktionen skall också ha ett
övergripande ansvar för den samhällsinformation som behövs under
introduktionsperioden samt för att på olika sätt underlätta för de
nyinvandrade att bli delaktiga i samhällsutvecklingen och ge kunskaper
om det svenska samhällets uppbyggnad och struktur. Såväl deltagande i
etniska gruppers egna organisationer som i andra organisationer bör
stimuleras och stödjas. I vissa fall kan det även behövas stöd till
etablering av nya organisationer. Detta bör då vara en uppgift för den
statliga myndigheten.
Ekonomiska resurser samt kontroll och uppföljning skall utgöra den
statliga myndighetens viktigaste styrmedel gentemot de kommuner som har
det praktiska och operativa ansvaret för introduktionen för nyanlända.
Andra styrmedel är att precisera nationella mål och att återföra
resultat och kunskaper från uppföljningsarbetet till kommuner och andra
som deltar i introduktionsarbetet. En aktiv och utvecklande dialog
mellan berörda parter är ett annat viktigt instrument, som utredaren
skall beakta i sitt arbete.
För en effektiv uppföljning behöver såväl kvantitativa som kvalitativa
metoder utvecklas. Kontroll- och uppföljnings-ansvaret ställer också
krav på personalrekrytering och kompetensuppbyggnad. Utredaren skall
beakta detta i sitt förslag till ny myndighetsstruktur.
Politiken måste präglas av en helhetssyn. Utredaren måste därför beakta
behovet av samordning mellan introduktions- och integrationsarbetet å
den ena sidan och tillståndsprövningen och mottagandet av asylsökande å
den andra. Åtgärder under asylsökandes vistelse i landet och för
personer med tidsbegränsade uppehållstillstånd samt organiserad
överföring av flyktingar, är exempel på frågor där samordningsbehovet är
påtagligt och där ansvarsfördelningen och gränserna mellan uppgifterna
behöver klarläggas. Detta gäller även i viss utsträckning information
samt tolk- och översättningsverksamhet.
Ansvaret för introduktions- och integrationspolitiken respektive för
invandrings- och asylpolitiken kräver skilda kompetenser. Särskilt när
det rör sig om organiserat överförda flyktingar och personer som inte
valt eget boende under asyltiden utan bor på förläggning, eller ett läge
då många asylsökande kommer samtidigt till landet, torde den myndighet
som har ansvar för invandrings- och asylpolitiken ha en kunskap om de
enskilda individerna och om motiven för migrationen som är betydelsefull
för introduktions- och integrationsarbetet. Ur ett invandrings- och
asylpolitiskt perspektiv och för att hålla nere samhällets kostnader är
det i dessa fall också ytterst angeläget att utflyttningen i kommuner
sker på ett snabbt och effektivt sätt. Detta är inte bara nödvändigt av
humanitära och ekonomiska skäl utan också för att hindra framväxt av
främlingsfientlighet och för att ge invandrings- och asylpolitiken en
bred förankring i samhället. Dessa förhållanden måste beaktas vid
utformningen av myndighetsstrukturen för introduktionen, samtidigt som
stor hänsyn måste tas till att det också finns ett samband mellan själva
bosättningen och förutsättningarna för integrationen.
Återvandring är en annan fråga med stark koppling till den myndighet som
har ansvar för invandrings- och asylpolitiken. Även avgränsning
respektive samordning med andra politikområden och myndigheter bör
uppmärksammas och redovisas. Vid utformandet av förslagen bör utredaren
också beakta frågor som rör sekretess och datasystem samt ge förslag
till hur eventuella problem skall lösas.
Uppgift II -- Främja lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett
etnisk bakgrund och motverka diskriminering, främlingsfientlighet och
rasism
Inom ramen för sin hittillsvarande verksamhet har Invandrarverket
bedrivit arbete på nationell nivå för att motverka främlingsfientlighet
och rasism. Detta arbete har bland annat bestått i att ta fram
utbildnings- och informationsmaterial, medverka i utbildningar och
andra informationsinsatser samt att ge projektbidrag till
organisationer och andra för försöks- och utvecklingsverksamhet.
Regeringen disponerar också medel för att stödja projekt mot
främlingsfientlighet och rasism.
Invandrarpolitiska kommittén har poängterat att insatser som ökar
möjligheterna till egen försörjning och delaktighet är det bästa vapnet
mot diskriminering och främlingsfientlighet. Kommittén har också
föreslagit en översyn av lagstiftningen och av DO:s uppgifter. Bland
DO:s uppgifter ingår att verka för att etnisk diskriminering inte
förekommer i arbetslivet eller på annat sätt i samhället, ta initiativ
till åtgärder mot diskriminering samt att på olika sätt medverka till
att den som utsätts för diskriminering kan ta till vara sina
rättigheter.
