Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Garantisystem för försäkringsfordringar, Dir. 1996:88
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-11-07
Dir. 1996:88
Beslut vid regeringssammanträde den 1996-11-07
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda hur ett svenskt system för garanti för
försäkringsfordringar bör utformas.
Utredaren skall
- undersöka skyddssystem i andra jämförbara länder,
- överväga vilka försäkringsfordringar som bör skyddas,
- överväga vilka försäkringsgivare som bör omfattas,
- överväga om ett eller flera garantisystem skall införas och om de
skall bedrivas i offentlig eller privat regi,
- överväga under vilka förutsättningar garantisystemet skall tas i
anspråk,
- överväga hur stora fordringsbelopp som skall skyddas,
- analysera och föreslå metoder för finansiering av garantisystemet,
- överväga hur ersättningen från garantisystemet skall samordnas med
försäkringstagarnas förmånsrätt,
- överväga frågor om sekretess, former för utbetalning av ersättning,
samt tillsyn över att försäkringsföretag fullgör sina skyldigheter
enligt skyddssystemet, och
- lämna förslag till den lagreglering som behövs.
Utredarens arbete skall vara slutfört före utgången av år 1997.
Bakgrund
Försäkringstagares skydd enligt nuvarande ordning
Försäkringsföretagens verksamhet skall bedrivas på ett sådant sätt att
bolagen kan fullgöra sina förpliktelser mot försäkringstagarna. Detta
synsätt ligger till grund för regelsystemet på försäkringsområdet och
för Finansinspektionens tillsynsverksamhet. Reglerna på området syftar i
stor utsträckning till att förhindra konkurser i försäkringsföretag. Som
exempel kan nämnas regler om minsta konsolideringskapital (kapitalbas),
tekniska avsättningar och placering av tillgångar samt granskning av
priser och produkter och restriktioner för bolagens hantering av
överskott i rörelsen.
Om ett försäkringsföretag försätts i konkurs finns dessutom en
förmånsrätt för försäkringstagare till livförsäkringar och långvariga
skadeförsäkringar. Enligt försäkringsrörelselagen (1982:713), FRL, och
lagen (1950:272) om rätt för utländska försäkringsföretag att driva
försäkringsrörelse i Sverige, LUF, skall medel som svarar mot
försäkringstekniska avsättningar placeras enligt regler som grundas på
principer om matchning och riskspridning. Försäkringstagarna har i fråga
om livförsäkringar och långvariga skadeförsäkringar till säkerhet för
sina fordringar mot försäkringsgivaren en särskild förmånsrätt i
tillgångar som motsvarar de försäkringstekniska skulderna.
Försäkringstagare med fordringar som inte avser livförsäkring eller
långvarig skadeförsäkring befinner sig emellertid i samma ställning som
andra oprioriterade fordringsägare.
Det skydd som följer av förmånsrätten eliminerar inte risken för att
försäkringsfordringarna inte infrias fullt ut. Vid en konkurs kan det
värde som går att utvinna ur de tillgångar som omfattas av förmånsrätt
understiga försäkringstagarnas fordringar. Det kan bero på att
försäkringsföretaget misskött sina placeringar eller att
försäkringsföretaget investerat i tillgångar som finns i andra länder
där det landets rättsordning inte erkänner förmånsrätt för
försäkringstagare i de aktuella tillgångarna.
System för garanti för insättningar
Enligt rådets direktiv (94/19/EG) om system för garanti av insättningar
skall EU:s medlemsländer införa ett system för garanti för insättningar
i kreditinstitut. Ett sådant system är i kraft i Sverige sedan 1 januari
1996 och regleras genom lagen (1995:1571) om insättningsgaranti. Enligt
den lagen utbetalas ersättning med högst 250 000 kr per insättare och
bank. Garantisystemet tas i anspråk när en bank försatts i konkurs eller
då en behörig utländsk myndighet förklarat att insättningarna i en bank,
vars filial anslutit sig till det svenska garantisystemet, är
indisponibla. Garantisystemet omfattar också insättningar som finns på
konto hos värdepappersbolag. Alla banker och berörda värdepappersbolag
omfattas av ett och samma system som drivs i offentlig regi.
De institut som omfattas av garantisystemet svarar för finansieringen av
det genom avgifter. De årliga avgifterna för systemet som helhet uppgår
till ett belopp som för närvarande motsvarar 0,25 procent av det
garanterade insättningsbeloppet. I prop. 1996/97:1 Förslag till
statsbudget för budgetåret 1997, m.m. föreslås dock att avgiften höjs
till 0,5 procent. Avgifterna fördelas mellan instituten efter hur stor
risken är för att envar av dem skall belasta garantisystemets resurser.
