Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av pliktexemplarslagen, Dir. 1996:92
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1996-10-10
Dir. 1996:92
Beslut vid regeringssammanträde den 10 oktober 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en förutsättningslös
översyn av lagen (1993:1392) om pliktexemplar av dokument
(pliktexemplarslagen).
Mot bakgrund av de snabba informationstekniska förändringarna avseende
offentliggörande av dokument, skall utredaren överväga och, om det
behövs, föreslå ändringar i pliktexemplarslagen i syfte att säkra
förutsättningarna för forskning och för bevarande och tillhandahållande
av kulturarvet.
Bakgrund
Enligt pliktexemplarslagen skall exemplar av dokument lämnas till vissa
bibliotek och arkiv för att där bevaras och tillhandahållas för
forskning och studier. Med dokument avses här ett föremål som lagrar
information för senare läsning, avlyssning eller visning.
Den lagstadgade leveransplikten omfattar bl.a. vissa typer av
elektroniska dokument, nämligen sådana som finns i fixerad form och i
utgåvor som kan köpas, lånas, osv. såsom cd-rom, disketter, videogram
och fonogram.
Däremot omfattas inte information som görs tillgänglig via s.k. on
line-förbindelse och inte heller elektroniska dokument som utgör
underlag för tryckt material.
Syftet med pliktexemplarslagen är att bevara och tillhandahålla
yttringar av svenskt liv, svenskt samhälle och svensk kultur för
eftervärlden och att ge kunskap om och insyn i vårt samhälle. Detta
främjar ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett
fritt konstnärligt skapande, visar vår egenart och ger oss vår identitet
i Europa och världen (prop. 1993/94:10 s. 17).
Som en följd av den snabba utvecklingen inom såväl tryckeri- som
informationstekniken kommer en allt större del av det framtida
informationsflödet inte att omfattas av pliktexemplarslagen i dess
nuvarande utformning.
Detta problem uppmärksammades av kulturutskottet i betänkandet
Pliktexemplarslagen, m.m. (bet. 1995/96:KrU4).
Utskottet konstaterade att information allt oftare lagras enbart
digitalt. Det är inte ovanligt att material såsom vetenskapliga
uppsatser, tidskrifter m.m. endast finns tillgängligt via datanät.
Elektroniska dokument, som inte lagrar information i fixerad form utan
är tillgängliga endast genom direktkoppling, är inte leveranspliktiga
enligt pliktexemplarslagen. Samtidigt blir datanäten, främst via
Internet, tillgängliga för allt fler medborgare.
Utvecklingen av tryckeri- och informationstekniken innebär bl.a. att
allt fler dokument aldrig får fixerad form i pliktexemplarslagens
mening. Som en följd härav minskar möjligheterna att tillgodose det
syfte som ligger bakom reglerna i pliktexemplarslagen. Med gällande
lagstiftning kommer en allt större del av informationsflödet i framtiden
inte att omfattas av reglerna om leveransplikt. Utskottet föreslog
därför att riksdagen skulle ge regeringen till känna att en
förutsättningslös översyn skulle göras av pliktexemplarslagen. Riksdagen
beslöt i december 1995 i enlighet härmed (rskr. 1995/96:60).
Pliktexemplarslagen har under de senaste decennierna utretts flera
gånger, vilket resulterat i betänkandena SOU 1974:94 Bevara ljud och
bild, DsU 1975:4 Dagspress på mikrofilm, DsU 1977:12 Pliktexemplar av
skrift, SOU 1987:51 Ljud och bild till eftervärlden, SOU 1989:89 Översyn
av lagen om pliktexemplar samt SOU 1992:92 Pliktleverans.
Den senaste utredningen, Pliktleveransutredningen, redovisade alltså
sina förslag i betänkandet SOU 1992:92 Pliktleverans. Detta låg till
grund för den nu gällande pliktexemplarslagen (prop. 1993/94:10, bet.
1993/94:KrU8, rskr. 1993/94:25). Med anledning av den snabba utveckling
av tryckeri- och informationstekniken, som skett sedan dess, och för
att i möjlig mån förhindra att material i allt högre utsträckning
undanhålls forskningen liksom att delar av kulturarvet förloras, bör,
som riksdagen uttalat, hithörande frågor åter utredas.
Inom flera länder arbetar man med likartade legala frågeställningar.
Utredningar pågår i bl.a. England och Danmark.
Uppdraget
Utredaren skall överväga huruvida sådan elektronisk information som inte
omfattas av de nuvarande bestämmelserna i pliktexemplarslagen skall vara
föremål för leveransplikt i framtiden. Tekniska frågor om hur
leveranserna skall ske skall även utredas.
Om utredaren bedömer att sådan leveransplikt bör införas, skall
omfattningen av denna, hur den skall utformas samt vem som skall
fullgöra leveransplikten, utredas. Förslag till ändring av
pliktexemplarslagen skall lämnas. Med hänvisning till den stora mängden
material finns det skäl att under utredningsarbetet beakta att
leveransplikten inte får bli så omfattande att den i praktiken blir svår
att utträtthålla. Härvidlag skall även kostnadsaspekten såväl för staten
som för leverantörerna av pliktmaterial beaktas. Förslag till
finansiering skall lämnas till eventuellt utökade kostnader. Utredaren
skall även beakta de upphovsrättsliga aspekterna av en utvidgad
pliktleverans.
Utredaren skall ta ställning till om leveransplikten skall gälla för
elektroniska dokument som utgör underlag för sådant tryckt material, som
nu är leveranspliktigt.
Arbetet skall bedrivas förutsättningslöst. Samråd skall ske med
kommittéer och arbetsgrupper inom det informationstekniska området.
Utredaren bör följa pågående utredningar i andra länder. De
pliktexemplarsregler som redan finns i andra länder, främst inom Norden,
Europarådet och EU, skall uppmärksammas.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 september 1998.