Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Register för skattebrottsutredningar m.m., Dir. 1996:89
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-11-07
Dir. 1996:89
Beslut vid regeringssammanträde den 7 november 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda vilka register en
kommande skattekriminal vid skatteförvaltningen kan ha behov av för
skattebrottsutredningar samt föreslå den författningsreglering av
registren som är motiverad. Utredaren skall dessutom se över vilka
ändringar som behövs i skatteregisterlagen (1980:343) för att underlätta
arbetet med att utreda skattebrott m.m. I uppdraget ingår att undersöka
behovet av tillgång till uppgifter hos andra myndigheter. Utredaren
skall också se över informationsutbytet mellan bl.a. tullmyndigheterna
och skatteförvaltningen.
Bakgrund
En framtida skattekriminal
Ekobrottsberedningen har i rapporten Effektivare ekobrottsbekämpning (Ds
1996:1) uttalat sig för att utredningar av skattebrott skall handhas av
skattemyndigheten. Det finns dock enligt Ekobrottsberedningen åtskilliga
frågor som måste utredas närmare innan man kan ta ställning till den
närmare utformningen av en skattekriminal. Det gäller bl.a. frågor om
hur verksamheten vid skattekriminalen skall avgränsas i förhållande till
annan brottsutredande verksamhet och vilka befogenheter den skall ha.
Dessa frågor utreds nu vidare av Ekobrottsberedningen. Beredningen avser
att omkring årsskiftet 1996/97 redovisa en rapport med fullständigt
underlag för ett ställningstagande i dessa frågor.
En kommande skattekriminal vid skattemyndigheterna måste ha tillgång
till effektiva verktyg i sin brottsutredande verksamhet. Skattebrotten
är ofta välplanerade och rör betydande belopp. Svagheterna i
skattemyndigheternas kontrollsystem och handläggningsrutiner utnyttjas.
Skattemyndigheterna måste i en kommande skattekriminalverksamhet få ett
ADB-stöd motsvarande det polisen och tullen har med de justeringar som
kan föranledas av inriktningen just mot skattebrott. Behovet av
särskilda register i skattekriminalens verksamhet och hur befintliga
register kan utnyttjas effektivare i verksamheten behöver därför
utredas.
Skatteregistren
Skatteförvaltningen använder i dag i stor utsträckning ADB i sin
verksamhet. Inom skatteförvaltningen finns en mängd informationssystem
och register. För hela landet förs ett centralt skatteregister och för
varje län ett regionalt skatteregister. Bestämmelser om registren finns
i skatteregisterlagen (1980:343). Skatteregistren får användas bl.a. vid
inkomst- och förmögenhetstaxeringen samt vid bestämmande och uppbörd av
skatt. Registren skall även underlätta planeringen, samordningen och
uppföljningen av revisions- och annan kontrollverksamhet på hela
skatteområdet. I skatteregistren får de uppgifter som behövs för
beskattningen registreras.
Skatteregistren får inte användas för brottsutredande verksamhet. Detta
skulle strida mot ändamålet med registren. I skatteregistren får inte
heller uppgifter om t.ex. att åtal väckts mot någon för misstänkt
skattebrott eller dom i skattebrottmål registreras.
Samtliga skattemyndigheter får ha terminalåtkomst till vissa
basuppgifter i det centrala skatteregistret, s.k. riksåtkomst.
Skattemyndigheterna har vidare av praktiska skäl medgivits riksåtkomst
till vissa uppgifter, t.ex. mervärdesskatte- och arbetsgivaruppgifter.
Till det stora flertalet uppgifter i registret, bl.a. uppgifter från
kontrolluppgifter och flertalet uppgifter från självdeklarationer, får
terminalåtkomst finnas endast i den mån uppgifterna hänför sig till
länet eller rör skattskyldig som beskattas i länet, s.k. länsåtkomst.
För beskattningen på punktskatteområdet finns särskilda register.
Registren förs av Skattemyndigheten i Dalarnas län, som är
beskattningsmyndighet. För uppbörd och annan administration används
registret BRIS (Besluts-, Redovisnings- och Informationssystem för det
Särskilda skattekontoret). Registret, som förs med stöd av tillstånd
från Datainspektionen, innehåller huvudsakligen uppgifter om deklarerade
och inbetalade punktskatter. Skattemyndigheten för också register över
personer som är godkända upplagshavare eller registrerade varumottagare
samt register över de lokaler som är godkända som skatteupplag.
Polisregister
Rikspolisstyrelsen för flera olika slag av register, bl.a. det allmänna
kriminalregistret och person- och belastningsregistret (PBR). Det
allmänna kriminalregistret innehåller uppgifter om personer som har
dömts till andra påföljder än böter och som behövs för att brottsbalkens
regler om sammanträffande av brott skall kunna tillämpas. Bestämmelser
om kriminalregistret finns i lagen (1963:197) om allmänt
kriminalregister och kriminalregisterkungörelsen (1973:58).