En sådan differentiering av avgifterna ger systemet en ökad
marknadsmässighet. En sund utveckling främjas genom att institut med hög
risknivå betalar högre avgifter. Kapitaltäckningsgraden har valts som
fördelningsgrund för denna avgiftsdifferentiering. Medlena som betalats
till systemet placeras på räntebärande konto i Riksgäldskontoret.
Systemet har dessutom rätt att låna i Riksgäldskontoret om de fonderade
medlen inte räcker till för utbetalning av ersättning.
System för ersättning till investerare
Ett förslaget till EG-direktiv om system för ersättning till
investerare, KOM(94) 585, innehåller minimiregler för nationella system
för ersättning till investerare när ett företag som tillhandahåller
investeringstjänster - värdepappersföretag och kreditinstitut - inte är
i stånd att betala tillbaka pengar eller återlämna finansiella
instrument som tillhör investerare och som det handhar för investerares
räkning. Direktivförslaget innehåller endast grundläggande bestämmelser
om systemets huvudkomponenter. Exempelvis skall skyddet uppgå till minst
20 000 ecu per investerare och omfatta investerares samlade krav mot ett
företag. Vidare skall systemet finansieras av de anslutna företagen. Med
några få undantag finns det system för ersättning till investerare i
andra EU-länder. Sverige saknar emellertid i dag ett sådant system. En
särskild utredare har tillkallats för att lämna förslag om hur ett
svenskt system för ersättning till investerare bör utformas (dir.
1996:63). Utredarens arbete skall vara slutfört före utgången av maj
månad 1997.
Behovet av att utreda ett garantisystem för försäkringstagare
Försäkringsutredningen har i sitt slutbetänkande, (SOU 1995:87)
Försäkringsrörelse i förändring 3, föreslagit en genomgripande
reformering av försäkringsrörelselagstiftningen. Förslaget syftar till
ekonomiskt effektivare regler och ökad konkurrens samtidigt som
konsumentskyddet upprätthålls. Bland annat föreslås att förbudet att
dela ut vinst i livförsäkringsrörelse avskaffas och att reglerna om
pris- och produktkontroll liberaliseras. Enligt utredningen kommer de
föreslagna reformerna försäkringstagarna till godo genom att ökad
konkurrens ger bolagen incitament att erbjuda billigare produkter som är
bättre anpassade till kundernas behov.
Ökad konkurrens kan emellertid öka risken för att försäkringsföretag
kommer på obestånd. Detta är enligt Försäkringsutredningen ofrånkomligt.
Ineffektiva bolag bör inte garanteras överlevnad utan skall kunna
försättas i konkurs. En annan ordning förhindrar en effektiv
resursanvändning samt omvandling och förnyelse i försäkringsbranschen.
En ökad risk för konkurser i försäkringsföretag motiverar enligt
utredningen en förändring av skyddsordningen för försäkringstagare.
Utredningen framhåller att en framtida skyddsordning kan se ut på olika
sätt och redogör för ett garantisystem av det slag som finns i bl.a.
Storbritannien och som tryggar försäkringstagarnas fordringar vid
obestånd. Utredningen föreslår att den tekniska utformningen av ett nytt
skyddssystem skall utarbetas av en särskild utredningsman.
Regeringen anser att en utredning om ett garantisystem för
försäkringsfordringar ligger väl i linje med utvecklingen på övriga
finansiella tjänsteområden. Inlåning i bank omfattas numera av en
insättningsgaranti och det finns ett förslag till ett EG-direktiv om
system för ersättning till investerare som är kunder till företag som
driver värdepappersrörelse. En utredning har också tillsatts för att
utforma ett svenskt förslag till ett sådant investerarskydd. Mot denna
bakgrund anser regeringen att det bör uppdras åt en utredare att
överväga hur ett garantisystem för försäkringsfordringar bör utformas.
Uppdraget
En särskild utredare skall överväga och föreslå ett garantisystem för
försäkringsfordringar.
Allmänna utgångspunkter
En allmän utgångspunkt för utredningsarbetet är att den svenska
lagstiftningen skall vara förenlig med EG:s regler på
försäkringsområdet. Arbetet skall bedrivas från ett samhällsekonomiskt
perspektiv och så långt möjligt bidra till att upprätthålla
konkurrensneutraliteten på försäkringsmarknaden.
