Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Elektroniska pengar, Dir. 1997:1
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-01-09
Dir. 1997:1
Beslut vid regeringssammanträde den 9 januari 1997.
Sammanfattning av uppdragetEn särskild utredare skall kartlägga och
analysera de rättsliga frågor som uppkommer genom användning av
elektroniska pengar. I anslutning till detta skall utredaren utreda
behovet av ändringar i gällande regelverk och om det behövs föreslå
ändringar i detta.
Utredaren skall
- analysera elektroniska pengars rättsliga status,
- överväga vilka som skall ha rätt att utfärda elektroniska
pengar,
- överväga i vilken utsträckning tillsyn skall utövas över
utfärdarna och andra aktörer samt hur denna i så fall bör anordnas,
-analysera det civilrättsliga förhållandet mellan utfärdare,
innehavare och betalningsmottagare vid utfärdande och användning av
elektroniska pengar,
- överväga om betalningar med elektroniska pengar bör kunna vara
anonyma,
- överväga behovet av bestämmelser till skydd för konsumenterna,
- överväga om särskilda bestämmelser behövs för att förhindra
brottslighet vid användning av elektroniska pengar,
- överväga om införandet av elektroniska pengar medför behov av
ändrade regler om processuella säkerhetsåtgärder och exekution, samt
- kartlägga om problem kan uppkomma på grund av att de s.k.
krypteringsalgoritmer som används i anslutning till elektroniska pengar
kan vara att anse som krigsmateriel och därmed vara föremål för
exportförbud.BakgrundUtvecklingen
Utvecklingen inom elektronikens och datateknikens områden har gått
mycket snabbt under senare år. Ett exempel på detta är den ökade
användningen av s.k. smarta kort, dvs. plastkort försedda med en
integrerad elektronisk krets som tillåter laddning av betydande
mängder av information och som kan utföra vissa beräkningar och
logiska operationer.
Ett annat exempel är det ökade utbudet av varor och tjänster som erbjuds
på datornät, som exempelvis Internet. Inom det finansiella området har
utvecklingen inneburit bl.a. att nya former för betalningar skapats
genom tillkomsten av s.k. elektroniska pengar.
Betalningar med elektroniska pengar brukar delas in i två kategorier,
dels sådana som utförs med smarta kort, dvs. kontantkort, dels sådana
som utförs via datornät med värdeenheter som laddats på en diskett eller
på hårddisken i en dator. För båda kategorierna gäller att utfärdarna
som regel kräver betalning i förskott för de värdeenheter som laddas
(förbetalda betalningsinstrument).
Kontantkort
Ett kontantkort innehåller information om att kortet kan
användas för betalningar upp till ett visst värde. Kortet laddas alltså
med elektroniska enheter motsvarande ett bestämt värde i pengar. Detta
kan sedan användas för betalning av varor och tjänster hos
betalningsmottagare som innehar nödvändig teknisk utrustning.
Betalningsmottagaren vänder sig i sin tur till utfärdaren för att lösa
in de elektroniska enheterna mot kontanter. Varje gång en betalning sker
med kortet minskar antalet enheter på kortet med motsvarande belopp.
Vissa kontantkort kan laddas upp på nytt sedan de elektroniska pengarna
förbrukats. Andra kort är av engångskaraktär.
Kontantkorten kan vara anslutna till ett slutet eller ett öppet system.
I ett slutet system kan det värde som finns reserverat på kortet bara
användas för betalning hos en eller ett fåtal betalningsmottagare.
Exempel på sådana kort är Telias telefonkort. I ett öppet system kan
kontantkort användas för betalning hos en större krets mottagare. Öppna
system för kontantkort finns i bl.a. Danmark, Belgien, Nederländerna,
Frankrike, Italien, Finland, Portugal och Storbritannien. I de flesta av
dessa länder tillhandahålls systemen av banker. I Danmark, Belgien och
Frankrike är det emellertid möjligt även för andra företag än banker att
tillhandahålla öppna system.
I Sverige har förekomsten av kontantkort i huvudsak varit begränsad till
kort av engångskaraktär i slutna system. Under hösten 1996 har dock
Sparbanken och Nordbanken i samarbete lanserat ett öppet system för
kontantkort i Uppsala och Halmstad. Skandinaviska Enskilda Banken har
för avsikt att ansluta sig till detta system under våren 1997. Avsikten
är att systemet skall introduceras i hela Sverige under perioden
1997-1999.
