Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kartläggning av lokala samverkansprojekt inom rehabiliteringsområdet, Dir. 1996:9
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1996-02-08
Dir. 1996:9
Beslut vid regeringssammanträde den 8 februari 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att kartlägga lokala samverkansprojekt
inom rehabiliteringsområdet mellan huvudmän som har näraliggande
verksamheter.
Resurserna måste utnyttjas bättre
Nödvändigheten av att samordna resurser för att förbättra
rehabiliteringsarbetet har tagits upp i olika sammanhang under senare
år. Det finns ett stort behov av att mer effektivt utnyttja de samlade
resurserna för att bättre kunna tillgodose enskilda människors behov av
stödåtgärder. Många människor med långvarig arbetslöshet, psykosociala
eller hälsomässiga problem kan lätt hamna i en gråzon mellan de olika
systemen eftersom de inte renodlat faller inom någon viss myndighets
ansvarsområde. Detta kan ofta leda till en rundgång mellan
socialtjänsten, försäkringskassan, arbetsförmedlingen och hälso- och
sjukvården med många gånger kortsiktiga och ineffektiva insatser som
följd. Genom bättre samverkan kan man förkorta
de tider då människor står utanför arbetslivet.
Utredningar och försök som pågår
Regeringen har på flera sätt uppmärksammat behovet av förbättrad samverkan
mellan huvudmän med näraliggande verksamheter. Frågan har varit
och är aktuell i flera utredningar. Alkoholpolitiska kommissionen
efterlyste en översyn som tydliggör var gränslinjen går för hälso- och
sjukvårdens, socialtjänstens, arbetslivets och försäkringskassornas
rehabiliteringsansvar (SOU 1994:24 och 27). Sedan år 1993 pågår konkreta
försök på lokal nivå med finansiell samordning mellan hälso- och
sjukvård och socialförsäkring (Finsam). Syftet med försöksverksamheten
är att skapa drivkrafter inom systemen för socialförsäkring och för
hälso- och sjukvård för ett bättre utnyttjande av de gemensamma
resurserna.
I ytterligare en försöksverksamhet (Sosam) ingår också socialtjänsten.
Sådan försöksverksamhet får bedrivas under tiden den 1 juli 1994 -
31 december 1997 inom fem lokala områden. Godkännande finns för
närvarande för en kommun, medan ytterligare ett antal ansökningar
behandlas.
Frågor om förbättrad samverkan ingår i de nya direktiven till Sjuk- och
arbetsskadekommittén (Dir 1995:54) som regeringen beslutat om. Kommittén
skall i samarbete med Arbetsmarknadspolitiska kommittén (A 1994:01)
klargöra gränsdragningsfrågor mellan olika ersättningssystem. När
kriterier och regler renodlas i de olika ersättningssystem kan det få
konsekvenser för människor som befinner sig i gråzonen mellan de olika
systemen. Med tydligare gränser i sjukförsäkringen och arbetslöshets
ersättningen finns en risk att alltfler hamnar utanför ersättningssystemen
och blir beroende av socialbidrag. Sjuk- och arbetsskadekommittén skall
därför tillsammans med Arbetsmarknadspol undersöka hur en närmare samverkan
mellan olika myndigheter kan åstadkomma en rehabilitering till arbetslivet
eller till ett aktivt liv i övrigt även för utsatta grupper.
Ett underlag för Sjuk- och arbetsskadekommitténs arbete är erfarenheterna
från de projekt som finansierats inom ramen för de s.k. Dagmarpengarna.
Från och med år 1991 har särskilda medel avsatts inom ramen för
ersättningarna från sjukförsäkringen för rehabiliterings- och
behandlingsinsatser inom hälso- och sjukvården. Det övergripande målet
med medlen är att öka kapaciteten inom den medicinska rehabiliteringen
för att snabbare återföra människor till arbetslivet eller till ett
aktivt liv i övrigt.
Frågor om samverkan mellan myndigheter har även uppmärksammats i
ESO-rapporten, En social försäkring (1994:81) samt i Socialtjänstkommitténs
slutbetänkande (SOU 1994:139). I uppdraget till Storstadskommittén (Dir
1995:35) ingår att lämna förslag till hur bostadsområdena bättre skall
ta tillvara sina totala resurser utan hinder av traditionella
uppgiftsgränser. Kommittén skall föreslå behövlig förändring av lagteknisk,
finansiell och organisatorisk natur för att man skall kunna uppnå
en bättre samverkan mellan myndigheter.