En interdepartemental arbetsgrupp, AGAR, har föreslagit att ett centralt
organ inrättas -- en "motor" -- för att systematisera, samordna,
stimulera, utveckla och konkret stödja arbetet mot rasism och
främlingsfientlighet. Arbetsgruppens förslag är delvis inspirerade av
Commission for Racial Equality (CRE) i Storbritannien. Samma
rättigheter, villkor och möjligheter för alla i samhället oavsett etnisk
bakgrund är målet för kommissionens arbete.
Utredaren skall med utgångspunkt i dessa och andra erfarenheter och
idéer föreslå hur ett samlat och samlande ansvar för arbetet med att
främja lika rättigheter och möjligheter och motverka diskriminering,
främlingsfientlighet och rasism bör utformas. Det breda
samhällsansvaret, att det rör sig om för alla gemensamma samhällsfrågor
och inte om invandrarfrågor, bör lyftas fram.
DO:s nuvarande uppgifter, som bland annat består i att övervaka att
lagar efterlevs och att diskriminering bekämpas och motverkas, skall
utgöra en kärna i detta arbete, som i övrigt bör byggas upp för att på
ett mångsidigt sätt vara aktivt och pådrivande.
Förutom för att övervaka lagstiftningen och medverka till att människor
som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter, skall
myndighetsstrukturen utformas så att den kan följa utvecklingen och de
insatser som görs för att motverka diskriminering och skapa ett
samhälle där människors rättigheter och möjligheter inte begränsas eller
hindras av deras etniska bakgrund. Den bör även kunna fungera som en
kunskapsbas för andras arbete med dessa frågor.
En del av verksamheten kommer således att utgöras av övervakning,
myndighetskontroll och juridisk granskning med syfte att bekämpa och
motverka det oönskade. Verksamheten i sin helhet bör emellertid så långt
möjligt präglas av en positiv och offensiv ansats med syftet att kämpa
och verka för det önskade. Att främja lika rättigheter och möjligheter
oavsett etnisk bakgrund, bör vara vägledande för verksamheten.
Arbetet bör bygga på såväl etablerad kunskap som på nya arbetsformer och
metoder. Med den utåtriktade och offensiva profil som myndigheten bör
ha, blir uppsökande verksamhet och kontakter med aktörer på olika nivåer
både inom den privata och den offentliga sfären viktiga delar i dess
arbete. Utredaren skall också överväga på vilket sätt myndighets-
strukturen kan utformas för aktivt och uppsökande arbete ute på fältet
samt överväga på vilket sätt myndigheten i sitt utåtriktade arbete kan
samverka med andra.
Det är vidare utredarens uppgift att närmare precisera verksamheten och
de instrument som behövs för denna. Vad gäller diskriminering i
arbetslivet skall dock utredaren inte göra några egna överväganden om
vilka rättsliga instrument myndigheten bör kunna förfoga över, eftersom
lagstiftningen mot etnisk diskriminering i arbetslivet kommer att ses
över i särskild ordning.
Uppgift III -- Samhällsutvecklingen mot bakgrund av samhällets etniska
och kulturella mångfald
Regeringen anser att det är angeläget att noga följa
samhällsutvecklingen och bedöma i vilken utsträckning och på vilket sätt
samhället och dess institutioner utgår från och tar hänsyn till
befolkningens etniska, språkliga, kulturella och religiösa mångfald.
Utredaren skall lämna förslag till hur ansvaret för sådan uppföljning
kan utformas. Detta innebär inte att myndigheten skall ta över andra
fackmyndigheters uppföljningsansvar för invandrade och etniska grupper
inom respektive verksamhetsområde. Däremot är samarbete med andra
fackmyndigheter viktigt när det gäller såväl initiering som genomförande
av utvärderingar.
Ansvaret för uppföljningsuppgiften bör utformas så att det ges
möjligheter till att föreslå förändringar. Så utformat kan arbetet
medverka till att förbättra integrationsprocessen. Stor kraft måste
läggas på att föra ut resultaten av forskning och utvärderingar, att
väcka debatt och på att överbrygga den klyfta som ofta finns mellan
forskare och brukare av forskningsresultat.
Uppföljningen är av stor betydelse för utvecklingsarbetet inom
Regeringskansliet. I myndighetens ansvar bör därför ingå att till
regeringen lämna en årlig rapport, som ur olika aspekter belyser
situationen och samhällsutvecklingen. Denna rapport tillsammans med
övrig verksamhet skall kunna fungera som underlag för en bred och
kreativ debatt, för policyutveckling och åtgärder. Denna uppgift inom
myndighetsstrukturen bör alltså i likhet med uppgift II ses som en
"motor" och ges en utåtriktad profil.
Utredaren skall precisera ansvar och uppgifter samt även överväga om det
bör finnas ett ansvar för att beställa statistik inom
myndighetsstrukturen. Förutom den överblick över befintliga kunskaper,
inhemska och internationella, som bör finnas inom myndighetsstrukturen,
bör utredaren också pröva vilka resurser som bör finnas för att kunna
lägga ut uppdrag och initiera forskning.