För betalningsmottagare, särskilt inom handeln, innebär kontantkort att
kostnaderna för hantering av sedlar och mynt minskar samtidigt som
risken för rån minskar. Kortinnehavaren slipper ha kontanter på sig och
kan använda kortet i butiker, på allmänna kommunikationsmedel, i
parkeringsautomater m.m.
Elektroniska pengar på datorn
Elektroniska pengar kan även bestå av värdeenheter som laddas på en
diskett eller på hårddisken i en dator (s.k. cyber money eller network
money). En person kan med sin dator via ett datornät, t.ex. Internet,
köpa varor och tjänster och betala med de värdeenheter som finns laddade
på disketten eller hårddisken. Härigenom öppnas även nya möjligheter att
utan förmedling av en bank eller annat företag göra överföringar och
betalningar via datornät eller direkt mellan två datorer.
På senare tid har banker och andra kreditinstitut börjat erbjuda
sina kunder vissa finansiella tjänster via datornätet (s.k. home
banking). Det rör sig i allmänhet om sådana tjänster som även kan
utföras via telenätet, t.ex. överflyttning av pengar mellan olika
konton. Arbete pågår också med att utveckla olika lösningar för säker
handel via datornät med användning av konto- eller kreditkort. Dessa
bank- och betaltjänster skall emellertid inte förväxlas med betalningar
med elektroniska pengar.I Sverige finns ännu inga utfärdare av denna typ
av elektroniska pengar. I vissa länder, t.ex. Nederländerna och USA, har
viss försöksverksamhet inletts. Med hänsyn till den omfattande och
gränsöverskridande verksamhet som förekommer på dataområdet finns det
dock anledning att tro att elektroniska pengar på datorn kommer att
finnas även i Sverige inom kort.
Tidigare utredningsarbete
I mars 1992 tillkallade regeringen en utredare för att utreda behovet av
näringsrättslig normgivning och tillsyn över nya betaltjänster.
Utredningen var närmast föranledd av den snabba datatekniska
utvecklingen inom betalningsväsendet. Genom tilläggsdirektiv i oktober
1994 utvidgades utredningsuppdraget till att omfatta även överväganden
av civilrättsliga lösningar. Betaltjänstutredningen avlämnade sitt
slutbetänkande, Betaltjänster (SOU 1995:69), i augusti 1995. Betänkandet
handläggs för närvarande i regeringskansliet.
I betänkandet föreslås att en ny lag om betaltjänster införs. Denna
innehåller en näringsrättslig och en civilrättslig reglering. De
näringsrättsliga bestämmelserna föreslås bli tillämpliga på förbetalda
betalningsinstrument, t.ex. kontantkort. Utredningen har emellertid valt
att undanta dessa betalningsinstrument från den av utredningen
föreslagna civilrättsliga regleringen bl.a. med hänsyn till den
utveckling som kan förväntas under de närmaste åren på området och
osäkerheten om vilka betalningsinstrument som slutligen kommer att
etablera sig på marknaden.
På internationell nivå pågår diskussioner om elektroniska pengar.
Föregångaren till Europeiska monetära institutet (EMI), EU:s
centralbankskommitté, har i maj 1994 gett ut en rapport om kontantkort
(the May 1994 Prepaid Card Report) som belyser frågorna ur
centralbankernas perspektiv. För närvarande pågår arbete med en
uppföljning av rapporten. Arbetet omfattar även elektroniska pengar på
datorn. Europeiska kommissionen utreder också dessa frågor ur
näringsrättslig och civilrättslig synvinkel.
Under första halvåret 1996 utarbetade centralbankerna inom G10 fem
rapporter om elektroniska pengar. En sammanfattning av resultaten
publicerades i november 1996. Fortsatt arbete pågår inom G10 och
ytterligare en rapport kommer att lämnas i maj 1997. Frågor om
elektroniska pengar har även tagits upp inom OECD/FATF (Financial
Action Task Force on money laundring) och Baselkommittén för
banktillsyn.
Uppdraget
Näringsrättsliga och civilrättsliga frågor
I flera länder är rätten att utfärda kontantkort förbehållen banker
och kreditinstitut. EU:s centralbankskommitté (nuvarande EMI) har i
1994 års rapport rekommenderat att kontantkort endast skall få utfärdas
av sådana institut. För närvarande pågår emellertid en översyn av den
rekommendationen. Frågan om vilka institut som skall ha rätt att utfärda
elektroniska pengar hör dock nära samman med frågan om dessa pengars
rättsliga status. I flera medlemsstater inom EU betraktas värdeenheterna
på kontantkort som insättningar i bank. I utredarens uppdrag skall det
ingå att analysera vilken rättslig status elektroniska pengar har, såväl
på kontantkort som på datorn. I anslutning till detta skall utredaren
överväga om rätten att utfärda elektroniska pengar skall vara
förbehållen endast vissa institut eller företag. Utredaren bör även
överväga i vilken utsträckning tillsyn skall utövas över utfärdarna och
andra aktörer samt hur denna i så fall bör anordnas.
