Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Sveriges engagemang i viss storskalig forskning, Dir. 1996:91
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1996-11-21
Dir. 1996:91
Beslut vid regeringssammanträde den 21 november 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över Sveriges engagemang i
storskalig forskning, särskilt deltagandet i vissa europeiska
forskningsorganisationer och motsvarande forskning inom EU. Utredaren
skall belysa omfattningen, inriktningen och formerna för detta engagemang
samt spegla relationen och betydelsen av den internationella
verksamheten för den nationella verksamheten innefattande de nationella
anläggningarna. Mot bakgrund av vetenskapliga bedömningar från ansvariga
nationella organ och regeringens förslag till besparingar för budgetåret
1998 på 150 miljoner kr avseende anslaget D 18, Europeisk
forskningssamverkan, skall utredaren lämna förslag till en lämplig avvägning
mellan resurser för nationell och internationell storskalig
forskning, mellan storskalig forskning och annan svensk forskning samt
ge förslag till handlingslinje för Sveriges framtida agerande i de inter-
nationella forskningsorganisationerna. Om utredaren så bedömer bör
förslag lämnas till att Sverige avvecklar visst samarbete eller aktivt
verkar för att etablera nya samarbetsformer och samarbetsområden.
Bakgrund
Regeringen har i den forskningspolitiska propositionen, Forskning och
samhälle (prop. 1996/97:5), anmält sin avsikt att genomföra en översyn
av Sveriges engagemang i internationella forskningsorganisationer för
storskalig forskning, inklusive Sveriges deltagande i EU:s fusionsforsknings-
program. Översynen skall, enligt vad som framhålls i
propositionen, belysa omfattningen, inriktningen och formerna för
engagemanget. Sverige bör i arbetet informera sig om andra länders
motsvarande inställning och åtgärder.
Sverige har länge haft ett omfattande internationellt forskningssamarbete vad
gäller både svenska forskares kontakter med utländska kolleger och medverkan
i internationella storprojekt. Detta har varit av stor betydelse för
inriktningen av den svenska grundforskningen och har ocksåfrämjat kvaliteten
i den svenska forskningen. Svenska forskare har härigenom kunnat bedriva
forskning inom centrala resurskrävande områden och ge väsentliga bidrag till
och dra fördel av den internationella kunskapsutvecklingen. Som också
framhålls i propositionen utgör deltagandet i internationellt storskaligt
forskningssamarbete ett viktigt komplement till den nationella forskningen
och den enda existerande möjligheten att bedriva forskning vid forsknings-
fronten inom många områden. Ett exempel på detta är det svenska deltagandet
i den europeiska forskningsorganisationen för grundforskning inom
högenergifysik (CERN). Sverige var ett av de länder som bildade
organisationen
år 1954 och flera generationer av svenska fysiker har aktivt medverkat i
experimenten och baserat sin forskning i Sverige på de resultat som
frambringats där. Andra europeiska organisationer, t.ex. Europeiska
sydobservatoriet (ESO) för astronomiska observationer av den södra
stjärnhimlen och det Europeiska molekylärbiologiska laboratioriet (EMBL)
har bildats efter mönster av CERN. Europeiska synkrotronljuskällan
(ESRF) är en europeisk anläggning som togs i drift år 1994.
En internationell organisation av delvis annat slag är det europeiska
rymdorganet ESA där forskning endast utgör en del av verksamheten. Den
totala resursinsatsen för forskning är emellertid även här av väsentlig
omfattning.
Forskningen vid CERN avser i största utsträckning mycket stora
forskningsprojekt i samarbete mellan många forskare från olika länder
även om många små forskningsprojekt också förekommer. Vid ESO, EMBL och
framför allt den europeiska synkrotronljuskällan, ESRF, består
forskningen till helt övervägande del av mindre projekt. Forskare kommer
till dessa anläggningar för att under i allmänhet kort tid genomföra ett
experiment som inte kan genomföras vid nationella anläggningar.
Även inom EU bedrivs storskalig forskning, t.ex. inom det
fusionsforskningssamarbete som Sverige deltagit i sedan 1976. Det
innefattar bl.a. forskningsanläggningen JET i Storbritannien. Ett
globalt samarbete planeras mellan EU, Japan, Ryssland och USA kring en
ännu större försöksanläggning, International Thermonuclear Experimental
Reactor (ITER).
Flertalet av de storskaliga forskningsorganisationerna faller inom det
naturvetenskapliga området. Ansvarig svensk myndighet är
Naturvetenskapliga forskningsrådet. Deltagandet i det europeiska
rymdorganet ESA tillhör Närings- och handelsdepartementets ansvarsområde
och Rymdstyrelsen är ansvarig svensk myndighet.
Härutöver har svenska forskningsfinansierande myndigheter själva träffat
överenskommelser med systerorganisationer i andra länder och därigenom
lyckats etablera kostnadseffektiva samarbetsorganisationer, t.ex. det
nordiska optiska teleskopet (NOT) som driver ett gemensamt nordiskt
teleskop på Kanarieöarna och EISCAT som bedriver forskning i rymdplasmafysik
på höga latituder.
Storskalig forskning bedrivs även inom Sverige. Genom beslut med
anledning av 1993 års forskningsproposition inrättades s.k. nationella
forskningsanläggningar där ett universitet eller en högskola är
värdmyndighet för en forskningsanläggning som utnyttjas av forskare i
hela landet. Driftmedlen för dessa anläggningar fördes i samband med att
de blev nationella anläggningar från fakultetsanslag till
forskningsrådsanslag.
Naturvetenskapliga forskningsrådet finansierar således genom
avtal med respektive universitet och högskola driften av MAX-laboratoriet i
Lund, Manne Siegbahnlaboratoriet i Stockholm, Onsalaobservatoriet i Göteborg
och The Svedberg laboratoriet i Uppsala. Finansieringsmodellen ger möjlighet
att i ett nationellt perresursbehoven för dessa mot varandra och mot annan
forskning.
