Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av fiskeriadministrationen m.m., Dir. 1996:97
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1996-11-21
Dir. 1996:97
Beslut vid regeringssammanträde den 21 november 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att mot bakgrund av EU-medlemskapet
dels göra en översyn av fiskeriadministrationen, särskilt avseende
Fiskeriverket, dels föreslå åtgärder för en effektiviserad forsknings-
och utvecklingsverksamhet på fiskets område.
Bakgrund
Fisket i Sverige
I 1978 års fiskeripolitiska beslut angavs för fiskeripolitiken ett
inkomstmål, ett konsumtionsmål, ett produktionsmål, ett
effektivitetsmål och ett regionalpolitiskt mål (prop. 1977/78:112, bet.
1977/78:JoU23, rskr. 1977/78:272). Dessa mål preciserades sedermera år
1985 (prop. 1984/85:143, bet. 1984/85:JoU32, rskr. 1984/85:298). Det
övergripande målet för svensk fiskeripolitik angavs vara en ansvarsfull
hushållning med vatten- och fiskresurserna så att de långsiktigt
medverkar till livsmedelsförsörjningen och vårt välstånd i övrigt. En
god hushållning genom en väl avvägd vård och beskattning av
fiskbestånden samt omsorg om vattnen förutsattes som väsentlig.
Härigenom skapas förutsättningar för produktion av viktiga
förnödenheter för landets befolkning, för medverkan i landets ekonomiska
utveckling och för meningsfull sysselsättning och försörjning i vissa
bygder. En god vård av våra vatten förbättrar också förutsättningarna
för produktion av fisk på icke traditionellt vis, dvs. i form av odling.
En väl avvägd hushållning främjar även sportfisket som är en viktig form
för friluftsliv och rekreation.
Det svenska fisket regleras främst genom EG:s förordningar om den
gemensamma fiskeripolitiken och nationella bestämmelser i fiskelagen
(1993:787) med följdförfattningar. Det yrkesmässiga fisket har gjorts
beroende av yrkesfiskelicens. Lagstöd har också införts för föreskrifter
om särskilda tillstånd för användningen av fartyg vid yrkesmässigt
fiske. Det är också möjligt att fördela fisket genom att meddela
föreskrifter som begränsar redskapsanvändningen för fritidsfisket.
Svenskt havsfiske bedrivs i Västerhavet, dvs. i Nordsjön, Kattegatt och
Skagerrak, samt i Östersjön. Även i inlandsvatten bedrivs ett
yrkesmässigt fiske, främst i de stora sjöarna.
Vattenbruket omfattar kompensationsodling av fisk, sättfiskodling samt
odling av matfisk, kräftor och musslor.
Den svenska handeln med och förädlingen av fisk och fiskprodukter
omfattar förstahandsmottagning, partihandel, rökerier, konservindustri,
fiskmjöls- och fiskoljeproduktion samt detaljhandel.
Exportprodukter av stor betydelse för Sverige är konserver av sill och
skarpsill, färsk torsk och sill, kaviarsubstitut samt fiskbullar. De
viktigaste importprodukterna är räkprodukter, laxfisk, frysta
torskfiléer samt sötvattenskräftor.
Vid sidan om det yrkesmässiga fisket finns fritidsfiske i olika former.
Häri ingår sportfiske, som är av betydelse för bl.a. turistnäringen.
Den gemensamma fiskeripolitiken
Genom EU-medlemskapet deltar Sverige i EG:s gemensamma fiskeripolitik
(Common Fisheries Policy, CFP). Fiskerinäringen är en viktig del av EU-
ländernas näringsliv. Gemenskapen är världens största marknad för
fiskprodukter och är en av de största havsfiskemakterna i världen.
Fiskeripolitiken omfattar nyttjandet av levande resurser i vattnen och
inom vattenbruket samt beredning och avsättning av fiske- och
vattenbruksprodukter. Förutom resurs- och marknadsfrågor omfattar den
gemensamma fiskeripolitiken även strukturfrågor. Inom ramen för
fiskeripolitiken träffas åtskilliga bilaterala och multilaterala
fiskeöverenskommelser med tredje land.