Utredaren skall undersöka hur skyddssystem i andra jämförbara länder
utformats, inte bara de som valt ett garantisystem som lösning utan även
de som har andra skyddssystem vid sidan av de skyddsregler som
obligatoriskt följer av EG-direktiven. Undersökningen bör också omfatta
de erfarenheter dessa länder har av tillämpningen av sina system.
Vilka försäkringsfordringar bör skyddas?
Risken för spridningseffekter inom försäkringsbranschen till följd av
obestånd i ett försäkringsföretag får anses vara betydligt mindre än vid
fallissemang inom banksektorn. Försäkringskunderna kan inte på samma
sätt som bankkunder dra tillbaka sitt inbetalda sparande med
instabilitet i institutet som följd. Inte heller är risken för
instabilitet i betalningssystemet lika stor vid ett försäkringsföretags
konkurs som vid en banks konkurs. Risken för att solvensproblem i ett
försäkringsföretag skall sprida sig till det finansiella systemet i
stort är alltså relativt liten.
Det huvudsakliga motivet för att införa ett garantisystem för
försäkringsfordringar är i stället att skydda försäkringstagarna. Ett
försäkringsföretags fallissemang skulle kunna få allvarliga ekonomiska
och sociala konsekvenser för många personer. Försäkringstagare saknar i
regel möjligheter att bedöma risken i försäkringsföretagen. Dessutom
finns det som nyss nämnts bara begränsade möjligheter för
försäkringstagaren att byta försäkringsbolag om försäkringsföretaget får
ekonomiska problem. Det sagda har störst betydelse för
livsfallsförsäkringar och vissa långvariga skadeförsäkringar.
Konsekvenserna av obestånd i ett försäkringsföretag är särskilt svåra
för dem som pensionssparat i det bolaget under en lång period eftersom
ett stort sparbelopp kan gå förlorat. Dessutom har dessa personer
relativt små möjligheter att åter bygga upp ett sparande eftersom de kan
befinna sig nära pensionsåldern. Särskilt drabbas givetvis dem som redan
uppbär pension. De riskerar att få sin levnadsstandard varaktigt sänkt.
Det är därför naturligt att utgångspunkten för reformen är att den
enskilde försäkringstagaren skall skyddas vid ett försäkringsföretags
obestånd.
Intresset att skydda försäkringstagarna är särskilt framträdande vad
gäller livsfallsförsäkringar. Det är därför naturligt att
garantisystemet omfattar sådana försäkringar. Utredaren skall även
överväga i vilken utsträckning konsumentskydddsintresset för
skadeförsäkring är så starkt att även sådan försäkring bör omfattas av
ett garantisystem.
Individuellt pensionssparande omfattas inte av
insättningsgarantisystemet men har också stora likheter med privat
pensionsförsäkring. Om detta sparande ej omfattas av något av
skyddssystemen kan konkurrensen med andra sparformer snedvridas på ett
oönskat sätt. Utredaren skall överväga om inlåning i bank inom ramen för
individuellt pensionssparande skall omfattas av garantisystemet för
försäkringsfordringar alternativt av insättningsgarantin.
Försäkringsutredningen menar att det kan diskuteras om en skyddsordning
skall omfatta även obligatorisk försäkring, som exempelvis
trafikförsäkring. I en departementspromemoria, Skydd för skadelidandes
anspråk på trafikskadeersättning vid försäkringsgivarens insolvens (Ds
1993:35), föreslås lagstiftning om utökat skydd för de skadelidandes
krav på trafikersättning i händelse av att en trafikförsäkringsanstalt
blir insolvent. Förslaget har inte lett till lagstiftning. Utredaren bör
överväga de frågor som tas upp i nämnda promemoria och ta ställning till
dess förslag.
Vilka försäkringsgivare bör omfattas?
Enligt Försäkringsutredningen bör utgångspunkten för den nya
skyddsordningen vara att alla försäkringsgivare som är verksamma på den
svenska marknaden, oavsett om de är svenska eller utländska, bör
behandlas på ett enhetligt sätt och därmed omfattas av garantisystemet.
Därmed skulle konkurrensneutralitet uppnås. Det faktum att behovet av
konsumentskydd torde vara lika stort oavsett vilket bolag som
tillhandahåller försäkringen talar också för att utländska företag bör
omfattas av garantisystemet.
Utredaren skall överväga om, och i så fall på vilket sätt,
skyddsordningen skall omfatta utländska försäkringsgivare. I samband
därmed skall utredaren föreslå en lämplig ordning för förhållandet
mellan ett svenskt system och motsvarande skyddssystem i andra länder.
