Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Miljöhänsyn i det svenska standardiseringsarbetet, Dir. 1996:93
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1996-11-21
Dir. 1996:93
Beslut vid regeringssammanträde den 21 november 1996.
Sammanfattning av uppdraget
Regeringen uppdrar åt en särskild utredare att föreslå en metod för hur
miljöhänsyn kan integreras i det svenska standardiseringsarbetet.
Bakgrund
Miljöfrågorna har fått en ökad betydelse inom standardiseringsarbetet
under de senaste åren bl.a. genom att miljöaspekter inklusive
resurshushållning blivit ett allt viktigare inslag i konsument- och
marknadsfrågor. I det övergripande målet för statens bidrag till SIS-
Standardiseringen i Sverige är miljöskydd angivet som ett prioriterat
område. Att miljöfrågorna skall beaktas i standardiseringsarbetet berörs
även i betänkandet Konsumenterna och miljön (SOU 1996:108). Den
europeiska kommissionens förslag till aktionsplan om miljön och en
hållbar utveckling behandlar frågan om integration av miljöhänsyn i
standardiseringsarbetet.
Regeringen har i propositionen om vissa åtgärder för att halvera
arbetslösheten till år 2000 (prop. 1996/97:222) aviserat tillkallandet
av en särskild utredare för att, tillsammans med den svenska
standardiseringsorganisationen, näringslivet och berörda myndigheter,
analysera och föreslå hur miljöhänsyn kan integreras i det svenska
standardiseringsarbetet.
Mer än 95 % av den svenska standardiseringsverksamheten äger rum i
globala och europeiska standardiseringsorgan. I standardiseringsarbetet
deltar tekniska experter från näringslivet, myndigheter och
organisationer. Miljöfrågor kommer in i det arbetet dels i form av
standardisering inom miljöområdet t.ex. miljöledningssystem samt metoder
för att analysera utsläpp, dels genom att miljöaspekter beaktas vid
standardiseringsarbete i allmänhet.
De globala och de europeiska standardiseringsorganen arbetar för att
föra in miljötänkande i allt standardiseringsarbete. De globala
standardiseringsorganen ISO och IEC har utarbetat var sin vägledning för
att tillvarata miljöaspekter i arbetet med produktstandarder.
Diskussioner pågår nu, både globalt och inom de europeiska
standardiseringsorganen CEN, CENELEC och ETSI om att testa
vägledningarna i konkret standardiseringsarbete, inom CEN bl.a. för
byggnadsmaterial och byggavfall samt förpackningar. I den svenska
standardiseringsorganisationen pågår diskussioner inom Allmänna
standardiseringsgruppen (STG) om hur ISO:s vägledning skall genomföras i
det löpande svenska standardiseringsarbetet.
Även om det på flera håll pågår arbete om miljöhänsyn i
standardiseringsarbetet går utvecklingen förhållandevis långsamt. Det
råder fortfarande en betydande oklarhet om begrepp och definitioner samt
om vilka metoder som konkret skall användas. Det är önskvärt att den
svenska standardiseringsorganisationen och svenska tekniska experter är
aktiva när det gäller att bevaka och utveckla miljöaspekterna. För att
ge svenska experter möjlighet till aktivt agerande och även bidra till
att de får ett tekniskt underlag att använda som argumentation i
internationellt samarbete behövs klarlägganden och handlingsplaner för
det fortsatta arbetet.
Uppdraget
För att svenska aktörer i ökad utsträckning skall kunna verka för att
miljöhänsyn integreras i allt standardiseringsarbete skall en särskild
utredare ges i uppdrag att
- definiera miljöaspekter och redovisa metoder som kan tillämpas i
standardiseringsarbetet,
- föreslå hur den svenska standardiseringsorganisationen och svenska
tekniska experter på ett kostnadseffektivt sätt kan bidra till att
miljömässiga hänsyn tas i allt standardiseringsarbete och
- utarbeta en handlingsplan som dels omfattar allt
standardiseringsarbete, dels prioriterar områden där svenska aktörer bör
kunna nå resultat på kort och medellång sikt.
Förslagen skall ta hänsyn till resurshushållning och kretsloppstänkande
samt erfarenheter inom svenskt och internationellt
standardiseringsarbete.
Om utredaren lämnar förslag med kostnadskonsekvenser skall förslag till
finansiering anges.
Utredaren skall särskilt ta hänsyn till de generella direktiven att
pröva offentliga åtaganden (dir.1994:23), krav på regelförenkling (Ds
1992:99 avsnitt 4.4.), redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna
(dir. 1992:50), redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenserna (dir.
1994:124) och att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall samråda med SIS, standardiseringsorganen,
Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och Konsumentverket
samt övriga berörda myndigheter, utredningar, näringslivs- och
miljöorganisationer.
Utredningsarbetet skall vara avslutat den 1 juni 1997.