Regeringens budgetförslag för de två budgetåren 1995/96 och 1997 innebär
besparingar inom i stort sett samtliga områden av den statliga verksamheten.
Forskningen utgör härvid inget undantag och regeringen har i
budgetpropositionen för år 1997 föreslagit besparingar inom både
nationell forskning och internationellt forskningssamarbete.
Högskolemyndigheter och forskningsfinansiärer, t.ex. forskningsråd, måste ta
ansvar för att anpassa verksamheten efter de resurser som anvisas. Inom
det internationella samarbetet gäller delvis andra förutsättningar.
Budgetbeslut fattas av organ där Sverige utgör en av flera aktörer.
Möjligheterna för Sverige att direkt påverka utgifterna är därför
begränsade.
Projekten pågår ofta mycket länge. Kostnadsutvecklingen för
detta samarbete kan därför i väsentlig grad komma att skilja sig från
den nationella. Detta kan leda till en väsentlig obalans i medelsanvändningen
för nationell respektive internationell verksamhet. Motsvarande
förhållanden har också uppmärksammats av andra länder, t.ex. Tyskland,
Frankrike och Storbritannien.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall pröva de internationella åtagandena inom
storskaligt formaliserat forskningssamarbete mot behov och insatser för
annan grundforskning inom samtliga discipliner och lämna förslag som
leder till en vetenskapligt och ekonomiskt rimlig avvägning mellan de
resurser som satsas på respektive verksamheter. Förslagen skall bygga på
de ekonomiska förutsättningar som redovisas i forskningspropositionen
Forskning och samhälle (prop. 1996/97:5) och budgetpropositionen för år
1997 (prop. 1996/97:1, utg.omr.16). Besparingarna inom forskningsområdet
kan, om utredaren så bedömer, fördelas på annat sätt än i regeringens
preliminära beräkning för 1998 i budgetpropositionen. Besparingsbeloppet
måste dock bli detsamma som regeringen föreslagit.
I första hand skall de internationella storskaliga organisationer som
finansieras via det särskilda anslaget för Europeisk forskningssamverkan
tillsammans med anknuten nationell forskning och fusionsforskningssamarbetet
inom EU ingå i analysen. Det är emellertid nödvändigt att även
inbegripa insatser för de nationella forskningsanläggningarna i detta
sammanhang. Det vetenskapliga utbytet för Sverige i relation till redan
gjorda men också förväntade framtida insatser bör analyseras och
redovisas på ett sätt som möjliggör en optimal användning av de samlade
forskningsresurserna. Analysen skall baseras på bedömningar från
ansvariga nationella myndigheter, främst Naturvetenskapliga forskningsrådet
och Rymdstyrelsen. Det skall också prövas om andra anslagskonstruktioner,
t.ex.
att anvisa medlen under det nuvarande anslaget Europeisk forskningssamverkan
under myndigheternas forskningsanslag, skulle innebära några fördelar.
Analysen skall också ta hänsyn till hur olika förslag kan påverka den
internationella synen på svensk forskning och Sverige som samarbetspartner i
internationella forskningsorganisationer. Analysen bör också kartlägga
följderna av olika förslag för verksamhet i Sverige som är beroende av vårt
deltagande i internationella organisationer som exempelvis den rymdrelaterade
verksamheten i Kiruna.
Besparingskraven kan innebära att det inte finns ekonomiska
förutsättningar att delta i vissa internationella forskningsorganisationer.
De kan också innebära att forskningsverksamheter som i dag bedrivs nationellt
i stället bör bedrivas i europeiskt eller annat internationellt samarbete.
Utredningen skall ange om Sverige även fortsättningsvis bör delta i eller
lämna någon eller några av de berörda organisationerna. Deltagande i EU:s
fusionsforskningssamarbete skall bedömas med avseende på de nationella
insatserna och Sveriges möjligheter att påverka inriktning och omfattning av
denna forskning.
Utredaren kan vidare, om utredningsarbetet ger underlag för det,
översiktligt ange nya områden där Sverige bör verka för att de i
framtiden bedrivs i mer formaliserat internationellt samarbete. I detta
sammanhang skall också kostnaderna för de nationella forskningsanläggningarna
bedömas i relation till alternativet att motsvarande forskning i stället
bedrivs vid forskningsanläggningar utomlands.
Utbytet av deltagandet i berörda organisationer kan också påverkas av i
vilken utsträckning Sverige driver frågor om inriktning och omfattning
av verksamheten och hur vi samarbetar med andra länder i dessa frågor.
Utredaren bör undersöka om en bättre koordinering, styrning och
framförhållning när det gäller svenska delegaters agerande i
organisationerna är påkallade.
Utredaren skall i arbetet höra de myndigheter som ansvarar för
deltagandet i de internationella forskningsorganisationerna och som
svarar för finansiering och drift av de nationella
forskningsanläggningarna. De utvärderingar och planeringsdokument som
finns inom berörda organisationer och myndigheter bör så långt möjligt
utnyttjas i bedömningarna. Fusionsforskningssamarbetet inom EU skall
bedömas mot bakgrund av den utvärdering som nu görs inom EU. Utredaren
skall till sig knyta en referensgrupp. Utredaren skall också informera
sig om hur man i andra länder, särskilt övriga nordiska länder, arbetar
med motsvarande frågor.
Övriga direktiv att beakta
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konskevenser (dir.
1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att
redovisa jämställhetspolitiska konsekvenser (dir 1994:124) och om att
redovisa konskevenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir 1996:49).
Uppdraget skall redovisas senast den 1 maj 1997.