Utredaren skall också ta ställning till om garantisystemet skall vara
frivilligt för ömsesidiga försäkringsföretag som enligt sin
bolagsordning kan företa uttaxering av försäkringstagarna och i vilken
mån understödsföreningar skall omfattas.
Dessutom skall utredaren överväga hur kollektiva avtalsförsäkringar på
arbetsmarknaden skall behandlas i ett garantisystem.
Ett eller flera garantisystem i offentlig eller privat regi?
En central fråga är om garantisystemet skall administreras i offentlig
eller privat regi. En annan fråga är om liv- och skadeförsäkringar skall
omfattas av samma eller skilda garantisystem. Vid övervägandena i dessa
frågor skall utredaren beakta vilka uppgifter och befogenheter som det
ansvariga organet lämpligen bör ges för att kunna ansvara för
garantisystemet.
I likhet med Försäkringsutredningen anser regeringen att en frivillig
lösning med självreglering är olämplig, eftersom det då finns en risk
att inte alla försäkringsföretag ansluter sig till systemet.
Försäkringsutredningen framhåller dessutom att en sådan ordning kan
komma i konflikt med den nya konkurrenslagen. En skyddsordning bör
således vara obligatorisk och regleras i lag.
Mot denna bakgrund kan det finnas skäl för att införa endast ett system
som drivs i offentlig regi. Ett annat alternativ är att staten anger
riktlinjer för hur systemet skall drivas och att en privat aktör, t.ex.
en sammanslutning av försäkringsföretagen, ges stor frihet att utforma
verksamheten. Att garantisystemet måste omgärdas av regler är inte
avgörande för frågan om systemet skall vara i offentlig eller privat
regi.
Utredaren skall väga det offentliga och privata alternativets fördelar
och nackdelar mot varandra och är fri att föreslå att garantisystemet
bedrivs i privat eller offentlig regi.
Garantisystemet skall under alla förhållanden vara trovärdigt genom att
ha tillräcklig finansiell kapacitet. Systemet skall vidare vara
flexibelt så att det kan anpassas till ändrade
verksamhetsförutsättningar. Systemet skall också vara
konkurrensneutralt. Deltagande försäkringsföretag, inkl. nytillkommande
aktörer, bör behandlas lika.
Under vilka förutsättningar skall garantisystemet tas i anspråk?
Försäkringsutredningen har ansett att ett garantisystem i första hand
bör inriktas på att se till att försäkringstagarna vid ett
försäkringsföretags obestånd får ersättning enligt ingångna avtal.
Garantisystemet skall således tas i anspråk först då
försäkringsföretaget försatts i konkurs.
Enligt Försäkringsutredningen bör ett garantisystem även kunna tas i
anspråk och ge stöd när ett bolag är i ekonomiska svårigheter om detta
bedöms bli mindre kostsamt än att upplösa bolaget genom konkurs. Endast
livskraftiga bolag bör kunna erbjudas sådant stöd. Stödet bör kombineras
med vissa villkor, t.ex att aktiekapitalet skall skrivas ned eller att
bolaget fusioneras med ett annat. Dessutom skall utgångspunkten vara att
det gynnade bolaget skall återbetala stödet i framtiden.
Utredaren skall överväga om garantisystemet, i enlighet med
Försäkringsutredningens förslag, skall tas i anspråk även i andra
situationer än vid ett försäkringsföretags obestånd i syfte att undvika
konkurser i livskraftiga bolag för att minska garantisystemets
nettokostnader. Om utredaren finner det lämpligt att garantisystemet ges
sådana uppgifter, skall utredaren lämna förslag till regler för
garantisystemets funktion i situationer där försäkringsföretag hamnat i
ekonomiska svårigheter. Det bör beaktas att försäkringsföretag inte
omfattas av lagen (1996:764) om företagsrekonstruktion.
Hur stora fordringsbelopp skall skyddas?
Utredaren skall överväga hur stora ersättningar som högst skall kunna
betalas av garantisystemet. En möjlighet är att fastställa det
garanterade värdet som ett högsta belopp per försäkringstagare,
försäkringstyp och bolag. Ett alternativ är att skydda en procentsats av
försäkringstagarens fordran. Utredaren bör även överväga om det är
lämpligt att låta systemet innefatta en självrisk.
Försäkringsutredningen framhåller att en självrisk skulle ge kunderna
ökade incitament att granska försäkringsgivarnas ställning innan de
ingår avtal. Insättningsgarantin har ingen självrisk. Skälen för detta
är bl.a. att de flesta insättare har relativt svårt att göra bedömningar
av bankernas kreditvärdighet.