Sammanfattning, arbetets uppläggning m.m.
Utredaren skall i sitt förslag till myndighetsstruktur för det
integrationspolitiska området som ett alternativ pröva att samla de tre
uppgifterna i en ny myndighet.
Förslaget skall utformas så att en sammanhållen migrationspolitik kan
föras. Såväl integrationspolitiken som invandringspolitiken måste
präglas av samma grundläggande syn på integration och utformas så att
fientliga stämningar och attityder i samhället undviks och motverkas.
Den statliga myndighet som har ansvaret för tillstånds- och asylfrågor
måste kunna fullgöra sina uppgifter på ett sätt som ger invandrings- och
asylpolitiken en bred förankring i samhället samtidigt som
integrationsprocessen och den invandrades individuella behov av
introduktion måste lyftas fram. Visar det sig att en ny myndighet
förorsakar problem för invandrings- och asylpolitikens genomförande, bör
utredaren redovisa detta samt överväga möjliga alternativ.
I utredarens förslag skall den inbördes avgränsningen respektive
samarbetet mellan de tre uppgifterna/ansvarsområdena belysas. Utredaren
bör vidare redovisa vilka krav myndighetens kontakter med exempelvis
kommuner och andra aktörer ställer på myndighetsstrukturen.
Om utredaren finner skäl att inte hålla samman de tre uppgifterna i en
ny myndighet för det integrationspolitiska området och att en alternativ
myndighetsstruktur är att föredra, skall detta redovisas.
Invandrarverket, som har ansvar för invandrings- och asylfrågorna, måste
kunna ta initiativ och aktivt verka för att de invandrare som inte
själva ordnar sin bosättning, dvs. organiserat överförda flyktingar och
personer som bor på förläggning, kan bosätta sig i en kommun så snart
som möjligt efter det att tillstånd beviljats. För denna bosättning
krävs kontakter och samarbete med lämpliga kommuner.
Om utredaren föreslår att en ny myndighet inrättas för det
integrationspolitiska området, skall utredaren överväga på vad sätt
utflyttningen i kommuner bäst kan organiseras och samordnas samt hur
uppgifterna bör fördelas mellan den nya myndigheten och Invandrarverket.
I sitt förslag skall utredaren särskilt beakta hur integrationsprocessen
kan tänkas påverkas av den föreslagna ansvarsfördelningen samt klargöra
vilka möjligheterna är för den nya myndigheten att följa upp och
kontrollera introduktionsinsatserna.
Utredaren skall vidare belysa konsekvenserna av sina förslag för den vid
Invandrarverket kvarvarande verksamheten i fråga om flexibilitet,
samordning, kostnader och möjligheter att i de fall så behövs
upprätthålla service i hela landet.
Arbetet med att främja lika rättigheter och möjligheter och motverka
diskriminering är av avgörande betydelse för samhällsutvecklingen och
påverkar starkt enskilda människors liv och levnadsförhållanden. DO:s
roll i detta arbete är av största betydelse. Utredaren skall noga väga
för- och nackdelar med att DO ingår i en större myndighetsstruktur,
bland annat med avseende på DO:s rättsliga verksamhet. Utredaren bör
även pröva om arbetet med att verka för allas lika rättigheter och
möjligheter och motverka diskriminering ges större tyngd om myndighetens
generaldirektör är identisk med den person som är
diskrimineringsombudsman. Frågan bör belysas och övervägas noga med
speciell uppmärksamhet riktad mot tillsyns- och förtroendeaspekter.
Utredaren skall redovisa kostnaderna för sina förslag samt ange
finansieringen i den mån några förslag skulle innebära utgiftsökningar.
Kostnadsredovisningen skall innefatta även eventuella alternativa
förslag. En utgångspunkt för förslagen till introduktion och
myndighetsstruktur skall vara att kostnaderna inte får överskrida
nuvarande kostnader för jämförbar verksamhet och volym inom
utgiftsområde 8. Där förslag lämnas om åtgärder som påverkar
kommunsektorns verksamhet och ekonomi ska en bedömning göras av de
kommunalekonomiska effekterna och om finansieringsprincipen är
tillämplig.
Det ingår även i utredarens uppdrag att lämna förslag till namn på den
föreslagna myndigheten eller till de olika myndigheter som föreslås.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sina förslag senast den 30 maj 1997. Förslaget
skall utgå från att en ny myndighetsstruktur skall kunna träda i kraft
senast den 1 maj 1998.
För att utredaren skall kunna arbeta skyndsamt, bör företrädare för
berörda myndigheter knytas till utredningsarbetet. Vidare skall
utredaren samråda med andra utredningar som berör Invandrarverkets och
DO:s verksamhet samt fortlöpande hålla sig underrättad om det arbete som
pågår inom Regeringskansliet och som har relevans för utred-
ningsuppgiften.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regional-politiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om prövning av offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om jämställdhetspolitiska aspekter (dir. 1994:124) och om
redovisning av konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).