Utredaren skall vidare analysera det civilrättsliga förhållandet mellan
utfärdare, innehavare och betalningsmottagare vid utfärdande och använd-
ning av elektroniska pengar. Exempel på aspekter som skall beaktas är
ansvarsfördelningen mellan utfärdare och kortinnehavare vid betalningar
med kontantkort, betalningarnas slutgiltighet, förfoganden över kortet
av den som är obehörig samt verkningar av utfärdarens eller
kortinnehavarens insolvens. Även sådana sakrättsliga frågor bör beaktas
som uppkommer till följd av att besittningen av fysiska föremål mynt och
sedlar ersätts med ett "innehav" av elektroniska behållningar.
Syftet med de elektroniska pengarna såvitt gäller kontantkort är
att de i första hand skall ersätta kontanter och användas för hushållens
betalningar.
De flesta system för kontantkort har därför en högsta gräns för det
belopp som kan laddas på kortet. Det finns emellertid inget som hindrar
att korten respektive datorerna i framtiden kan laddas med obegränsade
belopp. Med elektroniska pengar öppnas också möjligheten att ha tillgång
till flera olika valutor på samma kort genom att utfärdaren erbjuder
växlingsmöjligheter av skilda slag. Utredaren bör vid sin analys ta
hänsyn till dessa möjligheter.
Elektroniska pengar behöver inte vara knutna till en viss person eller
ett individualiserat konto. Utfärdaren kan emellertid av kontrollskäl
vilja ha system som ger möjlighet att följa transaktionerna på ett
enskilt kort. I vissa länder finns regler som innebär att elektroniska
pengar inte får vara anonyma. Utredaren skall överväga om betalningar
med elektroniska pengar bör kunna vara anonyma.
Sammanfattningsvis skall utredaren kartlägga vilka civilrättsliga och
näringsrättsliga bestämmelser i svensk lagstiftning som är tillämpliga
på elektroniska pengar. Om utredaren bedömer att det finns ett behov av
lagstiftning, skall förslag härom lämnas. Sådana förslag skall så långt
som möjligt utgå från gällande regler och passas in i befintlig
reglering. Därvid är utredaren inte bunden av de förslag som lämnats av
Betaltjänstutredningen. Bedöms det nödvändigt att civilrättsligt
särreglera elektroniska pengar i något avseende, skall regleringen utgå
från vedertagna civilrättsliga grundsatser. I sammanhanget skall behovet
av konsumentskyddsregler beaktas.
Ökad risk för brottslighet, m.m.
Ett effektivt betalningsväsende förutsätter hög säkerhet hos de system
som används. Brist i säkerheten kan bl.a. ge upphov till ökad risk för
brottslighet. När det gäller elektroniska pengar kan det även finnas
anledning att befara att dessa kan komma att användas för t.ex.
penningtvätt. Utredaren skall överväga om särskilda regler behövs för
att komma till rätta med eventuell brottslighet. I det sammanhanget kan
också frågor om processuella säkerhetsåtgärder behöva uppmärksammas. Det
kan t.ex. ifrågasättas hur man vid beslag och husrannsakan skall hantera
elektroniska pengar. Motsvarande frågor uppkommer vid exekutiva
åtgärder.
Elektroniska pengar i ett internationellt perspektiv Betalningar med
elektroniska pengar måste ses i ett internationellt perspektiv.
Utredaren skall därför beakta det arbete som pågår i andra
länder och inom internationella organisationer. I det sammanhanget skall
utredaren även kartlägga de eventuella problem som kan uppkomma med
hänsyn till att de s.k. krypteringsalgoritmer som används i anslutning
till elektroniska pengar kan vara att anse som krigsmateriel och därför
vara föremål för exportförbud, samtidigt som pengarna kan förflyttas
över gränserna via datornät.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samråda med Banklagskommittén (Fi 1995:09, dir. 1995:86).
Utredaren bör även samråda med Internationella ekobrottsgruppen inom
Justitiedepartementet.
Vid de överväganden som utredaren gör gäller regeringens generella
direktiv till kommittéer och särskilda utredare och direktiven om
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredarens uppdrag skall vara slutfört före utgången av år 1997.