PBR, som är det största polisregistret, regleras i lagen (1965:94) om
polisregister m.m. och polisregisterkungörelsen (1969:38). PBR
innehåller uppgifter om påföljder och andra belastningsuppgifter som
skall antecknas enligt kriminalregister- eller
polisregisterförfattningarna. Dessutom antecknas bl.a. uppgifter om den
som är skäligen misstänkt för brott. Inom polisen används uppgifterna i
PBR såväl vid spaning och brottsutredning som vid ordnings- och
trafikpolisverksamhet.
Hos Rikspolisstyrelsen förs med stöd av polisregisterlagen också flera
andra register än PBR. Dessa register används framför allt för
brottsspaning. Hit hör bl.a. brottsanmälansregistret, det allmänna
spaningsregistret, signalements- och känneteckensregistret samt beslags-
och analysregistret. Till polisregistren hör också Finanspolisens
analys- och spaningsregister. Vidare för polismyndigheterna vissa lokala
register.
Polisregistren är för närvarande föremål för en översyn av Register-
utredningen (Ju 1995:01). Utredningen har lämnat delbetänkandet
Kriminalunderrättelseregister DNA-register (SOU 1996:35).
Tullregister
Tullmyndigheternas verksamhet består i huvudsak i att fastställa och
uppbära tullar, andra skatter och avgifter som tas ut vid import och
export samt att övervaka efterlevnaden av bestämmelser om import och
export av varor från och till tredje land samt vissa bestämmelser
avseende in- och utförsel av varor från och till annat EU-land.
Tullmyndigheterna bedriver i stor omfattning själva utredningsverksamhet
och i viss omfattning även åklagarverksamhet i fråga om brott mot sådana
bestämmelser. Den brottsutredande verksamheten skiljs organisatoriskt
från tullklarerings- och tullrevisionsverksamheten, dvs. den fiskala
utredning som syftar till beslut om tull m.m. samt utredning i övrigt av
sådan brist i anmälnings- och uppgiftsskyldighet som inte utgör brott.
För fastställande och uppbörd av tull använder sig tullmyndigheterna av
tullregistret som förs med stöd av tullregisterlagen (1990:137).
Tullmyndigheterna har för sin brottsutredande verksamhet bl.a. ett
spaningsregister, SPADI, som innehåller uppgifter om personer misstänkta
för brott enligt bl.a. lagen (1960:418) om straff för varusmuggling,
narkotikastrafflagen (1968:64) och tullagen (1994:1550). I registret får
det även tas in uppgifter om transportmedel och andra varor som
misstänks ha samband med brott enligt nämnda lagar. Bestämmelser om
SPADI finns i förordningen (1987:864) om tullverkets register för
brottsbekämpande verksamhet. Tullmyndigheterna har också åtkomst till
vissa uppgifter i polisens allmänna spaningsregister.
Inom Finansdepartementet bereds en begäran från Generaltullstyrelsen om
att få inrätta ett särskilt underrättelseregister.
Uppdraget
Skattekriminalregister
I likhet med tull- och polismyndigheter behöver skattekriminalen för
underrättelse-, spanings- och utredningsverksamhet samt den
brottsförebyggande verksamheten särskilda register. Det finns för
skattebrottsutredningar behov av att underlätta samordningen av pågående
brottsutredningar om samma person. För utredning av misstänkta
skattebrott behövs vidare möjlighet att kartlägga misstänkta
skattebrottslingars tidigare och nuvarande verksamhet samt uppgifter om
vilka åtgärder myndigheterna vidtagit mot dessa. Även en samlad bild av
skattemyndighetens egna åtgärder, åklagarbeslut och domar behövs.
Utredarens uppgift är att undersöka vilka register - utöver de register
som redan finns för brottsutredningar - som behövs för
skattebrottsutredningar och föreslå en rättslig reglering av registren.
Utgångspunkten bör vara att bestämmelser rörande sådana register
regleras i en särskild författning. De register som finns för
brottsutredningar inom polis- och tullmyndigheterna bör kunna vara
vägledande. Av intresse är också vilka register man har i andra länder
med en likartad organisation, t.ex. i Tyskland.
Utredaren skall ta ställning till vilka uppgifter som skall registreras
och vilka bearbetningar av personuppgifter som skall få ske. Andra
frågor som är väsentliga i sammanhanget är utlämnande av uppgifter från
registren och i vilken utsträckning andra funktioner inom skattemyndig-
heten och andra myndigheter skall få del av uppgifterna. Vidare måste
frågor om bevarande och gallring av uppgifter övervägas. Det skall
särskilt uppmärksammas att den enskildes personliga integritet får
tillräckligt skydd.
Vid utformningen av reglerna kan det också finnas behov av att se över
om det behöver göras några följdändringar i sekretesslagen (1980:100).