Också den föregående Storstadsutredningen behandlade frågor om samverkan
och pekade på framgångsrika samarbetsprojekt där personal från
socialtjänsten,försäkringskassan och arbetsförmedlingen kunnat ge effektivare
stöd till grupper med svårigheter på arbetsmarknaden (SOU 1990:36). De
resurser som finns i bostadsområdena ansågs vara tillräckliga men kunde
användas effektivare genom ökad samverkan.
Den s.k. Cesar-gruppen bestående av representanter för Socialstyrelsen,
Riksförsäkringsverket, Arbetsmarknadsstyrelsen, Arbetarskyddsstyrelsen
och Arbetslivsfonden redovisade i juni 1994 en rapport om gemensamma
insatser för arbetsrehabilitering. Gruppen uppmärksammade i sin rapport
vikten av tydliga samverkanssignaler från centrala myndigheter samt
gemensamma målformuleringar för samverkansarbetet på lokal nivå.
Cesargruppen framhöll den lokala utvecklingen av samverkansformer och
betonade möjligheten till lokala försök.
Erfarenheter av fyrpartssamverkan redovisas i det s.k.
Finspångsprojektet (Finspångsprojektet - rapport från en förstudie om
samverkan och samordning av insatser och resurser). En fyrpartssamverkan
skulle enligt rapporten kunna ge ett mer effektivt användande av
samhällets resurser.
Socialförsäkringsutskottet tar i sitt betänkande 1994/95 SfU17 upp
frågan om fyrpartssamverkan. Mot bakgrund av tilläggsdirektiven till
Sjuk- och arbetsskadekommittén samt resultatet av förstudien i
Finspångsprojektet anser socialförsäkringsutskottet att det är dags att
ta ytterligare ett steg i utvidgningen av försöksverksamheten med
finansiell samordning mellan socialtjänsten, försäkringskassan och
hälso- och sjukvården och inlemma även arbetsmarknadsmyndigheterna i
försöken. Utskottet föreslår ett tillkännagivande om att regeringen bör
bereda frågan och återkomma till riksdagen med ett förslag. Riksdagen
följde utskottets förslag (rskr. 1994/95:344).
Uppdraget
En särskild utredare får i uppgift att kartlägga olika former av lokala
samverkansmodeller. Studien skall ses som ett komplement till
regeringens vidare beredning av frågan och syftar till att få fram ett
fördjupat kunskapsunderlag för pågående utredningar i den mån detta kan
samordnas tidsmässigt. Kartläggningen bör framförallt omfatta de
samverkansprojekt där kommunen, försäkringskassan och arbetsmarknads-
myndigheten ingår men projekt där hälso- och sjukvårdshuvudmännen
medverkar är också av stort intresse.
Behovet av att hitta rationella former för samverkan och finna en
organisation som fungerar för utsatta grupper är stort. Som framgått
ovan är emellertid de försök som bedrivs med stöd av försökslagstiftning
av relativt begränsad omfattning. Projekten avser främst försök med
finansiell samordning. Det finns skäl att fördjupa kunskaperna om
effektiva modeller för samverkan. Det är därför önskvärt att skapa en
bred överblick över de projekt av varierande omfattning och inriktning
som pågår i landet och ta del av hittills gjorda erfarenheter. Det kan
vara av särskilt intresse att analysera vilka hinder och problem man
möter som uppkommit i projekt där man utifrån en stark vilja till
samverkan kommit igång med konkret verksamhet.
Arbetet skall genomföras i samarbete med en expertgrupp bestående av
representanter för Social-, Arbetsmarknads-, Civil- och Finansdepartementen
samt representant för Sjuk- och arbetsskadekommittén och Arbetsmarknads-
politiska kommittén. I expertgruppen skall också ingå
representanter för Landstings- och Kommunförbundet.
För utredningen gäller direktiven att pröva offentliga åtaganden
(Dir 1994:23) och att redovisa regionalpolitiska och
jämställdhetspolitiska konsekvenser (Dir 1992:50 och Dir 1994:24).
Redovisning av uppdraget
Resultatet av arbetet skall redovisas den 31 maj 1996.