Genom EES-avtalet påbörjade Sverige en anpassning till den gemensamma
fiskeripolitiken som främst rörde handels- och statsstödsfrågor. Vid
medlemskapsförhandlingarna deklarerade Sverige att målet var att det
svenska fisket redan från början fullt ut skulle integreras i den
gemensamma fiskeripolitiken. Sverige fick vissa undantag i
anslutningsfördraget, vilka skulle gälla högst 18 månader.
Genom Sveriges medlemskap i EU har nödvändig lagstiftning genomförts på
fiskets område. Dit hör framför allt lagen (1994:1709) om EG:s
förordningar om den gemensamma fiskeripolitiken och fiskelagen
(1993:787).
För Sverige finns ett gemenskapsprogram för mål 5a, fiske (strukturplan)
och ett program för gemenskapsinitiativet Pesca avseende
omstruktureringen av fiskerinäringen för perioden 1995-1999. Ett
särskilt handlingsprogram för småskaligt kustfiske har tagits fram. Inom
ramen för strukturplanen har Sverige åtagit sig att reducera
fiskeflottan i enlighet med ett fastställt utvecklingsprogram som gäller
t.o.m. år 1996. Nu förbereds ett beslut inom EU om det framtida
utvecklingsprogrammet för att få fiskeflottan i balans med
fiskresurserna.
Sveriges möjligheter att påverka fiskeripolitiken kommer vara särskilt
betydande när Sverige innehar ordförandeskapet i EU år 2001. Det svenska
ordförandeskapet ligger också tidsmässigt i anslutning till den
planerade översynen av den gemensamma fiskeripolitiken år 2002. Inom
regeringskansliet har ett beredningsarbete inletts som förberedelse
inför detta.
Forskning och utveckling
Nationellt och internationellt bedrivs forskning och utveckling (FoU)
samt beståndsövervakning för ett långsiktigt nyttjande av havets,
kusternas och inlandsvattnens resurser. Många av de ekonomiskt viktiga
fiskslagen vandrar över internationella havsområden. Ett omfattande
forskningssamarbete sker därför framför allt inom Internationella
havsforskningsrådet (ICES).
I den gemensamma fiskeripolitiken ingår också FoU-frågor, som
huvudsakligen drivs på nationell nivå, där de till viss del finansieras
genom EG:s forskningsprogram. En viktig angelägenhet är insamlingen av
grundläggande data om havets resurser (beståndsuppskattningar). Även
insamling av uppgifter om sammansättningen av gemenskapens fiskeflottor
och fångster sker som grund för utarbetande av lämpliga strategier för
förvaltningen av gemenskapens fiske.
Huvuddelen av den svenska fiskeriforskningen finns i Skogs- och
jordbrukets forskningsråds (SJFR) och Fiskeriverkets gemensamma program
Fiskforskning för Sverige. Universitetsforskningen på fiskets område är
förlagd till ett flertal institutioner med i regel små forskargrupper,
vilket innebär vissa begränsningar i möjligheterna till samlade
insatser. Vid Sveriges lantbruksuniversitet finns en institution för
vattenbruk i Umeå. Tillämpad FoU-verksamhet avseende bestånds- och
miljöövervakning samt fiskevård bedrivs framför allt vid Fiskeriverkets
tre laboratorier.
Den statliga fiskeriadministrationen
Fiskeriverket är central förvaltningsmyndighet för frågor om
fiskerinäringen inklusive vattenbruket och beredningsindustrin. Verket
handlägger också frågor som rör fiskevård, fritidsfiske och frågor
rörande biologisk mångfald vad gäller fisk och fiske. Vidare medverkar
verket i internationella biståndsprojekt som rör fisket.
Fiskeriverket är ett viktigt instrument för att nå de fiskeripolitiska
målen. Myndigheten skall således arbeta för en ansvarsfull hushållning
med fiskresurserna så att de ger en god och långsiktig avkastning
samtidigt som den biologiska mångfalden bevaras. Vidare skall
konkurrenskraftiga företag inom fiskerinäringen utvecklas och tillgång
på fisk av god kvalitet till fördel för konsumenterna främjas. För
konsumentfrämjande åtgärder finns vid verket en särskild verksamhet, Nya
Svensk Fisk. Det ingår, som framgått tidigare, i verkets uppgifter att
främja forskning och bedriva utvecklingsverksamhet på fiskets område.