Befintliga system
För såväl skattebrottsutredningar som skattekontroll är det väsentligt
att befintliga system kan utnyttjas effektivt. Vissa uppgifter i det
centrala skatteregistret och de regionala skatteregistren måste
naturligtvis vara tillgängliga för skattekriminalen. Den kan även behöva
tillgång till uppgifter i andra myndigheters register. Det finns t.ex.
uppgifter i tullregistren och polisregistren som kan vara till stor
nytta vid utredningar om misstänkta skattebrott. Utredaren skall utreda
i vilken omfattning information i skatteregistren och andra myndigheters
register skall vara tillgängliga för att underlätta utredningar om
misstänkta skattebrott och lämna de förslag till förändringar som är
motiverade. Behovet av uppgifter måste dock vägas mot
integritetsintresset.
Frågan om de uppgifter som får registreras i framför allt det centrala
skatteregistret är tillräckliga kan också behöva övervägas.
Riksskatteverket har i en promemoria lämnat förslag till ändringar i
skatteregisterlagen. Förslaget innebär bl.a. att vissa uppgifter som
behövs för skattekontrollverksamheten skall få hämtas in från andra
myndigheter och registreras i det centrala skatteregistret. Promemorian
bereds inom Finansdepartementet. Riksskatteverkets förslag tar framför
allt sikte på det behov som finns för revisions- och annan
kontrollverksamhet. Eventuellt kan ytterligare förändringar behövas i
skatteregistret. I uppdraget ingår därför också att undersöka om det
behövs några ändringar i skatteregisterlagen för att underlätta
utredningar om skattebrott. En utgångspunkt i detta sammanhang bör dock
vara att det huvudsakliga syftet med registret inte förändras.
Exempelvis bör ytterligare uppgifter i skatteregistret ha stor betydelse
också för beskattningsverksamheten för att det skall vara motiverat att
ta in dessa i skatteregistret.
När det gäller punktskatteområdet skall Skatteflyktskommittén
(Fi 1995:04) kartlägga de brister och problem som finns vid den
punktskattekontroll som gäller införsel av EG-interna varor och lämna de
förslag som behövs för att effektivisera kontrollen. Kommittén kommer
därvid också in på frågor som rör beskattningsmyndighetens behov av
ADB-stöd.
Skattekontroll
För att förebygga ekonomisk brottslighet och upptäcka fler överträdelser
av gällande skatte- och avgiftsbestämmelser är det av vikt att
skattemyndigheten har ett informationsstöd som medger en effektiv
skattekontroll. Gällande regler om terminalåtkomst till det centrala
skatteregistret har visat sig innebära olägenheter i kontrollhänseende.
De kan bl.a. hindra skattemyndigheten att skaffa sig en helhetsbild av
företagsgrupper som består av företag både i det egna länet och i andra
län samt försvåra samordningen av kontrollåtgärder. Begränsningarna i
skattemyndigheternas åtkomst till uppgifter i andra län utnyttjas av
skattskyldiga som har för avsikt att missbruka systemet. Utredaren skall
analysera behovet av åtkomst till uppgifterna i registret för
skattekontrollverksamheten och föreslå de författningsändringar som är
motiverade.
Som tidigare nämnts har Riksskatteverket i en promemoria föreslagit att
skatteförvaltningen skall få hämta in vissa uppgifter från andra
myndigheter. Det kan under arbetets gång visa sig att det för
skattebrottsbekämpningen finns behov av ytterligare ändringar i
skatteregisterlagen för att stärka skattekontrollen. Utredaren skall i
så fall lägga fram förslag till de ändringar som behövs.
Tullregistren
Vid utredning av skattebrott, särskilt när det gäller punktskatter, kan
uppgifter i tullens register vara till stor nytta. Vissa uppgifter som
behövs för utredning av skattebrott kan även ha betydelse för tullens
verksamhet. Utredaren skall bedöma om uppgifter som kan vara till nytta
för båda verksamheterna bör finnas registrerade hos både tull- och
skattemyndighet eller om det är tillräckligt att uppgifterna registreras
hos en av myndigheterna. I sistnämnda fall bör den andra myndigheten på
ett enkelt och effektivt sätt få tillgång till uppgifterna. Utredaren
bör vidare överväga vilka effektivitetsvinster som kan göras genom
att utveckla informationsutbytet mellan myndigheterna. För tullens
verksamhet kan det t.ex. finnas behov av att få åtkomst till uppgifter i
det centrala skatteregistret.
Övrigt
Utöver de frågor som nämnts kan det finnas andra frågor som aktualiseras
under arbetets gång. Utredaren är oförhindrad att ta upp sådana frågor
och lägga fram de förslag som anses påkallade.
Redovisning av uppdraget m.m.
I sitt arbete skall utredaren följa Ekobrottsberedningens arbete med att
bestämma ramarna för skattekriminalen. Utredaren skall vidare följa det
arbete som bedrivs inom Registerutredningen (Ju 1995:01), Utredningen om
en ny datalag (Ju 1995:08), Skatteflyktskommittén (Fi 1995:04) och
Skattekontrollutredningen (Fi 1995:05). Vidare skall utredaren beakta
vad som sägs i direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare
om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1991:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall redovisa sitt arbete före utgången av november 1997.