Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny högskola på Gotland, Dir. 1996:96
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1996-11-28
Dir. 1996:96 Beslut vid regeringssammanträde den 28 november 1996 Sammanfattning av uppdraget En organisationskommitté tillkallas för att planera verksamheten vid en ny högskola på Gotland och göra de förberedelser som krävs. Under förutsättning av riksdagens godkännande skall kommittén organisera om den nuvarande högskoleutbildningen på Gotland till en självständig högskola och under ett övergångsskede driva verksamheten och fungera som uppdragsgivare när det gäller den grundutbildning som anordnas av andra universitet och högskolor. Bakgrund År 1986 etablerades Utvecklingscentrum Gotland i samarbete mellan bl.a. Länsstyrelsen i Gotlands län, Gotlands kommun, Statens industriverk, Utvecklingsfonden, regionstyrelsen i Stockholm samt näringslivet. Regeringen lämnade regionalpolitiskt stöd till centret för investeringar i utrustning samt för verksamhet de tre första åren. Regeringen anförde i propositionen om fortsatt decentralisering inom högskolan (prop. 1986/87:127, bet. 1986/87:UbU31, rskr. 1986/87:352) att den avsåg att föreslå att högskoleenheterna i Stockholm skulle ta ansvar för högskole- utbildning i såväl Stockholms som Gotlands län sedan högskoleutbildning i Gotlands län hade utretts ytterligare. Riksdagen beslutade att en förutsättningslös utredning skulle göras om den framtida högskoleutbildningen i Gotlands län. Riksdagen beslutade år 1987 med anledning av regeringens förslag i budgetpropositionen (prop. 1987/88:100 bil. 10 s. 33, bet. 1987/88:UbU27, rskr. 1987/88:210) att tillgång till högskoleutbildning skulle finnas på Gotland och att verksamheten skulle utvärderas efter ett antal år. Regeringen anförde i budgetpropositionen 1994/95 (prop. 1994/95:100 bil. 9, bet. 1994/95:UbU15, rskr. 1994/95:353) att utbildningens organisatoriska tillhörighet skulle övervägas. Högskoleutbildningen är organisatoriskt inordnad i Länsstyrelsen i Gotlands län och benämns Högskoleutbildning på Gotland. Verksamheten är inrättad som en beställarorganisation där Högskoleutbildning på Gotland ger uppdrag till högskolorna på fastlandet. De högskolor som har uppdrag att ge utbildningen bestämmer vilka sökande som skall antas och utfärdar examina. Totalt har Högskoleutbildning på Gotland budgetåret 1995/96 resurser motsvarande 740 helårsstudenter. Den nuvarande verksamheten på Gotland omfattar i första hand ingenjörsutbildning, lärarutbildning och ekonomutbildning samt kurser i övrigt främst inom det humanistiska området. Sommaren 1995 gav regeringen Högskoleverket i uppdrag att utreda Högskoleutbildning på Gotland. Uppdraget omfattade bl.a. att utvärdera hittillsvarande verksamhet, att förutsättningslöst pröva verksamheten, att noggrant redovisa de utbildnings-, närings-, regional- och kulturpolitiska skäl som talar för eller emot fortsatt verksamhet samt att ge förslag till verksamhetens inriktning och organisation i framtiden om övervägande skäl talar för fortsatt verksamhet. Högskoleverket har den 20 december 1995 redovisat resultaten av utvärderingen och lämnat sina förslag om Högskoleutbildning på Gotland; redovisningen publicerades senare under namnet, Högskola på Gotland, Högskoleverkets rapportserie 1996:23 R. Regeringen har i 1997 års budgetproposition föreslagit att en högskola skall inrättas på Gotland (prop. 1996/97:1 utg.omr. 16 avsnitt 5.4.3); målet bör vara att verksamheten i slutet av budgetperioden 1997-1999 skall omfatta ca 1 200 helårsstudenter. Uppdraget Organisationskommittén skall fungera som uppdragsgivare när det gäller grundutbildning som anordnas av universitet och högskolor tills en självständig högskola har etablerats, träffa de överenskommelser som behövs för att länsstyrelsen fortsatt, tills en självständig högskola har etablerats, skall handha ekonomi- och personaladministrativa uppgifter, lämna förslag till forskningsorganisation och dess finansiering, lämna förslag till hur informationsförsörjningen och biblioteksverksamheten skall organiseras, anställa lärare och förbereda utnämningen av rektor enligt de föreskrifter regeringen senare kommer att meddela, förbereda och lämna ansökan till Högskoleverket om rätt att utfärda vissa examina, rekrytera studenter till läsåret 1997/98 och följande terminer, förbereda övertagande av ansvaret för lokaler och undersöka eventuella behov av och ta ställning till ytterligare lokaler, vidta de åtgärder och göra de anskaffningar som behövs för att verksamheten skall kunna bli en självständig högskola, förbereda dels anslutningen av den framtida högskolan till det statliga redovisningssystemet, dels uppläggningen av de redovisningsplaner och de övriga beslutsstöd som behövs för uppföljning av verksamheten (t.ex. system för statistik). Vid tidpunkten för avskiljandet av Högskoleutbildning på Gotland från länsstyrelsen till en självständig högskola skall en årsredovisning upprättas och revideras. I avvaktan på riksdagens beslut skall kommitténs arbete bara avse planerings- och förberedelseuppgifter. Bemanning skall ske med beaktande av reglerna om övergång av verksamhet i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Kommittén skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer informerade om kommitténs arbete och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter. Vidare skall kommittén beakta det arbetstagarinflytande som följer av lag och avtal. Kommitténs arbete skall bedrivas så att en statlig högskola kan etableras på Gotland senast den 1 januari 1999. Innan dess skall prövning har gjorts av vilka examensrättigheter den nya högskolan på Gotland kan få eller - om sådana inte kan ges - vad som krävs för att examensrättigheter skall kunna ges. Utbildningen bör planeras så att omfattningen motsvarar 1 200 helårsstudenter under höstterminen 1999. Utbildningarna får genomföras dels med egna lärare, dels genom köp av kurser. Kommittén skall senast den 1 mars 1997 för regeringen redovisa sin budget fram till dess att en ny högskola etableras. Kommittén skall i sitt arbete samverka med berörda myndigheter och organisationer och därvid beakta vad som har beslutats om den nya regionala organisationen på Gotland. Kommittén skall iaktta vad som föreskrivs i högskolelagen (1992:1434), högskoleförordningen (1993:100) och förordningen (1993:1153) om redovisning av studier m.m. vid universitet och högskolor. Kommittén skall också följa de lagar och förordningar som gäller myndigheter under regeringen avseende ekonomiadministration, där det ingår skyldighet att lämna delårsrapport och årsredovisning. Kommitténs årsredovisningar och delårsrapporter skall revideras av Riksrevisionsverket. Kommittén skall i övrigt beakta vad som anförs i budgetpropositionen 1996/97:1 utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning och i riksdags- behandlingen av denna proposition. Kostnader och finansiering Verksamheten vid högskolan på Gotland skall planeras så att den finansieras av ersättningar för helårsstudenter och helårsprestationer enligt resurstilldelningssystem för universitet och högskolor samt av eventuella externa inkomster. Övriga direktiv att beakta Kommittén skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49). Kommitténs arbete skall fortlöpande redovisas översiktligt och ett slutligt förslag skall lämnas senast den 15 mars 1998.