Fiskeriverket centralt är placerat i Göteborg. Antalet anställda är ca
250 personer, varav mer än hälften finns inom den undersöknings- och
utvecklingsverksamhet som bedrivs vid laboratorier, försöksstationer och
utredningskontor på ett flertal orter i landet. För
undersökningsverksamheten finns två forskningsfartyg, Argos och Ancylus.
FoU-verksamheten finansieras framför allt med andra medel än
Fiskeriverkets anslagsmedel. Regeringen har i budgetpropositionen för år
1997 (prop. 1996/97:1 förslag till statsbudget, finansplan m.m.)
aviserat ett anslag på 58,1 miljoner kronor till Fiskeriverket för 1997,
vilket innebär en besparing på 6 miljoner kronor.
Kustbevakningen är en annan myndighet med uppgifter av betydelse för
fisket. Kustbevakningen övervakar efterlevnaden av föreskrifter för
fiske i havet, kustvattnen samt i vissa insjöar. Den svenska
fiskerikontrollen till sjöss och vid landning är en polisiär
övervakningsuppgift. Landningskontrollen omfattar främst kontroll av
fångst, fiskeloggbok och redskap. Kontrollen till sjöss, vilken
genomförs med hjälp av bevakningsfartyg och bevakningsflygplan, omfattar
svenska och utländska fiskefartyg inom såväl Sveriges ekonomiska zon som
sjöterritorium.
Statens naturvårdsverk har uppgifter inom den allmänna miljövården av
betydelse för fisket, bl.a. bidrag till kalkningsverksamhet för sjöar
och vattendrag. Ansvaret för skydd av hotade arter delas mellan
Naturvårdsverket och Fiskeriverket. Därvid svarar Fiskeriverket främst
för hotade kommersiella arter.
Länsstyrelserna svarar för frågor om fisket på regional nivå.
Länsstyrelserna svarar bl.a. för frågor inom gemenskapsprogrammet mål
5a, fiske, framför allt i den del som rör vattenbruket,
beredningsindustrin och infrastrukturen på fiskets område. Inom
länsstyrelserna finns en länsexpert för fiske.
Uppdraget
Utredaren skall koncentrera sitt arbete till två huvudområden, nämligen
- översyn av fiskeriadministrationen, särskilt avseende Fiskeriverket,
- föreslå åtgärder för en effektiviserad FoU-verksamhet på fiskets
område.
Översyn av fiskeriadministrationen
Regeringen aviserade i prop. 1994/95:40 om budgeteffekter av Sveriges
medlemskap i Europeiska unionen m.m. sin avsikt att fortlöpande värdera
möjligheterna till besparingar i statens utgifter för administration och
förvaltning. Regeringen har vidare uttalat i budgetpropositionen för år
1997 att även om den svenska förvaltningsmodellen är ändamålsenlig och i
flera avseenden är till fördel för statsförvaltningens arbete i EU
kommer fortsättningsvis statsförvaltningens organisation och
arbetsformer att behöva anpassas till de krav som den fortlöpande
utvecklingen av EU-samarbetet medför.
Sedan Sverige inträtt i EU har stora förändringar skett inom de områden
för vilka Fiskeriverket svarar. Verksamheten vid verket påverkas i hög
grad av beslut som fattas inom EU. För att möta de krav ett medlemskap
ställer är en ytterligare anpassning av verksamheten motiverad med sikte
på att utnyttja befintliga resurser så effektivt som möjligt.
Med utgångspunkt i medlemskapet i EU och de erfarenheter som hittills
vunnits skall en översyn ske av fiskeriadministrationen. Översynen av
Fiskeriverket skall syfta till att renodla verkets funktion som
regeringens instrument för en fiskeripolitik inom ramen för den
gemensamma fiskeripolitiken. Utredaren skall belysa verkets roll och
uppgifter samt föreslå organisation och dimensionering utifrån de
ändrade förhållanden som EU-medlemskapet innebär. I detta sammanhang bör
länsstyrelsernas uppgifter på strukturstödsområdet prövas.
En viktig utgångspunkt för förslagen är att den nationella
organisationen skall vara uppbyggd på ett sådant sätt att samverkan med
EG-kommissionens direktorat för fiske, DG XIV, underlättas.
Mot bakgrund av den nya verksförordningen (1995:1322) och då särskilt
bestämmelserna om myndigheternas medverkan i EU-arbetet skall utredaren
även göra en bedömning av ansvarsfördelningen mellan regeringen
(Jordbruksdepartementet) och Fiskeriverket samt i förekommande fall
lämna förslag till förändringar.