Om utredaren anser att olika försäkringsformer skall omfattas av skilda
garantisystem står det utredaren fritt att föreslå olika typer av
ersättningsnivåer för de skilda garantisystemen.
Garantisystemets finansiella uppbyggnad
Utbetalningar från ett garantisystem kan bli omfattande. Oavsett om
systemet drivs i privat eller offentlig regi behövs det en beredskap för
att möta dessa utbetalningar samt vissa mindre driftkostnader. Det
innebär att det måste bestämmas hur systemet skall finansieras. En
utgångspunkt är därvid att garantisystemet skall finansieras av de
försäkringsföretag som omfattas av det.
Ett alternativ är att systemet utformas så att företagen betalar
systemets kostnader i efterskott. Detta kan innebära att alla
försäkringsgivare skall ställa garantier för utbetalningar från
garantisystemet. Problemet med denna lösning är att det finns risk för
att en stor del av garantierna inte kan infrias. Om ett företag kommer
på obestånd kan även andra företag ha ekonomiska svårigheter. En sådan
ordning skulle därigenom kunna öka risken för instabilitet i
försäkringssektorn.
Ett annat alternativ är att alla försäkringsgivare förskottsbetalar
avgifter som fonderas för att användas för täckning av utbetalningar i
händelse av ett ersättningsfall. Storleken på dessa avgifter skulle
lämpligen kunna relateras till storleken på företagens respektive
försäkringsåtaganden. Ett sådant system skulle emellertid leda till att
företag med ett relativt högt risktagande subventioneras av relativt
säkra bolag. Detta kan i sin tur bli ett incitament för bolagen att höja
risken i verksamheten. En lösning på det problemet är att avgifterna
relateras till risken i bolagen. Det är emellertid svårt att åstadkomma
eftersom det saknas säkra metoder för att mäta riskerna.
Ett system som bygger på fondering av förskottsbetalda avgifter kan även
ha andra nackdelar. Ett skäl att avvika från lösningen för
insättningsgarantin är att försäkringsfordringars likviditet är
genomsnittligt mycket låg, medan insättningar i bank är helt likvida.
Dessutom måste de förskottsbetalda garantiavgifterna hanteras och
administreras, vilket är förenat med kostnader.
Utredaren skall väga de olika finansieringsformernas fördelar och
nackdelar mot varandra och föreslå en lämplig modell för finansiering av
garantisystemet.
Utredaren skall också överväga om garantisystemet bör ha en
upplåningsrätt, om fonderingen av de förskottsbetalda medlen inte räcker
till för utbetalning av ersättning till de garanterade
försäkringstagarna. Om systemet skall drivas i offentlig regi, kan en
lämplig ordning vara att i likhet med insättningsgarantin ge systemet en
upplåningsrätt i Riksgäldskontoret. Om utredaren finner att ett privat
arrangemang är mest ändamålsenligt, bör utredaren föreslå en alternativ
lösning eller lämna frågan oreglerad.
Förmånsrätt för de försäkringstagare som omfattas av systemet samt för
garantisystemet
Utredaren skall bestämma vilken prioritet garantisystemet skall ges i en
konkurs i ett försäkringsföretag. En möjlig ordning är att
garantisystemet tar över de garanterade försäkringstagarnas förmånsrätt
i konkursen. Utredaren bör alltså överväga hur ett garantisystem skall
samverka med den nuvarande förmånsrätten för försäkringstagare.
Utredaren är oförhindrad att föreslå de ändringar i förmånsrättsreglerna
som behövs. Utredarens ställningstaganden i denna fråga hänger samman
med de överväganden som görs i frågorna om vilka försäkringsfordringar
som bör skyddas samt om ett eller flera garantisystem skall upprättas.
Övriga frågor
Utredaren skall föreslå en lämplig ordning för utbetalning av ersättning
från garantisystemet. De skattemässiga förutsättningarna för en
återanskaffning av försäkring bör klarläggas. Utredaren bör lämna
förslag till de ändringar i skattereglerna som krävs för att
återanskaffning skall möjliggöras.
Utredaren skall även beakta frågor om tillsyn över att
försäkringsföretag fullgör sina skyldigheter enligt skyddssystemet samt
frågor om sekretess.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samråda med Banklagskommittén (Fi 1995:09) och
utredningen om system för ersättning till investerare (Fi 1996:09).
Vid de överväganden som utredaren skall göra gäller regeringens direktiv
till samtliga kommittéer och särskilda utredare om prövning av
offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), om jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:121),
om kraven på regelformulering (Ds 1992:99 avsnitt 4.4) samt om
redovisning av konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredarens uppdrag skall vara slutfört före utgången av år 1997.