Sverige har anpassat huvuddelen av de administrativa rutinerna på
fiskets område till EG:s regelverk. Det gäller bl.a. kontroll av
fiskeaktiviteter, kvoter, landningar och kvalitetsbestämmelser. I
arbetet med Fiskeriverkets organisation och dimensionering bör
utredaren uppmärksamma andra medlemsländers fiskeriadministration,
särskilt organisation och dimensionering av fiskerikontrollen.
Eftersom Fiskeriverkets verksamheter på vissa områden nära gränsar till
andra myndigheters verksamhet skall utredaren analysera och föreslå hur
samarbete och samordning kan förbättras.
Utredaren bör även analysera vilka av Fiskeriverkets övriga uppgifter
som bör åvila staten. Utredaren skall lämna förslag om dessa uppgifter
skall hanteras av Fiskeriverket eller annan myndighet. Om en avveckling
av verksamheter föreslås skall konsekvenser redovisas, bl.a. i
kostnadshänseende. Utredaren är inte förhindrad att föreslå överföring
av uppgifter till Fiskeriverket från andra myndigheter.
Fiskeriverket skall i enlighet med sitt sektorsansvar för miljön och
tillsammans med berörda myndigheter verka för biologisk mångfald och
därmed för ett rikt och varierat fiskebestånd. Fiskeriverket har på
regeringens uppdrag redovisat en aktionsplan för biologisk mångfald.
Sektorn har även ett omfattande internationellt fiskeri- och
miljösamarbete. Utredaren skall analysera och lägga fram förslag om hur
fiskets miljöansvar bör utövas.
Fiskeriverket fungerar bl.a. genom sina utredningskontor som expertorgan
i vattenmål och har till uppgift att genomföra vissa åtgärder som
regleras i vattendomar. Denna verksamhet är avgiftsfinansierad.
Utredaren skall överväga hur dessa uppgifter skall utövas i framtiden.
Förslagen skall leda till effektivitetsvinster och kostnadsbesparingar.
Forskning och utveckling på fiskets område
Utredaren skall granska frågor som rör Fiskeriverkets stöd till FoU och
verkets egen undersökningsverksamhet. Verkets FoU-verksamhet inkluderar
även frågor rörande miljö, biologisk mångfald och vård av resursen fisk
i inlandsvatten, kust och hav. Utredaren skall lämna ett principförslag
om gränsdragning mellan den renodlade myndighetsfunktionen på fiskets
område och FoU-verksamheten på området. Utredaren skall därvid närmare
se över FoU-verksamhetens omfattning på olika områden och bedöma vilken
verksamhet som kan avvecklas eller bör överföras till andra organ.
Utgångspunkten för en sådan analys skall vara att endast sådan FoU-
verksamhet som har omedelbar betydelse för Fiskeriverkets
myndighetsutövning skall handhas av verket.
Prövningen av FoU-verksamheten bör särskilt ske mot bakgrund av en
analys om vilken organisation och vilka arbetsformer som bäst svarar mot
de omedelbara behoven i verkets myndighetsutövning. I detta sammanhang
måste också huvudmannaskapet för undersökningsfartygen Argos och Ancylus
beaktas. I anslutning till analys och förslag om en mer effektiv FoU på
fiskets område skall särskilt SJFR:s samordnande roll beaktas. Även
Fiskeriverkets medverkan i olika internationella organisationer på
forskningens område, särskilt ICES, bör belysas. Utredaren skall lämna
förslag om hur en samordning av fiskets FoU-verksamhet kan göras inte
minst mot bakgrund av möjligheten till ökade forskningsinsatser genom
EU:s ramprogram.
Utredningens bedrivande
Fiskeriverket och andra berörda myndigheter skall bistå utredningen.
Utredaren skall därutöver ta de kontakter som behövs med näringsliv,
övriga myndigheter och organisationer.
Utredaren bör också under arbetets gång informera de centrala
arbetstagarorganisationerna på det statliga avtalsområdet och bereda dem
tillfälle att framföra synpunkter.
Vidare skall utredaren beakta vad som sägs i direktiv (dir. 1994:23)
till kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden.
Utredaren skall även följa regeringens direktiv till kommittéer och
särskilda utredare om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50),
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och om
brottsbekämpning (dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 15 november 1997.